Gå til innhold

Skuffet over barnehagen..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (8 timer siden):

Det kan også hende de melder fra fordi enkelte typer atferd kan ha rot til noe som skjer på hjemmebane. Selv om det nødvendigvis ikke trenger å være årsaken så må det sjekkes opp i. 
Se for deg et barn som vokser opp med foreldre som krangler mye. Barnet ser både verbal krangel, men også jevnlig fysisk utagering mellom foreldrene. Ene forelderen drikker seg jevnlig overstadig beruset. Barnet blir usikker og vet ikke hvem den skal tørre å søke trygghet hos. Barnet sover urolig. Barnet sitter mye på rommet sitt alene og småleker for å beskytte seg selv fra hva som foregår hjemme. Vil ikke ta plass eller risikere å gjøre slik foreldrene krangler. For et barn kan tenke slik. 
Dette barnet er i barnehagen hver ukedag. Barnet er trøtt, sliten, redd, vet ikke hvordan å få positiv oppmerksomhet. Barnet reagerer negativt på høye lyder, uro, overganger. Barnet klarer ikke å forholde seg til endringer og for mange mennesker på en gang. Det redde og usikre barnet tyr til slåing, kloring, roping når barnet ikke føler seg forstått eller er usikker i overganger, på voksne, andre barn. Dette foregår over tid. Personalet forøker det de kan for å forebygge og finne ut årsak. Det begynner etterhvert å bli ganske utfordrende. Personalet har snakket med foreldrene som opplever alt som normalt. De velger likevel å melde til barnevernet pga atferden hos barnet. For kan det ligge noe bak atferden? er det noe som skjer på hjemmebane de ikke vet om? Hva hvis? 
Tenker ikke de fleste at dette eksempelet åpenbart gir grunnlag for bekymring og melder?

Og i deres tilfelle hvor atferd hos barnet også er en utfordring så kan jo ikke barnehagepersonalet vite hva som ligger bak, annet enn å forsøke å finne ut om det er utelukkende årsaker i barnehagen. Dette har de nok gjerne ikke funnet og begynner å bli bekymret for om det ligger noe mer bak som de ikke har oversikt over. 
For barna del kan dette utgjøre forskjellen. Selv om det i deres tilfelle gjerne ikke er dette som er årsaken til atferden.

Det er naturligvis vanskelig i mange tilfeller å vite hva adferdsvanskene skyldes, og om man skal melde eller ikke. Dette burde trolig alle som jobber med barn fått mer kompetanse på. Men nei, de kan ikke melde pga "hva om". De skal melde når de har "grunn til å tro". Adfersproblemer kan ikke meldes inn "for sikkerhets skyld", det vil være brudd på taushetsplikt. 

Men igjen, jeg vet jo ikke hvordan melder har tenkt her, og hvordan bekymringen begrunnes. Til ts vil jeg si følgende: Du  bør i hvert fall be om å få se meldingen.  Og, om meldingen ikke skyldes svært alvorlige forhold (vold/overgrep), så ville jeg bedt de begrunne hvorfor bhg ikke informerte dere om meldingen på forhånd. Melder har ingen plikt til å informere foreldre, men det er særdeles dårlig gjort og ødeleggende for tilliten å dolke foreldre i ryggen ved å la meldingen komme som lyn fra klar himmel. 

Anonymkode: c0f48...612

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ville bedt om et møte ganske raskt med ppt og barnehagen. 

Nå spørs det jo hva bekymringsmeldingen går og hva som menes som unormal atferd, så er det ikke så lett for utenforstående å vurdere om en bekymring til barnevernet var riktig av barnehagen. Men vær åpen og samarbeidsvillig. Kanskje kan barnevernet hjelpe med noe. 

Anonymkode: 8b8a9...9c9

Dersom barnehagen ikke mistenker vold, grov omdorgssvikt eller overgrep har de faktisk ikke lov til å melde uten samtykke. Da bryter de taushetsplikten. Det er alvorlig.

Anonymkode: 67bdd...55c

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom barnehagen ikke mistenker vold, grov omdorgssvikt eller overgrep har de faktisk ikke lov til å melde uten samtykke. Da bryter de taushetsplikten. Det er alvorlig.

Anonymkode: 67bdd...55c

Riktig. "Alvorlig omsorgssvikt" er terskelen. Det kan jo være så mangt, men barnehagen må ha grunn til å tro at adferdsvanskene skyldes noe ved omsorgen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehage. Det er kun ved mistanke om alvorlig omsorgssvikt, vold, rus og seksuelle overgrep vi har lov å melde til bv uten å kontakte foreldre. Da blir barna avhørt på barnehuset. Ved andre bekymringer som ikke er akutt skal foreldre informeres før de melder til barnevernet. Bhg kan melde uansett, men foreldre skal få beskjed om at de melder bekymring. 
Fikk du brev fra bv om at de har mottat bekymring? Eller informerte bhg om at de kom til å sende bekymring? 
Barn som er ukritisk, slår og sparker og ikke klarer å fungere i ei barnegruppe kan ha mange årsaker. Alt fra omsorgssvikt til diagnoser. 
Bv vil nok finne ut av hva som gjør dette, og de kan bistå med henvisning til evt bup. 
Etter min erfaring er ofte ppt involvert i en bekymringsmelding om de er inni bildet fra før. 

Anonymkode: 7fc5a...fe4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er naturligvis vanskelig i mange tilfeller å vite hva adferdsvanskene skyldes, og om man skal melde eller ikke. Dette burde trolig alle som jobber med barn fått mer kompetanse på. Men nei, de kan ikke melde pga "hva om". De skal melde når de har "grunn til å tro". Adfersproblemer kan ikke meldes inn "for sikkerhets skyld", det vil være brudd på taushetsplikt. 

Men igjen, jeg vet jo ikke hvordan melder har tenkt her, og hvordan bekymringen begrunnes. Til ts vil jeg si følgende: Du  bør i hvert fall be om å få se meldingen.  Og, om meldingen ikke skyldes svært alvorlige forhold (vold/overgrep), så ville jeg bedt de begrunne hvorfor bhg ikke informerte dere om meldingen på forhånd. Melder har ingen plikt til å informere foreldre, men det er særdeles dårlig gjort og ødeleggende for tilliten å dolke foreldre i ryggen ved å la meldingen komme som lyn fra klar himmel. 

Når offentlige instanser som bhg melder inn bekymring skal foreldrene informeres om dette. De trenger ikke samtykke, men de skal få informasjon om at det vil meldes inn bekymring. 
Klare rutiner på dette. Kuk ved mistanke om alvorlig vold, overgrep skal foreldre ikke varsles da det kan ødelegge bevis. Da blir barna fraktet til barnehus for avhør sammen med en ansatt, mens foreldrene samtidig må på avhør his politiet. Veldig sjelden slikt skjer, men det er rutinen. Jeg jobber i bhg 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har skrevet om det lengre oppe. Impulskontroll, slår når det er frustrert. Urolig og sliter en del sosialt men fungerer også veldig bra stort sett. Det skjer uheldige situasjoner i samspill med andre barn når barnet vårt blir frustrert. De har også bemerket at barnet ikke har frykt og prater med alle. Barnet er mer moden nå enn da vi startet med samtalene rundt det og tidligere kunne barnet vært i fare for sin egen sikkerhet. Det klarte åpne dører og klatret feks…

Anonymkode: 33903...179

Å nå er ungen til fare for de andre barna. 

Hva sier de andre foreldrene om at barna lever i frykt for å få juling av ditt barn? 

Anonymkode: 4cefb...a48

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan nesten høres ut som at bhg har taklet situasjonen dårlig, fått kritikk av ppt, og legger da ansvaret på dere ved å melde bekymring. 
De må i såfall dokumentere alt de har gjort for barnet. Du kan være glad ppt er i bildet. 
Dette er ikke normal praksis for barnehager. Du vil få innsikt i meldingen som er sendt inn og fra hvem. Du har også rett til å kalle inn den som sender sammen med bvt der vedkommende må forklare hva hun legger i det. 

• Liker 3
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Vær så snill og ikke skrem folk da. Dette er helt unødvendig å skrive. Sannsynligvis ender undersøkelsen i frivillige hjelpetiltak.

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Jeg har gode venner som har vært gjennom en lignende situasjon..

AnonymBruker
Skrevet
Tobias001 skrev (10 timer siden):

Når barnevernet får bekymringsmelding som dette så er det bare å forbrede seg på ett mareritt ne neste månedene /året.
Utrolig unødvendig og råttent gjort av barnehagen å melde inn sånt. Det som skjer videre nå er at barnevernet vil sette igang full eterforskning å gå alt i sømmene. Jeg ville allerede nå kontaktet en advokat dere kan ha klar til å bli med i møter med barnevernet.

Tull og tøys! Ja de gjør kanskje det hvis barn lever under omsorgssvikt og foreldre ruser seg. Men ikke i denne situasjonen. De fleste saker blir henlagt eller foreldre får tilbud om hjelp til kurs, avlastning, henvisning til bup o.l

omsorgsovertakelse skjer svært sjelden, da er det snakk om grov omsorgssvikt. Ikke det du leser i media om at bv tok barnet fordi de hadde for tynne brødskiver 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Tull og tøys! Ja de gjør kanskje det hvis barn lever under omsorgssvikt og foreldre ruser seg. Men ikke i denne situasjonen. De fleste saker blir henlagt eller foreldre får tilbud om hjelp til kurs, avlastning, henvisning til bup o.l

omsorgsovertakelse skjer svært sjelden, da er det snakk om grov omsorgssvikt. Ikke det du leser i media om at bv tok barnet fordi de hadde for tynne brødskiver 

Jaja.. TS får oppdatere oss om ett parr måneder med hvordan det går

• Liker 1
Skrevet

En bhg kan ikke melde et barn til barnevernet. Barnevernet blir kontaktet dersom de er bekymret for hvordan barnet blir ivaretatt av sine omsorgspersoner hjemme. Og dessuten er de pliktig til å informere dere før de gjør det, bortsett fra hvis de mistenker vold eller seksuelle overgrep i hjemmet. Så her tror jeg det er noe misforståelser ute å går. 

mvh barnehagelærer som har vært gjennom denne mølla flere ganger 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tobias001 skrev (11 minutter siden):

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Jeg har gode venner som har vært gjennom en lignende situasjon..

Er det en ting som er sikkert så er det at ingen andre enn de det gjelder vet med 100% sikkerhet hva som skjer mellom partene det gjelder. 

Jeg har jobbet lenge nok med barn til at jeg har forstått at jeg aldri, aldri skal stole 100% på noen andre. Man kan faktisk ikke stole 100% på sin egen partner engang.

Såpass åpen må man være for å kunne avdekke om noe skulle foregå! Anbefaler deg å ikke stole blindt på folk. Kan godt være at det ikke var skjedd noe i den familien du snakker om, men det VET du faktisk ikke med 100% sikkerhet med mindre du snakker om deg selv. 

Anonymkode: f1347...eab

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når offentlige instanser som bhg melder inn bekymring skal foreldrene informeres om dette. De trenger ikke samtykke, men de skal få informasjon om at det vil meldes inn bekymring. 
Klare rutiner på dette. Kuk ved mistanke om alvorlig vold, overgrep skal foreldre ikke varsles da det kan ødelegge bevis. Da blir barna fraktet til barnehus for avhør sammen med en ansatt, mens foreldrene samtidig må på avhør his politiet. Veldig sjelden slikt skjer, men det er rutinen. Jeg jobber i bhg 

Bra dere har rutiner for å informere foreldre om meldingen! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tobias001 skrev (8 timer siden):

Da har du ikke stått i det selv. Det er typisk at folk tror de vet mye fordi de kjenner noen som har vært igjennom noe. Voks opp a.

Anonymkode: 06be0...d76

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Takk det gikk greit. Det var kun en ansatt der som knapt så på meg. Det var flere som ble hentet samtidig, så var litt kaotisk i garderoben..

Og der har du tenkt å la ungen din tilbringe dag ut og dagbinn, time etter time...

Anonymkode: 58959...137

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tobias001 skrev (8 timer siden):

Vet godt at enkelte barnevernansatte ikke er helt gode. Var selv ute for en slik en, som fikk gjøre som hen ville fordi sjefen var uegnet. Går ikke inn på detaljer her, fordi man trolig lett kan google seg fram til hvor i landet dette er her. Vil bare si at det er hårreisende at enkelte saksbehandlere ikke kjenner til enkle juridiske prinsipper. 

Det lokale barnevernet har hatt store problemer. Sjefen sjøl ble oppsagt fra stillingen for litt siden. Mye dritt før han tok over også, blant annet sluttet store deler av staben i løpet av en kort periode. En av de andre lederne er gift med advokaten som barnevernet pleide å bruke.  Jeg har et svært dårlig inntrykk av det lokale bv, men får meg ikke til å tro at det finnes steder der det er like ille som her.

Uansett, de henla nå vår sak. Og sunn fornuft tilsier at ikke alle i barnevernet er gærne eller på kanten av loven. De fleste er oppegående og tenker på barnets beste. Jeg velger å tro at de rotne eplene er i mindretall. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi har hatt tett oppfølging av barnet våres ganske lenge. Jeg vet nå årsaken og vil ikke utdype så mye, men det skjedde en hendelse der barnet vårt var litt for voldsom og derfor informerer de ikke oss foreldre i forkant. Ingen vet hva som låg bak da ingen voksne var tilsede.  Jeg vet at barnet vårt kranglet med har sine utfordringer også og er ikke så snill med barnet vårt. Uansett det er vondt når sånnt skjer å barnet vårt klarer desverre ikke alltid regulere følelsene sine. Jeg tror nok barnehagebytte kan være et alternativ for at barnet vårt kan få en ny start uten holdninger fra ansatte og negative tanker fra andre barn. Vi får kanskje tidligere ADHD utredning også nå, noe som er positivt. Det som er spesielt at slik oppførsel viser ikke barnet hjemme, selv om det til tider kan ha for mye energi og da plage søskenet sitt eller finne på ting som det ikke har lov til. Ellers er barnet smilende, hjelpsom og med mange gode egenskaper, så det er den følelsemessige biten det trenger hjelp med sosialt med andre barn. Det er nok veldig vondt for barnet å føle at de ikke har noen venner, så håpet vårt er at det kan få seg venner og en ny start og fortsatt få hjelp og som sagt en utredning.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og der har du tenkt å la ungen din tilbringe dag ut og dagbinn, time etter time...

Anonymkode: 58959...137

Nei vi vurderer sterkt å bytte barnehage for barnet skyld. Som sagt har det bli observert flere uheldige episoder der enkelte ansatte har vært urettferdig og ikke møtt barnet vårt slik de burde i flere sitiasjoner. Jeg har selv sett barnet vårt har blitt ignorert og blitt behandlet dårlig av ansatte. Det er flere fantastiske folk som jobber der og som jeg ser barnet vårt er veldig glad i heldigvis.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ingenting å frykte ang vold. Vi har flere barn også store barn og det har aldri vært noe med de, så dette har med det ene barnet å gjøre. Jeg har tenkt i flere år at det kan ha adhd og er ekstra sensitiv. Barnet er eller mer moden for alderen både psykisk og fysisk, så det er det sosiale barnet vårt sliter med og å regulere følelsene sine. Barnet sa senest i går at det ikke leker med noen. Det er med i lek men føler at det ikke har venner. Jeg er sefølgelig veldig lei meg, frustrert og bekymret for barnet mitt og tanken på at det skremmer andre gjør også vondt.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig for dere å redusere antall timer barnet er i barnehagen?

Anonymkode: 92baf...5cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...