Gå til innhold

Negativt med få måltider pr dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gikk ned en del kilo fra mars til i høst. Så ble jeg syk, og det har vært jul.

Starter på´n igjen nå, og lurer derfor på: to dager har jeg ikke spist frokost, og pga hektisk på jobb osv så rakk jeg ikke lunsj. Disse dagene spiste jeg altså kun middag. Var jo sulten til og fra, men hadde energi og ting var absolutt helt levelig.

Så spiste jeg frokost en dag. Var sulten til lunsj, sulten til middag, og i tillegg fysen. Røk på et par julekaker, det hadde jeg ikke lyst på en gang de to dagene med bare middag....

Jeg har liksom alltid hørt at man skal spise jevnlig. Må legge til at jeg spiste fornuftig den dagen jeg spiste flere måltider, grove knekkebrød, cottage cheese, egg, grønnsaker osv, så det er ikke fordi jeg spiste dårlig at jeg var mer sulten. 

Bør man spise ofte? Eller kan man spise 1-2 ganger om dagen? Altså, to regner jeg med at de fleste mener er innafor, men hva med bare én gang? Har BMI på over 30, så lider på ingen måte noen nød sånn sett!

Anonymkode: d9606...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen hevder at det er bra med få måltider fordi mennesker ikke er laget for å ha mat tilgjengelig til en hver tid og at få måltider kan gi bedre helse. 
Noen hevder at kroppen har det best ved jevn tilførsel av energi.

Det finnes altså ikke et fasitsvar på spørsmålet ditt, men jeg anbefaler at du gjør det som føles best for din kropp. 

Anonymkode: 2c668...991

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Noen hevder at det er bra med få måltider fordi mennesker ikke er laget for å ha mat tilgjengelig til en hver tid og at få måltider kan gi bedre helse. 
Noen hevder at kroppen har det best ved jevn tilførsel av energi.

Det finnes altså ikke et fasitsvar på spørsmålet ditt, men jeg anbefaler at du gjør det som føles best for din kropp. 

Anonymkode: 2c668...991

Ja, jeg har jo også hørt det. Jeg har også hørt at man kan "ødelegge" forbrenningen ved å spise sjelden.... Men jeg kan ikke nok fysiologi til å vite om det stemmer.. 

Anonymkode: d9606...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe ekkelt med folk som fokuserer på "sulten" og faste måltider. De dytter ting i trynet uten å egentlig ha behov for det og er ofte halvfeite eller feite.

Jeg spiser når jeg må, driter i tider og jeg spiser til jeg ikke er ikke sulten(altså spiser meg ikke mett). Folk har et voldsomt fokus på å være mette, men tror de har glemt hvor ubehagelig det er å være mett.

Anonymkode: fbd9c...c7d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer an på hva kroppen din rr vant med. Jeg har ikke klart mer enn ett til to måltider pr dag. 

Frokost går ikke før lunch. 

Oftere da meggerjeg på meg og jeg fungerer ikke på mitt beste rett etter mat.  Nå spiser jeg til gjengjeld store porsjoner når jeg spiser.  Så jeg får absolutt i meg mer enn nok.

Første måltid, er to til 4 brødskiver, eller en frokost blanding.  Mens middag, går det mye av. Spiser jeg for mye første måltid, blir jeg slapp og ineffektiv 

Anonymkode: 433d5...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Noen hevder at det er bra med få måltider fordi mennesker ikke er laget for å ha mat tilgjengelig til en hver tid og at få måltider kan gi bedre helse. 
Noen hevder at kroppen har det best ved jevn tilførsel av energi.

Det finnes altså ikke et fasitsvar på spørsmålet ditt, men jeg anbefaler at du gjør det som føles best for din kropp. 

Anonymkode: 2c668...991

Problemet er jo at folk skal være mette hele tiden. De tror jevn forbrenning betyr full magesekk.

Anonymkode: fbd9c...c7d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er rart at vi mennesker er så veldig opptatt av hva alle andre gjør, istedenfor å fokusere på hva som er best for en selv.

Hva reagerer du best på da? Mange måltider om dagen? Eller få? Hvordan er humøret ditt? Hvordan er tarm og mage? 

 

Ernæringsbiolog Marit Kolby har jo ved flere anledninger gått hardt ut mot små måltider/mellom måltider, nettopp fordi tarmen din får aldri pause. Og den trenger faktisk det.

 

Det beste du kan gjøre, er å finne ut hva kroppen DIN responderer med, og det har ofte med gener å gjøre. Så om du skal høre med noen, så ville jeg hørt med din mor og far, hva de responderer godt på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes i alle fall nyere og troverdig forskning som støtter at et kortere "spisevindu" kan være bra på mange måter. Sjekk ut Marit Kolby og faste.

Gjør det som fungerer for deg.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis som det passer deg. Antall måltider betyr ikke noe, det er totalen som er avgjørende. Man må ikke spise frokost for å starte forbrenningen, den er der hele tiden uansett! 

Der er også mange fordeler med å la kroppen (og tarmene) ikke alltid måtte jobbe med å fordøye mat. Les litt om fasting. 1-2 ganger om dagen fungerer for mange. Om du synes det passer deg og du føler deg frisk og rask, er det ikke noe som tilsier at du skal presse i deg flere måltider. Kjenn etter på kroppen, og glem alle disse gamle sannhetene. 
Det var forresten Kellogg som kom med frasen om at frokost er det viktigste måltidet, for å selge frokostblandingen sin. 

Anonymkode: 2db67...abe

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få måltider fungerer etter min erfaring kun over kort tid.. dessverre! Skulle så gjerne lykkes med periodisk fasting, men etter 3-4 uker blir jeg veldig slapp, etter noen uker med energi, motivasjon osv. Så prøv deg frem, det funker for noen, men ikke for alle. Farlig er det ihvertfall ikke.

Anonymkode: 7d66e...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser lite, ofte og til faste tider. Har holdt normalvekt i mange år. Klarer ikke å få i meg mye til hvert måltid, selv om jeg spiser sjeldent, så det funker bra for meg. Spiser ingenting med sukker i, og ganske lite karbohydrater.

Anonymkode: 9726b...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Bør man spise ofte? Eller kan man spise 1-2 ganger om dagen? Altså, to regner jeg med at de fleste mener er innafor, men hva med bare én gang? Har BMI på over 30, så lider på ingen måte noen nød sånn sett!

Ut fra egen erfaring vil jeg si at det ikke er noe fasit annet en og bli kjent med egen kropp og prøv deg litt frem til hva som kan passe deg.

Jeg gikk på faste metode og hadde 2 måltider mellom visse klokkeslett.  En god del av livet mitt, vekta krabbet sakte opp over og energi nivået var lavt og jeg var i ganske dårlig humør. Nå som jeg spiser mellom 5-6måltider går jeg hurtig ned i vekt og ganske fornøyd med kroppen igjen og energi nivået mitt er bedre og nesten alltid i godt humør.

Meg og kollega snakker mye om det for hun har gjort motsatt av meg og slutta med og spise 5-6ganger om dagen og nå spiser bare 2ganger. For henner har det skapt mye energi, god vekt og hun føler seg så mye bedre. Vet ikke om det har noe og si men hun har også glutenalergi. Så hun synes også tarm irritasjonen ble mye milder også med og spise mindre måltider.


 

Anonymkode: 33f23...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg spiser lite, ofte og til faste tider. Har holdt normalvekt i mange år. Klarer ikke å få i meg mye til hvert måltid, selv om jeg spiser sjeldent, så det funker bra for meg. Spiser ingenting med sukker i, og ganske lite karbohydrater.

Anonymkode: 9726b...6aa

Sukker og karbohydrater er ikke farlig. Du må bare begrense hvor mye du dytter i trynet. Folk som spiser normalt trenger ikke å tenke over hva de spiser, de har naturlig begrensning. Det er mengden folk sliter med, ikke hva de spiser

Anonymkode: fbd9c...c7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Sukker og karbohydrater er ikke farlig. Du må bare begrense hvor mye du dytter i trynet. Folk som spiser normalt trenger ikke å tenke over hva de spiser, de har naturlig begrensning. Det er mengden folk sliter med, ikke hva de spiser

Anonymkode: fbd9c...c7d

Hva du spiser bestemmer hvor mye du spiser.

Anonymkode: 6b522...1e4

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser kun en gang for dagen og er slankere enn da jeg hadde matpakke med på jobb. Periodisk faste er visst også hot stuff 🤪

Anonymkode: 4b861...e02

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste sjeldent (men mer i måltider). Jeg trodde det fungerte greit. 

Men så fikk jeg påvist hypoglykemi, dvs lavt blodsukker. Nå spiser jeg oftere og for meg fungerer det mye bedre. Merker det særlig på humøret. Har også gått ned to kilo, uten at jeg egentlig har gått inn for det

Men vi er alle ulike 

Anonymkode: 00e30...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For meg er få store måltider bedre enn mange små. 

Jeg må bli ordentlig mett rett og slett. Med små måltider går jeg bare halvsulten hele tiden, og risikerer i større grad å småsnacke godteri og kaker. 

Jeg spiser lunsj og middag. Over 500 kcal til hvert måltid, og et knekkebrød til kvelds i 19-tiden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg faster, 16:8. På de 8 timene rekker jeg ikke mer enn 1-2 måltider. Oftest middag og noe lite på kvelden (eller omvendt). Jeg er ikke fysen. Du bør sørge for at du får i deg nok kalorier til å opprettholde livsfunksjoner hver dag, rundt 1400. Det er selvsagt for lite, var bare for å nevne at det er lurt å tenke på det der så ikke kalori underskuddet blir for stort. 

Anonymkode: 954e0...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja, jeg har jo også hørt det. Jeg har også hørt at man kan "ødelegge" forbrenningen ved å spise sjelden.... Men jeg kan ikke nok fysiologi til å vite om det stemmer.. 

Anonymkode: d9606...7e5

Det at du ødelegger forbrenningen er bare tull. Det samme at du må spise frokost for å starte forbrenningen.  Ingen ernæringseksperter hevder det, uansett hvilket syn de har på mange eller få måltider. Det anbefales 3-4 måltider, men mange klarer seg på 1-2. For meg blir ett måltid for lite. Klarer ikke da å få i meg nok mat. Umulig for meg å klare "5 om dagen" i ett måltid.

Anonymkode: f3d00...b94

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...