AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #41 Skrevet 4. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tror du oppriktig at foreldrene hadde fått hentet barnet i barnehagen om det var snakk om mistanke om vold/overgrep? Barnehagene har retningslinjer de skal følge. En bekymringsmelding til BV som gjelder barnets oppførsel og det ikke er sterk mistanke om vold/overgrep så SKAL foreldre informeres før bekymringsmeldingen blir sendt. Gjelder bekymringen vold/overgrep så kommer Bv og politi i barnehagen å henter barnet for å sende den til barnehuset. Foreldrene får beskjed etter at barnet er hentet fra barnehagen… Anonymkode: f1347...eab Men slik jeg forstår innlegget, så har foreldrene fått tlf idag og skal etter planen hente barnet i barnehagen etterpå. Anonymkode: ff540...2a5 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #42 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja hva slags unormal atferd? Anonymkode: a5ce5...7ff Jeg har skrevet om det lengre oppe. Impulskontroll, slår når det er frustrert. Urolig og sliter en del sosialt men fungerer også veldig bra stort sett. Det skjer uheldige situasjoner i samspill med andre barn når barnet vårt blir frustrert. De har også bemerket at barnet ikke har frykt og prater med alle. Barnet er mer moden nå enn da vi startet med samtalene rundt det og tidligere kunne barnet vært i fare for sin egen sikkerhet. Det klarte åpne dører og klatret feks… Anonymkode: 33903...179 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #43 Skrevet 4. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Jeg har skrevet om det lengre oppe. Impulskontroll, slår når det er frustrert. Urolig og sliter en del sosialt men fungerer også veldig bra stort sett. Det skjer uheldige situasjoner i samspill med andre barn når barnet vårt blir frustrert. De har også bemerket at barnet ikke har frykt og prater med alle. Barnet er mer moden nå enn da vi startet med samtalene rundt det og tidligere kunne barnet vært i fare for sin egen sikkerhet. Det klarte åpne dører og klatret feks… Anonymkode: 33903...179 Men- dette kan nesten ikke være grunnen til at de har meldt det til barnevernet uten å fortelle dere. Det må ha skjedd noe i barnehagen som de har vurdert som såpass alvorlig at de har tatt steget. Ikke generell unormal atferd. Anonymkode: ff540...2a5 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #44 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men slik jeg forstår innlegget, så har foreldrene fått tlf idag og skal etter planen hente barnet i barnehagen etterpå. Anonymkode: ff540...2a5 Det semmer og møte med bv i neste uke.. Anonymkode: 33903...179
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #45 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men slik jeg forstår innlegget, så har foreldrene fått tlf idag og skal etter planen hente barnet i barnehagen etterpå. Anonymkode: ff540...2a5 Ja, da har barnehagen brutt taushetsplikten sin. De skulle ha innkalt foreldrene til møte FØR de meldte bekymring til barnevernet. Det skal drøftes med foreldrene før man sender bekymringsmelding, med mindre bekymringen gjelder vold/overgrep eller grov omsorgssvikt (liv/helse). Da er retningslinjene at barnehagen skal melde Bv, og at Bv og politi tar barnet med til barnehuset direkte fra barnehagen. Denne saken gjaldt barnets adferd, og barnehagen har ikke fulgt retningslinjene ift å drøfte med foreldre før de melder. TS fikk telefon ETTER at barnehagen har sendt bekymringsmelding. Anonymkode: f1347...eab 8 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #46 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har det skadet et annet barn, på liv og helse? Har det befølt et annet barn? Noe som kan ha ført til at man tenker det er grov omsorgssvikt involvert? Unormal atferd kan være mangt. Unormal atferd hvor man mistenker blant annet de punktene du skriver, er ikke brudd på taushetsplikten. Anonymkode: ff540...2a5 Da er bekymringen på om barnet utsettes for vold eller overgrep. Ikke barnets unormale atferd. Dersom bekymringen for vold/overgrep kommer gjennom barnets atferd, så går fremdeles bekymringen på vold og overgrep. TS forteller litt om hva barnet strever med. Ser dessverre dette ofte, at offentlige instanser er litt kjappe i svingene eller melder uten å gi beskjed fordi det er ubehagelig. Det er fremdeles brudd på taushetsplikt Anonymkode: 9941e...742 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #47 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men- dette kan nesten ikke være grunnen til at de har meldt det til barnevernet uten å fortelle dere. Det må ha skjedd noe i barnehagen som de har vurdert som såpass alvorlig at de har tatt steget. Ikke generell unormal atferd. Anonymkode: ff540...2a5 Jeg vet bare det barnevernet sa, at det var pga unormal adferd. Tidligere i år når barnet vårt ble frustrert hadde det bitt seg selv hardt i armen under et utbrudd av følelser og da sa den ene ansatte at sånn hadde hun aldri opplevd barnet vårt før. Uansett barnet vårt er nok frustrert pga det ikke har venner i barnehagen, alle kan tenke seg hvor vondt det kan oppleves og enkelte barn viser følelser med negativ adferd.. Anonymkode: 33903...179 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #48 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har skrevet om det lengre oppe. Impulskontroll, slår når det er frustrert. Urolig og sliter en del sosialt men fungerer også veldig bra stort sett. Det skjer uheldige situasjoner i samspill med andre barn når barnet vårt blir frustrert. De har også bemerket at barnet ikke har frykt og prater med alle. Barnet er mer moden nå enn da vi startet med samtalene rundt det og tidligere kunne barnet vært i fare for sin egen sikkerhet. Det klarte åpne dører og klatret feks… Anonymkode: 33903...179 Det du beskriver er ikke uvanlig oppførsel hos barn som sliter av diverse grunner. Høres ut som at barnehagen enten ikke aner hva de driver med, eller at det har skjedd noe spesielt nå som gjorde at barnehagen bestemte seg for å melde. Uansett har de gjort ting feil.. Du bør ringe PPT i dag, å få de med på samtalene med BV. Spesielt viktig hvis de har observert at barnehagen ikke har møtt barnet på riktig måte. Anonymkode: f1347...eab 2 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #49 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da er bekymringen på om barnet utsettes for vold eller overgrep. Ikke barnets unormale atferd. Dersom bekymringen for vold/overgrep kommer gjennom barnets atferd, så går fremdeles bekymringen på vold og overgrep. TS forteller litt om hva barnet strever med. Ser dessverre dette ofte, at offentlige instanser er litt kjappe i svingene eller melder uten å gi beskjed fordi det er ubehagelig. Det er fremdeles brudd på taushetsplikt Anonymkode: 9941e...742 Da hadde vel bekymringsmeldingen vært ang omsorgsituasjonen eller på en av oss foreldre? Barnevernet at det ikke var bekymret rettet mot meg/oss men på barnet unormale adferd. Jeg spørte ang dette. Var helt stresset når de ringte🥹 Anonymkode: 33903...179 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #50 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det du beskriver er ikke uvanlig oppførsel hos barn som sliter av diverse grunner. Høres ut som at barnehagen enten ikke aner hva de driver med, eller at det har skjedd noe spesielt nå som gjorde at barnehagen bestemte seg for å melde. Uansett har de gjort ting feil.. Du bør ringe PPT i dag, å få de med på samtalene med BV. Spesielt viktig hvis de har observert at barnehagen ikke har møtt barnet på riktig måte. Anonymkode: f1347...eab Jeg håper å få pratet med PPT i dag og at hun kan bli med oss på møte ja. Anonymkode: 33903...179 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #51 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har det skadet et annet barn, på liv og helse? Har det befølt et annet barn? Noe som kan ha ført til at man tenker det er grov omsorgssvikt involvert? Unormal atferd kan være mangt. Unormal atferd hvor man mistenker blant annet de punktene du skriver, er ikke brudd på taushetsplikten. Anonymkode: ff540...2a5 👏 Anonymkode: a5ce5...7ff 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #52 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Barnet har bare 1 år igjen i barnehagen, men jeg har vudert det og nevnt det til barnehagen. Noe de anbefalte meg ikke å gjøre. Jeg tenker barnet kunne fått en ny start og forhåpentligvis få seg venner, det er nok en ond sirkel og andre barn er skeptiske og også de voksne ikke har håndtert barnet slik de bør.. Anonymkode: 33903...179 Selfølgelig vil de ikke at du skal bytte fordi de ikke leverer tjenesten riktig. Det hadde vært et rødt flagg for meg. Anonymkode: 58959...137 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #53 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da hadde vel bekymringsmeldingen vært ang omsorgsituasjonen eller på en av oss foreldre? Barnevernet at det ikke var bekymret rettet mot meg/oss men på barnet unormale adferd. Jeg spørte ang dette. Var helt stresset når de ringte🥹 Anonymkode: 33903...179 Ikke bli for stressa. Det kan være at BV kan hjelpe barnet med å få den hjelpen som trengs. De kan ta tak i alt med barnehage, PPT samarbeid, utredninger og eventuelt avlastning og kurs og veiledning for dere. Her høres det ut som barnehagen har tråkket litt feil. Bare prøv å oppfør seg så normalt som mulig når du henter, be om å få 5 minutter med styrer eller ped.leder før du plukker med deg barnet. Spør direkte «Jeg fikk en telefon fra BV idag, kan du fortelle meg litt mer om dette?». Ikke hiss deg opp, ikke begynn noen diskusjon. Bare spør, å vær åpen for det de kommer med. Vis at dere er samarbeidsvillige. Å husk at BV er der for å hjelpe barnet, de er ikke ute etter å ta dere foreldre. Høres jo ut som de ikke er bekymret for deres jobb med barnet, men at det er barnet som trenger hjelp og støtte. Anonymkode: f1347...eab 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #54 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 👏 Anonymkode: a5ce5...7ff Jeg har aldri fått tilbakemeldinger om alvorlige ting ang barnet vårt, men barnet kan som sagt vært litt voldsomt og skremmende for andre når det er følelseladet. Vi har ikke hørt om noen spesielle situasjoner på lenge og barnet er flink til å leke ellers og har funnet mer roen i det siste. Anonymkode: 33903...179 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #55 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke bli for stressa. Det kan være at BV kan hjelpe barnet med å få den hjelpen som trengs. De kan ta tak i alt med barnehage, PPT samarbeid, utredninger og eventuelt avlastning og kurs og veiledning for dere. Her høres det ut som barnehagen har tråkket litt feil. Bare prøv å oppfør seg så normalt som mulig når du henter, be om å få 5 minutter med styrer eller ped.leder før du plukker med deg barnet. Spør direkte «Jeg fikk en telefon fra BV idag, kan du fortelle meg litt mer om dette?». Ikke hiss deg opp, ikke begynn noen diskusjon. Bare spør, å vær åpen for det de kommer med. Vis at dere er samarbeidsvillige. Å husk at BV er der for å hjelpe barnet, de er ikke ute etter å ta dere foreldre. Høres jo ut som de ikke er bekymret for deres jobb med barnet, men at det er barnet som trenger hjelp og støtte. Anonymkode: f1347...eab Takk. Jeg vet ikke om jeg klarer ta samtalen i dag, men jeg skal være rolig. Håpte på å få svar på mailen før jeg henter i barnehagen, men jeg får se hvordan jeg føler meg når jeg henter… Anonymkode: 33903...179 1
Tobias001 Skrevet 4. januar 2024 #56 Skrevet 4. januar 2024 Når barnevernet får bekymringsmelding som dette så er det bare å forbrede seg på ett mareritt ne neste månedene /året. Utrolig unødvendig og råttent gjort av barnehagen å melde inn sånt. Det som skjer videre nå er at barnevernet vil sette igang full eterforskning å gå alt i sømmene. Jeg ville allerede nå kontaktet en advokat dere kan ha klar til å bli med i møter med barnevernet. 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #57 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har et barn som har en del utfordringer og har siden i høst hatt spesialpedagog noen timer i uka. Vi har ikke hørt noe fra barnehagen om at situasjonen har endret seg, men at det virker som der har gått bedre med barnet vårt. Det har vært situasjonen innimellom men de har også sagt det virker som det skulle gå seg til. Ppt har reagert på flere episoder der ansatte har handlet urettferdig mot barnet vårt når barnet har trengt hjelp pg støtte i situasjoner som har oppstått. I dag fikk jeg tlf at barnehagen har meldt barnet vårt til barnevernet pga unormal adferd. Jeg er så skuffet over at de ikke har pratet med oss om dette eller fortalt oss at de er mer bekymret for barnet vårt. Jeg tror barnet vårt kan ha adhd, men det er for tidlig med utredning på det har vi fått beskjed om.. Uansett er det noen som har fått bekymring på barnet adferd her inne? Jeg vet at det ikke er oss foreldre det gjelder, men jeg føler meg så mislykket tross alt🥹 Det er ingen utfordringer med de andre barna våres, så dette er et barn som ikke har det så bra i barnehagen. Hjemme går det fint, men innimellom kommer det vanskelige følelser og mangel på impulskontroll. Anonymkode: 33903...179 Når du vet at barnet ikke har det så bra i barnehagen, og de ansatte ignorerer dere voksne..så hadde jeg byttet barnehagen for lengst! Selv om barnet kan ha adhd hadde jeg ikke latt barnet gå i den barnehagen når han mistrives. Anonymkode: 6a90f...f81 6 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #58 Skrevet 4. januar 2024 Tobias001 skrev (1 minutt siden): Når barnevernet får bekymringsmelding som dette så er det bare å forbrede seg på ett mareritt ne neste månedene /året. Utrolig unødvendig og råttent gjort av barnehagen å melde inn sånt. Det som skjer videre nå er at barnevernet vil sette igang full eterforskning å gå alt i sømmene. Jeg ville allerede nå kontaktet en advokat dere kan ha klar til å bli med i møter med barnevernet. Kjære vene… Nei, det er ikke alltid sånn. Forstår at du har hatt en dårlig opplevelse. Her er det (som TS skrev) ikke snakk om noe bekymring knyttet til omsorgen, her er det et barn som muligens har en diagnose man må få på plass. At barn med f.eks ADHD sliter i barnehagen og med andre sosialt er ikke uvanlig. Oppførselen kan være vanskelig å forholde seg til, noen barn slår, biter og skader andre barn. Det kan være at barnet sliter med det sosiale, og at de andre barna ikke vil leke med dette barnet. Å bli utestengt som lite barn er vanskelig, frustrasjonen for å ikke bli sett eller forstått er vanskelig, å ikke kunne sosialiseres sammen med andre barn og voksne er vanskelig. Noen barn klarer ikke å håndtere følelsene sine, og bruker f.eks utagering , slag/spark/biting som kommunikasjon. Dette er dessverre ikke unormalt. Heldigvis finnes det hjelp å få. BV, ppt og bup kan være med å finne ut av dette sammen med barnet og foreldrene. Anonymkode: f1347...eab 6 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #59 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjære vene… Nei, det er ikke alltid sånn. Forstår at du har hatt en dårlig opplevelse. Her er det (som TS skrev) ikke snakk om noe bekymring knyttet til omsorgen, her er det et barn som muligens har en diagnose man må få på plass. At barn med f.eks ADHD sliter i barnehagen og med andre sosialt er ikke uvanlig. Oppførselen kan være vanskelig å forholde seg til, noen barn slår, biter og skader andre barn. Det kan være at barnet sliter med det sosiale, og at de andre barna ikke vil leke med dette barnet. Å bli utestengt som lite barn er vanskelig, frustrasjonen for å ikke bli sett eller forstått er vanskelig, å ikke kunne sosialiseres sammen med andre barn og voksne er vanskelig. Noen barn klarer ikke å håndtere følelsene sine, og bruker f.eks utagering , slag/spark/biting som kommunikasjon. Dette er dessverre ikke unormalt. Heldigvis finnes det hjelp å få. BV, ppt og bup kan være med å finne ut av dette sammen med barnet og foreldrene. Anonymkode: f1347...eab Andre barn og voksne* skulle det stå. Jeg har selv blitt utsatt for vold og trusler av barn i barnehage. Det er vanskelig å stå i for alle, både barna og personale… Anonymkode: f1347...eab 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #60 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg vet bare det barnevernet sa, at det var pga unormal adferd. Tidligere i år når barnet vårt ble frustrert hadde det bitt seg selv hardt i armen under et utbrudd av følelser og da sa den ene ansatte at sånn hadde hun aldri opplevd barnet vårt før. Uansett barnet vårt er nok frustrert pga det ikke har venner i barnehagen, alle kan tenke seg hvor vondt det kan oppleves og enkelte barn viser følelser med negativ adferd.. Anonymkode: 33903...179 Men gjør barnehagen noe for å hjelpe barnet med å få bedre relasjoner til de andre barna? Anonymkode: fb41d...662 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå