Gå til innhold

Kalorier fra trening i MyFitnessPal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2. januar-spørsmål! 😂

Jeg har brukt apper til å logge mat tidligere, og jeg har logget treningen, men har aldri logget med trening i MFP før. Vil begynne å bruke den nå fordi den er best på å logge proteiner osv. Nå har jeg koblet den til Garmin, trent en styrkeøkt og gått ca. 5000 skritt. For det gir den meg 1070 ekstra kcal! 750 bare fra de få skrittene jeg har gått. Det er jo helt sprøtt mye og jeg kommer ikke til å spise alt det, men utgangspunktet den gir er veldig mye lavere enn jeg er vant til. 

Hva gjør dere andre som bruker MFP og hva er deres erfaring med å koble til treningsklokke?

Anonymkode: 457eb...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som har erfaring med MyFitnessPal?

I går registrerte jeg akkurat det jeg skal utenom trening. Trening kom i tillegg og med skritt ble det litt over 1600 kcal til gode. Så får jeg beskjed om at hvis alle dager var som i dag vil jeg gå ned 1 kg på 5 uker.

Er den virkelig så på bærtur med å beregne? Trodde MyFitnessPal var en av de beste.

Jeg har nok kunnskap til å ikke tro på den, men det et likevel litt kjedelig da.

Anonymkode: 457eb...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T.o. så har jeg fått en beregning den sier jeg skal gå ned en halv kg i uka på. Det er lavere enn jeg er vant til fra tidligere, men så får jeg altså treningskaloriene i tillegg.

Anonymkode: 457eb...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MTP tar ofte veldig i når det kommer til treningskalorier. En tommelfingerregel er å ikke spise tilbake mer enn maksimalt halvparten av kaloriene man forbrenner ved trening - med mindre du trener veldig hardt (altså 2+ timer med intens kardio/styrketrening per dag). Husk også at en person på 150 kg vil forbrenne mye mer på å gå seg en tur enn en person på 70 kg.

Anonymkode: d5146...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikkje MFP sjølv men generell regel er å ikkje stole på forbrenninga frå ein sånn app. Med mindre du har ein app som tek omsyn til di faktiske vektendring på eit visst antal kcal er det betre å prøve seg fram på ein viss mengd kcal sjølv og sjå an vektendring over tid - minst 2 veker - og justere deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 15.39):

Hva gjør dere andre som bruker MFP og hva er deres erfaring med å koble til treningsklokke?

Anonymkode: 457eb...15a

For det første: Pulsklokker overestimerer ofte hva en faktisk forbrenner. Dessuten, jeg hadde ikke tatt med skrittene mine som trening. Det er ordinær aktivitet.

Og ang trening, legger jeg inn maks halvparten av hva klokka sier.

Anonymkode: 522f2...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ikke MFP, men jeg logger ikke trening i den appen jeg bruker (Lifesum). Jeg holder meg til det kalorinivået jeg har regnet meg fram til (appene gir meg ofte for lavt nivå). Aktivitetsnivå er tatt med i beregningen, så det skal ikke være nødvendig å spise mer enn kalorinivået jeg har satt. Har jeg trent spesielt hardt (f.eks. lang løpetur på fjellet), så spiser jeg stort sett litt ekstra. Da er jeg som regel ekstra sulten også. 

Stoler ikke på hva klokka viser med tanke på kalorier. Den bruker jeg til puls under kondisjonstrening, og til å holde tiden på pauser under styrketrening.

 

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at den er helt på bærtur. Synes bare det er rart at det er sånn når denne appen har eksistert i så mange år og liksom skal være en av de beste. Og så lurte jeg på om andre har samme erfaring.

Har ikke valgt å legge til skritt selv. Det bare følger med når jeg koblet til Garmin. Eller kan jeg justere det?

Synes også det er klønte at det er så mange matvarer inne, som åpenbart ikke er kvalitetssikret.

Er det andre apper som er bedre og som også logger proteiner på en god måte?

Anonymkode: 457eb...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/4/2024 at 1:48 PM, AnonymBruker said:

Jeg skjønner jo at den er helt på bærtur. Synes bare det er rart at det er sånn når denne appen har eksistert i så mange år og liksom skal være en av de beste. Og så lurte jeg på om andre har samme erfaring.

Har ikke valgt å legge til skritt selv. Det bare følger med når jeg koblet til Garmin. Eller kan jeg justere det?

Synes også det er klønte at det er så mange matvarer inne, som åpenbart ikke er kvalitetssikret.

Er det andre apper som er bedre og som også logger proteiner på en god måte?

Anonymkode: 457eb...15a

MacroFactor er ein hundrelapp om du vil satse på betalt app. Logger det meste som «generisk» mat som er kvalitetssikra mtp næringsinnhald osv. Beste appen per i dag, og eg har prøvd mange :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aazy skrev (6 timer siden):

MacroFactor er ein hundrelapp om du vil satse på betalt app. Logger det meste som «generisk» mat som er kvalitetssikra mtp næringsinnhald osv. Beste appen per i dag, og eg har prøvd mange :)

Hvordan funker den med norske produkter?

Anonymkode: 457eb...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/7/2024 at 11:50 PM, AnonymBruker said:

Hvordan funker den med norske produkter?

Anonymkode: 457eb...15a

For det meste problemfritt. Eg har lagt inn ein del sjølv etter to års bruk, med ein kombinasjon av oppskriftsfunksjonen (til t.d. grønsaksblanding, smoothieblanding, anna miksar) og custom mat. Det kjekke er at eg kan leggja inn info per 100g og deretter porsjonsvekt i gram og får info per porsjon utan at det må stå på pakken. Er nok litt jobb i byrjinga å leggja inn ting ein ikkje finn og som ein bruker ofte men det som ligg inn er iallfall bra informasjon, og ikkje feilinfo frå anna brukarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aazy skrev (7 minutter siden):

For det meste problemfritt. Eg har lagt inn ein del sjølv etter to års bruk, med ein kombinasjon av oppskriftsfunksjonen (til t.d. grønsaksblanding, smoothieblanding, anna miksar) og custom mat. Det kjekke er at eg kan leggja inn info per 100g og deretter porsjonsvekt i gram og får info per porsjon utan at det må stå på pakken. Er nok litt jobb i byrjinga å leggja inn ting ein ikkje finn og som ein bruker ofte men det som ligg inn er iallfall bra informasjon, og ikkje feilinfo frå anna brukarar.

Takk, høres veldig bra ut. Skal sjekke den. 😃

Anonymkode: 457eb...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...