Gå til innhold

Hvis du døde nå og før du kunne møte din skaper møtte Peter ved pærleporten, som du måtte be om unnskyldning om de ting du har gjort galt...


Anbefalte innlegg

... hva ville du listet opp? 

Anonymkode: f3bbe...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unnskyld for å ha begjært nabojentas ass?

Eller hvordan var det igjen, min nestes asen???

Anonymkode: 2e577...989

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal jeg be om unnskylding til? 

Unnskyld til barna mine fordi jeg var en udugelig mor kanskje. 

Tror ikke jeg har noe annet å si unnskyld for. Og det er stort nok å be om unnskyldning for, det. 

 

(Og så er jeg helt sikker på at i dette tenkte scenarioet så hadde Gud sagt at "du bekymret deg for mye, alt som skjedde var perfekt i forhold til planen." ) 

Anonymkode: aaa52...ab4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte vet vi ikke om hva fælt vi har gjort, fordi vi ikke fullt ut har forstått hvordan handlingene våre har påvirket andre. Så om vi fikk se en film av hvordan handlingene våre påvirket andre, ville nok vi alle hatt noe vi fikk dårlig samvittighet over. Iallfall så lenge vi har empati og samvittighet.

Anonymkode: 3f06a...b19

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. 
Vi har fri vilje bare i begrenset grad, så det gale jeg ev hadde gjort og tenkt har jeg veldig lite ansvar for selv. 
Jeg har aldri mobba noen, som jeg vet om. Aldri gjort noe kriminelt. Ikke vært utro eller snytt på skatten. Mulig jeg har lagt på noen tusen på et forsikringsoppgjør da.

Er en kjedelig person. Ikke tatt livet av noen heller ved et uhell så vidt jeg vet. Anna enn maur og slikt da. Jeg prøver å være et godt og ansvarlig menneske og ta vare på folk og fe rundt meg. 
 

Så ja.. hadde ikke sagt noe i det tenkte scenarioet ditt. St Peter måtte ha fortalt meg det i tilfelle. 
 

Dette med at mennesker ikke har fullstendig fri vilje og at mye om ikke alt vi gjør er gitt på forhånd mener jeg faktisk. Er dog litt mer usikker på om dette gjelder de som gjør åpenbart onde gjerninger, som å såre og torturere folk og drepe for gøy. Det greier jeg ikke å sette meg inn i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ingen onde eller gode personer, ingen har ansvaret for sin egen biologi og miljø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (1 time siden):

Det finnes ingen onde eller gode personer, ingen har ansvaret for sin egen biologi og miljø. 

Mennesker kan være onde, selv om de er vokst opp i gode miljøer. Valg en tar i livet er man ansvarlige for.

Anonymkode: cd3b3...6f8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/4/2024 at 11:29 PM, AnonymBruker said:

... hva ville du listet opp? 

Anonymkode: f3bbe...cbb

Unnskyldning? Er det noen som skylder menneskeheten en unnskyldning er det vel drittsekkene bak de murene. 

 

Voldtekt av barn, kreft, naturkatastrofer. Nei faen hell, send meg heller nedover. Den du kaller gud er ond 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dratt igang denne

 

Anonymkode: fb064...b92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Mennesker kan være onde, selv om de er vokst opp i gode miljøer. Valg en tar i livet er man ansvarlige for.

Anonymkode: cd3b3...6f8

Nei absolutt ikke, valgene en tar er basert på biologien og miljø. Du er dømt til å gjøre dine handlinger. 
Alt er kjemiske prosesser. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (7 minutter siden):

Nei absolutt ikke, valgene en tar er basert på biologien og miljø. Du er dømt til å gjøre dine handlinger. 
Alt er kjemiske prosesser. 

Er jo en liten gnom som sitter bak øynene og pønsker og da 😉

Anonymkode: d70f9...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (12 minutter siden):

Nei absolutt ikke, valgene en tar er basert på biologien og miljø. Du er dømt til å gjøre dine handlinger. 
Alt er kjemiske prosesser. 

Jo mennesker kan være onde selv om de er oppvokst i gode miljøer. Det kalles psykopati og er biologisk basert. Man kan se  forskjeller i hjernen hos en psykopat ved hjerneskanning. De har lav aktivitet i panne-og tinninglappen, områdene som er assosiert med bla empati.

 

 

Anonymkode: d32aa...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo mennesker kan være onde selv om de er oppvokst i gode miljøer. Det kalles psykopati og er biologisk basert. Man kan se  forskjeller i hjernen hos en psykopat ved hjerneskanning. De har lav aktivitet i panne-og tinninglappen, områdene som er assosiert med bla empati.

Anonymkode: d32aa...f43

Du bare bekrefter min argumentasjon.
Handlingene er biologisk. Er personen som får en hjernesvulst som trykker på amygdala å gjør han til drapsperson ond?
Det finnes ingen onde eller gode personer, en kan enes om at det er onde og gode handlinger, men selv de vil endres etter hvordan samfunnet utvikler seg. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (10 timer siden):

Nei absolutt ikke, valgene en tar er basert på biologien og miljø. Du er dømt til å gjøre dine handlinger. 
Alt er kjemiske prosesser. 

Enig med litt annet perspektiv. Det finnes ikke moral, kun tankefeil formet fra hvem man er som person og hvor man befinner seg i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle jeg liste opp  noe? Hvis Gud eksisterer og er allvitende som kristne mener, så vet Han jo alt allerede?

Anonymkode: dd81d...c34

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Polyester skrev (3 timer siden):

Enig med litt annet perspektiv. Det finnes ikke moral, kun tankefeil formet fra hvem man er som person og hvor man befinner seg i livet.

I et deterministisk system eksisterer ikke moral, så ja.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2024 den 23.29):

... hva ville du listet opp? 

Anonymkode: f3bbe...cbb

Ikke en døyt! Jeg hadde derimot listet opp alle de tingene som er feil på jorden nå. Hvorfor har 'min skaper' skapt dyr som utelukkende lever av å spise øyne til barn? Hvorfor har 'min skaper' tillatt krig, sult og elendighet? osv osv

Anonymkode: 7987c...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg skulle ha klappet mer folk i bakhodet når de stopper opp for å sjekke telefonen sin helt klart.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (16 timer siden):

Det finnes ingen onde eller gode personer, ingen har ansvaret for sin egen biologi og miljø. 

Om noen halshugger noen så er de fela mi onde ja. 

Du kan ikke være psykopat her. Fy.

Anonymkode: d9ee8...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...