Gå til innhold

Invitert i bryllup til utlandet. Dyrt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og du skrev, det jeg svarte på, at de skulle gjøre det til årets familieferie ved å bli et par uker ekstra. Du "garanterte" at det var mulig. Hvor skal pengene til det komme fra? Jeg synes det er en tonedøv uttalelse.

HI: 

Anonymkode: cf283...daf

Jeg mente at det er garantert en destinasjon hvor det er mulig å bruke et par uker, eller en. TS skriver selv at om de skal dra må de bruke en uke minst. Det var kun det jeg mente, at det går an å gjøre en ferie ut av en slik anledning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 hours ago, SPOCA said:

Jeg ser ikke problemet med å invitere til et slikt bryllup, så lenge brudeparet ikke blir sur/lei seg. Jeg tenker det bare er å si nei, rett og slett. Jeg forstår ikke hvorfor det er frekt å invitere til et slikt bryllup.

Bare for å presisere: Vi, eller jeg i alle fall, snakker om å invitere folk til destinasjonsbryllup som vil påføre dem en signifikant utgift, hvis de skal delta. 

Du kan se i tråden at holdningen om at man bør stille hvis man blir invitert (især av familie) lever i beste velgående. Man skal bare være positiv og løsningsorientert og "prioritere" riktig. Det trenger ikke være brudeparret som forventer det, det kan også være øvrig familie. Foreldre, for eksempel. Eller de inviterte selv. Og uansett hvordan du vender og snur det, legger en invitasjon («Det vil glede oss stort å se dere i vårt bryllup...») en form for press på folk. En helt nøytral innstilling hadde vært hvis de som inviterer var komplett likeglad med om noen kom. Det er jo ikke tilfellet, og heller ikke hva formidles til de inviterte.  

Om det er frekt, tja. Det kan også være mangel på omtanke, at de rett og slett ikke bryr seg, eller mener folk bare har å stille uansett hva. Selv sliter jeg med å forestille meg hvordan det er mulig å planlegge et bryllup uten å tenke over hva det vil koste gjestene å delta, og hvor stort et innhugg det gjør i deres økonomi. Uansett om bryllupet er ved Middelhavet eller i Mehamn, egentlig. Og hvis svaret er mesteparten av årsbudsjettet for folk flest, skjønner jeg ikke at man ikke automatisk leter etter en rimeligere løsning. (Men kanskje det springende punktet er hva folk anser som rimelig..). 

Anonymkode: cf283...daf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bare for å presisere: Vi, eller jeg i alle fall, snakker om å invitere folk til destinasjonsbryllup som vil påføre dem en signifikant utgift, hvis de skal delta. 

Du kan se i tråden at holdningen om at man bør stille hvis man blir invitert (især av familie) lever i beste velgående. Man skal bare være positiv og løsningsorientert og "prioritere" riktig. Det trenger ikke være brudeparret som forventer det, det kan også være øvrig familie. Foreldre, for eksempel. Eller de inviterte selv. Og uansett hvordan du vender og snur det, legger en invitasjon («Det vil glede oss stort å se dere i vårt bryllup...») en form for press på folk. En helt nøytral innstilling hadde vært hvis de som inviterer var komplett likeglad med om noen kom. Det er jo ikke tilfellet, og heller ikke hva formidles til de inviterte.  

Om det er frekt, tja. Det kan også være mangel på omtanke, at de rett og slett ikke bryr seg, eller mener folk bare har å stille uansett hva. Selv sliter jeg med å forestille meg hvordan det er mulig å planlegge et bryllup uten å tenke over hva det vil koste gjestene å delta, og hvor stort et innhugg det gjør i deres økonomi. Uansett om bryllupet er ved Middelhavet eller i Mehamn, egentlig. Og hvis svaret er mesteparten av årsbudsjettet for folk flest, skjønner jeg ikke at man ikke automatisk leter etter en rimeligere løsning. (Men kanskje det springende punktet er hva folk anser som rimelig..). 

Anonymkode: cf283...daf

Det som en del reagerer på er vel at dette innebærer en styring av folk sin ferie. Om det forventes at man stiller om for det en nær familie så betyr det at ferien det året legges dit bryllupet da er. Da er det kanskje av betydning om dette er et sted man kan tenke seg å reise en uke(eller to) eller om det kan kombineres med annen ferie. jeg personlig ville heller ønsket å legge ferien min til Middelhavet enn til Mehamn.

Det er faktisk en forskjell på om dette betyr at årets familiferie legges et annet sted en du ellers hadde reist eller at du rett og slett ikke har råd. Leser jo tråder om at folk ikke har råd til fritisaktiviteter for ungene elelr ikke har råd til ordentlig mat, da kan ikke en slik type reise prioriteres.

For mange av oss andre kan den jo det. 

Vi kommer til å dra på en eller annen ferie til sommeren, hadde vi blitt invitert i dette bryllupet kunne det vært vår ferie med en ukes tid ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vel knapt nok brukt 50000 og en uke ferie på mitt eget bryllup engang så det er helt uaktuellt å bruke de summene og den tiden på noen andres bryllup med mulig unntak av om min bror skulle gifte seg. Mine to søstre, uaktuellt for eksempel. 

Anonymkode: aaac9...fde

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Bare for å presisere: Vi, eller jeg i alle fall, snakker om å invitere folk til destinasjonsbryllup som vil påføre dem en signifikant utgift, hvis de skal delta. 

Du kan se i tråden at holdningen om at man bør stille hvis man blir invitert (især av familie) lever i beste velgående. Man skal bare være positiv og løsningsorientert og "prioritere" riktig. Det trenger ikke være brudeparret som forventer det, det kan også være øvrig familie. Foreldre, for eksempel. Eller de inviterte selv. Og uansett hvordan du vender og snur det, legger en invitasjon («Det vil glede oss stort å se dere i vårt bryllup...») en form for press på folk. En helt nøytral innstilling hadde vært hvis de som inviterer var komplett likeglad med om noen kom. Det er jo ikke tilfellet, og heller ikke hva formidles til de inviterte.  

Om det er frekt, tja. Det kan også være mangel på omtanke, at de rett og slett ikke bryr seg, eller mener folk bare har å stille uansett hva. Selv sliter jeg med å forestille meg hvordan det er mulig å planlegge et bryllup uten å tenke over hva det vil koste gjestene å delta, og hvor stort et innhugg det gjør i deres økonomi. Uansett om bryllupet er ved Middelhavet eller i Mehamn, egentlig. Og hvis svaret er mesteparten av årsbudsjettet for folk flest, skjønner jeg ikke at man ikke automatisk leter etter en rimeligere løsning. (Men kanskje det springende punktet er hva folk anser som rimelig..). 

Anonymkode: cf283...daf

Jeg tror de fleste dersom de er helt ærlige, må innrømme at det er ikke bare-bare å «takke nei» dersom dette er i nær familie. Jeg hadde ikke satt meg i gjeld eller solgt hus og hjem, men utenom det hadde jeg følt stort press på å få dette til. Og ikke bare for min del, men for barnas også. Klart de vil delta i onkels bryllup sammen med resten av slekta. Dersom vi absolutt ikke fikk det til måtte det jo bare blitt sånn, men det hadde blitt oppfattet som veldig spesielt hos oss dersom jeg bare hadde sagt nei uten «gyldig» grunn.  

Anonymkode: b598a...915

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror de fleste dersom de er helt ærlige, må innrømme at det er ikke bare-bare å «takke nei» dersom dette er i nær familie. Jeg hadde ikke satt meg i gjeld eller solgt hus og hjem, men utenom det hadde jeg følt stort press på å få dette til. Og ikke bare for min del, men for barnas også. Klart de vil delta i onkels bryllup sammen med resten av slekta. Dersom vi absolutt ikke fikk det til måtte det jo bare blitt sånn, men det hadde blitt oppfattet som veldig spesielt hos oss dersom jeg bare hadde sagt nei uten «gyldig» grunn.  

Anonymkode: b598a...915

Enig i dette.

Det handler derfor og om å vise velvilje. Ok noen er "stormannsgale" og legger bryllupet sitt til Korsika, var noen her i familien som gjorde det. Men mange kom, og de som gjorde det hadde en flott weekend/uke på dette stedet. Det er og en mulighet til at familien kan oppleve noe sammen som er stas, gir minner og binder folk sammen.

Har du derimot så dårlig råd at du må ta opp lån for å dra, eller ikke kan gi barna dine mulighet til å være med på fritidsaktiviteter i hverdagen, kan selvsagt ikke en slik tur prioriteres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/6/2024 at 4:03 PM, AnonymBruker said:

Jeg tror de fleste dersom de er helt ærlige, må innrømme at det er ikke bare-bare å «takke nei» dersom dette er i nær familie. Jeg hadde ikke satt meg i gjeld eller solgt hus og hjem, men utenom det hadde jeg følt stort press på å få dette til. Og ikke bare for min del, men for barnas også. Klart de vil delta i onkels bryllup sammen med resten av slekta. Dersom vi absolutt ikke fikk det til måtte det jo bare blitt sånn, men det hadde blitt oppfattet som veldig spesielt hos oss dersom jeg bare hadde sagt nei uten «gyldig» grunn.  

Anonymkode: b598a...915

Ja, nettopp. Man må leve med «at man ikke kom i bryllupet til ...» etterpå. Og folk som mener det er rimelig å kreve man stiller i et destinasjonsbryllup er ofte like kravstore på andre punkter. Det er slitsom å må forholde seg til. 

Anonymkode: cf283...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 23.59):

...

Hva hadde dere sagt til en slik invitasjon? 

Anonymkode: 9329d...917

Takk, men nei takk.

Anonymkode: 932dd...832

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her er det to voksne, så turen koster 25 000 for hver. Virker som de har barn, så si den prisen er for en voksen og en barn. Går fort såpass for en ukes ferie, egentlig….

Anonymkode: 8d66d...1fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at folk tror familie og venner syns det er greit å bruke sommerferien sin på å reise i bryllupet deres på en destinasjon de ikke har valgt selv. 
Dette er egoister. 

Anonymkode: d2c1c...fe3

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde latt den personen i paret som er i familie med brudgommen reise ned. En helg eller et døgn. Ville også sagt i klartekst til brudeparet at det kun er denne personen som kommer, fordi det ikke er mulig å bruke 50k på en sommerferie for oss i år.

Anonymkode: 547f9...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 23.59):

Hei. 
 

Hva hadde dere sagt til en slik invitasjon? 

Anonymkode: 9329d...917

Nei takk. Enkelt og greit. Jeg klarer ikke å se problemet med det? I vårt bryllup kom hverken mannens foreldre eller min søster, de tok seg ikke råd. So what? Ble da ingen sure miner av den grunn.

AnonymBruker skrev (På 3.1.2024 den 0.03):

Jeg hadde tenkt at her er det noen som overvurderer kraftig hvor viktig deres bryllup er for andre. 

Anonymkode: e90ac...4e7

Hvorfor tror du det? Ingen krever at de skal komme, en invitasjon er et tilbud om å komme, ikke en innkallelse.

AnonymBruker skrev (På 3.1.2024 den 0.07):

Hvis brudeparet ikke betaler reise og opphold for gjestene når de skal holde bryllupet i et annet land så kan de heller ikke forvente at gjestene dukker opp. 

Anonymkode: e72aa...38e

Hvem sier at de forventer det? De inviterer kanskje bare for å være høflige?

Vi giftet oss i utlandet, forventet da ikke at alle kom, men synes du ikke det hadde vært ganske ufint om man kun inviterte de rike vennene og familiemedlemmene?

AnonymBruker skrev (På 3.1.2024 den 0.08):

Dersom man gifter seg i utlandet, kan man ikke forvente at folk kommer. Det må allikevel være greit å invitere. Vi giftet oss i utlandet uten alle søsken til stede. Ikke alle hadde råd og det var helt greit. Vi la til rette for og skaffet rabaterte priser til de som ble med. Vi var tydelige på at vi IKKE ønsket gaver. 

Anonymkode: f3a6d...30e

Nettopp!!!

loveless skrev (På 3.1.2024 den 0.10):

Takk pent nei. Syns det er en uting å be gjester til utlandet når det koster skjorta og mer.

Er du ikke i stand til å takke nei? Hadde du likt om du var den eneste i vennegjengen eller familie. som ikke ble invitert fordi de tenkte du sikkert ikke hadde råd, og ikke lot deg ta det valget selv?

 

 

Anonymkode: 1c66d...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du *må* ikke delta. 

For premisset ditt, ts, er feil. Enten er du «så nær» paret at det å si «jeg har ikke råd til å prioritere dette» er helt innafor relasjonen dere har. Det er «nærhet» - å kunne være ærlige med hverandre uten at en part iverksetter sanksjoner. Eller så er dere såpass perifere bekjente (og både søsken og foreldre kan fint falle inn under den kategorien) at dere ikke kan være ærlige med hverandre uten sanksjoner. I så fall er det unaturlig å dra i det store og hele. Da deltar man bare nettopp for å «unngå sanksjoner». Og det mer rasjonelle er å si «jeg finner meg ikke i sanksjonene dine» eller å helt eller delvis avkorte kontakt.

 

Anonymkode: 61f15...7c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 23.59):

Hei. 
 

Er så heldig/uheldig (alt ettersom) at vi er invitert i bryllup til middelhavet i sommer, nærmere bestemt i fellesferien. Som alle vet er vi inne i en dyrtid og det er ikke spesielt billig å reise til feriedestinasjoner i fellesferien. 
 

De som gifter seg er såpass nært at det ville vært sært å ikke møte. Problemet er at det koster 40.000 for oss som familie å delta på dette bryllupet. Det er kun selve reisen og vi må dekke absolutt alt selv. Total prislapp vil sikkert overstige 50.000. Destinasjonen er av en slik art at du må reise én uke minst.
 

Er det vanlig å arrangere slike bryllup uten å legge noe til rette for gjestene sine? Ingen i paret har noe som helst tilknytning utenfor Norge og alle som er invitert må betale veldig høye priser for å delta. Jeg føler vi blir tvunget inn i noe vi egentlig ikke har råd til og jeg har litt ambivalente følelser til det hele. 
 

Jeg skjønner jo at man ikke kan betale flere millioner i flyreiser for et helt bryllup, men er det ikke litt sånn at enten så leier man en type gård i Italia og tilbyr noe tilrettelegging for gjester, eller så dropper man slike utenlandsbryllup? Her legges alt i dyreste reisetid og på en ekstremt populær destinasjon. 
 

Jeg tenker at gaver kommer i alle fall ikke i tillegg, men paret selv sier ingenting om det og jeg har en uggen følelse av at folk kommer med gave i tillegg. 
 

Hva hadde dere sagt til en slik invitasjon? 

Anonymkode: 9329d...917

Oi, dette var dyrt! Har dere mulighet til å forlenge oppholdet litt til et sted i nærheten slik at dere iallefall får litt mer igjen for pengene? Vi ble invitert i et bryllup i sør-Europa for noen år siden. Reiste da ned ei uke før og fikk sett masse. Da koster det selvfølgelig mer i overnatting, men kanskje man kan bo billig disse dagene, og fly må man vel uansett ta, med mindre dere legger opp til bilferie og tar det som en tur nedover.  Kanskje sitter dere i etterkant igjen med en super ferie og et bra bryllup? Mtp gave, så hadde jeg nok tatt med noe lite, men definitivt ikke veldig kostbart (med mindre det er presisert at brudeparet ikke ønsker gave). 

Anonymkode: 62895...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være helt greit å takke nei, dersom man ikke har råd eller ikke ønsker å bruke penger på et bryllup i utlandet

. TS skriver at kostnaden vil ligge på 50.000 muligens noe mer, mye penger ja, men det er ikke spesielt mye for en familieferie med barn i utlandet, så her avhenger det jo av hva slags feriebudsjett familien vanligvis har.

Anonymkode: 777d8...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...