Tiuren Skrevet 1. januar 2024 #1 Del Skrevet 1. januar 2024 Hvert år er det en øyelege på Haukeland (som har et korstog mot fyrverkeri) som tidlig 1. januar ringer rundt til alle landets øyeavdelinger for å få vite hvor mange som har fått behandling på nyttårsaften, for så å bli omtalt i NRK og TV2. Har han lov til å samle inn disse opplysningene? Ville det vært greit om en lege på gynekologisk ringte rundt for å spørre om hvor mange som har fått klamydia hver måned, for å se om det hadde en sammenheng med noe han ikke likte (for eksempel julebord)? https://www.nrk.no/vestland/augeskadar-etter-fyrverkeri-pa-nyttarsaftan-2023_2024-_-ti-personar-skadde-1.16695857 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #2 Del Skrevet 1. januar 2024 Selvfølgelig. Det er lov å føre Anonym statistikk Anonymkode: 1dc53...01b 21 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 1. januar 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 1. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Selvfølgelig. Det er lov å føre Anonym statistikk Anonymkode: 1dc53...01b Så om jeg ringer haukeland så får jeg vite hvor mange som fikk behandling for gonore i desember? Eller hva med min kompis som er lege, kan han ringe? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 1. januar 2024 #4 Del Skrevet 1. januar 2024 At et sykehus oppgir at "5 personer fikk behandling for covid i september" så er ikke det helseopplysninger om personer. Jeg ser ikke problemet med dette. 21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #5 Del Skrevet 1. januar 2024 Just now, Tiuren said: Så om jeg ringer haukeland så får jeg vite hvor mange som fikk behandling for gonore i desember? Eller hva med min kompis som er lege, kan han ringe? Hvis du hadde presentert en god grunn til det, så tror jeg ja. Ikke kun for å tilfredsstille din egen nysgjerrighet. Hvis målet er folkeopplysning med allmennprevantivt formål, så får du nok det. Anonymkode: 1dc53...01b 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 1. januar 2024 #6 Del Skrevet 1. januar 2024 1 minutt siden, Tiuren said: Så om jeg ringer haukeland så får jeg vite hvor mange som fikk behandling for gonore i desember? Eller hva med min kompis som er lege, kan han ringe? Hvorfor spiller det noen rolle om du får vite hvor mange som fikk behandling for gonore? Så lenge du ikke vet noe om hvem som fikk behandlingen kan du jo godt få vite det. Under pandemien var jo antall innlagte og sykdomstilfeller daglig i nyhetene. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 1. januar 2024 #7 Del Skrevet 1. januar 2024 Ja kanskje man skulle ringe sykehuset og spørre ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 1. januar 2024 Forfatter #8 Del Skrevet 1. januar 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du hadde presentert en god grunn til det, så tror jeg ja. Ikke kun for å tilfredsstille din egen nysgjerrighet. Hvis målet er folkeopplysning med allmennprevantivt formål, så får du nok det. Anonymkode: 1dc53...01b Tror du virkelig Haukeland sykehus hadde utlevert tallene på aborter gonore tilfeller i desember om jeg ringte og spurte? Jeg tviler. Det er ca 10 personer som blir skadet av fyrverkeri på landsbasis, og dermed er de identifiserbare, og informasjonen er betenkelig å utlevere. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #9 Del Skrevet 1. januar 2024 Jeg kunne gjerne tenkt meg å vite hva det koster samfunnet når en person blir blind. Behandling, hjelpemidler, opptrening, eventuell trygd, assistenter. I tillegg kunne man jo lagt til alt det koster med alle utrykningene brannvesenet har på grunn av fyrverkeri, og alle småskadene. Jeg har en mistanke om at fyrverkeri koster mer enn det smaker for samfunnet som helhet. Anonymkode: c0493...c0f 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 1. januar 2024 Forfatter #10 Del Skrevet 1. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis du hadde presentert en god grunn til det, så tror jeg ja. Ikke kun for å tilfredsstille din egen nysgjerrighet. Hvis målet er folkeopplysning med allmennprevantivt formål, så får du nok det. Anonymkode: 1dc53...01b Så om en organisasjon som har et standpunkt i mot kjønnsskifte ringer sykehus og spør om hvor mange som er på vurdering for hormoner og hvor mange som får det så får de svar og kan publisere det månedlig i Dagen? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #11 Del Skrevet 1. januar 2024 3 hours ago, Tiuren said: Så om en organisasjon som har et standpunkt i mot kjønnsskifte ringer sykehus og spør om hvor mange som er på vurdering for hormoner og hvor mange som får det så får de svar og kan publisere det månedlig i Dagen? Du er vel ikke så naiv at du ikke skjønner at helseforetak kan gjøre etiske vurderinger for hver forespørsel? Øyeskader er lite stigmatiserende. Transseksualitet kan være det, særlig siden det er snakk om barn. I tillegg følger media vær varsom-plakaten Anonymkode: 1dc53...01b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 1. januar 2024 Forfatter #12 Del Skrevet 1. januar 2024 52 minutter siden, AnonymBruker said: Du er vel ikke så naiv at du ikke skjønner at helseforetak kan gjøre etiske vurderinger for hver forespørsel? Øyeskader er lite stigmatiserende. Transseksualitet kan være det, særlig siden det er snakk om barn. I tillegg følger media vær varsom-plakaten Anonymkode: 1dc53...01b Med hvilken hjemmel gjør de disse vurderingene, eller er du så naiv.... Hvor er grensen for hvilke data de kan innhente? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #13 Del Skrevet 1. januar 2024 1 minutt siden, Tiuren said: Med hvilken hjemmel gjør de disse vurderingene, eller er du så naiv.... Hvor er grensen for hvilke data de kan innhente? Sykehus har retningslinjer for informasjon til media. Du kunne jo ha Googlet dette. Dette har ingenting med rettspraksis å gjøre, dermed ingen hjemmel Anonymkode: 1dc53...01b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 1. januar 2024 Forfatter #14 Del Skrevet 1. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Sykehus har retningslinjer for informasjon til media. Du kunne jo ha Googlet dette. Dette har ingenting med rettspraksis å gjøre, dermed ingen hjemmel Anonymkode: 1dc53...01b Kan du vise meg det jeg spør om, denne legens rett til å ringe rundt til andre sykehus for å privat lage en "statistikk" som han hvert år formidler til media? For jeg fant det ikke. Det er mulig det er OK, men jeg kan ikke si det med sikkerhet. Hvorfor blander du inn rettspraksis i dette, man trenger ikke en dom for å ha lov til noe. Om man innhenter data til forskning så er det regler for dette, ikke dommer. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 1. januar 2024 #15 Del Skrevet 1. januar 2024 25 minutter siden, Tiuren said: Kan du vise meg det jeg spør om, denne legens rett til å ringe rundt til andre sykehus for å privat lage en "statistikk" som han hvert år formidler til media? For jeg fant det ikke. Det er mulig det er OK, men jeg kan ikke si det med sikkerhet. Hvorfor blander du inn rettspraksis i dette, man trenger ikke en dom for å ha lov til noe. Om man innhenter data til forskning så er det regler for dette, ikke dommer. Alle har jo rett til å ringe hvor de vil. Og å lage statistikk over hva de vil. Hva skulle liksom hindre noen i å gjøre det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 1. januar 2024 Forfatter #16 Del Skrevet 1. januar 2024 19 minutter siden, Gliffy said: Alle har jo rett til å ringe hvor de vil. Og å lage statistikk over hva de vil. Hva skulle liksom hindre noen i å gjøre det? Er det noe du VET, eller noe du tror? Har du relevant utdannelse eller praksis til å vite? Personlig har jeg ikke det, men har konsultert to personer i min omgangskrets som jobber med lignende problemstillinger, og de var betenkte. Om "Alliansen for konservativ kjønnsteori" ringer ditt lokale sykehus hver måned og spør hvor mange nye som får hormonbehandling for at de ikke assosierer seg med sitt biologiske kjønn så får de det? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 1. januar 2024 #17 Del Skrevet 1. januar 2024 3 minutter siden, Tiuren said: Er det noe du VET, eller noe du tror? Har du relevant utdannelse eller praksis til å vite? Personlig har jeg ikke det, men har konsultert to personer i min omgangskrets som jobber med lignende problemstillinger, og de var betenkte. Om "Alliansen for konservativ kjønnsteori" ringer ditt lokale sykehus hver måned og spør hvor mange nye som får hormonbehandling for at de ikke assosierer seg med sitt biologiske kjønn så får de det? Om de får det eller ikke vet jeg ikke, men de har jo full rett til å ringe og spørre. Og å lage seg en hjemmelaget statistikk om det de finner. Antall personer som har fått behandling er jo ikke personopplysninger. Personopplysninger er informasjon som kan identifisere en person. F. Eks telefonnr, adresse, bilder og så videre. Dette er definert i personvernforordningen (gdpr). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #18 Del Skrevet 2. januar 2024 Leste et sted at hvert år skader 5000 hunder mennesker. Dvs ca 15 personer daglig. Hvorfor er ikke hundeforbud et like hett tema som nyttårsraketter? Anonymkode: c9568...852 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 2. januar 2024 #19 Del Skrevet 2. januar 2024 Paragraf 29 i helseregisterloven gir et par føringer her. Så om henvendelsen din kommer inn under en grunnene for uthenting av data/statistikk så skal en få tilgang til disse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #20 Del Skrevet 2. januar 2024 Tiuren skrev (17 timer siden): Så om en organisasjon som har et standpunkt i mot kjønnsskifte ringer sykehus og spør om hvor mange som er på vurdering for hormoner og hvor mange som får det så får de svar og kan publisere det månedlig i Dagen? Denne mannen er overlege på øyeavdelingen på Haukeland, ikke en "organisasjon som har et standpunkt mot noe". Han er heller ikke en som snoker i noe, han fører statistikk over noe som gjentar seg år etter år. For de ser mange stygge øyeskader hvert år etter nyttårsfeiringen, disse øyeskadene koster samfunnet mye penger, jeg skjønner godt at han er for et forbud. Anonymkode: eb48e...d73 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå