Gå til innhold

hjärterdams hverdagsaktivitet og kostholdsendring


hjärterdam

Anbefalte innlegg

Der var dagbok iallefall åpnet 😎

Skal sette meg noen mål, har de nesten klare, men skal kjenne litt på om de er realistiske eller en ønskedrøm jeg skal justere litt på ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mål for 2024:

Fra å ha hatt en alt for stillesittende livsstil i høst er målet nå:

Jeg skal starte januar med å gå minst 10.000 skritt pr dag.

i løpet av januar skal jeg jobbe inn rutinen med å trene på treningsstudioet minst to dager i uka før eller etter jobb (ligger i kjelleren på jobb), og gå en minst tre kilometer lang tur de dagene jeg ikke trener.

Dette er ting jeg vet kan prioritere innimellom jobb, studie og oppfølging av barn, om jeg legger opp dagen min til det, altså det krever fokus og disiplin, men det går. Og ikke minst vet jeg hvor godt jeg har av det, og hvor godt det kjennes når jeg bare kommer meg ut av døra ☺️

Kostholdsendring er og på planen, i første omgang er fokuset på lavere kaloriinntak generelt, og så må vi i heimen sette oss ned og lage gode middagsplaner. Ser at det blir mange ettermiddager alene med barn fremover og da er det litt for lett å ty til lettvinte og ikke så sunne alternativ. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagbok :duskedame: Og masse lykke til med å komme inn i endringene på trim/trening som du ønsker å få til her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte inn og heie på deg, bare pga brukernavnet ditt. Heia!

(❤️Lasse❤️)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (14 timer siden):

Gratulerer med dagbok :duskedame: Og masse lykke til med å komme inn i endringene på trim/trening som du ønsker å få til her.

Takk for det ☺️

Merker allerede at jeg er bedre i gang nå som jeg tenker jeg skal innarbeide rutiner, og ikke smelle på med at alt skal skje 1/1 🙃☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pysa skrev (14 timer siden):

Måtte inn og heie på deg, bare pga brukernavnet ditt. Heia!

(❤️Lasse❤️)

Takk ☺️☺️

Lasse ja 😍😍 i år tror jeg det blir konsert igjen, ikke sett han live siden 2013 nå 🤯🤯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

800 gram ned fra 1-5/1 :)  Jeg har vært passelig flink med kosthold men ikke så god som jeg kan være 😝 kan jobbe litt mer med småspising og hva som kommer inn døra hjemme 🤣

Sier meg uansett fornøyd med det, innsatsen tatt i betraktning 🙃

 

Bevegelse har jeg vært ganske så god på , nådd 10000 målet hver dag utenom i går ( fredag) vet ikke helt hva jeg havna på da klokka gikk tom for strøm, men rundt 7-8000 tenker jeg 🙃😅 

Gått tre km tur tre av seks dager, mulig jeg enda får gått i dag, jeg er i en pause fra bodrydding akkurat nå så vi får se 😅☺️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra resultat! 😁 Og veldig imponert over skrittene dine altså! Jeg har 8k som mål og må jobbe skikkelig hardt for å klare dem 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

Kjempebra resultat! 😁 Og veldig imponert over skrittene dine altså! Jeg har 8k som mål og må jobbe skikkelig hardt for å klare dem 😅

🥰

Jeg får litt "gratis" med at det er omtrent 800 skritt fra parkeringsplassen og til jobb, den går jeg jo to ganger pr dag. Og så har jeg ofte møter på et annet bygg enn jeg jobber på, så der kommer det og ca 400 skritt en vei, så om jeg er der borte to ganger en dag er det over 3000 skritt bare i å komme meg rundt i jobbsammenheng. Og det er bra siden jeg har en særs stillesittende jobb ellers.😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fæl til å gå på vekta hver dag, og ser at det sakte med sikkert går nedover. Prøver egentlig å holde meg til å gå på en gang i uka men det er litt vanskelig 😝

Den største utfordringen min heter "helg".

Jeg kan gjøre en kjempeinnsats resten av uka, ligge godt innafor på kalorier, og så er det den der "kosen" da... 🙃

Nå har jeg ikke finregnet kalorier, og tror ikke jeg begynner med det heller, men vet jo fra tidligere hvor mye for eksempel potetgull og sjokolade ødelegger en ellers fin uke. Har begynt med kromtilskudd for å dempe søtsug, men er litt usikker på om jeg synes det hjelper 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også gjerne føle deg! 🙂 Skal du ned mye i vekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det vanskeligste vi mennesker gjør er å endre vaner. Kropp og sinn liker det komfortabelt! Vi er skapt sånn. Så det stritter i mot oss når vi prøver å gjøre endringer, for da tenker kroppen wæææ - utrygt! :fnise: Så det er jo en velkjent sak at det f.eks er vanskelig å endre på kostholdet sitt eller trimvanene. Men man kan endre mange andre ting i det små også, som bidrar. F.eks dette med å gå på vekten hver dag. Dette er en (u)vane du har. Hvis du jobber med å endre dette, og så klarer å innarbeide en ny vane (f.eks veie kun èn ukedag) og hjernen vil lettere koble en endringsvilje. Litt sånn ubevisst. Og da kan andre vaner bli litt enklere.

Selv var jeg inngrodd i mitt gamle jeg, og jeg begynte i veldig små steg i fjor for å endre livsstil. Og da tok jeg f.eks tak i morgen- og kveldsrutiner, som ikke har med mat å gjøre. Bare små ting, men som var ting jeg aldri hadde prioritert å gjøre før. Noe som ga meg noe og gjorde at jeg følte meg bedre. Tror absolutt jeg har blitt mer endringsvillig i løpet av fjoråret, som igjen gjør ting litt enklere nå.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min største utfordring er også helg!🙈 Sååå flink i uken, også regner jeg liksom fredag+lørdag+søndag=helg, da blir det vanskelig å nå målene mine om vektnedgang🙈 Så der er du ikke alene!

Jeg er også fæl til å veie meg hver dag, men jeg «registrerer» det liksom ikke. Jeg går på, ser om det er ca det samme og går av igjen. Er kun fredager jeg faktisk tenker over. Men, er nok en vane jeg burde legge fra meg🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Triviella skrev (På 10.1.2024 den 10.39):

Vil også gjerne føle deg! 🙂 Skal du ned mye i vekt? 

Jeg er litt usikker, jeg er veldig fornøyd med meg selv på bilder hvor jeg veide 60 kg, samtidig er det to barn og ti år siden 🙃

Foreløpig er målet 65, så tar jeg det derfra. På 65 er jeg innenfor normalvektig om man skal tenke bmi også, så jeg tenker det er et mål som er innafor.

Amatariel skrev (På 10.1.2024 den 10.56):

Noe av det vanskeligste vi mennesker gjør er å endre vaner. Kropp og sinn liker det komfortabelt! Vi er skapt sånn. Så det stritter i mot oss når vi prøver å gjøre endringer, for da tenker kroppen wæææ - utrygt! :fnise: Så det er jo en velkjent sak at det f.eks er vanskelig å endre på kostholdet sitt eller trimvanene. Men man kan endre mange andre ting i det små også, som bidrar. F.eks dette med å gå på vekten hver dag. Dette er en (u)vane du har. Hvis du jobber med å endre dette, og så klarer å innarbeide en ny vane (f.eks veie kun èn ukedag) og hjernen vil lettere koble en endringsvilje. Litt sånn ubevisst. Og da kan andre vaner bli litt enklere.

Selv var jeg inngrodd i mitt gamle jeg, og jeg begynte i veldig små steg i fjor for å endre livsstil. Og da tok jeg f.eks tak i morgen- og kveldsrutiner, som ikke har med mat å gjøre. Bare små ting, men som var ting jeg aldri hadde prioritert å gjøre før. Noe som ga meg noe og gjorde at jeg følte meg bedre. Tror absolutt jeg har blitt mer endringsvillig i løpet av fjoråret, som igjen gjør ting litt enklere nå.

Ja, det er nok mye i det du sier, denne helga gjorde jeg ei endring i hvordan vi kjøpte inn til kos.

Ungene fikk en liten smågodtpose hver, og jeg plukket meg noen biter jeg også. Lite nok at jeg ikke orker ha dårlig samvittighet for det, og nok til at jeg ikke kjenner det var en enorm endring fra slik vi pleier å gjøre det med å ha en større skål på bordet som det er himla lettvint å ta "bare en til" fra. 

Noldi skrev (På 10.1.2024 den 14.43):

Min største utfordring er også helg!🙈 Sååå flink i uken, også regner jeg liksom fredag+lørdag+søndag=helg, da blir det vanskelig å nå målene mine om vektnedgang🙈 Så der er du ikke alene!

Jeg er også fæl til å veie meg hver dag, men jeg «registrerer» det liksom ikke. Jeg går på, ser om det er ca det samme og går av igjen. Er kun fredager jeg faktisk tenker over. Men, er nok en vane jeg burde legge fra meg🫣

Jeg skriver ikke ned eller gjør noe stort utav de andre dagene jeg heller, det er bare så lett å vippe vekta frem fra under skapet og sjekke på morgenen 🤣 kanskje jeg skal flytte den så det blir mer tiltak 🙈🤣

Helg er utfordrende - små endringer er greia for meg tror jeg, jeg har iallefall holdt vekta og selv i kveld (haha, ja jeg gikk på vekta) etter pizza i går og vafler i dag pluss litt smått annet er jeg her og nå samme vekt med klær som jeg var uten annet enn undertøy på fredag morgen 😎 

Triviella skrev (På 10.1.2024 den 10.39):

Vil også gjerne føle deg! 🙂 Skal du ned mye i vekt? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...