Gå til innhold

Falsk facebookprofil som bruker (nesten) mitt navn og mitt bilde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste ukene fått flere meldinger fra brukere på Facebook om at det finnes en falsk profil som heter nesten det samme som meg og som bruker ett av mine tidligere profilbilder. Når jeg søker opp «meg» finnes jeg ikke, og de som varsler meg om at denne profilen finnes, har sendt meg skjermbilde. Der står det at «jeg» har låst profilen «min». 
Har bedt dem rapportere til fb, men «jeg» dukker opp likevel. Jeg får ikke selv rapportert denne brukeren fordi jeg ikke får den opp selv. Hva kan jeg gjøre selv for å få denne brukeren slettet?

Anonymkode: b019a...e9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har de siste ukene fått flere meldinger fra brukere på Facebook om at det finnes en falsk profil som heter nesten det samme som meg og som bruker ett av mine tidligere profilbilder. Når jeg søker opp «meg» finnes jeg ikke, og de som varsler meg om at denne profilen finnes, har sendt meg skjermbilde. Der står det at «jeg» har låst profilen «min». 
Har bedt dem rapportere til fb, men «jeg» dukker opp likevel. Jeg får ikke selv rapportert denne brukeren fordi jeg ikke får den opp selv. Hva kan jeg gjøre selv for å få denne brukeren slettet?

Anonymkode: b019a...e9a

Få noen til å ta print screen. Og legg ut på siden din, og be om hjelp til å rapportere 

Anonymkode: c6a24...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne følger jeg, for jeg har hatt samme problem i snart fem år. Jeg opprettet til slutt en ny bruker for å kunne rapportere jevnlig, men likevel er den der fremdeles. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Den virker inaktiv og gjør ingenting galt etter hva jeg vet, men jeg vil ha den bort. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan i hvertfall si med svært god erfaring at det er SVÆRT vanskelig å få Facebook til å endre eller slette falske eller hakkede profiler. Nesten umulig. Tok meg mange måneder å slette min hakkede profil. Et hundre om ikke tusenvis av rapporter fra meg og kjente om at profilen var hacket,eller falsk. Innsending av personalia,ID osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (5 minutter siden):

Kan i hvertfall si med svært god erfaring at det er SVÆRT vanskelig å få Facebook til å endre eller slette falske eller hakkede profiler. Nesten umulig. Tok meg mange måneder å slette min hakkede profil. Et hundre om ikke tusenvis av rapporter fra meg og kjente om at profilen var hacket,eller falsk. Innsending av personalia,ID osv. 

Da er det bare å drite i det. Man kan aldri kontrollere hva andre gjør, så hvem som helst kan når som helst opprette profil i ditt navn. Det er bare Facebook og ikke det virkelige livet. De som kjenner deg vet at den falske profilen ikke er deg. 

Anonymkode: 7424f...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er det bare å drite i det. Man kan aldri kontrollere hva andre gjør, så hvem som helst kan når som helst opprette profil i ditt navn. Det er bare Facebook og ikke det virkelige livet. De som kjenner deg vet at den falske profilen ikke er deg. 

Anonymkode: 7424f...123

For min del var det jo litt kjedeligere,da vedkommende "tok over" min profil. Brukte den og flittig til å lære seg å kjenne venner (Ikke minst exer) fra å lese logger å se bilder etc. Postet også flittig daglig. Aldri noe galt i så måte,men det var liksom "meg" som gjorde alt dette. Føltes veldig innvaderende. Jeg brukte aldri FB flittig,men bruker Messenger som primær kontakt tjeneste. Ut i fra der kunne vedkommende lese årevis med logger. 

Fikk tips av "slettmeg.no" som førte til resultat - til slutt. Måtte forsøke 2-3 ganger. 

Profilen ble deaktivert og var det et års tid. Før plutselig en dag (i år) om at den endelig var slettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant80 skrev (5 minutter siden):

For min del var det jo litt kjedeligere,da vedkommende "tok over" min profil. Brukte den og flittig til å lære seg å kjenne venner (Ikke minst exer) fra å lese logger å se bilder etc. Postet også flittig daglig. Aldri noe galt i så måte,men det var liksom "meg" som gjorde alt dette. Føltes veldig innvaderende. Jeg brukte aldri FB flittig,men bruker Messenger som primær kontakt tjeneste. Ut i fra der kunne vedkommende lese årevis med logger. 

Fikk tips av "slettmeg.no" som førte til resultat - til slutt. Måtte forsøke 2-3 ganger. 

Profilen ble deaktivert og var det et års tid. Før plutselig en dag (i år) om at den endelig var slettet. 

Kan man bruke slettmeg til å fjerne Facebook profil man ikke lenger har tilgang til? 

Anonymkode: 7424f...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan man bruke slettmeg til å fjerne Facebook profil man ikke lenger har tilgang til? 

Anonymkode: 7424f...123

Nei,de kan ikke gjøre noe annet en å gi assistanse. Jeg fikk f.eks endel linker jeg prøvde i tur og orden. Flere av de er kronglete å vanskelig å finne på Facebook sine sider på egen hånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (5 minutter siden):

Nei,de kan ikke gjøre noe annet en å gi assistanse. Jeg fikk f.eks endel linker jeg prøvde i tur og orden. Flere av de er kronglete å vanskelig å finne på Facebook sine sider på egen hånd. 

Ikke overraskende. Jeg glemte passordet til Facebook og mistet tilgangen. Absolutt ingen steder kan man kontakte Facebook for å få hjelp. 

Fant du aldri ut av hvem som overtok profilen din? 

Anonymkode: 7424f...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ikke overraskende. Jeg glemte passordet til Facebook og mistet tilgangen. Absolutt ingen steder kan man kontakte Facebook for å få hjelp. 

Fant du aldri ut av hvem som overtok profilen din? 

Anonymkode: 7424f...123

Min profil ble "hacket" pga jeg var en tosk som logget meg inn på google (Youtube) på en TV da jeg var i Asia på ferie. Dette var på et Airbnb sted. Google kontoen fikk jeg forøvrig overtatt ganske raskt. Google var langt mer hjelpsomme og forståelsesfulle en FB,så denne kontoen fikk jeg igjen i løpet av et par dager. Men vedkommende hadde selvsagt tatt over FB kontoen også iom jeg hadde samme passord der.

Trafikken ble sendt i fra et par steder rundt på Filippinene,men mest var det fra New York,USA. Men kan jo og være VPN som er brukt..Regner med det enten er noen som har kjøpt infoen min fra en på Filippinene,eller bare noen som har vært der i fra,som endte på samme feriested som meg etterpå. Men blir bare spekulering. Fant aldri ut hvem det var nei!

Var aldri noe blackmail ting inne i bildet. De bare rett og slett tok over,og "var meg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Da er det bare å drite i det. Man kan aldri kontrollere hva andre gjør, så hvem som helst kan når som helst opprette profil i ditt navn. Det er bare Facebook og ikke det virkelige livet. De som kjenner deg vet at den falske profilen ikke er deg. 

Anonymkode: 7424f...123

Ja, det kan du si. Men i følge de som kontakter meg, har «jeg» forsøkt å kjøpe diverse på markedplace, og jeg bekymrer meg for at «jeg» en vakker dag blir ansvarlig for et lovbrudd, eller sitter med en bil eller annen større gjenstand jeg ulovlig har tilegnet meg. Om noen vil anmelde meg for noe jeg har gjort gjennom min falske profil, vil det kunne bety trøbbel, kanskje?

Anonymkode: b019a...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det kan du si. Men i følge de som kontakter meg, har «jeg» forsøkt å kjøpe diverse på markedplace, og jeg bekymrer meg for at «jeg» en vakker dag blir ansvarlig for et lovbrudd, eller sitter med en bil eller annen større gjenstand jeg ulovlig har tilegnet meg. Om noen vil anmelde meg for noe jeg har gjort gjennom min falske profil, vil det kunne bety trøbbel, kanskje?

Anonymkode: b019a...e9a

Hvordan? Du kan sikkert bevise at det ikke var deg. For å kjøpe noe må man jo bruke bankkort og slikt, men kjeltringer har jo ikke tilgang til kortet ditt 

Anonymkode: 7424f...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis har du rett. Bare jeg som blir litt paranoid, og bekymret for at de skulle gjøre et totalt identitetstyveri. Liker ikke at andre bruker mitt navn når de går i budrunder på ting som selges.
 

Men nei, de har ikke tilgang, og jeg mener jeg er ganske så forsiktig

Anonymkode: b019a...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant80 skrev (På 5.1.2024 den 16.47):

Kan i hvertfall si med svært god erfaring at det er SVÆRT vanskelig å få Facebook til å endre eller slette falske eller hakkede profiler. Nesten umulig. Tok meg mange måneder å slette min hakkede profil. Et hundre om ikke tusenvis av rapporter fra meg og kjente om at profilen var hacket,eller falsk. Innsending av personalia,ID osv. 

Å få slettet eller få tilbake en hacket konto kan nok være vanskelig. Det har jeg heldigvis ingen erfaring med. 

Men å få slettet en falsk konto har jeg inntrykk av at er en enkel sak. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har rapportert inn kontoer som utgir seg for å være mine FB-venner, og disse falske kontoene har stort sett forsvunnet i løpet av et par timer. 

Anonymkode: d3c4c...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...