Gå til innhold

Invitert i bryllup til utlandet. Dyrt!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde takket nei. Her er årets feriebudsjett 40.000,-, og de pengene skal brukes på et sted jeg har valgt selv. 

Anonymkode: 1bd33...ecf

Selv om det er søsken eller foreldre det er snakk om? Det hadde ikke jeg klart dersom jeg hadde penger, og de visste at jeg hadde råd men valgte å bruke pengene på noe annet. Jeg ser for meg at det hadde vært sårt mellom oss i åresvis etterpå da. 

Anonymkode: b598a...915

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes utenlandsbrylluper er en uting. Eneste utenlandsbryllupet jeg har hørt om som var Ok var en gammel venninne av meg som har en rik onkel. Han leide privatfly til gjestene, og så leide han et helt hotell. Så alle reiste gratis. I tillegg var mat og alkohol også gratis på hele turen som varte i fire dager. Må ha kostet enormt mye for onkelen, og siden gjestene slapp å betale var det mange som kom. Tror det var rundt 90 gjester. 

Anonymkode: 69872...5db

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kjenner noen som har akkurat samme planen. Når de sa at alle kan komme med familiene sende, og de har arrangert barnepass, så kan de voksne ta seg turer sammen, så tenkte jeg... høres fortsatt jævlig dyrt ut. Greit at man selv har råd til slikt, men langt ifra alle tjener over 1 mill per person i året og kan bare ta seg en tur til Italia i fellesferien...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltok i et slikt bryllup i USA, men det var før vi fikk barn. Brukte mer penger enn vi burde. Det var vel omtrent den gøyeste uken med fest og moro i hele mitt liv. 😀 et fantastisk minne!

Har også takket nei til et lignende bryllup når vi var i en annen livssituasjon. 

Anonymkode: e8dd4...b58

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Selv om det er søsken eller foreldre det er snakk om? Det hadde ikke jeg klart dersom jeg hadde penger, og de visste at jeg hadde råd men valgte å bruke pengene på noe annet. Jeg ser for meg at det hadde vært sårt mellom oss i åresvis etterpå da. 

Jeg hadde sagt nei om jeg sprang feriebudsjettet ja. Jeg har tid til 50000, men ikke noe jeg føler jeg kan ta meg råd til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei. 

Er så heldig/uheldig (alt ettersom) at vi er invitert i bryllup til middelhavet i sommer, nærmere bestemt i fellesferien. Som alle vet er vi inne i en dyrtid og det er ikke spesielt billig å reise til feriedestinasjoner i fellesferien. 

De som gifter seg er såpass nært at det ville vært sært å ikke møte. Problemet er at det koster 40.000 for oss som familie å delta på dette bryllupet. Det er kun selve reisen og vi må dekke absolutt alt selv. Total prislapp vil sikkert overstige 50.000. Destinasjonen er av en slik art at du må reise én uke minst.

Er det vanlig å arrangere slike bryllup uten å legge noe til rette for gjestene sine? Ingen i paret har noe som helst tilknytning utenfor Norge og alle som er invitert må betale veldig høye priser for å delta. Jeg føler vi blir tvunget inn i noe vi egentlig ikke har råd til og jeg har litt ambivalente følelser til det hele. 

Jeg skjønner jo at man ikke kan betale flere millioner i flyreiser for et helt bryllup, men er det ikke litt sånn at enten så leier man en type gård i Italia og tilbyr noe tilrettelegging for gjester, eller så dropper man slike utenlandsbryllup? Her legges alt i dyreste reisetid og på en ekstremt populær destinasjon. 

Jeg tenker at gaver kommer i alle fall ikke i tillegg, men paret selv sier ingenting om det og jeg har en uggen følelse av at folk kommer med gave i tillegg. 

Hva hadde dere sagt til en slik invitasjon? 

Anonymkode: 9329d...917

Takk nei selvfølgelig.

Forvente de at de er så kongelige at gjestene må ut med store summer å dra så langt?? Direkte smålig tankegang.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er svært nært familiært til brudgom. Det er alt jeg kan si. Dermed føler vi at vi ikke kan si nei, men samidig brenner vi av hele feriebudsjettet på et bryllup. Joda man får seg en feire, men her styres både destinasjon og tid av andre. 

Jeg bare lurer på om det er jeg som er sær her, eller om dette her er helt tullerusk. 

Hvis dere likevel skal på ferie kan dere sette av én dag til bryllupet, resten av ferien bor dere slik dere ønsker. Det gjorde vi når vi var invitert i et dyrt bryllup på Kypros. 

Anonymkode: dac2e...565

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare nevne at forholdet til dem det gjelder blir ikke bedre om du bruker rolige 50 000 på deres bryllup. Du vil angre og hate de 😅

Anonymkode: 90752...a90

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Sitron skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde sagt nei om jeg sprang feriebudsjettet ja. Jeg har tid til 50000, men ikke noe jeg føler jeg kan ta meg råd til.

Ja, men nå mener jeg dersom du har penger til det - ikke dersom du må sette deg i gjeld, det hadde ikke jeg heller gjort. Men si at du måtte bruke hele feriebudsjettet ditt, og dermed ikke har råd til annen ferie det året - for det er det som er Ts sitt utgangspunkt slik jeg forstår det. Jeg hadde ikke tatt opp lån for å få det til. Men jeg hadde lagt årets opprinnelige ferieplaner på is, og brukt årets feriepenger på bryllup til de nærme, selv om det egentlig ikke var det jeg hadde mest lyst til. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er svært nært familiært til brudgom. Det er alt jeg kan si. Dermed føler vi at vi ikke kan si nei, men samidig brenner vi av hele feriebudsjettet på et bryllup. Joda man får seg en feire, men her styres både destinasjon og tid av andre. 

Jeg bare lurer på om det er jeg som er sær her, eller om dette her er helt tullerusk. 

Du er ikke tullerusk. Det er direkte frekt å invitere til bryllup der man legger så store kostnader på gjestene. 
Å omtales som gjest er faktisk latterlig. Dere blir egentlig bedt om å innfri noen sin store drøm som betalende statister. 

Anonymkode: f20bd...d97

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et sted du kunne tenkt deg å reise ellers? Evt at du kan søke litt å bli positivt overrasket?  de forventer nok ikke at alle har mulighet, så dere kan si nei,så reiser dere heller reise dit dere ønsker. 

Selv bruker jeg feriebudsjettet mitt når jeg reiser i bryllup til sommeren. Jeg har lest meg opp på stedet, ser hva jeg kan finne på der de dagene jeg ikke er i bryllupet. 

Anonymkode: e7145...f8d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ok å takke nei til en invitasjon.

Anonymkode: c15b5...927

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke vi hatt råd til, og det spiller ingne rolle hvor nære vi hadde vært. Vi har mange andre utgifter som skal dekkes så det her hadde vært totalt uaktuelt. 

Er det sånn at dere gjerne blåser 50-100 tusen på en ferie kan man jo alltids ta det som årets ferie, men hvis dere er mer som oss er det bare rett og rimelig at dere avslår. 

Anonymkode: d7518...ede

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men nå mener jeg dersom du har penger til det - ikke dersom du må sette deg i gjeld, det hadde ikke jeg heller gjort. Men si at du måtte bruke hele feriebudsjettet ditt, og dermed ikke har råd til annen ferie det året - for det er det som er Ts sitt utgangspunkt slik jeg forstår det. Jeg hadde ikke tatt opp lån for å få det til. Men jeg hadde lagt årets opprinnelige ferieplaner på is, og brukt årets feriepenger på bryllup til de nærme, selv om det egentlig ikke var det jeg hadde mest lyst til. 

Jeg har droppet annen ferie for bryllup før. Men ikke til 50000 pluss som er det ts snakker om. Vi brukte 50000 i fjor,  men har i utgangspunktet ikke budsjettert med det i år.  Og siden jeg føler vi har dårligere råd i år enn i fjor ville jeg ha sagt nei. Jeg føler ikke vi har råd, selv om jeg garantert hadde funnet pengene om jeg måtte. Uten lån. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese alle sidene, men hva er det for slags sted som er nær nok til at man ikke "kan" si nei, men samtidig av en sånn art at man må bli minst en uke? 

Anonymkode: 9da0f...c1b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Orker ikke lese alle sidene, men hva er det for slags sted som er nær nok til at man ikke "kan" si nei, men samtidig av en sånn art at man må bli minst en uke? 

Tror du misforsto. Nær nok familiært -ikke geografisk vil jeg tro ts mente.

Anonymkode: ed5cb...93d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du misforsto. Nær nok familiært -ikke geografisk vil jeg tro ts mente.

Anonymkode: ed5cb...93d

Ok, det gir mer mening. Men selv med søsken synes jeg ikke man kan forvente at noen skal bruke 50 000 på et bryllup. Med mindre de vil, selvsagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker heller ikke lese alle sidene, men: 

1) Brudeparet må tåle at ikke alle kan komme

2) Vurder at kun mannen din reiser?

3) Det er direkte frekt at det ikke står i invitasjonen at de ikke ønsker gaver, når de har bryllup i utlwndet og de vet at det er veldig dyrt for gjestene å delta. 

Anonymkode: 3eb2b...288

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville takket nei. Vi takket selv nettopp nei til et lignende utenlandsbryllup i New York. Hele greia skal holdes på et svindyrt sted og gjestene må stå for kostnaden. Svindyrt for hotell i New York om man skal være flere dager ut over bryllupet, og uaktuelt å reise helt dit kun for en langhelg. Vi ville svidd av hele årets feriebudsjett for noen andres bryllup. Evt. brukt på andres bryllup det samme som vi vil bruke på vårt eget til neste år. Det er enkelt og greit uaktuelt. Vi har barn som får langt mer glede om vi bruker pengene på sydentur og dyrepark, og slik blir det, enkelt og greit. 

Jeg tenker brudeparet du omtaler selv må bære risikoen om at noen ikke har mulighet til å delta når de velger et bryllup som krever at folk ofrer enorme summer. Kanskje spesielt nå som det er dyrtid og veldig mange må prioritere for å få pengene til å rekke. 

Anonymkode: c6cb7...c15

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om søsken som har takket nei til å delta i bryllup fordi det blir for dyrt for familien. Si nei. Du må ikke ut med 40.000 for å delta i et bryllup. Jeg hadde ikke betalt en slik sum for å delta, selv ikke til mine egne søsken! Det er brudeparet som har valgt å invitere til et bryllup som ekskluderer mange. De må vite at det vil være mange som ikke kan delta. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...