Gå til innhold

Invitert i bryllup til utlandet. Dyrt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men Ts sier jo at de har råd sånn sett, men kanskje ikke både til dette OG en vanlig ferie utenom. Dersom dette er så nært som feks søsken / foreldre, så vil det jo virke litt rart å takke nei, men heller reise 2 uker til syden feks. Dersom man ikke har råd i det hele tatt, og årets ferie skal være telttur i hagen stiller det seg litt anderledes. 

Anonymkode: b598a...915

Hvor sier TS at de har råd, egentlig? Jeg finner bare dette:

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De som gifter seg er såpass nært at det ville vært sært å ikke møte. Problemet er at det koster 40.000 for oss som familie å delta på dette bryllupet. Det er kun selve reisen og vi må dekke absolutt alt selv. Total prislapp vil sikkert overstige 50.000. Destinasjonen er av en slik art at du må reise én uke minst.

Mulig jeg har oversett andre innlegg, men fant intet som tilsa at TS har råd til dette. Tvert i mot, så fremstår dette avsnittet som at de faktisk ikke har råd, og vil måtte gjøre betydelige innsparingen og/eller reise på kreditt - og sistnevnte kan på ingen måte kan anbefales.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aldri hørt om noen som betaler for gjestene annet enn mat og lokale på selve dagen.

Anonymkode: c7577...19e

Slapp av, du har bare ikke rike nok venner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg oppfatter det som om hele feriebudsjettet pluss pluss vil gå med om de drar, og at det egentlig er mer enn de har råd til. TS sier ingen ting om hvilke ferieplaner de eventuelt hadde før invitasjonen dukket opp.

Anonymkode: db05f...29d

 

kaarebjarne skrev (2 minutter siden):

Hvor sier TS at de har råd, egentlig? Jeg finner bare dette:

Mulig jeg har oversett andre innlegg, men fant intet som tilsa at TS har råd til dette. Tvert i mot, så fremstår dette avsnittet som at de faktisk ikke har råd, og vil måtte gjøre betydelige innsparingen og/eller reise på kreditt - og sistnevnte kan på ingen måte kan anbefales.

Jeg tolket dette innlegget jeg siterer under her som at de har råd, men da blir det ikke ferie utenom. Kan være jeg misforstod 😊

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er svært nært familiært til brudgom. Det er alt jeg kan si. Dermed føler vi at vi ikke kan si nei, men samidig brenner vi av hele feriebudsjettet på et bryllup. Joda man får seg en feire, men her styres både destinasjon og tid av andre. 
 

Jeg bare lurer på om det er jeg som er sær her, eller om dette her er helt tullerusk. 

Anonymkode: 9329d...917

 

Anonymkode: b598a...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket land er det som koster 50 000 for en uke?

Vi var i Roma en uke i høst. Brukte rundt 15 000 kroner på reiseutgifter på 4. Fant et rimelig hotell i en app til 1000 kroner natten og en mellomlanding med fly ga oss flybilletter tur/retur på 1500 per hode. Hele ferien kom på under 20 000 med mat og lommepenger.

Anonymkode: 7cf63...cd4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mange her skjønner ikke at hele poenget med bryllup i utlandet er at man kan invitere absolutt ALLE som forventer en invitasjon, men bare de alle alle nærmeste kommer til å takke ja. Garanterer at brudeparet vet hvem som kommer til å takke ja og har til og med ordna overnatting osv til dem. 

 

Bare takk nei.

Anonymkode: 52115...216

Vitsen med å invitere så mange når de fleste vil kunne måtte si nei ? 

Anonymkode: 95a96...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planlegger bryllup, og skal gifte oss i Nord-Norge der jeg kommer fra. 
3/4 av gjestene må reise til bryllupet fra ulike steder i Norge. 
Det fremstår for meg veldig merkelig å skulle tenke at vi ikke skal kunne gifte oss der det er naturlig for oss siden noen må bruke penger på å reise? 
Stort sett bor folk spredt rundtom uansett, så det blir kostnader for reise.

Forskjellen til utlandet er da bare at ALLE gjestene må reise. 

Vår familie og venner gleder seg til å reise nordover, og mange av dem planlegger å bruke noen dager ekstra for å oppleve landsdelen.


Det er jo en ærlig sak å ikke ha råd til å reise, men å nesten bli personlig fornærma av å bli invitert til et bryllup, det synes jeg er svært rart.

Endret av MissLi
Ble ikke ferdig med innlegget, trykte send ved et uhell
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvilket land er det som koster 50 000 for en uke?

Vi var i Roma en uke i høst. Brukte rundt 15 000 kroner på reiseutgifter på 4. Fant et rimelig hotell i en app til 1000 kroner natten og en mellomlanding med fly ga oss flybilletter tur/retur på 1500 per hode. Hele ferien kom på under 20 000 med mat og lommepenger.

Anonymkode: 7cf63...cd4

Stikkordene her er populær destinasjon og midt i fellesferien... ikke roma på høsten utenfor sesongen 

Anonymkode: 033c2...265

  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLi skrev (2 minutter siden):

Vi planlegger bryllup, og skal gifte oss i Nord-Norge der jeg kommer fra. 
3/4 av gjestene må reise til bryllupet fra ulike steder i Norge. 
Det fremstår for meg veldig merkelig å skulle tenke at vi ikke skal kunne gifte oss der det er naturlig for oss siden noen må bruke penger på å reise? 
Stort sett bor folk spredt rundtom uansett, så det blir kostnader for reise.

Vår familie og venner gleder seg til å reise nordover, og mange av dem planlegger å bruke noen dager ekstra for 

Forskjellen til utlandet er da bare at ALLE gjestene må reise. 
 

Det er jo en ærlig sak å 

Jeg syns likevel dette blir litt anderledes, siden du kommer fra Nord-Norge. Da er det forståelig at du ønsker bryllupet der. Likeså dersom en av partene har tilknytning til utlandet. 

Anonymkode: b598a...915

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei. 
 

Er så heldig/uheldig (alt ettersom) at vi er invitert i bryllup til middelhavet i sommer, nærmere bestemt i fellesferien. Som alle vet er vi inne i en dyrtid og det er ikke spesielt billig å reise til feriedestinasjoner i fellesferien. 
 

De som gifter seg er såpass nært at det ville vært sært å ikke møte. Problemet er at det koster 40.000 for oss som familie å delta på dette bryllupet. Det er kun selve reisen og vi må dekke absolutt alt selv. Total prislapp vil sikkert overstige 50.000. Destinasjonen er av en slik art at du må reise én uke minst.
 

Er det vanlig å arrangere slike bryllup uten å legge noe til rette for gjestene sine? Ingen i paret har noe som helst tilknytning utenfor Norge og alle som er invitert må betale veldig høye priser for å delta. Jeg føler vi blir tvunget inn i noe vi egentlig ikke har råd til og jeg har litt ambivalente følelser til det hele. 
 

Jeg skjønner jo at man ikke kan betale flere millioner i flyreiser for et helt bryllup, men er det ikke litt sånn at enten så leier man en type gård i Italia og tilbyr noe tilrettelegging for gjester, eller så dropper man slike utenlandsbryllup? Her legges alt i dyreste reisetid og på en ekstremt populær destinasjon. 
 

Jeg tenker at gaver kommer i alle fall ikke i tillegg, men paret selv sier ingenting om det og jeg har en uggen følelse av at folk kommer med gave i tillegg. 
 

Hva hadde dere sagt til en slik invitasjon? 

Anonymkode: 9329d...917

Det er ikke sært å takke nei.

Jeg hadde glatt takket nei til dette nesten uansett om det var min beste venninne.

Bryllup er for det første helt tullete i seg selv, og jeg koser meg ikke i den typen sosial sammenkomst (spesielt over flere dager) heller.

Jeg hadde aldri forventet at noen skulle bruke ferien sin og så mange tusen for noe i mitt liv heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men Ts sier jo at de har råd sånn sett, men kanskje ikke både til dette OG en vanlig ferie utenom. Dersom dette er så nært som feks søsken / foreldre, så vil det jo virke litt rart å takke nei, men heller reise 2 uker til syden feks. Dersom man ikke har råd i det hele tatt, og årets ferie skal være telttur i hagen stiller det seg litt anderledes. 

Anonymkode: b598a...915

Uenig. Det må være opp til en selv hva man vil bruke pengene sine på.

50k er helt hinsides å bruke på noe man ikke ønsker å delta på for å være grei med noen. Jeg hadde aldri forventet noe sånt av mine venner eller familie.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde uten tvil takket nei og forklart det med pris. må jo bli langt mer enn 50 tusen for en uke på typisk pop destinasjon i fellesferien. mat, transport, drikke, shopping, snacks, ser for meg minst 5 tusen per person for en ukes opphold til alt sånt.

Anonymkode: d80c9...6a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (2 minutter siden):

Uenig. Det må være opp til en selv hva man vil bruke pengene sine på.

50k er helt hinsides å bruke på noe man ikke ønsker å delta på for å være grei med noen. Jeg hadde aldri forventet noe sånt av mine venner eller familie.

Jeg hadde også syntes dette hadde vært trasig, men jeg vet i praksis så hadde jeg ikke klart å si nei til å komme i bryllupet til feks bror min dersom jeg hadde hatt råd… Jeg hadde ikke satt meg i gjeld. 

Anonymkode: b598a...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt råd til å reise slik, og hadde måttet takke nei. Hadde det vært søsteren min som skulle gifte seg i utlandet slik og forventet at jeg møtte opp så hadde jeg fortalt henne at det er dritdårlig gjort å forvente folk skal bli med til utlandet. 

For jeg sier ikke de må gifte seg hjemme i Norge, det bestemmer de jo selv, men det utelukker jo 90% av gjestelisten da 🙄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er brudeparet eller gjestene viktigst i et bryllup? Virker som at de fleste her er mest bekymret over gjestene, deres inkludering og gjestenes eventuelle utgifter.

Jeg tenker det er 2 viktige mennesker denne dagen. Bruden og brudgommen. De har valgt et opplegg hvor de vet at noen ikke vil ha råd til å delta. Da har de valgt drømmebryllupet fremfor å skreddersy et opplegg for de med dårlig råd. Jeg forstår at det ikke er lov å gi fine julegaver til barna sine, dra på dyre ferier, arrangere flotte bursdagsselskap osv (sarkasme). Men bryllup må da brudeparet få arrangere som de vil.

Jeg antar også at brudeparet har tatt en vurdering på om de viktigste (for dem) gjestene kommer eller ikke. Trolig også tatt en prat i forkant med sine beste venner og evt. foreldre (eller andre). At visse gjester føler seg tvunget til å dra må nesten disse gjestene ta på egen kappe. Selvsagt er det lov å takke nei til invitasjonen og ønske brudeparet et flott bryllup. 

Bryllup er ikke et arrangement for inkludering. Inkluderingssamfunnet har gått langt nok nå. Folk må få lov til å kose seg selv om ikke alle har råd til alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man arrangerer et bryllup som er så dyrt for gjestene så regner jeg med at man er fornuftig nok til å ikke bli snurt når noen gjester takker nei. Så hvis jeg var dere så hadde jeg pent takket nei grunnet prisen også sagt at jeg sender med en bryllupsgave til dem og ønsker dem en god tur. :) 

Anonymkode: 8c216...96b

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (8 minutter siden):

Er brudeparet eller gjestene viktigst i et bryllup? Virker som at de fleste her er mest bekymret over gjestene, deres inkludering og gjestenes eventuelle utgifter.

Jeg tenker det er 2 viktige mennesker denne dagen. Bruden og brudgommen. De har valgt et opplegg hvor de vet at noen ikke vil ha råd til å delta. Da har de valgt drømmebryllupet fremfor å skreddersy et opplegg for de med dårlig råd. Jeg forstår at det ikke er lov å gi fine julegaver til barna sine, dra på dyre ferier, arrangere flotte bursdagsselskap osv (sarkasme). Men bryllup må da brudeparet få arrangere som de vil.

Jeg antar også at brudeparet har tatt en vurdering på om de viktigste (for dem) gjestene kommer eller ikke. Trolig også tatt en prat i forkant med sine beste venner og evt. foreldre (eller andre). At visse gjester føler seg tvunget til å dra må nesten disse gjestene ta på egen kappe. Selvsagt er det lov å takke nei til invitasjonen og ønske brudeparet et flott bryllup. 

Bryllup er ikke et arrangement for inkludering. Inkluderingssamfunnet har gått langt nok nå. Folk må få lov til å kose seg selv om ikke alle har råd til alt.

Det er forsåvidt helt greit, jeg syns bare det er så rart at ikke brudeparet ønsker å feire sammen med familie og venner, at de ikke prioriterer slik at flest mulig de er glad i kan komme. Det var mye viktige for meg da jeg giftet meg enn hvor bryllupet fant sted. Men der er man tydeligvis ulike :) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Iia skrev (Akkurat nå):

Det er forsåvidt helt greit, jeg syns bare det er så rart at ikke brudeparet ønsker å feire sammen med familie og venner, at de ikke prioriterer slik at flest mulig de er glad i kan komme. Det var mye viktige for meg da jeg giftet meg enn hvor bryllupet fant sted. Men der er man tydeligvis ulike :) 

Enig i at dette viser hvor ulike folk er. Jeg hadde f.eks kun brydd meg om at mine nærmeste 4-5 venner hadde mulighet til å komme. Det er de jeg vil ha der. Sannsynligvis ville jeg ikke invitert så mange perifere til et slikt kostbart bryllup.

For andre så er det viktig å ha med alle venner og familie. Og for noen så er det eneste viktige rammene og at man selv (brudeparet) får det bryllupet man ønsker. 

Felles for alle disse ulike typene brudepar er at det er brudeparets prioritering som har betydning. Inkludering av alle potensielle gjester er ikke viktig her (min mening).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å se på dette med litt mer positive øyne. Det er en mulighet til å ta en ordentlig familieferie på et flott sted i Europa med mannen sin nærmeste familie. Dere reiser og blir en uke, kombinerer det med mer ferie om mulig. Om dette er et populært sted så er det vel mer dere kan oppleve der, kanskje reise videre i området? Det inkluderer bading og sol og varme. Og så inkluderer det et bryllup. Vær løsningsorienterte og se på det som en mulighet til å oppleve noe dere ellers ikke hadde gjort i sommer.

Og, har dere virkelig ikke råd til å dra, så takker dere pent nei og forklarer bare hvorfor. Det er ikke verre enn det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne sikkert funnet på det samme. Ønsker lite bryllup, men føler jeg må invitere mange😅 Så ved utenlandsbryllup er det sikkert mange som ikke kan😅

Anonymkode: a3798...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLi skrev (1 time siden):

Vi planlegger bryllup, og skal gifte oss i Nord-Norge der jeg kommer fra. 
3/4 av gjestene må reise til bryllupet fra ulike steder i Norge. 
Det fremstår for meg veldig merkelig å skulle tenke at vi ikke skal kunne gifte oss der det er naturlig for oss siden noen må bruke penger på å reise? 
Stort sett bor folk spredt rundtom uansett, så det blir kostnader for reise.

Forskjellen til utlandet er da bare at ALLE gjestene må reise. 

Vår familie og venner gleder seg til å reise nordover, og mange av dem planlegger å bruke noen dager ekstra for å oppleve landsdelen.


Det er jo en ærlig sak å ikke ha råd til å reise, men å nesten bli personlig fornærma av å bli invitert til et bryllup, det synes jeg er svært rart.

De færreste mennesker har familie og venner i hele landet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...