Gå til innhold

så lei meg...klarte ikke første dagen i det nye året uten godteri


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir bare så lei meg...stappet i meg twistbiter jeg egentlig ikke liker, potetgullrester...til jeg blei kvalm i går. Vil være sunnere, vil bli kvitt dette suget...jeg skal rydde ut ALT av både julepynt og godterirester idag, DA må jeg vel klare det? Blir glad for gode råd, ikke moralister som meiner jeg skal ta meg sammen. Hva gjør DU for å lykkes?

Anonymkode: e4dd8...c5f

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du skriver her gjorde jeg på dagtid på nyttårsaften: kastet alt av søtsaker, resten av julekos osv. før det nye året starter. Det beste er å ikke ha det i hus! Og pass på at du er mett når du går på butikken + har klart en handleliste så du unngår å kjøpe det også. 

Anonymkode: cc6d3...877

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir bare så lei meg...stappet i meg twistbiter jeg egentlig ikke liker, potetgullrester...til jeg blei kvalm i går. Vil være sunnere, vil bli kvitt dette suget...jeg skal rydde ut ALT av både julepynt og godterirester idag, DA må jeg vel klare det? Blir glad for gode råd, ikke moralister som meiner jeg skal ta meg sammen. Hva gjør DU for å lykkes?

Anonymkode: e4dd8...c5f

Jeg gikk også på trynet og gjorde det jeg ikke skulle i år, både i år og i dag, men nå vet vi hvordan det føles å gi etter og gå på trynet! Kom an, det er fortsatt noen dager igjen av 2024, skal vi reise oss, børste av oss skam, skyldfølelse og selvbedreidelse og prøve igjen? 💪

Anonymkode: f6f5e...b80

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men I DAG starter hverdagen TS! 1.1 eksisterer ikke i den sammenhengen der! 

Anonymkode: b4c70...fd5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men I DAG starter hverdagen TS! 1.1 eksisterer ikke i den sammenhengen der! 

Anonymkode: b4c70...fd5

Dette! Jeg nafset også i meg den siste sjokoladen, potetgullet og vinen i går, men i dag begynner hverdagen. Og det enkleste er selvsagt å ikke ha alt mulig snop og snacks liggende. 

Anonymkode: 22ca0...5d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Ja idag starter det, jeg mååå klare det. Har fri idag og skal rydde bort all julepynt også. Vil lage en sunn middag og kaste alt av snop, kaker ol. Jeg må faktisk kaste det, kan ikke ha det i frysen engang. har også ei konfekteske, den skal jeg ta med på jobb. ts :) 

Anonymkode: e4dd8...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke spise det du ikke har -kast det og ikke kjøp noe mer.

Anonymkode: d02f6...3ce

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du ikke kan ha godteri i hus.

Sånn er jeg og. Kan ikke ha en eneste form for sjokolade innenfor veggene her, for da spiser jeg den.

Derfor er løsningen; Kast det du har, og ikke kjøp noe nytt. Da hjelper det :)

Finn andre løsninger som tar søtsaker behovet ditt i starten, for meg var det funlight saft (uten sukker) og proteinrik mat (slik at jeg ble mett)

Anonymkode: 9ad9f...9ec

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solgløtt

Personlig kan jeg ikke ha det i hus da spiser jeg det. Spiser nesten ikke sukker, det er en vanesak for meg. Etter at jeg kuttet ut så forsvant suget. Hender jeg spiser noe med sukker eller drikker en brus i blant men kjenner da at jeg blir sulten på mer og at det skjer et eller annet kjemisk i hjernen som jeg ikke liker. Så da frister det som regel ikke heller når jeg har kjent den tydelige effekten. Brus gjør meg veldig søtsugen så det ville jeg kuttet ut. Lager meg en kopp kakao om jeg vil ha noe godt med honning. Har alltid frukt, nøtter, dadler å knaske på. Smoothie er godt alternativ. Rawkuler med nøtter, dadler og kakao. Og så må du ikke være så hard med deg og gi det selv litt slakk. Si unnskyld til deg selv og tilgi deg selv og så gå videre og gjør så godt du kan. Har også funnet ut for min del at det er motivasjonen om god helse og det å føle seg bra i kroppen som fungerer. Ikke at det kun handler om å slanke seg og hvordan utseende er overfladisk. Mye enklere å motivere seg når du begynner å kjenne på kroppen at du får mer energi og føler deg lettere med sunn mat.

Endret av solgløtt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gå i butikken når du er sulten og ikke ha fristelser du ikke kan motstå i skapet. To regler som må på plass.

Ut over det er min erfaring at slike uhell skyldes vaner og rutine. Og en vane består av trigger, rutine og gevinst.

Triggeren kan for eks være at du er småsulten, sliten eller kjeder deg. Rutinen er da å finne snacks. Gevinsten er en kortvarig lykkefølelse (dopamin) i kroppen.

Det du må gjøre er å kjenne igjen hva som trigger deg til å finne snacks og spise det opp. Dette er individuelt. Du må finne dine. Så må du erstatte rutinen med en ny og sunnere rutine. Kanskje noe annet du kan spise? Eller gå deg en tur? Meditasjon? Yoga? Dagbok? Det viktigste er at den nye rutinen er bedre enn den forrige og fortsatt gir en gevinst som gir en god følelse. Altså dopaminutløsning i kroppen.

Du bør i tillegg ha en plan for uforutsette situasjoner. For eks om du står i butikken og klar til å handle snacks. Eller du finner snacks i skapet på kvelden og har lite viljestyrke til å si nei. For det vil skje. Det som virker for meg er å smøre meg et knekkebrød og vente 15 minutt med snacks. Har jeg fortsatt lyst på snacks etter et knekkebrød og 15 minutter så er det fritt frem. Resultatet for meg er at da er behovet borte.

Lykke til :)

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke ha sånt i hus 🙂. Har ikke spist noe med sukker i eller salt snacks på to år. Tar litt tid å bli vant til det, så går det fint. Kjøp noe sukkerfritt snop på f eks Sunkost eller Tights.no, så har du noe på lur om det blir helt krise.

Anonymkode: 21f43...8d5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Men I DAG starter hverdagen TS! 1.1 eksisterer ikke i den sammenhengen der! 

Anonymkode: b4c70...fd5

Enig. Dagen etter en sen kveld med mye godt, er ikke den beste dagen å starte. For de fleste som opplever å overspise snacks, holder det ikke med ren viljestyrke foran chips-skålen en trøtt dag etter en søtsakfylt uke. 

Vi må spille oss selv gode, ved å gjøre det vanskeligere å ta dårlige valg. Nå har du kastet alt snopet, så fremover vil valgene du gjør i butikken være avgjørende. Lettere å ha viljestyrke på en tjue minutters butikktur enn å holde seg unna den sjokoladen som ligger i skapet hele døgnet.

Og ryker du på en smell, så javel. Aldri for sent å fortsette. Ryker du på mange smeller, må du kanskje vurdere hva du Jan endre for å komme deg videre.
Men det du ikke skal, er å skamme deg. Skam er en måte du forteller deg selv at du ikke får til, og jo mer du tror du ikke får til, jo sannere blir det.

Vær raus med deg selv. Ha fokus på hva som lykkes, og hvordan få mer av det.  

Endret av Hactar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær hard med deg selv, da ts. Det er vanskelig for deg som for veldig mange andre. Og året har mange dager igjen. 

Beste tips: ikke ha søtsaker i hus. Handle når du er mett og følg liste. Kjøp gjerne noe du kan spise av søtt. For meg er sukkerfri rød gele helt topp. Den inneholder masse kjemi, kanskje ikke sunn, men omtrent null kalorier. Jeg spiser også syltetøy uten tilsatt sukker på grovt knekkebrød når jeg har lyst på noe søtt. Ikke sikkert dette passer deg, vi er individuelle, men kanskje? 

Lykke til videre! En klisje, men: I dag er den første dagen i resten av ditt liv. Klem

Anonymkode: 80122...7ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en time eller to med hard treningsøkt på treningssenter eller ute i naturen som straff hver gang du sprekker. Ingenting i veien for litt søtsaker så lenge du forbrenner de etterpå.

Anonymkode: e95c5...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ikke vær hard med deg selv, da ts. Det er vanskelig for deg som for veldig mange andre. Og året har mange dager igjen. 

Beste tips: ikke ha søtsaker i hus. Handle når du er mett og følg liste. Kjøp gjerne noe du kan spise av søtt. For meg er sukkerfri rød gele helt topp. Den inneholder masse kjemi, kanskje ikke sunn, men omtrent null kalorier. Jeg spiser også syltetøy uten tilsatt sukker på grovt knekkebrød når jeg har lyst på noe søtt. Ikke sikkert dette passer deg, vi er individuelle, men kanskje? 

Lykke til videre! En klisje, men: I dag er den første dagen i resten av ditt liv. Klem

Anonymkode: 80122...7ac

Tusen takk. Skal rydde jula ut, vaske kjøleskap og handle inn sunn mat. OG kaste alt godteri. Jeg har nok trøstespist endel,  og blir bare dobbelt så lei meg. Har høyt kolesterol og lagt på meg 10 kg ( er nå 85) siden september,  føles dritt. Alle julekjolene strammet, får ikke på meg noen av jeansene mine. Har kjøpt meg ny almanakk for 2024, skal skrive litt i den. Har også fått noen bøker i julegave som jeg vil begynne på. Jeg må prøve få dopamin på annen måte enn å stappe meg ( ja det er ikke kosing) på usunn mat. Takk for støtten, gleder meg til å føle meg bedre.

Anonymkode: e4dd8...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk. Skal rydde jula ut, vaske kjøleskap og handle inn sunn mat. OG kaste alt godteri. Jeg har nok trøstespist endel,  og blir bare dobbelt så lei meg. Har høyt kolesterol og lagt på meg 10 kg ( er nå 85) siden september,  føles dritt. Alle julekjolene strammet, får ikke på meg noen av jeansene mine. Har kjøpt meg ny almanakk for 2024, skal skrive litt i den. Har også fått noen bøker i julegave som jeg vil begynne på. Jeg må prøve få dopamin på annen måte enn å stappe meg ( ja det er ikke kosing) på usunn mat. Takk for støtten, gleder meg til å føle meg bedre.

Anonymkode: e4dd8...c5f

Pass på at den sunne maten ikke først og fremst er lettprodukter, men gode og næringsrike råvarer - rent kjøtt/fisk, egg, fullkorn og frukt/grønnsaker. Det metter bedre og gir kroppen det den trenger. Du kan også forsøke tilskudd av krom og magnesium, og sørg for å få nok søvn. Og ikke kjør totalnekt - kos deg med litt (mørk) sjokolade eller en liten skål snacks èn gang i uka, gjeninnfør lørdagsgodtet :) 

Anonymkode: a46dd...4b0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men I DAG starter hverdagen TS! 1.1 eksisterer ikke i den sammenhengen der! 

Anonymkode: b4c70...fd5

Helt enig! 

Spiste meg kvalm i går og i dag er det blanke ark! 🍗🥦🥑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, gjort er gjort. :) I dag kan du gjøre det annerledes. Noe du jo sier du vil. 

Det vil sannsynligvis være hardt i starten da du slik jeg oppfatter det har spist usunt i flere måneder. Men hvis du klarer å stå i det så vil lysten reduseres. 

Jeg har selv svært lyst på både rusmidler og usunn mat, men jeg tar en dag om gangen med tre måltider hver dag, fysisk aktivitet og en vekt som går ganske sakte nedover. Nådde akkurat normalvekt så det var en fin milepæl. For det vil jeg anbefale deg å gjøre. Sett deg delmål. Se fram til milepæler. Det kan være vanskelig å holde fokus på et mål langt der framme. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...