Gå til innhold

Kan man være allergisk / intolerant mot noe i saft?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare lurer på om andre blir uvel eller dårlig av å drikke saft? Jeg har ikke drukket saft på flere år fordi jeg blir så kvalm at jeg blir sengeliggende + får intens hodepine av bare et halvt glass dersom jeg drikker både fun light og zeroh saft. Oppdaget nylig lerum sukkerfri saft og disse tåler jeg derimot helt fint. Noen som vet hva jeg kan reagere på? Virker som det er ganske likt innhold i disse saftene så jeg blir ikke helt klok. 

Anonymkode: fb8d0...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søstera til mi venninne må bare gå å legge seg hvis hun får i seg lett-brus. Hun mener selv at det er pga den kunstige søtninga, uten at jeg vet hva disse heter. 

Anonymkode: 46417...d1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på et E-stoff i saft. Så ja det kan man. 

Anonymkode: 47c3c...680

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke den kunstige søtningen maltitol. 

Anonymkode: 88ec1...769

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulike typer e-stoffer og evt søtning kan en reagerte på. Noen typer sagt har også fruktjuice i seg som en kan reagere på. Noen med migrene reagerer på søtstoffer og får anfall pga det. Mulig det er greien her? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kvalm av det meste av sukkerfri saft og brus. Sukkerholdig derimot tåler jeg helt fint.

Anonymkode: b0855...61d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid fått hodepine av fun light! Interessant å høre at det gjelder flere. Jeg klarer Zeroh med måte, og husholdningssaften til Lerum går nedpå i litervis, Pepsi Max også. Er altså bare Fun jeg reagerer på, men da må/får jeg rett i seng-hodepine.

Anonymkode: 2f1f3...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mottatt. Sukkerfri saft tåler jeg fint. Derimot kan jeg ikke drikke hjemmelaget saft fra frukt og bær på tom mage.Hvis jeg gjør det, blir jeg kvalm og må kaste opp. 

Dette skjer hvis jeg drikker saft om morgenen før jeg har spist, eller hvis det er lenge siden forrige mmåltid. Etter et måltid går det helt greit. 

Det gjelder særlig saft fra aronia og hyllebær, men også solbær, rips og plommer. Jeg reagerer mest på saft med sukker, men også naturell usøtet saft. Har testet det flere ganger, så det kan ikke være tilfeldig. 

Til deg TS: Fun light og Zeroh er så vidt jeg vet bare kunstig, både smak, aroma og søtning,  mens Lerum sukkerfri som du tåler innholder naturlig saft fra frukt og bær + kunstig sørning.  Kanskje det ikke er søtstoffer du reagerer på men aroma eller smaksstoffer i saften? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.1.2024 den 4.52):

Jeg tåler ikke den kunstige søtningen maltitol. 

Anonymkode: 88ec1...769

Det er ikke maltitol i saft. Det er lakserende.

Jeg tåler det heller ikke siden det reagerer i tykktarmen på meg.

Anonymkode: d7099...30a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke maltitol i saft. Det er lakserende.

Jeg tåler det heller ikke siden det reagerer i tykktarmen på meg.

Anonymkode: d7099...30a

Ja, riktig. 

Sukkeralkoholer brukes i pastiller, tyggis og matvarer, ikke sukkerfri drikke. Sukkeralkoholer brukes der man trenger at søtstoffet gir volum, som i pastiller. 

Det har ingen hensikt å bruke sukkeralkoholer i drikke siden vann utgjør volumet, og man derfor kan bruke konsentrerte søtstoffer som aspartam og sukralose.

Det står advarsel på sukrin at det ikke skal brukes i drikke, selv om erythrol ikke har like stor effekt på fordøyelsen som maltitol, sorbitol og xylitol. 

Endret av Kniv & gaffel
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fullt mulig å reagere på noe i sukkerfri saft. Du får sammenligne de to safttypene og se hvilke like og ulike ingredienser de har. I tillegg kan du teste ut andre typer og notere deg hva de inneholder.

Jeg tåler fint alle typer søtningsstoff, unntatt isomalt. Å spise bare et par sukkerfrie drops med isomalt er som å ta en dose avføringsmiddel. Da blir det heksegryte i magen og full utblåsning. Har etterhvert lest at det faktisk finnes noe som heter isomaltase-intoleranse, så kanskje jeg faktisk har det. Heldigvis helt uproblematisk da svært lite inneholder isomalt.

Anonymkode: 24486...9ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...