Gå til innhold

Er det sært å invitere til vielse uten noe mer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser mange sier det er sært, jeg syns egentlig ikke det. Ville ikke gjort det veldig formelt med invitasjoner osv da. foreldrene til ei venninne av meg gjorde noe lignende, de hadde bare «annonse» i avisen under vielser at da og der gifter vi oss, de som ønsker å se er velkommen 😊 da kan jo de som vil være med 

Anonymkode: 58fde...c60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser mange sier det er sært, jeg syns egentlig ikke det. Ville ikke gjort det veldig formelt med invitasjoner osv da. foreldrene til ei venninne av meg gjorde noe lignende, de hadde bare «annonse» i avisen under vielser at da og der gifter vi oss, de som ønsker å se er velkommen 😊 da kan jo de som vil være med 

Anonymkode: 58fde...c60

Jeg syns heller ikke dette er umulig dersom det gjøres slik du beskriver her. Men i HI tolket jeg det som at hun ønsker innbydelser, pynta gjester til bilder etc utenfor kirka. Og så ikke noe mer. Det synes jeg hadde vært lirt spesielt. Å gifte seg enkelt med kun vielse, der de nærmeste er informert om dette slik at de kan komme og se hvis de vil, det blir noe annet 😊

Anonymkode: 21fcf...998

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syns heller ikke dette er umulig dersom det gjøres slik du beskriver her. Men i HI tolket jeg det som at hun ønsker innbydelser, pynta gjester til bilder etc utenfor kirka. Og så ikke noe mer. Det synes jeg hadde vært lirt spesielt. Å gifte seg enkelt med kun vielse, der de nærmeste er informert om dette slik at de kan komme og se hvis de vil, det blir noe annet 😊

Anonymkode: 21fcf...998

Ja, det står 'full klassisk vielse' i HI og 'invitere' i tittelen. Bryllup er normalt "egen begivenhet" i kirken (altså ikke i forlengelse av gudstjeneste, som dåp), så det høres ut som TS forventer mer enn at 2-3 personer tilfeldig stikker forbi.

Anonymkode: 4a1c9...8be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 21.54):

Ja, det er sært.

Fordi: Når man inviterer folk til whatever anledning, er det uhørt å ikke takke dem for at de dukket opp. Skikk og bruk er at man takker ved å by på et måltid mat. Det trenger ikke være full tredagers bryllupsfeiring, men kan være en simpel resepsjon med kaffe+kake eller bobler+fingermat. Men å ikke ha noen markering etter vielsen for å takke gjester man har invitert, er bare uhøflig.  

Hvis dere ikke gidder deale med folk og markeringer etterpå vielsen, så hold det helt privat. 

 

Anonymkode: 4a1c9...8be

Enig i dette. En liten mottakelse (ikke resepsjon, ha ha) etter vielsen med champagne og kaker eller fingermat ville jeg nok gått for også.

Anonymkode: 3df12...0f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 12.25):

Enig i dette. En liten mottakelse (ikke resepsjon, ha ha) etter vielsen med champagne og kaker eller fingermat ville jeg nok gått for også.

Anonymkode: 3df12...0f2

Man kan vel kalle det resepsjon fremdeles, selv om det er litt utgått i denne sammenheng på norsk? Husker farmoren min kalte noen typer selskap for det 😊

Anonymkode: 21fcf...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan vel kalle det resepsjon fremdeles, selv om det er litt utgått i denne sammenheng på norsk? Husker farmoren min kalte noen typer selskap for det 😊

Anonymkode: 21fcf...998

Mottakelse og resepsjon er da det samme. Hva mener du er forskjellen?

Anonymkode: 72ba1...6db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å heller gjøre det i utlandet?

 

Anonymkode: fd72c...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mottakelse og resepsjon er da det samme. Hva mener du er forskjellen?

Anonymkode: 72ba1...6db

Nei det er det jeg mener? Jeg spør den jeg siterer, noen har kalt det resepsjon - og den jeg siterer har kommentert « mottakelse, ikke resepsjon».  Jeg mener også at dette er det samme, men jeg innrømmer at det er sjeldent jeg hører dette ordet i den sammenheng i dag 😊 men det er da fremdeles et gyldig, forståelig ord? 😊

Anonymkode: 21fcf...998

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ar en fin løsning å bare informere om vielse, da er det opp til den enkelte om de vil dra til kirken. Å ha noe mer synes jeg er unødvendig, da vil folk måtte pynte seg og eventuelt ha med gave. For en liten time?  Helt unødvendig. 

Informer på en uhøytidelig måte om vielsen og understrek at det er høyst frivillig å møte opp i kirken. 

Anonymkode: 4e4ad...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millinea skrev (På 3.1.2024 den 14.07):

Syns ikke det er sært. Har selv blitt invitert til bare kaffe etter vielsen, og ikke selve vielsen. Føler da de bare skal ha gaven... Det er sært.

Det er da ikke vanlig å bli invitert til vielse. En blir invitert til middag eller kaffe (les fest)

Gudstjenesten er åpen for alle som ønsker det. Det er vanlig å informere om vielsen, men ikke invitere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sært er et ord med negativ klang for meg. Med det er ikke negativt å gjøre det du skisserer. Litt anderledes og kanskje rart, men absolutt innafor spør du meg. Vielse, god stemning og en solid feiring og markering av kjærligheten mellom to mennesker. Litt styr å pynte seg til kirken med smoking /brudekjole for så å skifte og rett på flyet. 

Men et scenario jeg kunne hatt er vielse i kirken, med flott brudepar. En middag med forlovere/foreldre/nære venner. Så reise dagen etter på den reisen dere ønsker. 

Om jeg ble invitert hadde jeg dradd i kirken og deltatt i vielsen, kost meg og dradd hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gjør jo som dere vil, men dere kan i alle fall ikke regne med at folk som bor langt unna stiller opp på dette.

Vielser i DNK er også åpne for alle, så man trenger strengt tatt ikke invitasjon for å komme heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moho skrev (På 2.1.2024 den 17.45):

Og ja, jeg har blitt invitert i barnedåp en vanlig søndag der foreldrene plutselig dukket opp i brudekjole og dress og giftet seg i samme slengen. Da var jo «festen» som en tradisjonell dåp, altså med brus og kaker og lave skuldre og ingen forventet noe mer😄

Dåp med brus og kaker? En vanlig dåp er da mer normalt en treretters middag, ganske likt et bryllup? Bare bunad i stedet for aftenkjole?

Anonymkode: 489ed...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde tatt vielse i utlandet, feks Sjømannskirken, og hatt det kombinert i bryllupsreise. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/17/2024 at 1:00 PM, AnonymBruker said:

Dåp med brus og kaker? En vanlig dåp er da mer normalt en treretters middag, ganske likt et bryllup? Bare bunad i stedet for aftenkjole?

Anonymkode: 489ed...fbb

Ikke her hvor jeg bor iallefall. Snitter, kanskje koldtbord. Så kaker og kaffe. Aldri vært i en treretters dåp.

Anonymkode: 9b56c...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2024 den 13.00):

Dåp med brus og kaker? En vanlig dåp er da mer normalt en treretters middag, ganske likt et bryllup? Bare bunad i stedet for aftenkjole?

Anonymkode: 489ed...fbb

 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke her hvor jeg bor iallefall. Snitter, kanskje koldtbord. Så kaker og kaffe. Aldri vært i en treretters dåp.

Anonymkode: 9b56c...c8b

Nei, jeg tenker heller ikke dåp er like «stort» som bryllup - synes dåp og konfirmasjon pleier være ganske likt opplegg. Middag eller koldtbord/buffet, og så kakebord etterpå. Ca 3-5 timer etter kirken. Bryllup er oftest mer omfattende, og varer til langt på natt -  dersom man først inviterer til bryllup, og ikke bare har det helt enkelt evt for de nærmeste. 

Anonymkode: 21fcf...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner flere som har giftet seg uten å ha noe selskap, og hvor det har vært åpent å komme til vielsen. Mange har møtt opp, noen i hverdagstøy rett fra jobben mens andre har pyntet seg litt (men ikke lang kjole og selskapsantrekk). Synes det er en helt grei løsning, særlig for de som har familier som ikke klarer å være i samme selskap. 

Anonymkode: d5a8b...e55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra heller på bryllups reise og gift dere der. Romantisk vielse på klippe etc

Anonymkode: 109ce...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke prioritert dette i denne livsfasen jeg er i nå. Har en 2-åring og hadde ikke prioritert å dra på kun vielse med mindre det er snakk om søsken eller bestevenner. Kunne vurdert å dra i bryllup, det er jo en sosial sammenkomst hvor man gjerne treffer familie og venner. Kunne nok reist i vielse hvis jeg var i 20-årene og det var i byen jeg bor i. 

Anonymkode: d926c...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...