Gå til innhold

Har du endret mening om Israel/Palestina siden oktober?

Chiyo

Anbefalte innlegg

Topsi skrev (1 minutt siden):

Hvorfor tillegger du folk meninger de ikke har gitt uttrykk for?

Det er jo det som er konsekvensene av Israels ønske om å fjerne Palestinerne fra Gaza og Vestbredden 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Apis skrev (Akkurat nå):

Det er jo det som er konsekvensene av Israels ønske om å fjerne Palestinerne fra Gaza og Vestbredden 

Har non her inne støttet noe forsøk på å fjerne palestinerne derfra?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Har non her inne støttet noe forsøk på å fjerne palestinerne derfra?

Ja. De jeg siterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Apis said:

Så å fjerne khamas er å fjerne alle palestinerne ifra gaza og vestbredden? 
jeg har nå troen på at en god del av de sivile på gaza kun trenger å avradikaliseres gjennom ordentlig skolegang. 
Jeg har sagt at dem som ikke klarer å slutte å sikle etter å legge israel øde, burde flytte, men ellers så ser jeg fram til at palestinerne på gaza kan få ett normalt liv igjen, hvor målet ikke er å komme til Allah, herre over verdener, fortest mulig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (4 minutter siden):

Så å fjerne khamas er å fjerne alle palestinerne ifra gaza og vestbredden? 
jeg har nå troen på at en god del av de sivile på gaza kun trenger å avradikaliseres gjennom ordentlig skolegang. 
Jeg har sagt at dem som ikke klarer å slutte å sikle etter å legge israel øde, burde flytte, men ellers så ser jeg fram til at palestinerne på gaza kan få ett normalt liv igjen, hvor målet ikke er å komme til Allah, herre over verdener, fortest mulig.

Israelske myndigheter har diskutert muligheten for å tømme Gaza for Palestinere, Europeiske land har da dukket opp som et Israelsk forslag, til områder der disse menneskene kan ende opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 time siden):

Israelske myndigheter har diskutert muligheten for å tømme Gaza for Palestinere, Europeiske land har da dukket opp som et Israelsk forslag, til områder der disse menneskene kan ende opp. 

Ekstremister i Israel har diskutert det, det er overhodet ikke offisiell israelsk politikk 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (8 minutter siden):

Ekstremister i Israel har diskutert det, det er overhodet ikke offisiell israelsk politikk 

Ekstremistene i den Israelske regjeringen, da i så fall.

Fra NRK 4. januar 2024 kl. 13:29 

FN advarer Israel mot etnisk rensing i Gaza

FNs høykommissær for menneskerettigheter, Volker Türk, er svært bekymret over uttalelser fra israelske statsråder som vil tømme Gaza for palestinere.

Bekymringen fra FN kommer torsdag, en dag etter at også USA advarte Israel mot etnisk rensing i Gaza.

To statsråder i statsminister Benjamin Netanyahus regjering og flere andre israelske politikere har tatt til orde for å fordrive den palestinske befolkningen fra Gazastripen til Sinai i Egypt.

– Svært urolig over uttalelser fra israelske tjenestemenn på høyt nivå om planer om å fordrive sivile fra Gaza til tredjeland, skriver Türk i sosiale medier.

USA har også reagert kraftig på de israelske uttalelsene, som er i tråd med det landets etterretningsdepartement tok til orde for i et notat datert 13 oktober.

– USA tar avstand fra uttalelser fra de israelske ministrene Betzalel Smotrich og Itamar Ben-Gvir som tar til orde for å bosette palestinere utenfor Gaza, sa en talsmann for amerikansk UD tidligere i uka.

– Slik retorikk er provoserende og uansvarlig, sa Matthew Miller.

(NTB/NRK)

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (2 minutter siden):

Ekstremistene i den Israelske regjeringen, da i så fall.

Fra NRK 4. januar 2024 kl. 13:29 

FN advarer Israel mot etnisk rensing i Gaza

FNs høykommissær for menneskerettigheter, Volker Türk, er svært bekymret over uttalelser fra israelske statsråder som vil tømme Gaza for palestinere.

Bekymringen fra FN kommer torsdag, en dag etter at også USA advarte Israel mot etnisk rensing i Gaza.

To statsråder i statsminister Benjamin Netanyahus regjering og flere andre israelske politikere har tatt til orde for å fordrive den palestinske befolkningen fra Gazastripen til Sinai i Egypt.

– Svært urolig over uttalelser fra israelske tjenestemenn på høyt nivå om planer om å fordrive sivile fra Gaza til tredjeland, skriver Türk i sosiale medier.

USA har også reagert kraftig på de israelske uttalelsene, som er i tråd med det landets etterretningsdepartement tok til orde for i et notat datert 13 oktober.

– USA tar avstand fra uttalelser fra de israelske ministrene Betzalel Smotrich og Itamar Ben-Gvir som tar til orde for å bosette palestinere utenfor Gaza, sa en talsmann for amerikansk UD tidligere i uka.

– Slik retorikk er provoserende og uansvarlig, sa Matthew Miller.

(NTB/NRK)

Da er det godt at det ikke er de to ekstremistene som styrer. Forsvarsministeren kommer selvsagt med helt andre, og mer logiske, ord

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Apis said:

Hvorfor er dere for en økt Palestinsk innvandring til Europa? 

Jeg er vel den som har uttalt meg med mest aksept for dette. Det er krig og det blir ringvirkninger. Situasjonen er helt uholdbar.
Europa er nærområde til Israel og Palestina. Det er ikke lange stykke over til Kypros, og greske øyer. 

Om man ser på de som kommer til Europa nå, er det mindre naturlig. Europa fylles opp med «flyktninger» som ikke er reelle, så har vi ikke plass når noen faktisk trenger å søke dekning fra krig? 

Tenker vel det er mer en menneskerett å rømme en krigssone, søke dekning når noen skyter, enn å slippe krig ved å stanse krigen for at sivile ikke skal bli drept.
Vi kan ikke ha et system der agressorer, i dette tilfelle Palestina går til angrepskrig, og den angrepene ikke kan forsvare seg av hensyn til sivile. 
Det er mer naturlig at Egypt åpner grensen, enn at Israel avbryter sitt forsvar. 

Sivile har rømt fra krig i all tid. Forstår ikke at Egypt ikke fordømmes for ikke å åpne grensen. Forstår ikke at FN snakker som om det er et problem om sivile kommer seg ut av krigssonen.

Det er jo her problemet ligget. At ingen vil la dem slippe ut av krigssonen. 

Endret av Madame Butterfly
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (2 timer siden):

Jeg er vel den som har uttalt meg med mest aksept for dette. Det er krig og det blir ringvirkninger. Situasjonen er helt uholdbar.
Europa er nærområde til Israel og Palestina. Det er ikke lange stykke over til Kypros, og greske øyer. 

Om man ser på de som kommer til Europa nå, er det mindre naturlig. Europa fylles opp med «flyktninger» som ikke er reelle, så har vi ikke plass når noen faktisk trenger å søke dekning fra krig? 

Tenker vel det er mer en menneskerett å rømme en krigssone, søke dekning når noen skyter, enn å slippe krig ved å stanse krigen for at sivile ikke skal bli drept.
Vi kan ikke ha et system der agressorer, i dette tilfelle Palestina går til angrepskrig, og den angrepene ikke kan forsvare seg av hensyn til sivile. 
Det er mer naturlig at Egypt åpner grensen, enn at Israel avbryter sitt forsvar. 

Sivile har rømt fra krig i all tid. Forstår ikke at Egypt ikke fordømmes for ikke å åpne grensen. Forstår ikke at FN snakker som om det er et problem om sivile kommer seg ut av krigssonen.

Det er jo her problemet ligget. At ingen vil la dem slippe ut av krigssonen. 

En av utfordringene der er Israels historie når det gjelder å ikke la flyktninger få vende hjem etter at krigshandlingene er avsluttet, også sett i lys av offentlige uttalelser fra Israelske tjenestemenn, frivillig eller med makt ønsker å fjerne Palestinerne fra Gaza, og gjøre området til endel av Israel.

Endret av Apis
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Apis said:

En av utfordringene der er Israels historie når det gjelder å ikke la flyktninger få vende hjem etter at krigshandlingene er avsluttet, også sett i lys av offentlige uttalelser fra Israelske tjenestemenn, frivillig eller med makt ønsker å fjerne Palestinerne fra Gaza, og gjøre området til endel av Israel.

Ja, det er en utfordring at det lever ca 4 millioner mennesker i en relativt liten stat uten statsborgerskap, som i hovedsak er fientlig innstilt til staten hvis territorium de oppholder seg på.

Det er også en utfordring å utvise disse med makt. Det er mindre utfordrende å la dem dra av egen fri vilje. Undersøkelser viser at palestinere flest vil dra videre, de fleste ønsker en ny start i den vestlige verden. Hadde de både i Gaza og Vestbredden fått muligheten til å dra, hadde nok mange gjort det.

Det er, og det har vært sterke krefter i sving på å holde de palestinske arabere innenfor den israelske statens yttergrenser. At de arabiske stater som har angrepet Israel 3 ganger siden Israel ble opprettet, har endret sin strategi om å få Israel ødelagt, kastet fra innsiden i stedet for ved angrepskrig kan være nærliggende å tenke er årsaken til dagens situasjon. 
Det er jo hårreisende at nabolandene fordømmer Israels forsvarshandling mot de bestialske angrep, men nekter å ta i mot en sivilbefolkning på flukt. Det passer ikke. Det er ikke logisk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (1 time siden):

Ja, det er en utfordring at det lever ca 4 millioner mennesker i en relativt liten stat uten statsborgerskap, som i hovedsak er fientlig innstilt til staten hvis territorium de oppholder seg på.

Det er også en utfordring å utvise disse med makt. Det er mindre utfordrende å la dem dra av egen fri vilje. Undersøkelser viser at palestinere flest vil dra videre, de fleste ønsker en ny start i den vestlige verden. Hadde de både i Gaza og Vestbredden fått muligheten til å dra, hadde nok mange gjort det.

Det er, og det har vært sterke krefter i sving på å holde de palestinske arabere innenfor den israelske statens yttergrenser. At de arabiske stater som har angrepet Israel 3 ganger siden Israel ble opprettet, har endret sin strategi om å få Israel ødelagt, kastet fra innsiden i stedet for ved angrepskrig kan være nærliggende å tenke er årsaken til dagens situasjon. 
Det er jo hårreisende at nabolandene fordømmer Israels forsvarshandling mot de bestialske angrep, men nekter å ta i mot en sivilbefolkning på flukt. Det passer ikke. Det er ikke logisk.

Så du mener Gaza er Israels territorium? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Apis said:

Så du mener Gaza er Israels territorium? 

Jeg mener at  hele det britiske mandatet vest for elven er deres territorium, inkludert Gaza tilhører Israel. 
Jeg mener henholdsvis Jordan og Egypt gjennomførte en ulovlig okkupasjon av områdene. 
Hele området, Vestbredden, Gaza og hele Jerusalem.
Jeg mener også at Golanhøyden legitimt er annektert av Israel, og at Syria ikke har krav på området. De skulle ikke ha angrepet et naboland. 

Angrepskriger er ikke legitime.

Hvem mener du Gaza tilhører? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madame Butterfly skrev (25 minutter siden):

Jeg mener at  hele det britiske mandatet vest for elven er deres territorium, inkludert Gaza tilhører Israel. 
Jeg mener henholdsvis Jordan og Egypt gjennomførte en ulovlig okkupasjon av områdene. 
Hele området, Vestbredden, Gaza og hele Jerusalem.
Jeg mener også at Golanhøyden legitimt er annektert av Israel, og at Syria ikke har krav på området. De skulle ikke ha angrepet et naboland. 

Angrepskriger er ikke legitime.

Hvem mener du Gaza tilhører? 

Jeg mener at vi i 2024, ikke kan bedrive borderline- apartheid, borderline-folkemord og borderline-deportasjon på en befolkningsgruppe. Men at de to befolkningsgruppene må finne en måte å sameksistere på, enten innen samme staten eller i en to statsløsning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Apis said:

Men at de to befolkningsgruppene må finne en måte å sameksistere på, enten innen samme staten eller i en to statsløsning. 

Dette kan jeg være enig i. 
Det er dessverre ikke opp til oss. 

Du merker deg kanskje at jeg lot kommentarene om forvisning, folkemord og apartheid ligge…. eller kanskje jeg svarer.
•Jeg nekter ikke for at arabiske palestinere ble forvist i 1948, men det var ikke hovedårsaken til migrasjonen, største delen var frivillig. 
•Det er ikke apartheid med ulike rettigheter for statsborgere og ikke statsborgere.
•Folkemord er det neppe som foregår, men mange liv går tapt. Intensjonen som er del av definisjonen mangler.  

Det kan godt bli en opprydning i Israels interne politikk. Det skjer nok mye urett. 

Det er mye feil bruk av store ord, både i media og offisielt. Det er svært uheldig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (42 minutter siden):

Dette kan jeg være enig i. 
Det er dessverre ikke opp til oss. 

Du merker deg kanskje at jeg lot kommentarene om forvisning, folkemord og apartheid ligge…. eller kanskje jeg svarer.
•Jeg nekter ikke for at arabiske palestinere ble forvist i 1948, men det var ikke hovedårsaken til migrasjonen, største delen var frivillig. 
•Det er ikke apartheid med ulike rettigheter for statsborgere og ikke statsborgere.
•Folkemord er det neppe som foregår, men mange liv går tapt. Intensjonen som er del av definisjonen mangler.  

Det kan godt bli en opprydning i Israels interne politikk. Det skjer nok mye urett. 

Det er mye feil bruk av store ord, både i media og offisielt. Det er svært uheldig.

Det er absolutt ingen intensjon som kan rettferdigjøre, Israels herjinger med det Palestinske folket, slik vi ser nå, med alle disse drepte barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei ikke endret mening. Skjønner godt at Israel gjør som de gjør. Man må jo ta grep når man er omringet og truet av terrorister fra alle kanter. 

Heia Israel. 

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (På 8.1.2024 den 15.31):

Jøder har alltid blitt trakassert. Punktum. 

Krigene mellom Israel og araberlandene har ALLTID blitt startet av araberlandene. Israel har alltid vunnet.

Du glemte å ta det med, jeg hjalp deg litt. 

Vel siden begge påstanden er faktuelt feil, er det ikke noe stort tap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Apis said:

Det er absolutt ingen intensjon som kan rettferdigjøre, Israels herjinger med det Palestinske folket, slik vi ser nå, med alle disse drepte barna. 

Jeg sa ikke at deres intensjon er en rettferdiggjøring av noe som helst.
Jeg er ikke uenig med at det er blodig urettferdig. 

Jeg sa at det ikke er grunn til å tro at IDF handler ut fra instruks om folkemord, vi har ikke holdepunkter for at det er IDF sin intensjon å drepe palestinere fordi de er palestinere, for å utrydde dem som folk.
Vi har veldig mange godt dokumenterte holdepunkter for det motsatte. At deres intensjon er å bevare livene til fiendens sivilbefolkning så godt det lar seg gjøre.

Det ser vi også på tallene av omkomne. Det ser ut som om folket i Gaza har tatt rådene fra IDF og reddet livet, at Israels tiltak for å hindre sivile dødsfall har hatt effekt.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Apis said:

Tror du det noen gang kan bli varig fred så lenge Hamas styrer i Palestina?

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...