Gå til innhold

Har du endret mening om Israel/Palestina siden oktober?

Chiyo

Anbefalte innlegg

Lexie Grey skrev (52 minutter siden):

Det er akkurat dette jeg mener.. Jeg kan ikke fatte hvordan propal-folkene blir heiet frem så mye som de gjør! Så mange av dem er respektløse, illsinte og truende. Og stakkars Eden Golan (hun som representerer Israel i ESC), har ekstreme sikkerhetstiltak i Malmø rundt hotellet grunnet ustanselige drapstrusler og gale pro-palestinere utenfor. Det ble lagt ut en video på Facebook i går av minst 5 svære politibiler for å skjerme henne da hun ankom, der igjen propal-folk gikk amok og kastet flere murstein mot bilvinduene, hoppet oppå taket og sparket løs på blålysene og ramponerte en av bilene. 2 meter foran sto resten av klanen og klappet i hendene og heiet vedkommende frem... Er det virkelig dette som heies frem og gjøres plass til i samfunnet vårt nå? 😔

JA til fredelige Israel-markeringer med sterke paroler, appeller, selve sannheten som formidles og et støttende, varmt samhold 🙏🇮🇱 ❤️

Jeg er helt enig med deg i essensen her, så den samme videoen på FB i går. 
Problemet er at innlegget med videoen ble fjernet etter få minutter. Jeg tror den er falsk faktisk. 
Om den er ekte, er det jo dypt sjokkerende og rart at den ikke er over alle medier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TomKrus skrev (2 timer siden):

Israel har ikke noe slikt ønske, du kan jo ingenting om denne konflikten! Hadde Israel ønsket dette ville palestinerne vært borte for mange år siden.  Israel vil utrydde Hamas som massakrerte 1200 jøder kvinner, barn og ungdommer som var på en festival. Det er bakgrunnen for at Israel vil utslette Hamas koste hva det koste vil, og alle de 100.000 vis av rakettene som har regnet ned over Israel de siste 20 årene ! Alt skulle bli så bra når Israel trakk seg ut av Gaza ! Og det ble 100 ganger verre en det noen gang var. Dette har Israel lært, og de lar seg aldri lure igjen av slike som deg.

Her er det jo du som ikke kan/forstår noe som helst av konflikten. "Sånne som meg" har ikke noe til overs for måten din å argumentere på.  Sett deg ordentlig inn i det.. så kan vi snakke sammen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, TomKrus said:

Her har man en enormt problem, de aller fleste palestinerne i Gaza og på Vestbredden er så ekstremt radikalisert gjennom snart 20 år med et Hamas styre som ligner enormt på IS, dette har skjedd fra ungene ble født til i dag. Du har en stor ung befolkning som er minst like radikalisert som nazistene var det da de tapte 2 verdenskrig. Dette er enda verre, for det er religiøs fanatisme som man ikke får "avradikalisert". Da velger de heller døden ! Dette er så ekstremt at i alle samfunn der palestinerne befinner seg oppstår det bråk og konflikt. De andre arabiske landene skyr de som pesten.  

Dette står Israel ovenfor ! Derfor vil de utslette Hamas, få inn et mer moderat styre etter Hamas er knust. Men det vil ta årtier, om det i det hele tatt er mulig. Derfor raser krigen nå ! I stedet for å sette gislene fri, kjemper heller Hamas inne blant egne sivile og ofrer de lett, og legger store deler av Gaza flatt. Det er ønsket deres, og nå høster de av den krigen de selv startet.

Og dette sier Barten at han skal danne en tostatsløsning på ! Den mannen er noe av det verste det politiske miljøet i Norge har fostret.

Man klarte å gjøre folk ut av tyskerne etter 2vk, så jeg har håp om at det samme gjelder pal-araberne. 
Men jeg ser for meg at det må gå en eller to generasjoner, før man kan si at radikaliseringen ikke eksisterer i noen særlig form.

Vedrørende tostatsløsningen. 
Nå har gaza og vestbredden styrt seg selv, og dem er tydeligvis ikke skikket til være stater. 
Mulig at en avradikalisering kan forandre på det, men det vil ta en stund. 
https://www.gatestoneinstitute.org/18897/palestinians-corrupt-failed-terrorist-state

Endret av Duraton
La ved link.
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, I.I.Rasta said:

Her er det jo du som ikke kan/forstår noe som helst av konflikten. "Sånne som meg" har ikke noe til overs for måten din å argumentere på.  Sett deg ordentlig inn i det.. så kan vi snakke sammen.

Min påstand er at @TomKrus har satt seg mer inn i det enn deg. Du er ny her, jeg har ihvertfall ikke sett deg her før. 
Så det fremstår som relativt arrogant av deg å tro at vi andre her som har diskutert saken i månedsvis, skal liksom ikke ha satt oss inn i det.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (2 timer siden):

Min påstand er at @TomKrus har satt seg mer inn i det enn deg. Du er ny her, jeg har ihvertfall ikke sett deg her før. 
Så det fremstår som relativt arrogant av deg å tro at vi andre her som har diskutert saken i månedsvis, skal liksom ikke ha satt oss inn i det.

Jeg kan ikke alt, men jeg har reist i området gjennom flere perioder, og bodd der i lange perioder. Jeg er ikke jødisk og heller ikke palestiner. Jeg er nordmann med utallige generasjoner bak meg i Norge så langt jeg finner ut :) Jeg baserer min oppfatning på fakta og historie. i 1948 da Israel ble opprettet var faktisk Israel villig til å dele den lille delen som var igjen av "Palestinamandatet" som britene hadde styrt etter 1 verdenskrig i to deler. Araberne sa nei og angrep jødestaten.  Slik har det egentlig fortsatt helt frem til vår tid. Du kan ikke forhandle frem fred og en tostatsløsning med noen som ikke vil !

Det sier seg selv ! Hamas vil ikke, PLO vil ikke, Iran som står bak all den religiøse fanatismen og økonomisk støtte vil det i alle fall ikke. Da sier det seg selv, det går lukt til helvete om man forsøker på noe slikt. Israel vet alt dette, men har lat seg presse de siste 30 årene fordi mektige krefter og stater står bak palestinerne. Store deler av oljemakta i den arabiske verden blant annet. De driter i palestinerne!  De vil bare egentlig ha vekk jødene.  Skulle Israel ha forsvunnet vil den arabiske/persiske verden ryke i tottene på hverandre og kjempe om områdene i stedet.

Israel er egentlig bare første steg i en verdensomfattende kamp islam ser for seg for å erobre verden, når Israel har falt forsetter kampen i Europa og videre etter hvert som de får overtall ved immigrasjon.  Så egentlig helt grunnleggende så er den kampen Israel i dag fører for sin eksistens også vår kamp, problemet er at veldig få forstår dette. Ikke før det rammer de hardt ! Men da er det for sent. Fleste parten av Israelerne forstår dette veldig godt, de har levd med dette snart i  80 år.

• Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (2 timer siden):

Man klarte å gjøre folk ut av tyskerne etter 2vk, så jeg har håp om at det samme gjelder pal-araberne. 
Men jeg ser for meg at det må gå en eller to generasjoner, før man kan si at radikaliseringen ikke eksisterer i noen særlig form.

Vedrørende tostatsløsningen. 
Nå har gaza og vestbredden styrt seg selv, og dem er tydeligvis ikke skikket til være stater. 
Mulig at en avradikalisering kan forandre på det, men det vil ta en stund. 
https://www.gatestoneinstitute.org/18897/palestinians-corrupt-failed-terrorist-state

Nei man klarte ikke å få nazismen ut av tyskerne ! Den var der ikke hos veldig mange. Men hos de mange som den var der hos indoktrinert forsvant den aldri ! Det ble bare kontrollert ved at Tyskland ble splittet opp i 4 deler ! Tyskerne slik de var i 1945 direkte undertrykket på det mest groteske vis de første årene ! Mange nazister ble spredt for alle vinder blant annet til Sør- Amerika. Resten ble undertrykket og var livredde for at forbrytelsene de gjorde under krigen skulle innhente de i deres levetid. Derfor hold de kjeft, levde anonymt, og var under totalt militær kontroll av de 4 store seiers maktene etter 2 verdenskrig !

Store deler av Polen ble underlagt Sovjet ! Store deler av de tidligere øst Tyskland ble underlagt Polen og den eksisterende tyske befolkning ble etnisk renset ut, drept og tvangsflyttet ! 

Da ser du kanskje bildet på hvorfor man klarte å lage "folk" av tyskerne etter 2 verdenskrig. Det var rimelig brutalt til langt ut på 50 tallet.  Skulle Israel forsøkt seg på samme metoder ? Ja du vet selv hva det ville føre til.

Dette vil man aldri klare med den fanatiske islamske religiøse troen der det å dø er noe man ser frem til og higer etter i kampen mot de vantro. Det er et helt annet format, skulle man klare å utrydde og undertrykke dette må man bruke samme metode som i Egypt. Drepe samtlige av de, eller sette de i fengsel til de dør.

Det å av radikalisere flere millioner mennesker som er indoktrinert av ekstrem islam fra fødselen av ? Ja lykke til med det. I beste fall vil man kunne få til at et mindre ekstremt islam styre overtok. Men for Israel sin del vil det være med en ekstrem risiko for at det faller tilbake til ekstremt islam på et øyeblikk en eller gang ned den gaten. 

Endret av TomKrus
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TomKrus skrev (41 minutter siden):

Jeg kan ikke alt, men jeg har reist i området gjennom flere perioder, og bodd der i lange perioder. Jeg er ikke jødisk og heller ikke palestiner. Jeg er nordmann med utallige generasjoner bak meg i Norge så langt jeg finner ut :) Jeg baserer min oppfatning på fakta og historie. i 1948 da Israel ble opprettet var faktisk Israel villig til å dele den lille delen som var igjen av "Palestinamandatet" som britene hadde styrt etter 1 verdenskrig i to deler. Araberne sa nei og angrep jødestaten.  Slik har det egentlig fortsatt helt frem til vår tid. Du kan ikke forhandle frem fred og en tostatsløsning med noen som ikke vil !

Det sier seg selv ! Hamas vil ikke, PLO vil ikke, Iran som står bak all den religiøse fanatismen og økonomisk støtte vil det i alle fall ikke. Da sier det seg selv, det går lukt til helvete om man forsøker på noe slikt. Israel vet alt dette, men har lat seg presse de siste 30 årene fordi mektige krefter og stater står bak palestinerne. Store deler av oljemakta i den arabiske verden blant annet. De driter i palestinerne!  De vil bare egentlig ha vekk jødene.  Skulle Israel ha forsvunnet vil den arabiske/persiske verden ryke i tottene på hverandre og kjempe om områdene i stedet.

Israel er egentlig bare første steg i en verdensomfattende kamp islam ser for seg for å erobre verden, når Israel har falt forsetter kampen i Europa og videre etter hvert som de får overtall ved immigrasjon.  Så egentlig helt grunnleggende så er den kampen Israel i dag fører for sin eksistens også vår kamp, problemet er at veldig få forstår dette. Ikke før det rammer de hardt ! Men da er det for sent. Fleste parten av Israelerne forstår dette veldig godt, de har levd med dette snart i  80 år.

Dette er så utrolig godt skrevet, takk for at du forklarer så grundig! 👏 Tenk om norske medier hadde stilt seg bak dette, ikke minst Barth Eide. Men neida, han er skråsikker på at eneste løsningen på dette er at "Israel legger ned våpnene umiddelbart og inngår en tostatsløsning", for DET er det eneste som vil fungere iflg han.. Vet han i det hele tatt at araberne har nektet å bo tett ved jødene i "alle" år, som du også skriver om? Det er de som er ansvarlige for konfliktene og angrepene oppigjennom, derfor har dette blitt en interessant vinkling i norske medier...

Selvsagt har ikke Norges syn på dette en dritt å si for situasjonen der nede, for lille Norge kan ikke gjøre noe som helst. Jeg er bare direkte forbanna på alt det falske som blir fortalt over alle nyhetskanaler.

Endret av Lexie Grey
Tillegg
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexie Grey skrev (1 time siden):

Selvsagt har ikke Norges syn på dette en dritt å si for situasjonen der nede, for lille Norge kan ikke gjøre noe som helst. Jeg er bare direkte forbanna på alt det falske som blir fortalt over alle nyhetskanaler.

Så de som synger "from the river to the sea palestine should be free" de samme idiotene snakker om "tostatsløsning". Det er fordi de ikke kan en dritt om konflikten. Når palestinerne synger dette her hva er det da de sikter til. Elva er Jordanelven  og sjøen er Middelhavet. Altså helt grunnleggende hele den Israelske staten. Palestinerne selv vet veldig godt dette her, men de norske tilbakestående venstreaktivistene som synger med forstår ikke en dritt av det. Aldri tidligere har vel noe fremstått mer entydig og renskåret som nyttige idioter for en ideologi de ikke forstår noe som helst av. En ideologi som nekter kvinner utdanning, en ideologi som kaster homoseksuelle fra takene i Gaza, en ideologi ispedd religion som herliggjør døden og forbanner livet ! Dette støtter de ? Av hvilken grunn ? Et inderlig hat mot den kristne/judeiske arv som de hater med et brennende hat, der logikken er "min fiendes fiende" er min venn. De forstår ikke at de er neste på listen når alliansen går ut for islam sin del, og tro meg det vil den gjøre før eller siden.

Endret av TomKrus
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, TomKrus said:

Nei man klarte ikke å få nazismen ut av tyskerne ! Den var der ikke hos veldig mange. Men hos de mange som den var der hos indoktrinert forsvant den aldri ! Det ble bare kontrollert ved at Tyskland ble splittet opp i 4 deler ! Tyskerne slik de var i 1945 direkte undertrykket på det mest groteske vis de første årene ! Mange nazister ble spredt for alle vinder blant annet til Sør- Amerika. Resten ble undertrykket og var livredde for at forbrytelsene de gjorde under krigen skulle innhente de i deres levetid. Derfor hold de kjeft, levde anonymt, og var under totalt militær kontroll av de 4 store seiers maktene etter 2 verdenskrig !

Store deler av Polen ble underlagt Sovjet ! Store deler av de tidligere øst Tyskland ble underlagt Polen og den eksisterende tyske befolkning ble etnisk renset ut, drept og tvangsflyttet ! 

Da ser du kanskje bildet på hvorfor man klarte å lage "folk" av tyskerne etter 2 verdenskrig. Det var rimelig brutalt til langt ut på 50 tallet.  Skulle Israel forsøkt seg på samme metoder ? Ja du vet selv hva det ville føre til.

Dette vil man aldri klare med den fanatiske islamske religiøse troen der det å dø er noe man ser frem til og higer etter i kampen mot de vantro. Det er et helt annet format, skulle man klare å utrydde og undertrykke dette må man bruke samme metode som i Egypt. Drepe samtlige av de, eller sette de i fengsel til de dør.

Det å av radikalisere flere millioner mennesker som er indoktrinert av ekstrem islam fra fødselen av ? Ja lykke til med det. I beste fall vil man kunne få til at et mindre ekstremt islam styre overtok. Men for Israel sin del vil det være med en ekstrem risiko for at det faller tilbake til ekstremt islam på et øyeblikk en eller gang ned den gaten. 

Ja, dem som var nazister endret ikke mening akkurat. 
Men flertallet av den nye generasjonen som vokste opp ble ikke indoktrinert i nazisme. Og generasjonen etter det igjen ble enda mindre utsatt for indoktrinering av nazisme.

Den dag i dag, så er ikke Tyskland nazistisk (finnes alltid gærninger).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (6 minutter siden):

Ja, dem som var nazister endret ikke mening akkurat. 
Men flertallet av den nye generasjonen som vokste opp ble ikke indoktrinert i nazisme. Og generasjonen etter det igjen ble enda mindre utsatt for indoktrinering av nazisme.

Den dag i dag, så er ikke Tyskland nazistisk (finnes alltid gærninger).

Det er helt rett ! Men du kan aldri klare det samme i en region der islam står sterkt ! Selv de islamske statene må bruke utstrakt militær makt og politisk og religiøs undertrykkelse for å forhindre at radial islam overtar. Egypt er en av de, og Jordan likeså. De må være på vakt hele tiden. Tror du det samme vil skje i Gaza og på vestbredden uten at Hamas er bekjempet helt ? Det er i så fall vanvittig naivt å tro. Klarer man å bekjempe Hamas 100% og kontrollere at radikal islam ikke vokser over tid kan det være en mulighet, men det vil ta årtier. I mellomtiden vil mange mange mange sivile dø.

Går man for en tostatsløsning endrer det ikke på en dritt. Da vil Hamas overta, og de forsetter som de har gjort i Gaza de siste 20 årene. Plasserer du ut internasjonale styrker som skal kontrollere og overvåke situasjonen ? De blir direkte mål for islamistene som vil se på de som okkupanter. Akkurat som da USA stod i Libanon med "fredsbevarende styrker" og 200 mann ble drept av en selvmordsbomber.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, TomKrus said:

Det er helt rett ! Men du kan aldri klare det samme i en region der islam står sterkt ! Selv de islamske statene må bruke utstrakt militær makt og politisk og religiøs undertrykkelse for å forhindre at radial islam overtar. Egypt er en av de, og Jordan likeså. De må være på vakt hele tiden. Tror du det samme vil skje i Gaza og på vestbredden uten at Hamas er bekjempet helt ? Det er i så fall vanvittig naivt å tro. Klarer man å bekjempe Hamas 100% og kontrollere at radikal islam ikke vokser over tid kan det være en mulighet, men det vil ta årtier. I mellomtiden vil mange mange mange sivile dø.

Går man for en tostatsløsning endrer det ikke på en dritt. Da vil Hamas overta, og de forsetter som de har gjort i Gaza de siste 20 årene. Plasserer du ut internasjonale styrker som skal kontrollere og overvåke situasjonen ? De blir direkte mål for islamistene som vil se på de som okkupanter. Akkurat som da USA stod i Libanon med "fredsbevarende styrker" og 200 mann ble drept av en selvmordsbomber.

Det kan ikke bli noe to-statsløsning før dem har blitt avdoktrinert, og selv da så må man sette hardt mot hardt. 
Problemet med vestlig tankegang, og straffer, er at dem setter individet først. 
I arabisk kultur, så er det klanen som kommer først. 
Jeg har litt sansen for hvordan Norge klarte å gå ifra ett klansamfunn, til hvordan det er i dag med personlig frihet. 
Jeg føler at det har gjort mye for å begrense voldsbruk.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (9 timer siden):

Massakren i Deyr Yassin, er vel grunnen til at de arabiske landene gikk til angrep 14 mai, når Israel erklærte sin uavhengighet, og startet sin etniske rensning av Palestinerne. Og hvorfor drepte de Folke Bernadotte? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Apis said:

Massakren i Deyr Yassin, er vel grunnen til at de arabiske landene gikk til angrep 14 mai, når Israel erklærte sin uavhengighet, og startet sin etniske rensning av Palestinerne. Og hvorfor drepte de Folke Bernadotte? 

Tror ikke du helt vet hva etnisk rensning betyr. 
Du er klar over at det er pal-arabere som bor i Israel den dag i dag? 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (11 minutter siden):

Tror ikke du helt vet hva etnisk rensning betyr. 
Du er klar over at det er pal-arabere som bor i Israel den dag i dag? 

Du er klar over at mer en 700 000 flyktet, med mer eller mindre hjelp av IDF? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Apis said:

Du er klar over at mer en 700 000 flyktet, med mer eller mindre hjelp av IDF? 

Det kan så være, men det blir ikke på en magisk måte om til etnisk rensning. 
Gjenværende pal-arabere viser at påstanden om etnisk rensning faller på sin egen urimelighet.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse
7 hours ago, Mannjessheim1984 said:

Israel er okkupant. Okkupanten er brutal.

khamas fyrte av nye raketter mot israel, ifra rafah. 
Så nå kan det ikke herske noe tvil om at khamas er i rafah. 
Må Allah swt stå ved Israel sin side mens dem fjerner de vantro hundene.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at Saddam hussein ikke lever as, han hadde nok tatt seg av Israel over natten. Men jaja de måtte drepe han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Nonish91 said:

Synd at Saddam hussein ikke lever as, han hadde nok tatt seg av Israel over natten. Men jaja de måtte drepe han. 

Du trodde også at arabiske land skulle bidra under angrepet fra Iran mot Israel. Det viste seg derimot at arabiske land som Jordan, Saudi-Arabia og Emiratene samarbeidet for å stoppe angrepet med etterretning og attpåtil nedskytning. Det er en grunn til at Hamas ikke får støtte fra andre enn terrororganisasjoner som Hizbollah og Houtiene, samt pådriveren Iran. Hamas er ekstremistisk. Hamas ved makten i Gaza betyr at de kan utføre 7. oktober igjen og igjen slik de har uttalt de vil gjøre, og ta flere gisler de kan voldta og torturere.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...