Gå til innhold

Har ”dumme” mennesker høyere livskvalitet? Folk som er naive og tror på autoriteter og kjærligheten f eks.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tenkt på det i det siste. At livet nok er enklere for folk som ikke vet at verden er jævlig. Som tror at folk er gode. 
 

 

Anonymkode: 32282...b75

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, folk som ikke har fokus på at verden er jævlig har nok høyere livskvalitet. Det gjør dem ikke "dumme", verken med eller uten anførselstegn. Det gjør bare at de evner å se nyanser og velger å fokusere på det positive. Smart, etter min mening.

Anonymkode: 9a923...5df

  • Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å vite at jorden ikke er et så bra sted, men også se det fine i den. Tror både på fæle og gode ting, det er ikke bare enten eller. Noen er jo gode, lurer på hva du har opplevd siden du ikke ser det. 

Lurer på hva ekte kjærlighet er å om jeg finner den, men tror på kjærlighet selv om jeg er usikker på om det er slik jeg ser for meg den skal være. Å være glad i noen er viktig, tror jeg, for et godt liv ja. Men trenger ikke være romantisk kjærlighet. 

Anonymkode: b3232...2e5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av kynikerne er minst like ureflekterte og naïve som de i denne sammenhengen såkalte "dumme". All kritikk er ikke god kritikk.

Anonymkode: 996dd...0d0

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mange av kynikerne er minst like ureflekterte og naïve som de i denne sammenhengen såkalte "dumme". All kritikk er ikke god kritikk.

Anonymkode: 996dd...0d0

Yess, kroniske kynikere har det ikke like fint som de som klarer å finne genuin glede i tilværelsen. Iq har ikke noe med dette å gjøre, kun person type. Dumme mennesker klager og bekymrer seg over ting like mye som smarte folk.

Anonymkode: ec07b...93f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, folk som ikke har fokus på at verden er jævlig har nok høyere livskvalitet. Det gjør dem ikke "dumme", verken med eller uten anførselstegn. Det gjør bare at de evner å se nyanser og velger å fokusere på det positive. Smart, etter min mening.

Anonymkode: 9a923...5df

Nå endrer du jo prinsippet for debatten. Utgangspunktet var dumme mennesker. Ja, smarte mennesker kan velge og fokusere på det positive og det finnes absolutt mange smarte mennesker som er lykkelige. Tilbake til litt enklere mennesker.. som ikke tenker noe særlig, ikke får meg seg så mye og bare går gjennom livet med naivitet uten og bekymre seg over ting eller og ha særlig forventninger, mål osv.  Er det enklere? Og være litt dum , naiv og ikke bekymre seg? Det er noe annet enn og VELGE og tenke positivt. 
ts, jeg tenker det samme som deg, de menneskene jeg har møtt som jeg anser som enkle/ dumme ser ofte ut til og leve veldig bekymringsfritt. 

Anonymkode: d9a76...3ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå endrer du jo prinsippet for debatten. Utgangspunktet var dumme mennesker. Ja, smarte mennesker kan velge og fokusere på det positive og det finnes absolutt mange smarte mennesker som er lykkelige. Tilbake til litt enklere mennesker.. som ikke tenker noe særlig, ikke får meg seg så mye og bare går gjennom livet med naivitet uten og bekymre seg over ting eller og ha særlig forventninger, mål osv.  Er det enklere? Og være litt dum , naiv og ikke bekymre seg? Det er noe annet enn og VELGE og tenke positivt. 
ts, jeg tenker det samme som deg, de menneskene jeg har møtt som jeg anser som enkle/ dumme ser ofte ut til og leve veldig bekymringsfritt. 

Anonymkode: d9a76...3ce

Enig. Ignoranse is bliss, som de sier. Var en annen som sa at det var sjeldent han så smarte mennesker glad. 

Anonymkode: c3a12...bf6

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Yess, kroniske kynikere har det ikke like fint som de som klarer å finne genuin glede i tilværelsen. Iq har ikke noe med dette å gjøre, kun person type. Dumme mennesker klager og bekymrer seg over ting like mye som smarte folk.

Anonymkode: ec07b...93f

Jeg opplever at ofte ( alle mennesker er jo ulike så dette blir generalisering ) dumme mennesker bekymrer seg veldig lite. 

Anonymkode: d9a76...3ce

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er ja.

Den dummeste jeg kjenner sier at alt skjer for en grunn... lett å si når det vanskeligste du har opplevd er å få flis i fingeren og man er født med gullskje i munnen.

Anonymkode: da920...eb5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver du å si at du har høy intelligens fordi du er så bekymret? 

 

Anonymkode: e46ee...6ff

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av disse "dumme".

Jeg lurer på, når du vet hvor jævlig verden er, hva gjør du konkret for å gjøre den til et bedre sted?

Smiler du til de du møter på bussen, og gjør ditt for at de du møter får en hyggelig møte med deg, og kanskje en bedre dag?

Hjelper du naboen din med det de eventuelt trenger hjelp med?

Engasjerer du deg i lokalmiljøet?  Eller er du kanskje politisk engasjert? 

For, det er mye jævelskap der ute, men det er også så mange flotte mennesker som gjør alt de kan, både lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt,  for at de de møter skal få det litt bedre. 

Litt er bedre enn ingenting 🙂

Anonymkode: 9701b...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mange av kynikerne er minst like ureflekterte og naïve som de i denne sammenhengen såkalte "dumme". All kritikk er ikke god kritikk.

Anonymkode: 996dd...0d0

Det er jeg enig i.

Men høy intelligens fører nok ofte til en kynisk syn på livet og menneskeheten, og jeg tror at mensa-medlemmer oftere er deprimert enn andre?

Anonymkode: a6c74...1fd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har tenkt på det i det siste. At livet nok er enklere for folk som ikke vet at verden er jævlig. Som tror at folk er gode. 
 

 

Anonymkode: 32282...b75

Jeg tror på kjærligheten..så er pr. definisjon dum jeg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Prøver du å si at du har høy intelligens fordi du er så bekymret? 

 

Anonymkode: e46ee...6ff

Det er vel heller omvendt- at man bekymrer seg mer når man er smart/intelligent. Er man «enkel» tenker man kanskje ikke så ofte over ting.

Anonymkode: fad09...2de

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Prøver du å si at du har høy intelligens fordi du er så bekymret? 

 

Anonymkode: e46ee...6ff

Ts her

 

Der var ikke meningen å fremstå sånn.🤣

 

Jeg er ikke spesielt smart nei. 

Anonymkode: 32282...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som ikke tenker så mye og bare "er" , kan ofte være de største hissigproppene og da.

Anonymkode: 049f0...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror egentlig ikke noen har det bedre eller verre, vi har det bare forskjellig. Det er fordeler ved å være informert og reflektert, man kan for eksempel lettere gjennomskue propaganda, og blir dermed ikke så lett skremt av skremselspropaganda. Til gjengjeld blir man desto mer skremt over hvor lett de litt enklere lar seg skremme av skremselspropaganda 🙄

Orker ikke å skrive mer nå, må hvile intelligensen min 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, til et visst punkt, noen er så dumme at de får lavere livskvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 16.36):

Min erfaring er ja.

Den dummeste jeg kjenner sier at alt skjer for en grunn... lett å si når det vanskeligste du har opplevd er å få flis i fingeren og man er født med gullskje i munnen.

Anonymkode: da920...eb5

Sølvskje…..

Anonymkode: c7f62...1d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 16.39):

Jeg er en av disse "dumme".


Du har selvinnsikt i det minste. 

Anonymkode: c7f62...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...