Gå til innhold

Tregt nett pga dårlig kobling på rj45 kabel?


Hønepøneee

Anbefalte innlegg

Har overvåkningskameraer ute, de har fungert helt fint til nå de siste par ukene. Nå er det ekstremt tregt og av og til får jeg ikke kontakt med dem. De er koblet med ethernetkabel, rj45 plugg. Har fibernett fra altibox så nettet er bra ellers bortsett fra til kameraene ute som går via kabel fra huset og ut. La merke til at enden av kabelen var litt "løs". Ikke så løs at nettet ikke virker, men måtte liksom rigle litt på pluggen for å få kobla den i switchen som er koblet til kameraene.

Kan det være det som gjør nettet tregt? Eller spiller det ikke noe rolle, at enten virker den ellers virker den ikke liksom..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt mulig. Trekk en provisorisk kabel over gulvet å test ut.

Anonymkode: 14479...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Godt mulig. Trekk en provisorisk kabel over gulvet å test ut.

Anonymkode: 14479...a7d

Det er litt lettere sagt enn gjort desverre, kabelen er gravd ned i bakken.. men lurte på og bare klippe av enden og få satt på en ny plugg kanskje.. er ikke veldig teknisk av meg men det finnes vel en bruksanvisning på hvordan man gjør det 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting som kan gi dårligere signaler; feil kobling av lederne i kabelen, dårlig kontakt, knekk på kabel, lengde på kabel etc. Så det er ikke slik at enten virker det eller så virker det ikke. Anbefaler også å prøve med en annen kabel hvis mulig.

Anonymkode: 552a5...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er flere ting som kan gi dårligere signaler; feil kobling av lederne i kabelen, dårlig kontakt, knekk på kabel, lengde på kabel etc. Så det er ikke slik at enten virker det eller så virker det ikke. Anbefaler også å prøve med en annen kabel hvis mulig.

Anonymkode: 552a5...336

Ja, det som er rart er at kameraene har fungert fint i 2 år uten noen problem, med samme kabel og kontakter som står i nå. har ikke "fiklet" med noe nå før det plutselig ble dårlig.. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hønepøneee skrev (1 minutt siden):

Det er litt lettere sagt enn gjort desverre, kabelen er gravd ned i bakken.. men lurte på og bare klippe av enden og få satt på en ny plugg kanskje.. er ikke veldig teknisk av meg men det finnes vel en bruksanvisning på hvordan man gjør det 😅

Det er mulig det løser problemet. Du må føge samme standard med rekkefølge på lederne begge ender. Du må ha en spesiell tang som kan klemme pluggen på plass. 

 

Anonymkode: 552a5...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er mulig det løser problemet. Du må føge samme standard med rekkefølge på lederne begge ender. Du må ha en spesiell tang som kan klemme pluggen på plass. 

 

Anonymkode: 552a5...336

Takk. Det skal jeg klare 😄 kan den ene enden være koblet i ruteren imens, eller får jeg strøm i meg da når jeg kapper den andre enden? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke strøm av det der. Har jobbet med installasjon av obervåkningskameraer

Anonymkode: e18e4...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...