Gå til innhold

Fyrverkeri, innsamling og utlevering av helseopplysninger


Tiuren

Anbefalte innlegg

On 1/1/2024 at 1:52 PM, Tiuren said:

 

Tror du virkelig Haukeland sykehus hadde utlevert tallene på aborter gonore tilfeller i desember om jeg ringte og spurte? Jeg tviler. 

Det er ca 10 personer som blir skadet av fyrverkeri på landsbasis, og dermed er de identifiserbare, og informasjonen er betenkelig å utlevere. 

Hvordan skal man, ut i fra informasjonen "10 personer ble skadd av fyrverkeri" finne ut hvem det er?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det ikke vært lov så hadde ikke sykehuset gitt ham disse tallene.

Vi har et prinsipp om åpenhet i Norge. Det er en av måtene man bekjemper korupsjon på. Jeg tenker statistikk om skader også kan gå under dette. Det har offentlig interesse.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2006-05-19-16

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Leste et sted at hvert år skader 5000 hunder mennesker.  Dvs ca 15 personer daglig. Hvorfor er ikke hundeforbud et like hett tema som nyttårsraketter?

Anonymkode: c9568...852

Og hver dag i sesongen blir 5-10 personer skadet i et middels stort alpinanlegg, ingen forbud der heller. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (4 minutter siden):

Og hver dag i sesongen blir 5-10 personer skadet i et middels stort alpinanlegg, ingen forbud der heller. 

Nei men statistikken og typiske skader gjør at mange (om ikke alle) krever at du har hjelm når du er der. I tillegg til at det er ansatte der som aktivt kaster ut de som oppfører seg dårlig.

Det er reguleringer du ikke klarer å få til hjemme hos folk. Derfor må en regulere et tidligere ledd. Som eks salg.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, SoftKitty said:

Hadde det ikke vært lov så hadde ikke sykehuset gitt ham disse tallene.

Vi har et prinsipp om åpenhet i Norge. Det er en av måtene man bekjemper korupsjon på. Jeg tenker statistikk om skader også kan gå under dette. Det har offentlig interesse.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2006-05-19-16

 

Offentlighetslova er ikke relevant her da den er rettet mot forvaltningsmessige saker. Spørsmålet er om det er lov å utlevere slik information. Jeg tror nok Helseregisterloven er mer relevant, og det synes ikke å være så enkelt som noen mener. 

 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-43

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Snublefot62 said:

Paragraf 29 i helseregisterloven gir et par føringer her. Så om henvendelsen din kommer inn under en grunnene for uthenting av data/statistikk så skal en få tilgang til disse.

 

Denne: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-43 

Det ser ut som paragraf 29 ikke er den du tenker på? 

image.png.a16ccda676085030a362d5d935bd0867.png

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Snublefot62 said:

Nei men statistikken og typiske skader gjør at mange (om ikke alle) krever at du har hjelm når du er der. I tillegg til at det er ansatte der som aktivt kaster ut de som oppfører seg dårlig.

Det er reguleringer du ikke klarer å få til hjemme hos folk. Derfor må en regulere et tidligere ledd. Som eks salg.

Selv om regulering er på plass er skadene hver dag, for et større alpinanlegg, på nivå med fyrverkeriskader i hele landet (på et år). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Snublefot62 said:

Beklager. Ser ut til å være paragraf 19 jeg mente. Inkludert a og C.

 

Det ser mer rett ut :) 

Men da ser det ut som opplysningene er søknadspliktige? 

image.png.149615b643fa03d5f672bf6ace5a58c0.png

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (6 minutter siden):

Det ser mer rett ut :) 

Men da ser det ut som opplysningene er søknadspliktige? 

image.png.149615b643fa03d5f672bf6ace5a58c0.png

Tolker det sånn ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et jævla hysteri hvert eneste år. Og for media er det jo enkle klikk så de trykker villig hysterikerens hyling.

10 skader er INGEN TING. Sett opp mot nesten alle andre aktiviteter. Tusenvis skader seg på sykkel hvert år f.eks. Skal vi forby sykling? Eller for å se på denne hysteriske legens egen bransje: I 2011 viste en rapport at 4500 dødsfall året før skyltes sykehusskader, og halvparten av disse kunne vært unngått om bare de etablerte rutinene hadde blitt fulgt. Så kanskje vi skal forby sykehus?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Snublefot62 said:

Tolker det sånn ja.

Så da er vi relativt enige i at man ikke bare kan "ta en telefon" til noen kompiser som jobber på sykehusene for å vispe sammen en privat statistikk, som så blir offentliggjort i alle landets ledende aviser? 

Jeg er på ingen måte bombastisk på at det er ulovlig, men mener det er litt på skyggesida og bør belyses. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (8 timer siden):

Så da er vi relativt enige i at man ikke bare kan "ta en telefon" til noen kompiser som jobber på sykehusene for å vispe sammen en privat statistikk, som så blir offentliggjort i alle landets ledende aviser? 

Jeg er på ingen måte bombastisk på at det er ulovlig, men mener det er litt på skyggesida og bør belyses. 

Jeg tipper søknaden var sendt inn og godkjent i forkant. Så kunne han ringe inn og få opplysningene på kort varsel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiuren skrev (På 1.1.2024 den 13.32):

Hvert år er det en øyelege på Haukeland (som har et korstog mot fyrverkeri) som tidlig 1. januar ringer rundt til alle landets øyeavdelinger for å få vite hvor mange som har fått behandling på nyttårsaften, for så å bli omtalt i NRK og TV2. Har han lov til å samle inn disse opplysningene?

Ville det vært greit om en lege på gynekologisk ringte rundt for å spørre om hvor mange som har fått klamydia hver måned, for å se om det hadde en sammenheng med noe han ikke likte (for eksempel julebord)?

https://www.nrk.no/vestland/augeskadar-etter-fyrverkeri-pa-nyttarsaftan-2023_2024-_-ti-personar-skadde-1.16695857

 

image.png.9e8360e2b0ccf00ca852dca6192a8919.png 

Dette er avklart i forkant. Det er ikke slik at det plutselig kommer en uventet telefon. Skadene registreres i eget skjema som er klargjort før nyttårsaften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (På 1.1.2024 den 19.24):

Med hvilken hjemmel gjør de disse vurderingene, eller er du så naiv.... Hvor er grensen for hvilke data de kan innhente?

Du kan fint sende en henvendelse til sykehuset og spørre om disse tingene. 

Jeg må bare legge til at det er mange andre skader som oppstår ved bruk av fyrverkeri, hyppigst er naturligvis forbrenninger. Ref. kommentaren om anfall skader i skianlegg. Hvis du skal sammenligne skader der med fyrverkeriskader må du ta med deg alle andre skader - ikke bare øye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt pirkete, så er hjemmelen for det enkelte helsepersonell til å utlevere helseopplysninger i slik sammenheng i hpl. § 23 c) om at taushetsplikt etter § 21  ikke er til hinder for at opplysninger gis videre når behovet for beskyttelse må anses ivaretatt ved at individualiserende kjennetegn er utelatt. 

I dette ligger at personlige kjennetegn som navn, alder, bosted, fødselsdato mv. er fjernet eller pseudonymisert slik at pasienten ikke kan identifiseres.

Etter GDPR kan nasjonal rett gi egne regler om behandling av personopplysninger til journalistiske formål (artikkel 85) og statistiske formål (artikkel 89). Begge artiklene balanserer personvernet mot ytrings- og informasjonsfriheten. Norge har beholdt personopplysningsloven i tillegg, til GDPR, og har der gitt egne regler for slike formål.

 

Nå vet jeg ikke hvem du har snakket med om dette selvfølgelig, men jeg jobber med personvern og er ikke betenkt i det hele tatt. Dette er komplisert materiale fordi hensynet til den enkeltes personvern må balanseres mot allmennhetens interesser og også den enkeltes rett til å ytre seg. Å få vite at 10 personer har vært på Haukland med øyeskade etter fyrverkeri, 10 personer har vært på Oslo legevakt etter å ha kjørt sparkesykkel i fylla eller 10 personer har fått kjønnsskifteoperasjon ved Rikshospitalet i år sier imidlertid vanligvis ingen verdens ting om hvem de er. Skulle det likevel være mulig å identifisere noen på bakgrunn av opplysningene må de anonymiseres ytterligere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...