Gå til innhold

Invitert i bryllup til utlandet. Dyrt!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis de var søsken til manen så kunne de helt sikkert finne en løsning sammen med resten av familie, som å leie boplass sammen osv. Og en søsken hadde tatt mer hensyn med å planlegge noe så dyrt når de vet at broren og familien har ikke råd til å delta. 

Anonymkode: 52115...216

Hva er det for en fantasiverden du lever i?

Anonymkode: cf283...daf

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det for en fantasiverden du lever i?

Hva snakker du om? 

Anonymkode: 52115...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2024 den 19.16):

Selv om det er søsken eller foreldre det er snakk om? Det hadde ikke jeg klart dersom jeg hadde penger, og de visste at jeg hadde råd men valgte å bruke pengene på noe annet. Jeg ser for meg at det hadde vært sårt mellom oss i åresvis etterpå da. 

Anonymkode: b598a...915

Merkelig at man skal ta ekstremt hensyn til folk som ikke har tatt hensyn til andre, bare fordi de skal gifte seg.

Familie og nære venner trenger også å høre at de oppfører seg som rasshøl. Det er ikke fritt frem for å være idiot fordi det er blodsbånd.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Nei takk, det passer dessverre ikke». 

Anonymkode: 445ea...0a9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2024 den 11.13):

Hvis det ikke er første, heller ikke andre, men tredje-pluss gang at hele årets feriebudsjett og litt til blir spist opp av et bryllup (eller annen familiebegivenhet) man må delta i av plikt, som er henlagt til et unødvendig dyrt og upraktisk sted, man ikke hadde lyst å dra, begynner det å bli litt slitsomt å få beskjed om bare å være positiv og løsningsorientert. 

Jeg ser den.

Vi vet jo ikke om TS har opplevd mange sånne invitasjoner de siste årene, men jeg får følelsen av at det egentlig ikke er det som er problemet.

Jeg mener fortsatt det går an å se med positive øyne på en anledning til å dra til middelhavet i fellesferien. Garantert går det an å kombinere det med en familieferie for TS mann og barn hvor de blir et par uker og opplever mer enn kun dette bryllupet. Dessuten er det en anledning til at storfamilien også opplever noe sammen, det er garantert noe opplegg rundt selve bryllupet som de kan være med på. 

Hvis de uansett skal på ferie i sommer så kan dette være årets ferie med litt velvilje. Så kan de dra til GC neste år🤣

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en uting å forvente at gjestene vil komme dersom man velger å gifte seg i utlandet. Unntaket er dersom den ene parten komme fra et annet land og man velger å gifte seg i vedkommendes hjemland. 

Selv reiser jeg lite både på grunn av helse og økonomi, og har aldri hatt noe feriebudsjett. Jeg har aldri blitt invitert til bryllup i et annet land, men hadde mest sannsynlig valg å ikke dra dersom det hadde skjedd. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt søskenbarn og hans kone giftet seg i Portugal mange år siden. Vi ble invitert og fikk beskjed 1 år i forveien. De hadde booket hotell for alle i familien slik at vi fikk en god pris.

Vi reiste da med 2 fly for å komme ditt og ble hentet av privat (Uber) 

Eneste vi betalte  var fly, opphold og noe mat. Husker ikke prisen..men når vi fikk invitasjon fikk vi jo en pris på det meste og hadde da tid å spare opp ..men kom ikke på 50.000 kroner.

Det flotteste bryllupet vi har vært med på..et sted i Portugal.. ikke noen turister..ingrn snakket engelsk he he..de giftet seg i en gammel stein kirke.

Men dette var bare meg å mannen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2024 den 0.08):

Går det an å kjøre ned med bil i stedet? Jeg skal kjøre til Italia i sommer, koster ikke SÅ mye med drivstoff. Er faktisk ikke så langt heller. Hadde ikke kostet på meg dyre flybilletter i hvertfall.

Anonymkode: cf86c...919

Du har trolig kun tatt inn de utgiftene du ser her og nå (les: drivstoff utgifter)

Du må ta med

-Slitasje

-Verdireduksjon på kjøretøy

-Forsikring, jo lengre kjørelengde jo dyrere

-Drivstoff 

-Veiavgift, både faste og de en møter underveis (les: bompenger e.l)

Husk 1km kjørt koster i snitt 5-8kr

Du må og ta med overnatting underveis + mat +++

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mange som skriver at brudeparet ikke må bli sure når gjestene ikke ønsker å betale så mye for å være bryllupsgjest?

Hvorfor skal de bli sure? Det er jo veldig veldig mulig at brudeparet ønsker et veldig slanket bryllup, men føler at de er forpliktet til å be alt av familie og venner. Godt mulig at de forventer at de aller fleste takker nei

Anonymkode: 0864c...a9d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, fru Alving said:

Garantert går det an å kombinere det med en familieferie for TS mann og barn hvor de blir et par uker og opplever mer enn kun dette bryllupet.

Så påstår du at TS lyver når hun sier bare én uke koster mer enn de har råd til?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så påstår du at TS lyver når hun sier bare én uke koster mer enn de har råd til?

i innlegg #6 sier TS at de brenner i så fall av hele feriebudsjettet på en destinasjon. Slik jeg oppfatter TS sine innlegg så har de råd til dette. Men det innebærer at årets familieferie legges til denne destinasjonen og at bryllupet blir en del av ferien som da minst må være på en uke. Det skriver hun selv.

Jeg tenker at her har man to valg. Enten, legge godviljen til å nettopp bruke årets familieferie til denne destinasjonen ved middelhavet, den er ifølge henne ekstremt populær, så det er nok en flott sted å feriere i sommer. Her har de mulighet til å bade, nyte sol og sommer sammen med storfamilien på mannens side.

Eller, de kan velge å takke pent nei og reise et helt annet sted på ferie. 

Hvis du leser innleggene til TS, så er det nok mer snakk om en prioritering fremfor at de virkelig ikke har råd.

Endret av fru Alving
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke invitere folk man kjenner på den andre siden av kloden og derved sette dem i en helt umulig situasjon...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (3 minutter siden):

kan ikke invitere folk man kjenner på den andre siden av kloden og derved sette dem i en helt umulig situasjon...

Er det en så umulig situasjon? Sier ikke folk lenger 'veldig hyggelig å bli invitert, men jeg kan dessverre ikke.  Håper dere får en fantastisk dag'. Også går man videre med livet sitt, mens brudeparet får dagen de ønsker.

Anonymkode: 9f01c...9cc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det en så umulig situasjon? Sier ikke folk lenger 'veldig hyggelig å bli invitert, men jeg kan dessverre ikke.  Håper dere får en fantastisk dag'. Også går man videre med livet sitt, mens brudeparet får dagen de ønsker.

tja a, jeg vet ikke om så veldig mangen hadde ansett en invitasjon fra utlandet som mulig å ta på sparket...menmen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, fru Alving said:

i innlegg #6 sier TS at de brenner i så fall av hele feriebudsjettet på en destinasjon. Slik jeg oppfatter TS sine innlegg så har de råd til dette. Men det innebærer at årets familieferie legges til denne destinasjonen og at bryllupet blir en del av ferien som da minst må være på en uke. Det skriver hun selv.

Og du skrev, det jeg svarte på, at de skulle gjøre det til årets familieferie ved å bli et par uker ekstra. Du "garanterte" at det var mulig. Hvor skal pengene til det komme fra? Jeg synes det er en tonedøv uttalelse.

HI: 

On 1/2/2024 at 11:59 PM, AnonymBruker said:

Jeg føler vi blir tvunget inn i noe vi egentlig ikke har råd til og jeg har litt ambivalente følelser til det hele. 

Anonymkode: 9329d...917

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde bryllup i utlandet, men vi bodde i den byen, inviterte et år på forhånd, det var utenfor fellesferien og mye billigere å fly til. (Et fly, ca 500kr veien).
Da syns jeg det var greit og folk gjorde det til en langhelg og storbyferie.
Men slikt som TS blir bedt på, hadde jeg droppa garantert - helt uten dårlig samvittighet SÆRLIG siden de ikke har noe tilknytning til stedet, da er det bare jåleri. Og samtidig er det sikkert billigere for dem å ha det der enn i Norge - bare ikke for gjestene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ifølge HI er det snakk om nær familie som forventer deltakelse. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ifølge HI er det snakk om nær familie som forventer deltakelse. 

Handler vel om hva man vil prioritere. Har de ikke råd så takker de nei.

Har de råd så kan dette være årets familieferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes slike bryllup er pyton, og særlig siden brudeparet sannsynligvis har deal på at de bor gratis, gratis spa, yoga etc. Har du ikke lyst så er det lov å si nei. 

Anonymkode: 563a6...61a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet med å invitere til et slikt bryllup, så lenge brudeparet ikke blir sur/lei seg. Jeg tenker det bare er å si nei, rett og slett. Jeg forstår ikke hvorfor det er frekt å invitere til et slikt bryllup.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...