Gå til innhold

Har du endret mening om Israel/Palestina siden oktober?

Chiyo

Anbefalte innlegg

Jeg har sluttet å bry meg. Har meldt meg helt ut av den konflikt greia der. Det er helt hinsides alt sammen uansett og jeg får stort sett ikke gjort noe med det. Krig er uansett hvem sin feil og hvem sin side det er feil for min del. 

Dobbelt moralen i vesten der de fordømmer kriger og parter i en krig men samtidig tjener jævla gode penger på disse krigene ved å selge våpen , våpen deler osv osv. Så lenge det er noen som tjener penger på dette her vil det vel fortsette. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før tenkte jeg at tostatsløsning hadde vært det beste.

Nå mener jeg at staten Israel bør oppløses, og det bør bygges opp en demokratisk enstatsløsning. Israel har vist at de ikke skjøtter dette med å regjere så veldig godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, tunaen said:

Israel har vist at de ikke skjøtter dette med å regjere så veldig godt.

Hva baserer du den påstanden på?

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (9 timer siden):

Hva baserer du den påstanden på?

Bare å åpne en hvilken som helst historiebok, så finner du svaret. Ikke min oppgave å lære deg historie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, tunaen said:

Bare å åpne en hvilken som helst historiebok, så finner du svaret. Ikke min oppgave å lære deg historie.

Ok, så en grunnløs påstand som du ikke kan backe opp altså. Jeg skjønner.

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (12 timer siden):

Ok, så en grunnløs påstand som du ikke kan backe opp altså. Jeg skjønner.

Jeg skjønner at du ikke skjønner altså.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, tunaen said:

Jeg skjønner at du ikke skjønner altså.

Folk som leser denne samtalen får gjøre seg opp sin egen mening. Jeg er greit fornøyd med mine svar, får håpe du er det samme. Hvis du er interessert i å lese ChatGPT sin analyse av samtalen, kan du se den her.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
tunaen skrev (På 15.1.2024 den 0.07):

Nå mener jeg at staten Israel bør oppløses, og det bør bygges opp en demokratisk enstatsløsning. Israel har vist at de ikke skjøtter dette med å regjere så veldig godt.

Hvis du ser nærmere på Gaza, Vestbredden, Egypt, Syria med flere, så ser du at disse ikke er demokratiske. Israel derimot er demokratisk med like rettigheter for alle etnisiteter. Jødene har lykkes med å etablere et velfungerende samfunn i motsetning til de nevnte nabolandene. Syria f.eks. ligger i ruiner etter mange år med borgerkrig. Libanon er helt dysfunksjonelt. Egypt er et diktatur med stor fattigdom

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid stått på PALESTINA SIN SIDE!!! Jeg er så glad at flere våkner å står på riktig side!!! Dette er ikke riktig uansett det Israel holder på med! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Nonish91 said:

Alltid stått på PALESTINA SIN SIDE!!! Jeg er så glad at flere våkner å står på riktig side!!! Dette er ikke riktig uansett det Israel holder på med! 

Hva er palestina sin side? 

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/15/2024 at 12:07 AM, tunaen said:

😅 demokratisk ? Hamas & co og demokrati ? snakk om å drømme... Tror du at alle plutselig kommer til å bli venner og klemme hverandre ? Hva skjer med alle som bor i Israel nå forresten ?

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Nonish91 said:

Yay! Verden trenger mer jihad, martyrer, terror, sharia…. 
Det gjennomsyrer samfunnet der. Vi må gi dem penger, støtte, og kanskje også våpen?
Allahu Akbar! ropes det i hele palestina, i mangel av trosfrihet i «staten»

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer.

Sciurus, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når tråden sensureres ned til 13 sider fra det mange dobbelte, har den mistet sitt budskap. Hurra for ytringsfriheten.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet vi om Putins intensjoner ? hvorfor kjenner vi ikke verdens største nabo ? hva vwet vi om Putins støttespilleres intensjoner ? hva vet vi om ringeffektene av det som skjer i Midtøsten idag ? hva vet vi om hvordan USA vil forholde seg til NATO i fremtiden ? går vi i blinde mot en fremtid som vi ikke skjønner fordi vi ikke er vant til å tenke i de baner ? vet vi hvordan freden etter balkankrigene på 90-tallet har utviklet seg på balkan ? nå er det krigens barn som er voksne der.. er det noe historien forteller oss mye om så er det krigenes barn.. det er de som bringer hatet og forakten videre.. 

verden er blitt mer usikker og urolig enn siden den økonomiske krisen i 1920-årene... vi gjenkjenner det bare ikke. den krisen endte i imperialistenes krig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir faktisk fysisk dårlig av å høre «jeg står med xxx!!» , «Alle som ikke står med xxx er (sett inn skjellsord)», «nå våkner folk endelig opp xxx er (skjellsord)»
Akkurat som om dette her skulle vært en fuckings fotball kamp der man står å heier på sidelinjen. «Morsomst» av alt er at dette ofte kommer fra folk som aldri har satt seg inn i historien, aner absolutt ingenting om Palestina, aner absolutt ingenting om Hamas og null niks om Israel.

Vi lever i verdens rikeste land, det nærmeste vi noen gang har vært en krig kan sammenliknes med litt hårlugging på barneskolen. Her står man med store flagg og poster på Facebook og Instagram som om man skulle hatt mastergrad i historie, uten å ha åpnet en eneste bok. Men overføre noen 100 lapper til saken de tror så sterk på? Nei, gud!.. Det , det har de ikke råd til!

Jeg heier ikke på krig. Og jeg syntes det er helt hårreisende at man faktisk tenker at det er innafor. Samme med Ukraina og Russland. Ja, helt forferdelig at Russland invaderer Ukraina. Og det er ikke greit. Men det er like jævlig for begge parter, å bli tvunget inn i en krig ingen av soldatene egentlig ønsker å være med på. 

Endret av Lillix
Rettelse
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

tunaen skrev (På 15.1.2024 den 0.07):

Før tenkte jeg at tostatsløsning hadde vært det beste.

Jeg tenkte først at jeg ikke hadde endret mening, men når jeg så dette innså jeg at jeg er enig. 

Jeg har ellers selvsagt alltid støttet Palestina, og boycottet Israel siden midten av 2000-tallet. Så ikke noe nytt der.

Jeg synes det er grusomt å se oppdatering fra et aktivt folkemord daglig og at ingen gjør noe med det. Det blir bare verre og verre, og Israel får kjøre på akkurat som de vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Clefable said:

Jeg tenkte først at jeg ikke hadde endret mening, men når jeg så dette innså jeg at jeg er enig. 

Jeg har ellers selvsagt alltid støttet Palestina, og boycottet Israel siden midten av 2000-tallet. Så ikke noe nytt der.

Jeg synes det er grusomt å se oppdatering fra et aktivt folkemord daglig og at ingen gjør noe med det. Det blir bare verre og verre, og Israel får kjøre på akkurat som de vil.

Hva tror du vil skje i en enstatsløsning der jødene blir en minoritet med en majoritet som gjentatte ganger har sagt at de vil utslette dem?

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Aliquis said:

Hva tror du vil skje i en enstatsløsning der jødene blir en minoritet med en majoritet som gjentatte ganger har sagt at de vil utslette dem?

Du tenker kanskje at setningen din får slike folk til å tenke over hva dem faktisk etterspør. 
Men jeg tror at de heller vet utmerket hva det er de etterspør. 
Jeg synes enkelte fremstår som om at dem blir yr og varm over å fantasere om hva som da hadde skjedd med jødene.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Duraton said:

Du tenker kanskje at setningen din får slike folk til å tenke over hva dem faktisk etterspør. 
Men jeg tror at de heller vet utmerket hva det er de etterspør. 
Jeg synes enkelte fremstår som om at dem blir yr og varm over å fantasere om hva som da hadde skjedd med jødene.

Jeg tror egentlig det er få, om noen, her som tenker sånn. Jeg synes heller det virker som om man kun tenker ett steg frem, med et lite praktisk og ekstremt sort/hvitt bilde av virkeligheten. Derfor kommer man forslag som virker bra på kort sikt, men som betyr at ingen ting endres på lang sikt, slik som umiddelbar permanent våpenhvile.

At man mener Israel begår folkemord samtidig som man er for en enstatsløsning tror jeg hovedsaklig kommer av at man ikke vet noe om saken, i tillegg til at man kopierer de mest basic meningene. Israel er slemme. Palestinerne driver bare med motstandskamp. osv. osv. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...