Gå til innhold

Naive miljøvernere bruker milioner av kroner på å gjøre seg mer sårbare. Hvorfor??


Olaug Olsen

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke denne elbil trenden. Se hvor sårbare de er nå som det er monsterkø med snøstorm i Sverige. Jamfør Dagbladet i dag;, den 4. januar 2024. https://www.dagbladet.no/nyheter/e22-stengt-i-ett-dogn-til/80764311

Folk som har deltatt i kaoset på E22 mellom Hörby og Kristianstad i Sverige, noen av dem norske, beskriver hvordan de sitter i kulden og sparer strøm inni elbilene sine, og ser at batterikapasiteten går ned og ned. 

Hvordan er det mulig at disse idealistene, som insisterer på å bruke milioner av kroner på elbiler som gjør dem og samfunnet rundt dem mer sårbart, roter seg ut i denne vinterstormen? Disse menneskene mangler kompetanse og livserfaring. De er naive folk som ikke følger med, der de overrumples av naturkreftene. Dette undrer jeg meg over for tiden. Neste gang jeg kjøper bil, skal jeg ha dieselbil. Når forsvaret velger bort elbil til fordel for bensin og diesel til eventuelle krisesituasjoner, hvorfor velger hvermannsen da elbil? Vil de ikke at barna og familiene skal overleve i en krisesituasjon? Idealistene som eier elbil burde begrense kjøringen sin til sommertid, og ellers sitte inne når de nordiske værgudene slipper seg løs. Se også her for mer informasjon:

https://www.forsvaretsforum.no/flo-forsvarets-logistikkorganisasjon-krig/na-kan-forsvaret-ta-bilen-din/241315

Endret av Olaug Olsen
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste som kjøper EL-bil gjør det ikke fordi de er opptatt av miljøet, de gjør det fordi det har vært økonomisk lønnsomt da staten har hatt lavere avgifter på disse. Pluss andre fordeler som bompenger og kjøring i kollektivfelt. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at folk kjøper elbil for å slippe avgifter. Hører også at mange par har en elbil og en dieselbil. Elbilen har de til å posere med i bynære strøk. Når de skal til hytta på Hafjell, bruker de den andre som de vanligvis gjemmer i garasjen.

Men da må de ikke ta shoppingbilen med til bygda i Sverige, eller på langtur til Stockholm og Køben. Elbil er stilig og med god design. Tar seg bra ut på shopping, eller til å levere ungene til pianotimene. Den viser at man bryr seg om miljøvern, og sikrer opptak i akademikergjengen fra overflateakademiet.

De som mener alvor med transport, og skal kjøre langdistanse i Norden vinterstid, bør bruke diesel eller bensin. Evt. unngå å kjøre når det er kaldt og uforutsigbart vær! Miljøpolitikk er bra, men vi må ikke bruke den til å gjøre oss sårbare. Det værste er at de som kjører elbil og får motorstopp, også setter oss vanlige folk i en risikabel posisjon, fordi de skaper kø, noe som ikke hadde vært tilfellet om alle kjørte med hurtigkjetting i bagasjerommet på sin kurante dieselbil. Jeg er en person som bare har en bil i garasjen. Må få si at jeg unngår elbil innkjøp med verdens beste samvittighet, særlig etter å ha lest slike nyheter som kom denne uken. Jeg får bekreftet mistankene mine, og venter til denne teknoligien stabiliserer seg. Om noensinne!

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Olaug Olsen said:

Skjønner ikke denne elbil trenden. Se hvor sårbare de er nå som det er monsterkø med snøstorm i Sverige. Jamfør Dagbladet i dag;, den 4. januar 2024. https://www.dagbladet.no/nyheter/e22-stengt-i-ett-dogn-til/80764311

Folk som har deltatt i kaoset på E22 mellom Hörby og Kristianstad i Sverige, noen av dem norske, beskriver hvordan de sitter i kulden og sparer strøm inni elbilene sine, og ser at batterikapasiteten går ned og ned.

Gjør de? Jeg ser ingenting om elbiler eller strøm i artikkelen du linket. Hvor mange av de 1000 bilene som nevnes er elbiler?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en gang vi ble stående i kø i nesten ti timer. 

Da gikk vi tom for drivstoff og måtte ha en til å ta med ei kanne til nærmeste bensinstasjon så vi fikk fyllt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at de er miljøvernere? Står ingenting om det i artikelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sinsiew skrev (4 minutter siden):

Jeg husker en gang vi ble stående i kø i nesten ti timer. 

Da gikk vi tom for drivstoff og måtte ha en til å ta med ei kanne til nærmeste bensinstasjon så vi fikk fyllt. 

Jeg har elbil og hadde fint klart å holde bilen varm. Er ikke så mange kwh som hadde blitt brukt. Tross alt er det jo varmepumpe i bilen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dco skrev (1 time siden):

Gjør de? Jeg ser ingenting om elbiler eller strøm i artikkelen du linket. Hvor mange av de 1000 bilene som nevnes er elbiler?

Fra VG i går: "Familien kjører Tesla og hadde sett seg nødt til å skru ned varmen i bilen for å holde på strømmen. Siden de stanset hadde de mistet strøm tilsvarende 181 kilometer og hadde 204 igjen"

 

Mer om elbil og varmeapparat: Fra Norsk elbil forening:

"Elbiler har kortere rekkevidde om vinteren på grunn av mindre tilgjengelig kapasitet i nedkjølte batterier, økt energiforbruk fra varmeapparatet og mer rullemotstand i snø og slaps enn det er på tørt underlag"

Naf om rekkevidde på vinterføre: https://www.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2022

Stonegiant skrev (59 minutter siden):

Hvordan vet du at de er miljøvernere? Står ingenting om det i artikelen.

Alle elbileiere er miljøvernere, iallefall tilsynelatende.

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (1 time siden):

Jeg har elbil og hadde fint klart å holde bilen varm. Er ikke så mange kwh som hadde blitt brukt. Tross alt er det jo varmepumpe i bilen.

Vi med elbil vet det. Verre med disse som hater elbil, men som ikke har noe erfaring med de. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Olaug Olsen said:

Fra VG i går: "Familien kjører Tesla og hadde sett seg nødt til å skru ned varmen i bilen for å holde på strømmen. Siden de stanset hadde de mistet strøm tilsvarende 181 kilometer og hadde 204 igjen"

 

Mer om elbil og varmeapparat: Fra Norsk elbil forening:

"Elbiler har kortere rekkevidde om vinteren på grunn av mindre tilgjengelig kapasitet i nedkjølte batterier, økt energiforbruk fra varmeapparatet og mer rullemotstand i snø og slaps enn det er på tørt underlag"

Naf om rekkevidde på vinterføre: https://www.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2022

Takk! Nå fant jeg linken som du ikke gidder å poste: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/gE8wLk/monsterkoe-i-sverige-robert-fra-bergen-har-sittet-fast-i-tolv-timer

"– Jeg har fått beskjed om at personer har sittet 20–21 timer. De som ble tomme for drivstoff, ble kalde, sier redningstjenestens innsatsleder Dan Svensson til avisen. "

Det var kanskje ikke bare elbiler som hadde problemer her? Hvorfor er folk så uansvarlige at de ikke har med seg ekstra drivstoff på kanne? Er det for å posere som tøffinger? "Vil de ikke at barna og familiene skal overleve i en krisesituasjon?"

Quote

Alle elbileiere er miljøvernere, iallefall tilsynelatende.

Kildesorterer du?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (18 timer siden):

Skjønner ikke denne elbil trenden. Se hvor sårbare de er nå som det er monsterkø med snøstorm i Sverige. Jamfør Dagbladet i dag;, den 4. januar 2024. https://www.dagbladet.no/nyheter/e22-stengt-i-ett-dogn-til/80764311

Folk som har deltatt i kaoset på E22 mellom Hörby og Kristianstad i Sverige, noen av dem norske, beskriver hvordan de sitter i kulden og sparer strøm inni elbilene sine, og ser at batterikapasiteten går ned og ned. 

Hvordan er det mulig at disse idealistene, som insisterer på å bruke milioner av kroner på elbiler som gjør dem og samfunnet rundt dem mer sårbart, roter seg ut i denne vinterstormen? Disse menneskene mangler kompetanse og livserfaring. De er naive folk som ikke følger med, der de overrumples av naturkreftene. Dette undrer jeg meg over for tiden. Neste gang jeg kjøper bil, skal jeg ha dieselbil. Når forsvaret velger bort elbil til fordel for bensin og diesel til eventuelle krisesituasjoner, hvorfor velger hvermannsen da elbil? Vil de ikke at barna og familiene skal overleve i en krisesituasjon? Idealistene som eier elbil burde begrense kjøringen sin til sommertid, og ellers sitte inne når de nordiske værgudene slipper seg løs. Se også her for mer informasjon:

https://www.forsvaretsforum.no/flo-forsvarets-logistikkorganisasjon-krig/na-kan-forsvaret-ta-bilen-din/241315

Idealistene? 

Markedsandelen til elbiler i norge er rett i underkant av 90 føkkings % ..

Vanlige folk kjører elbil..ikke idealister.!

Folk som sverger til utdaterte fossilbiler er tilbakestående spør du meg ...dritdyrt og dårlig..og et moralsk forkastelig valg ovenfor barna våre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dco skrev (4 minutter siden):

Takk! Nå fant jeg linken som du ikke gidder å poste: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/gE8wLk/monsterkoe-i-sverige-robert-fra-bergen-har-sittet-fast-i-tolv-timer

"– Jeg har fått beskjed om at personer har sittet 20–21 timer. De som ble tomme for drivstoff, ble kalde, sier redningstjenestens innsatsleder Dan Svensson til avisen. "

Det var kanskje ikke bare elbiler som hadde problemer her? Hvorfor er folk så uansvarlige at de ikke har med seg ekstra drivstoff på kanne? Er det for å posere som tøffinger? "Vil de ikke at barna og familiene skal overleve i en krisesituasjon?"

Kildesorterer du?

Ja til hurtigkjetting, varm drikke og drivstoff på kanne. Men er det mulig å ha med ekstra batterikapasitet i en eller annen form? som denne: https://www.elbil24.no/nyttig/hva-om-man-lader-elbilen-fra-dieselaggregat/74536100

Eller som her: https://www.tv2.no/broom/denne-gjengen-har-utviklet-en-reservekanne-for-elbiler/14602832/

Er det noen som kjenner til hvor man kan få tak i denne typen løsninger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (2 minutter siden):

Idealistene? 

Markedsandelen til elbiler i norge er rett i underkant av 90 føkkings % ..

Vanlige folk kjører elbil..ikke idealister.!

Folk som sverger til utdaterte fossilbiler er tilbakestående spør du meg ...dritdyrt og dårlig..og et moralsk forkastelig valg ovenfor barna våre!

Jeg lurer på hvor mange elbil eiere som har brukt tøybleier på ungene sine, eller som er veganere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Olaug Olsen skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på hvor mange elbil eiere som har brukt tøybleier på ungene sine, eller som er veganere?

Og jeg lurer på hvor mange dieselkjørere som bor i jordgamme på finnmarksvidda.....uten strøm.?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sinsiew said:

Jeg husker en gang vi ble stående i kø i nesten ti timer. 

Da gikk vi tom for drivstoff og måtte ha en til å ta med ei kanne til nærmeste bensinstasjon så vi fikk fyllt. 

Litt verre å gå tom for «drivstoff» med en elbil i en sånn situasjon. Ikke bare å få tak i en kanne med bensin, det er en litt større og langtekkelig affære. 

Vi er sånne som har flere biler i oppkjørselen. Det er veldig greit å ha en bensiner å støtte seg på altså 😊

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Olaug Olsen said:

Ja til hurtigkjetting, varm drikke og drivstoff på kanne. Men er det mulig å ha med ekstra batterikapasitet i en eller annen form? som denne: https://www.elbil24.no/nyttig/hva-om-man-lader-elbilen-fra-dieselaggregat/74536100

Eller som her: https://www.tv2.no/broom/denne-gjengen-har-utviklet-en-reservekanne-for-elbiler/14602832/

Er det noen som kjenner til hvor man kan få tak i denne typen løsninger?

Kan du poste et bilde av din dieselkanne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Olaug Olsen skrev (21 timer siden):

Fra VG i går: "Familien kjører Tesla og hadde sett seg nødt til å skru ned varmen i bilen for å holde på strømmen. Siden de stanset hadde de mistet strøm tilsvarende 181 kilometer og hadde 204 igjen"

 

Mer om elbil og varmeapparat: Fra Norsk elbil forening:

"Elbiler har kortere rekkevidde om vinteren på grunn av mindre tilgjengelig kapasitet i nedkjølte batterier, økt energiforbruk fra varmeapparatet og mer rullemotstand i snø og slaps enn det er på tørt underlag"

Naf om rekkevidde på vinterføre: https://www.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2022

Alle elbileiere er miljøvernere, iallefall tilsynelatende.

Og mens han i tesla klarte seg fint var det mange med diesel og bensin-motorer som gikk tomme…

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (6 timer siden):

Og mens han i tesla klarte seg fint var det mange med diesel og bensin-motorer som gikk tomme…

Og med hjelp av ei kanne med drivstoff, enten fra bagasjerommet, bilberger eller en annen bil, så er de i gang igjen i løpet av 5 minutter.

 

Ikke så enkelt å komme med ei kanne med strøm..... 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...