AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #141 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ikke en eneste gang har du utrykket empati for den andre ungen som er offeret. Du har kun prøvd å unnskylde din egen. Antagelig har det noe med hvorfor barnehagen meldte til BV. Anonymkode: 4cefb...a48 Jeg velger å skrive om barnet mitt her å bekymringene rundt barnet mitt, det betyr ikke at jeg ikke har empati for andre barn. Dette barnet er ofte stygg mot barnet mitt også og har sine utfordringer og uansett det er ikke greit å være fysisk for noen av barna. Anonymkode: 33903...179 7
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #142 Skrevet 6. januar 2024 Bacteria skrev (11 timer siden): Det er helt på trynet. Misforståelsen mange har er at en melding til barneverntjenesten kan benyttes for å skaffe barn med forskjellige vansker hjelp. Men det har vi andre instanser til, PPT, helse. Det er bare om man mistenker at barnets atferd skyldes ALVORLIG svikt i omsorgen BVT kan kontaktes, uten at foreldrene trenger å være enig. Er mistanken at barnet utsettes for vold eller seksuelt misbruk i skal foreldrene selvsagt ikke varsles, da er det politisak. Barnevernet skal på banen hvis det er mistanke om kritikkverdige forhold i hjemmet, ikke ellers. Hvis offentlige instanser skal melde, må det være mistanke om alvorlige kritikkverdige forhold. Det du sier er at der er alvorlig omsorgssvikt de er bekymret for? Jeg får det ikke til å stemme if til hva vi fikk beskjed om fra både bv og PPT. Jeg spørte tom direkte bv: er det en av oss de har meldt bekymringsmelding på, nei det var på barnet og pga unormal adferd og i følge PPT var der en hendelse som skjedde før jul som utløste dette. Anonymkode: 33903...179 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #143 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det du sier er at der er alvorlig omsorgssvikt de er bekymret for? Jeg får det ikke til å stemme if til hva vi fikk beskjed om fra både bv og PPT. Jeg spørte tom direkte bv: er det en av oss de har meldt bekymringsmelding på, nei det var på barnet og pga unormal adferd og i følge PPT var der en hendelse som skjedde før jul som utløste dette. Anonymkode: 33903...179 Nei nei! (Ikke jeg som skrev innlegget men jeg mener det er klart hva som menes med dette.) Etter loven må det være mistanke om alvorlig omsorgssvikt for å melde uten samtykke. Men: Det som innimellom skjer, og som det finnes en rekke eksempler på, er at skoler, barnehager og andre, melder for å skaffe barnet mer hjelp. Når de føler at de selv ikke strekker til. Uten at foreldrene har samtykket. Tanken kan altså være god, men det gjør det ikke mer lovlig. Melder barnehagen uten at de mistenker at noe er alvorlig galt med omsorgen, så bryter de taushetsplikten. Og de bør dermed klages inn for statsforvalter, mener jeg. Anonymkode: c0f48...612 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #144 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei nei! (Ikke jeg som skrev innlegget men jeg mener det er klart hva som menes med dette.) Etter loven må det være mistanke om alvorlig omsorgssvikt for å melde uten samtykke. Men: Det som innimellom skjer, og som det finnes en rekke eksempler på, er at skoler, barnehager og andre, melder for å skaffe barnet mer hjelp. Når de føler at de selv ikke strekker til. Uten at foreldrene har samtykket. Tanken kan altså være god, men det gjør det ikke mer lovlig. Melder barnehagen uten at de mistenker at noe er alvorlig galt med omsorgen, så bryter de taushetsplikten. Og de bør dermed klages inn for statsforvalter, mener jeg. Anonymkode: c0f48...612 Ok takk for oppklaring. Slik jeg forstod det på barnehagen også hadde de ikke lov å informere oss foreldre i noen situasjoner og som PPT sa når det var en mer alvorlig hendelse der et annet barn var involvert. Har vondt i magen her, men må bare stå i det å ta det som det kommer fra møte neste uke. Jeg håper å tror de bare føler barnet vårt trenger mer hjelp enn de kan gi og PPT. Det er som sagt kun i barnehagen barnet kan oppføre seg slik og jeg er ganske sikker på at det er frustrasjonen rundt at det ikke føler at det er venner og måten enkelte av de voksne møter barnet vårt på som er årsaken til dette. Det kan jo adhd tross alt at vi har roligere og bedre dager hjemme. Barnet er til tider ganske hyperaktiv og urolig, prater mye og høyt og sliter med å finne roen før det skal sovne på kvelden men kan holde på med aktiviteter ganske lenge og tom se lenger tid på tv nå. Dette klarte det ikke for 1 år siden. Anonymkode: 33903...179 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #145 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ok takk for oppklaring. Slik jeg forstod det på barnehagen også hadde de ikke lov å informere oss foreldre i noen situasjoner og som PPT sa når det var en mer alvorlig hendelse der et annet barn var involvert. Har vondt i magen her, men må bare stå i det å ta det som det kommer fra møte neste uke. Jeg håper å tror de bare føler barnet vårt trenger mer hjelp enn de kan gi og PPT. Det er som sagt kun i barnehagen barnet kan oppføre seg slik og jeg er ganske sikker på at det er frustrasjonen rundt at det ikke føler at det er venner og måten enkelte av de voksne møter barnet vårt på som er årsaken til dette. Det kan jo adhd tross alt at vi har roligere og bedre dager hjemme. Barnet er til tider ganske hyperaktiv og urolig, prater mye og høyt og sliter med å finne roen før det skal sovne på kvelden men kan holde på med aktiviteter ganske lenge og tom se lenger tid på tv nå. Dette klarte det ikke for 1 år siden. Anonymkode: 33903...179 De tar feil. Bra det er framgang for barnet ditt. Anonymkode: c0f48...612 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #146 Skrevet 6. januar 2024 Ts, dersom du ønsker å finne ut om meldingen var lovlig, kan du be barnehagen opplyse om hvilket av punktene her (a,b,c eller d) de tenker at bekymringen faller inn under. Jeg har nemlig en sterk mistanke om at barnehagen har misforstått hva meldeplikt går ut på, og at de tror at de kan melde pga atferdsvansker (siden de viser til hendelsen med det andre barnet). Det er ikke sikkert du får et svar. (Jeg fikk heller aldri vite dette, til tross for gjentatte forsøk.) Men det er verdt å forsøke, hvis du vil. Kopiert fra Lov om barnehager (Barnehageloven) § 46 Opplysningsplikt til barnevernet https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64/KAPITTEL_5#§23 a. når det er grunn til å tro at et barn blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt, b. når det er grunn til å tro at et barn har en livstruende eller annen alvorlig sykdom eller skade og ikke kommer til undersøkelse eller behandling, c. når det er grunn til å tro at et barn med nedsatt funksjonsevne eller et spesielt hjelpetrengende barn ikke får dekket sitt særlige behov for behandling eller opplæring, d. når det er grunn til å tro at et barn blir eller vil bli utnyttet til menneskehandel. Uansett, prøv å ikke bekymre deg. Dette kommer til å gå bra. ♥️ Anonymkode: c0f48...612 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #147 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ts, dersom du ønsker å finne ut om meldingen var lovlig, kan du be barnehagen opplyse om hvilket av punktene her (a,b,c eller d) de tenker at bekymringen faller inn under. Jeg har nemlig en sterk mistanke om at barnehagen har misforstått hva meldeplikt går ut på, og at de tror at de kan melde pga atferdsvansker (siden de viser til hendelsen med det andre barnet). Det er ikke sikkert du får et svar. (Jeg fikk heller aldri vite dette, til tross for gjentatte forsøk.) Men det er verdt å forsøke, hvis du vil. Kopiert fra Lov om barnehager (Barnehageloven) § 46 Opplysningsplikt til barnevernet https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64/KAPITTEL_5#§23 a. når det er grunn til å tro at et barn blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt, b. når det er grunn til å tro at et barn har en livstruende eller annen alvorlig sykdom eller skade og ikke kommer til undersøkelse eller behandling, c. når det er grunn til å tro at et barn med nedsatt funksjonsevne eller et spesielt hjelpetrengende barn ikke får dekket sitt særlige behov for behandling eller opplæring, d. når det er grunn til å tro at et barn blir eller vil bli utnyttet til menneskehandel. Uansett, prøv å ikke bekymre deg. Dette kommer til å gå bra. ♥️ Anonymkode: c0f48...612 Takk for tips, høres absolutt ikke bra ut det der. Frykter mer å mer at de er redd for at barnet vårt blir utsatt for vold🥹 Siden PPT også sa at de ikke hadde meldeplikt. Anonymkode: 33903...179
Bacteria Skrevet 6. januar 2024 #148 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det du sier er at der er alvorlig omsorgssvikt de er bekymret for? Jeg får det ikke til å stemme if til hva vi fikk beskjed om fra både bv og PPT. Jeg spørte tom direkte bv: er det en av oss de har meldt bekymringsmelding på, nei det var på barnet og pga unormal adferd og i følge PPT var der en hendelse som skjedde før jul som utløste dette. Anonymkode: 33903...179 Da misforstår du meg. Jeg mener at barnehagen har misforstått meldeplikten. Se den andre som siterte deg. Det er ikke slik at enten dere som foreldre meldes til barnevernet, det er omsorgssituasjon meldingen skal gå på. Og barnehagen har ikke lov til å levere en bekymringsmelding (på omsorgssituasjonen) bak foreldres rygg uten at de er begrunnet i en eller flere av de paragrafene som omtales over her. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #149 Skrevet 6. januar 2024 Bacteria skrev (7 minutter siden): Da misforstår du meg. Jeg mener at barnehagen har misforstått meldeplikten. Se den andre som siterte deg. Det er ikke slik at enten dere som foreldre meldes til barnevernet, det er omsorgssituasjon meldingen skal gå på. Og barnehagen har ikke lov til å levere en bekymringsmelding (på omsorgssituasjonen) bak foreldres rygg uten at de er begrunnet i en eller flere av de paragrafene som omtales over her. Jeg vet om en som fikk bekymring og da gjaldt det mor og ikke far og slik jeg tolker det gjaldt dette barnet vårt og ikke en av oss voksne så dette er merkelig😌 Anonymkode: 33903...179
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #150 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg velger å skrive om barnet mitt her å bekymringene rundt barnet mitt, det betyr ikke at jeg ikke har empati for andre barn. Dette barnet er ofte stygg mot barnet mitt også og har sine utfordringer og uansett det er ikke greit å være fysisk for noen av barna. Anonymkode: 33903...179 Ikke greit at noen barn er i barnehagen og er redd for ungen din. Hvordan hadde du trivdes på jobb om en av kollegene dine kom å slo deg med jevne mellomrom? Altså, jeg gjetter på at BV er tilkalt her fordi du ikke ser alvorlighet her. Anonymkode: 4cefb...a48 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #151 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke greit at noen barn er i barnehagen og er redd for ungen din. Hvordan hadde du trivdes på jobb om en av kollegene dine kom å slo deg med jevne mellomrom? Altså, jeg gjetter på at BV er tilkalt her fordi du ikke ser alvorlighet her. Anonymkode: 4cefb...a48 Trist at noen kan ha en slik tankegang om andre. Vi har samarbeidet hele veien og har vist at vi er både oppgitt å lei oss de gangene barnet vårt har vært fysisk. Det barnet der gjelder er også fysisk og barnet vårt har blitt sparket mens det lå på bakken av dette barnet feks uten at barnet vårt gjorde noe tilbake. Uansett du må få lov å ha dine tanker. Anonymkode: 33903...179 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #152 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Trist at noen kan ha en slik tankegang om andre. Vi har samarbeidet hele veien og har vist at vi er både oppgitt å lei oss de gangene barnet vårt har vært fysisk. Det barnet der gjelder er også fysisk og barnet vårt har blitt sparket mens det lå på bakken av dette barnet feks uten at barnet vårt gjorde noe tilbake. Uansett du må få lov å ha dine tanker. Anonymkode: 33903...179 Men de foreldrene er kanskje klare over alvorligheten i dette. Det virker som om du bare prøver å rettferdiggjøre hvorfor barn et ditt gjør som hen gjør. Men det spiller jo ingen rolle. Det skal ikke skje. Du snakker om en hendelse som har skjedd. Om barnehagen ikke klarer å nå inn til deg om alvorligheten i det som har skjedd så er det sannsynlig at det er det som ligger til grunn til at de kontaktet BV. Anonymkode: 4cefb...a48 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #153 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke greit at noen barn er i barnehagen og er redd for ungen din. Hvordan hadde du trivdes på jobb om en av kollegene dine kom å slo deg med jevne mellomrom? Altså, jeg gjetter på at BV er tilkalt her fordi du ikke ser alvorlighet her. Anonymkode: 4cefb...a48 Det tenker jeg at ts, og de aller fleste andre som er foreldre til barn som oppfører seg voldsomt mot andre, er fullt klar over. Unødvendig å lire av seg slikt. Uansett ikke meldegrunn. Anonymkode: c0f48...612 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #154 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men de foreldrene er kanskje klare over alvorligheten i dette. Det virker som om du bare prøver å rettferdiggjøre hvorfor barn et ditt gjør som hen gjør. Men det spiller jo ingen rolle. Det skal ikke skje. Du snakker om en hendelse som har skjedd. Om barnehagen ikke klarer å nå inn til deg om alvorligheten i det som har skjedd så er det sannsynlig at det er det som ligger til grunn til at de kontaktet BV. Anonymkode: 4cefb...a48 Vi har ikke fått vite om hendelsen før nå. Anonymkode: 33903...179
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #155 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det tenker jeg at ts, og de aller fleste andre som er foreldre til barn som oppfører seg voldsomt mot andre, er fullt klar over. Unødvendig å lire av seg slikt. Uansett ikke meldegrunn. Anonymkode: c0f48...612 Jo det er det faktisk. Barnehagen blir nok spammet ned av de andre foreldrene. Om hva barna deres gjennomgår. OG når de ikke når inn til ts, så må jo de ta det videre. Det må jo stoppe. Anonymkode: 4cefb...a48 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #156 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men de foreldrene er kanskje klare over alvorligheten i dette. Det virker som om du bare prøver å rettferdiggjøre hvorfor barn et ditt gjør som hen gjør. Men det spiller jo ingen rolle. Det skal ikke skje. Du snakker om en hendelse som har skjedd. Om barnehagen ikke klarer å nå inn til deg om alvorligheten i det som har skjedd så er det sannsynlig at det er det som ligger til grunn til at de kontaktet BV. Anonymkode: 4cefb...a48 Ts skriver jo tidligere i tråden, at hun har forklart barnet, mens de var i bhg, at det ikke er lov å slå. Samme hvem som begynte. Anonymkode: c0f48...612 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #157 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo det er det faktisk. Barnehagen blir nok spammet ned av de andre foreldrene. Om hva barna deres gjennomgår. OG når de ikke når inn til ts, så må jo de ta det videre. Det må jo stoppe. Anonymkode: 4cefb...a48 Så du tenker at dette går under vilkåret alvorlige mangler ved omsorgen, fordi ts har en tvilsom form for oppdragelse der hun visstnok lærer barnet at det er okey å slå? Til tross for at ts har skrevet i tråden at hun har forklart barnet, i bhg, at det ikke er greit å slå? Vi kan så klart ikke vite med 100% sannsynlighet at det ikke er sånn. Men det høres heller lite sannsynlig ut. Jeg svarer ut fra det ts sier. Skal vi diskutere med utgangspunkt i at ts lyver, så er det håpløst å diskutere. Anonymkode: c0f48...612 7
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #158 Skrevet 6. januar 2024 Jeg regner med det er noe du har unnlatt å fortelle her,TS. Det er strenge retningslinjer for meldeplikten. Anonymkode: 95538...c23 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #159 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg regner med det er noe du har unnlatt å fortelle her,TS. Det er strenge retningslinjer for meldeplikten. Anonymkode: 95538...c23 Hadde ikke hatt behov for å opprette tråden om jeg skulle skjule sannheten. Anonymkode: 33903...179 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #160 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg regner med det er noe du har unnlatt å fortelle her,TS. Det er strenge retningslinjer for meldeplikten. Anonymkode: 95538...c23 Sånt er unødvendig å si, synes jeg. Jada, vi kan ikke vite helt sikkert, og vi får kun presentert ts' versjon, men jeg synes vi skal la være å mistro ts. Det har ikke noe for seg. Lyver hun, så får hun vel uansett ikke bruk for det vi sier vedrørende loven. Det er strengt ja, men det er noe annet hva som skjer i praksis - det hender ikke rent skjelden at de med meldeplikt misforstår og ikke skjønner dette med taushetsplikt/meldeplikt. En del skyldes mangelfull opplæring. Har du lest boka til Ohnstad og Gudheim? Fikk du med deg at barne- og familieministeren beklaget til foreldre som skolene feilaktig har meldt? Så du innlegget mitt litt tidligere i tråden om at ansatte i barnehagene i Vestby lærer at de kan melde ut fra atferdsvansker? Det er også verdt å nevne at da diskusjonen gikk for fullt i lærergrupper på Facebook etter at boka til Ohnstad og Gudheim kom ut, og det ble fokus på problematikken i media, så blånektet flere av lærerne for at det finnes taushetsplikt i møte med bvt. De kan melde om hva de vil de, sa de, uavhengig av meldeplikt. Både om stort og smått. Fordi bvt bare vil hjelpe! Sånn er det, for dette hadde de lært. De som viste til loven, ble kalt barnevernsmotstandere! Fint om vi kan leve i en ideell verden der alle forstår seg på meldeplikt og respekterer taushetsplikten, men jeg tror ikke at vi er kommet helt der enda. (Tar jeg feil, og ts lyver eller har misforstått, så får det være.) Anonymkode: c0f48...612 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå