Duraton Skrevet 9. januar #181 Del Skrevet 9. januar Just now, Atheena said: Så dum du gjør deg. Poenget er at man kan ikke si at palestinere ikke har tilhørighet og bare var arabere som kom 600 år et. k. for å gjøre det mer moralsk og etisk riktig å ta over landområdene deres. Palestinerne har ikke tilhørighet i israel. Dem får dra til jordan og kose seg der. Det er tross alt området dems. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 9. januar #182 Del Skrevet 9. januar (endret) Duraton skrev (3 minutter siden): Palestinerne har ikke tilhørighet i israel. Dem får dra til jordan og kose seg der. Det er tross alt området dems. Ja du er for en enstatsløsning ser jeg. Du er litt for ekstrem til at jeg har noe interesse å diskutere mer med deg. Endret 9. januar av Atheena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 9. januar #183 Del Skrevet 9. januar 1 minutt siden, Atheena said: Ja du er for en enstatsløsning ser jeg. Du er litt for ekstrem til at jeg har noe interesse å diskutere mer med deg. Det er da mange stater her i verden. Beklageligvis så kuttet forfedrene til dagens palestinerne, trådene til sitt gamle land og valgte selv å ikke være en del av israel. Og det kan dem jo fint gjøre. Dog, man kan jo ikke komme i etterkant og si at man angrer. Dem får være voksne og ta konsekvensene av sine valg. og to-statsløsning har vært prøve, og det er lagt død nå. Det håpet er ute. Palestinerne skulle ha tatt sjansen når den var der, men nå er den borte vekk. Så dem får lukke sin munn og tie. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 9. januar #184 Del Skrevet 9. januar (endret) 52 minutter siden, Atheena said: Stort sett skrev jeg. Les hva jeg skriver og lær deg å lese før du kommer med sånne herskegreier. Regner med at du godtar at jeg kaller deg en Miff siden du beskylder meg for å være pro-pal. Sionistbevegelsen startet koloniseringen rundt 1880. Men den store innvandringene startet etter WW1. Var en liten marginal jødisk gruppe der hele tiden. Akkurat som det finnes en liten marginal kristen gruppe på Gaza også for å si det sånn. Faktisk var det flere kristne i området enn jøder frem til 1880. Vanskelig å se hvor kildene dine er fra forresten og Jerusalem er ikke representativ for hele regionen. Regner med du klarer lese grafen. Der fremkommer det veldig tydelig at jødene var en minoritet frem til WW1. Demographic history of Palestine (region) - Wikipedia Jeg ser at du kaller alt fra 30-45% av en befolkning 'marginal'. Jeg skrev for øvrig også at tendensen blant populasjonene var ganske lik i andre byer da Muslimene trengte Jøder for å handle med penger da det var ulovlig i Islam. Men du hoppet jo glatt over det. Men det passer jo inn i ordbruken om jøder, de er marginalisert. Det som er vanskelig, er å forstå denne konstante trangen til å viske ut jødisk historie i regionen ved å si ting som 'Jerusalem er ikke representativ for hele regionen', når man faktisk blir tatt i å si noe som er beviselig feil. Det passer liksom inn i historikken til visse brukere her inne som gjør alt de kan for å forsvare Palestina uten at de selv vet veldig mye om emnet utover å ha masse iver og motivasjon fra en eller annen Kanadisk prepper, en av de mange fake kontoene til mørke krefter på nett eller lignende. Hvor tror du folk bodde historisk sett i Israel? I ørkenen? Endret 9. januar av Anonio 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 9. januar #185 Del Skrevet 9. januar Anonio skrev (21 minutter siden): Jeg ser at du kaller alt fra 30-45% av en befolkning 'marginal'. Jeg skrev for øvrig også at tendensen blant populasjonene var ganske lik i andre byer da Muslimene trengte Jøder for å handle med penger da det var ulovlig i Islam. Men du hoppet jo glatt over det. Men det passer jo inn i ordbruken om jøder, de er marginalisert. Det som er vanskelig, er å forstå denne konstante trangen til å viske ut jødisk historie i regionen ved å si ting som 'Jerusalem er ikke representativ for hele regionen', når man faktisk blir tatt i å si noe som er beviselig feil. Det passer liksom inn i historikken til visse brukere her inne som gjør alt de kan for å forsvare Palestina uten at de selv vet veldig mye om emnet utover å ha masse iver og motivasjon fra en eller annen Kanadisk prepper, en av de mange fake kontoene til mørke krefter på nett eller lignende. Hvor tror du folk bodde historisk sett i Israel? I ørkenen? Jeg ser ikke noe vits i å diskutere videre på ting du finner opp at jeg mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 9. januar #186 Del Skrevet 9. januar 2 hours ago, Atheena said: Jeg ser ikke noe vits i å diskutere videre på ting du finner opp at jeg mener. Så da er vi som alltid kommet til et sted hvor en som argumenterer for Palestina løper tom etter å ha kommet med falske påstander om Jødenes tilhørighet og historikk i Israel og Judea. Mye følelser, lite innhold. 6 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 10. januar #187 Del Skrevet 10. januar malifika skrev (På 4.1.2024 den 2.11): Pest eller kolera! Velg alltid kolera. Pest er ufattelig mye dødeligere. Det blir litt som kreft eller forskjølelse. Ordtaket er sannsynligvis basert på dårlig kunnskap. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 10. januar #188 Del Skrevet 10. januar Elskerbarn9298 skrev (På 4.1.2024 den 2.33): FRI PALESTINA🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸❤️ Beskytt Israel! 6 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 10. januar #189 Del Skrevet 10. januar Madame Butterfly skrev (På 4.1.2024 den 12.20): Hjelpes 😳 En skrekkelig påminnelse om hva man får i Norge når man importerer jødehat i stor skala. Det er nesten ikke til å tro hvor forferdelig vi har stilt oss. 4 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 10. januar #190 Del Skrevet 10. januar Bacteria skrev (På 4.1.2024 den 12.43): Tror jeg ville vært svært bekymret om jeg hadde vært familie til denne jenta. Gitt hatretorikken. Det er ikke helt umulig å tenke at kanskje dette menneskesynet er lært hjemme. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jullen Skrevet 10. januar #191 Del Skrevet 10. januar (endret) Pølsemaker skrev (På 7.1.2024 den 23.54): Kan vel nesten bruke de samme ordene tilbake? Hvis ikke Palestinerne kan akseptere at Israel er jødenes, så er det de som må ut? Resten av araberlandene vil sikkert ha dem. Eller sikkert ikke, etter tidligere erfaringer med dem ref. tidligere innlegg over om Jordan, Libanon og Egypt. Sannelig ikke lett å være Israel heller. De trekker seg ut av Gaza i 2005 (Tror jeg det var) og tvangsflytter bosettere tilbake i Israel og ga nøkkelen til myndighetene på Gaza. Befolkningen på Gaza stemmer på Hamas, siden dem i følge sitt manifest vil utslette Israel. Det er vel ca 70% av Palestinere som støtter dette har jeg lest. Takken Israel får for å gi tilbake Gaza er rakett på rakett sendt inn mot Israel. Mens de stakkars sivile jubler for hver rakett. Når så Israel sørger for at det ikke er fri flyt av raketter og våpen inn i Gaza så blir de beskyldt for både det ene og det andre. Så kjører Hamas på med intifada, Israel svarer og verdenssamfunnet og Palestinavenner krever våpenhvile. Hamas bruker våpenhvilen til å fylle opp lagrene med våpen. Sakte men sikkert til de har nok til ny krig. Så smeller dem til igjen og Israel svarer og verden krever våpenhvile. Og repeat, repeat, repeat. Helt til 7 oktober. Da kjører Hamas på litt vel hardt som vi alle nå vet, men denne gangen så har altså Israel fått nok. Men verdenssamfunnet skal ha våpenhvile igjen, så Hamas kan begynne og samle opp nye våpen til nytt angrep senere. Hadde Palestinerne benyttet sjansen i 2005 og akseptert at Israel eksisterer og tenkt at nå skal vi bygge og bo her på Gaza. Brukt alle milliardene de får fra verdenssamfunnet på nyttige tiltak for befolkningen så hadde det vært bra i Gaza nå. Til og med turistdestinasjon kunne det ha vært. Med så mye penger fra verdenssamfunnet så kunne de bygget infrastruktur, avsaltings anlegg OSV. I stedet så fyller et par Hamasledere som koser seg i luksus i Qatar lommene med penger, og Hamas bruker resten av pengene på å bygge tuneller og mer våpen. De river sågar opp vannrør fra bakken som verdenssamfunnet har betalt og bruker rørene som raketter. Oi, hvor ble det av vannet til de sivile? Dette her sympatiserer altså folk med. Herregud... I tillegg så er dette folk med en religion som gjør at dem tror det er billett til paradis hvis dem dør for å slette Israel fra kartet. Ikke lett å sloss med folk som har slik tankegang. Det finnes sikkert sivile som stiller opp frivillig som skjold, for man havner jo i paradis... Så gjør Benjamin N. en stor feil. Han tror at ved og skille Hamas på Gaza fra PLO på vestbredden så vil de være svakere en om dem er samlet. Han tillater millionkofforter med penger in i Gaza fra Qatar for å beholde fred med Hamas. Han øker antall fra Gaza som for lov til å jobbe i Israel til over 20.000 personer slik at de kan tjene penger. Og takken for dette er altså angrep 7.okt. I tillegg så blir dette brukt mot han av Palestina venner at han har bygget opp Hamas. Og det var også i følge Hamas ikke bare Hamas krigere som gikk inn i Israel 7. okt. Det var også mange sivile Palestinere som fulgte med over til Israel og oppførte seg som dyr. Faktisk verre enn Hamaskrigerne i følge artikler på internett. Det er sivilbefolkningen sin det... Etter BLM var det så populært med "Defund the police" men jeg hører eller leser ikke om noen som sier "Defund Hamas, eller de-arm Hamas" Enig i at det er gjort mange alvorlige bommerter bla rundt økonomisk støtte til Palestina (Hamas). Både fra Israel og resten av verden. Det har skjedd nokså ukontrollert og jeg blir nesten vantro bare av tanken på at verden ga så mye tillit til Hamas fra starten. Alle visste jo at det stort sett var Hamas som forvaltet pengene som gikk inn. Og de fleste hadde fått med seg at Hamas var en ekstrem islamistisk organisasjon og hva målet deres var. Hamas har derimot løyet mye (på lik linje med Israels myndigheter som lovet å skåne sivilbefolkningen så mye som mulig da de gikk til angrep) for å få mest mulig økonomisk støtte. Hamas har bla sagt at de «har akseptert Israels rett til å eksistere og ville fjerne programpunktet om å knuse den jødiske staten». Noe de ikke har vist i verken ord eller handlinger i ettertid. Likevel blir det med Verdensbanken og FN i spissen fortsatt gitt milliarder til Hamas. Med skylapper. Dette gjelder også Norge. Ved å si ‘Nei pengene går ikke til Hamas, de går til FN…🙄 Selv om det er kjent at minst 60% av disse pengene går direkte til Hamas… De samme skylappene har nok USA når de gir støtte til Israel… i mens de begår folkemord. Ser derimot de store utfordringene ved å tenke slik, for uten økonomisk støtte til Palestina vil det jo gå enda mer ille med sivilbefolkningen. Og vi blir egentlig ikke bedre enn Israel som stenger strøm, vann og matforsyninger. På Israel sin side. Hadde de ikke mottatt støtte, ville terrorangrepet 7.oktober fort blitt en bagatell ift hva de kunne blitt utsatt for av Hamas😞 Håpløs situasjon💔 Endret 10. januar av Jullen 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 10. januar #192 Del Skrevet 10. januar (endret) Det er alltid lett å se hvem som lyver. Se hvor mange argumenter de har å komme med. Og se hvem som vrir på fakta til sin fordel hele tiden. Hvem som projiserer sine egne herseteknikker over på andre. Det er lett å se at det er de som støtter Israel som har lest historien, og ikke minst kan "backe" fakta opp med kilder. Endret 10. januar av frivis 5 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jullen Skrevet 10. januar #193 Del Skrevet 10. januar (endret) frivis skrev (1 time siden): Det er alltid lett å se hvem som lyver. Se hvor mange argumenter de har å komme med. Og se hvem som vrir på fakta til sin fordel hele tiden. Hvem som projiserer sine egne herseteknikker over på andre. Det er lett å se at det er de som støtter Israel som har lest historien, og ikke minst kan "backe" fakta opp med kilder. Jeg har lest historien og klarer fint å støtte deler av begges sider. I Israel-Palestina trådene her ser jeg også begges sider. Og tendensen til å vri litt på fakta til sin egen fordel, kjøre hersketeknikker og tidvis dårlige argumenter ser vi også på begge sider. Det er likevel ingen tvil om at de som støtter Israel sterkt er aller verst her i mine øyne. Kildene som blir brukt er ofte suspekte og sensurerte propaganda videoer og tidsskrifter.. Og de påstår stadig at alle som støtter Palestinas befolkning er det samme som å være antisemittistiske Hamas supportere. Det blir omtrent like dumt som å si at alle som støtter Israel er sionister og støtter folkemordet av palestinerne. Endret 10. januar av Jullen 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 10. januar #194 Del Skrevet 10. januar Chiyo skrev (På 3.1.2024 den 23.33): Dette er noe jeg lurer på fordi jeg overhørte en kollega som sa at hun ikke fulgte så mye mer før og at hun nå føler at hun må ta stilling til det. Jeg lurer på om den er noen som har vært Pro-Israel eller Pro-Palestina om denne konflikten som har endret mening i det siste. Personlig har jeg ikke endret mening. Jeg har heller fått bekreftet det jeg har tenkt en stund. Jeg har vel vært mer på observasjonssiden og ikke så mye part i saken. Tenker vel de må gå bort fra den harde linjen og heller innføre religionsfrihet i området, men med jødisk statsreligion. Så må de sette en strek, se fremover og behandle hverandre som mennesker. Så jeg har vel endret syn fra egne områder til eget menneskeverd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 10. januar #195 Del Skrevet 10. januar 3 hours ago, Jullen said: Jeg har lest historien og klarer fint å støtte deler av begges sider. I Israel-Palestina trådene her ser jeg også begges sider. Og tendensen til å vri litt på fakta til sin egen fordel, kjøre hersketeknikker og tidvis dårlige argumenter ser vi også på begge sider. Det er likevel ingen tvil om at de som støtter Israel sterkt er aller verst her i mine øyne. Kildene som blir brukt er ofte suspekte og sensurerte propaganda videoer og tidsskrifter.. Og de påstår stadig at alle som støtter Palestinas befolkning er det samme som å være antisemittistiske Hamas supportere. Det blir omtrent like dumt som å si at alle som støtter Israel er sionister og støtter folkemordet av palestinerne. Personlig, så sier jeg at hvis en person kun kommer med ensrettet kritikk mot israel, samt gjentar propagandaen til khamas, så ja, da støtter vedkommende khamas, enten bevist eller ubevist. Vedkommende var kanskje ikke klar over at propagandaen dem så hardnakket drev og spredde, originalt kom ifra khamas, men istedenfor å innse at dem ble lurt av khamas, så prøver dem søren meg å komme med annet propaganda oppgulp. Så ja, en slik person støtter khamas, enten bevist eller ubevist. 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CatPerson123 Skrevet 10. januar #196 Del Skrevet 10. januar Anonio skrev (På 9.1.2024 den 7.59): Dette stemmer jo ikke. Det har vært jøder i Israel og Judea siden 14-1200 år f.kr, antageligvis lenge før det også. Det er ikke sånn at det på noe tidspunkt etterpå ikke var Jøder der. Araberne kom ikke før ca. 600 år etter Kristus, og med Islamistisk erobring kom nok en bølge med rasistisk, etnisk og religiøs vold mot Jødene. Palestinernes type Islam har med andre ord ikke flyttet seg av flekken siden Muhammed fant opp religionen i 610, de driver fortsatt med ustrakt terror mot alt som ikke er Muslim, mann og heterofil, forskjellen nå er bare at de får penger av Vestlige land mens de hjernevasker sine unge i skoler, bomber naboland og følger Irans terror-regimes ordre om å angripe naboen sin om og om igjen. Ikke det jeg har lært. Viser bare hvor komplisert denne konflikten er 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trubadur Skrevet 10. januar #197 Del Skrevet 10. januar CatPerson123 skrev (1 time siden): Ikke det jeg har lært. Viser bare hvor komplisert denne konflikten er 😊 Eller at man kanskje skal lese mer historie? 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 10. januar #198 Del Skrevet 10. januar 4 hours ago, CatPerson123 said: Ikke det jeg har lært. Viser bare hvor komplisert denne konflikten er 😊 Så hva har du lært på tiktok? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 10. januar #199 Del Skrevet 10. januar Trubadur skrev (4 timer siden): Eller at man kanskje skal lese mer historie? Duraton skrev (14 timer siden): Personlig, så sier jeg at hvis en person kun kommer med ensrettet kritikk mot israel, samt gjentar propagandaen til khamas, så ja, da støtter vedkommende khamas, enten bevist eller ubevist. Vedkommende var kanskje ikke klar over at propagandaen dem så hardnakket drev og spredde, originalt kom ifra khamas, men istedenfor å innse at dem ble lurt av khamas, så prøver dem søren meg å komme med annet propaganda oppgulp. Så ja, en slik person støtter khamas, enten bevist eller ubevist. Hvorfor er dere for en økt Palestinsk innvandring til Europa? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 10. januar #200 Del Skrevet 10. januar Apis skrev (Akkurat nå): Hvorfor er dere for en økt Palestinsk innvandring til Europa? Hvorfor tillegger du folk meninger de ikke har gitt uttrykk for? 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå