Gå til innhold

Nytt år, nye muligheter! Ned 10 kg før sommeren!?!?!

7v8

Anbefalte innlegg

On 3/18/2024 at 10:17 PM, 7v8 said:

Målet er nådd: 68,6 kg💪👏😀 På bare 11 uker!

Hadde aldri trodd at det skulle gå så fort. Kom inn i en fin flyt, og klarte (stort sett) å holde meg der. Må innrømme at jeg var skeptisk da jeg startet, og vel ikke hadde helt trua. Men det gikk🥳

Så er spørsmålet hva jeg gjør videre. Selvfølgelig skal jeg ikke tilbake til gammel (vond) vane. Men det er fristende å satse på 65 kg. Ligger i øvre del av skalaen som normalvektig, men det er fortsatt en del å ta av. Det hadde bla vært godt å få bort «henget» som er over keisersnittarret. 

I dag tror jeg er første dag siden nyttår at jeg ikke har tenkt på Pepsi Max før nå på kvelden. Det er en god følelse.

I neste uke er det påske, og da har jeg lovet mini at jeg også skal spise av godteskålen. Noen biter må være lov for å feire😊

Jo, men se her! 18. mars nådde du målet ditt OG du har beholdt vekta. Så noe har du gjort rett 😄. Siden du ikke har gått ytterligere mer i vekt så antar jeg at du har økt matmengden. Ofte når man går fra "diett" mengde mat til "vanlig" mengde mat så går man litt opp for da fylles glykogen lagrene opp i musklene og trekker til seg vann også får man mer mat i magen og tarmen. Men du har beholdt vekta så det vil mest sannsynlig si at du har gått enda litt mer ned i fettprosent mens du har vært i vedlikeholdsmodus.

Min erfaring fra tidligere diettperioder er at jeg må spise "diett" mat i noen måneder til etter endt slankeperide. Typisk masse grønnsaker og proteiner og sakte karbohydrater. Jeg blir sååå fysen på godteri og generelt sulten for kroppen vil tilbake opp i vekt asap. Synes nesten det er tøffere en å være på selve diett for etter slanking har jeg jo litt lyst å slappe av mtp mat. Denne gangen er jeg litt mer forberedt på det, så vi får se hvordan det går.

Jeg skjønner det så godt at når man egentlig trenger litt hvile så er det lett å ty til godtepose. Men det er bra at det er kort igjen til ferie 🌼☀️

Takk for det, sommeren har allerede vært helt topp med masse sol!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Full sprekk og tilbake til gamle uvaner🙈😢

Får vondt i magen av å tenke på hvilken vei det bærer. At jeg ikke har klart å holde vekta, men at sommeren har sklidd tilbake til gamle uvaner og at klærne begynner å stramme skikkelig. Har ikke turt å gå på vekta, men det er ingen tvil om at den har økt med mange kilo. 

Det som har skjedd med meg er vel som det man leser om at skjer med «alle» andre som går raskt ned i vekt, og som det advares mot. Det man har gått raskt ned går man raskt opp igjen.

Skjønner at jeg må ta tak på en annen måte nå. Klarer bare ikke å se at jeg har motivasjon nok til det😏🙁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem til deg! :klem: Jeg er sikker på at du klarer å riste av deg sommerferien og se fremover. Motivasjonen kan komme tilbake, sakte men sikkert. Vi er i alle fall flere her inne som er i samme etter-ferien-båt og som skal i gang igjen nå.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært akkurat der du har vært. Dietter, streng kaloritelling, keto you name it. 10 kg raser av relativt greit, og jeg hadde mål å gå fra 75 til 65. Klarte det hver gang, men kiloene kom seg på etterhvert.

Jeg er ingen fasit for andre, men her er min erfaring: Jeg hadde så strenge dietter at de ikke var mulige å holde på, de var ikke bærekraftig over tid. Jeg måtte finne den gyldene middelvei. Fokus på å spise sundt, men ingenting er ikke lov. Og ingenting er sprekk. Når man får «fy-mat» skjer det noe mentalt med meg, for da kommer negative tanker «du klarer ikke, hvem lurer du, du er svak» osv.

Så kommer det som ble til bærekraftig endring: Jeg begynte å løpe. Jeg kunne ikke løpe 300m sammenhengende en gang. Men bygde meg opp. Jeg er ingen ungfole, så jeg måtte igjennom masse vondter og betennelser og you name it. Men jeg holdt meg til det. Fokus vekk fra mat og over til trening. Alle sier «trening er gram og mat er kilo». Og det stemmer sikkert, men det som skjedde med meg var at løpingen fører til bedre mat. Jeg klarer ikke løpe med dårlig mat. Jeg kan ikke spise masse chips og godis fredags kveld fordi jeg skal løpe langtur lørdag morgen. Derimot, på lørdag kveld koser jeg meg. Men ikke så mye, for jeg vet kroppen trenger god næringsrik mat for å restituere godt søndag før ny treningsuke som kommer på mandag.  Jeg løper uansett minst 3 ganger i uken, som gjør at den regulerer hva jeg spiser egentlig hele tiden. Jeg har aldri spist så mye mat som jeg gjør nå, og jeg har stabilisert vekten. Jeg er i midten av 40-årene, og vekten er 63/64 kg. Så ingen sylfide. Men jeg har fått en sterk kropp. Og min reise startet da jeg ble 40. Så sånn har jeg klart å holde det nå i fem år. Så mitt tips er å finne noe som tar vekk fokus fra mat, men som kan bidra til en bærekraftig endring. For meg ble en kondisjonsidrett nøkkel. Du kan ikke lure deg selv. Enten klarer å du løpe er visst antall km eller så klarer du ikke. Jeg har holdt på med treningssenter, pilates, yoga, sumba og det meste. Men løping er «nådeløst»;  hvor langt klarer du å løpe på hvilken tid. Løper jeg saktere og kortere enn tidligere betyr det at jeg må skjerpe meg. Og hvis jeg «jukser» i mer enn to uker vil det vises på pulsklokka. Så skal dette fungere, tror jeg at det være en ordentlig kondisjonsidrett som du ikke kan lure deg selv med. Og for meg ble løping det enkleste, billigste og mest tidseffektive og noe jeg kan gjøre hele året utenfor dørstokken min.

Lykke til og fortsatt god sommer ☀️

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, 7v8 said:

Det som har skjedd med meg er vel som det man leser om at skjer med «alle» andre som går raskt ned i vekt, og som det advares mot. Det man har gått raskt ned går man raskt opp igjen.

Jeg trur ikke nødvendigvis du går noe raskere opp i vekt etter rask vektnedgang sammenlignet med noen som har gått saktere ned. Mange som går sakte ned går også opp etter endt aktiv slankeprossess. Du gjorde en veldig bra jobb når du gikk ned i vekt!

Det jeg trur man må ha på plass for de fleste er hvordan skal livet se ut etter dietten, for det er da kroppen prøver aktivt å få deg til å spise mer for å komme tilbake opp i vekt (det betyr mer cravings og sult-følelse). Det varierer sikkert hvor mye og hvor lenge kroppen sender signaler om å øke kalorimengden, men det er sikkert i noen måneder tenker jeg.

Man må kanskje finne de verktøyene som gjør at man klarer å stabilisere vekta. For noen er det mer trening, for andre er det å gjøre justeringer i spisemønster eller hva man spiser, eller begge deler. Kanskje det hjelper å lese tråder der folk diskutere hva de har gjort for å beholde vekta, for å finne noe som resonnerer med deg?

For @MrsRose var det løping, for meg virker det foreløpig å være å hoppe over frokost de fleste dagene og spise for det meste mager mat med masse protein, med rom for unntak her og der. Trener moderate mengder. 

Men jeg skjønner frustrasjonen din! Jeg var i lignende situasjon i fjor, med unntak av at jeg gikk sakte ned i vekt, men likevel sklei opp igjen i løpet av 2-3 mnd da jeg hadde ingen plan om hvordan jeg skulle endre livsstilen min/kostholdet for å beholde vekta. Var bra motløs når jeg innså vektoppgangen. Men nå forventer jeg økt sultfølelse og cravings etter vektnedgang og prøver å gjøre tiltak for å holde matmengde i sjakk og øke aktivitetsnivået.

Ikke gi opp! Tenk heller at nå har du muligheten å utforske hva du må gjøre for å beholde vekta når du ikke går på diett 🧡 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Takk for heiarop og oppmuntrende ord @123qwe @Amatariel og @MrsRose

Synd å si at det er en trøst at flere har opplevd det samme. Men det er noe med å føle at man ikke er alene om å ha opplevd det.

Er tilbake på jobb igjen og fråtser ikke i is og godteri som jeg gjorde før ferien. Har klart å begrense inntaket, men ikke slutte å spise det. Pepsi Max derimot drikker jeg mye av. Og hver dag🙈 Men som jeg tenker nå - jeg må ta dette i et roligere tempo enn sist. Det er mange flere kalorier spart på å trappe ned på godterispisingen enn det er på å kutte PM’n. 
Og nei, jeg teller ikke kalorier. Prøver bare å være mer bevisst. 

Jeg karret meg til slutt på vekta, som lyste 72,7 mot meg😢 4 kg opp var i overkant mye på en sommer. Har heldigvis nå klart å holde meg der i gode 2 uker. 

Veien videre roper at jeg bør begynne å trene/bevege meg mer. Men som alenemamma med ansvar for alt er det ikke så mye egentid eller ork til å gjøre noe. En vond vane, men også en realitet. 

Har en travel helg foran meg, men skal se om jeg kan få planlagt litt mat for kommende uke. Om det står frukt/grønnsaker/bær lett tilgjengelig kan jeg like godt spise det som godteri🫐🍉🍎🍇🍓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full forståelse for at det er tungt nå :klem3: Vektoppgang er kjedelig, og det er tuuungt å komme i gang. Løsningen er nok å ta små skritt, og det er du allerede i gang med! Du vil føle deg bedre ved å kutte bort is og godteri, og med det kan det komme energi :nikke: Kostholdet er alfaomega, så om du kun har energi til ett fokusområde - så ta det! Spis så råvarebasert som mulig. Etter hvert kan du innføre litt trim. Trenger ikke være hard trening eller ta mye tid. Litt øvelser hjemme på stuegulvet, liten gåtur her og når det er rom for det osv.

Jeg heier på deg! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være aleneforeldre er mye mer jobb, både fysisk og mentalt. Desto mer imponerende med den prosessen du gikk gjennom på vinteren når du alene får husholdningen til å gå rundt og slanke deg samtidig. Så du har det definitivt i deg! Men det er perioder i livet der man har mindre motivasjon og overskudd.

Pepsimax er virkelig ikke det verste. Ikke så bra for tenner, med mye bedre en smågodt! Jeg bruker lettbrus titt og ofte som en buffer mot søtsuget. Tenker at det er helt innenfor å gjøre det, og når jeg har nådd målet mitt og stabilisert vekta kan jeg venne meg av gradvis slike ting (brus, tyggis, pastiller osv).

Jeg heier på deg! Ha en fin helg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...