Gå til innhold

Dyr personlig gave, en genser men ble strikket i feil garn. Lov å være lei seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan tenkes at denne strikkersken som meg reagerer på pusete garn. Jeg blir tett i nesa av slikt garn, og begynner å klø i halsen når jeg strikker med det. Det betyr selvsagt ikke at hun bare burde bytte garn uten å gi beskjed. Men det kan være forklaringen. 

Anonymkode: a2ce1...3f2

Men da må hun i tilfelle si at denne genseren kan hun dessverre ikke ta på seg å strikke. 
Alle som strikker endel vet at man på ingen måte kan bytte ut dobbelt tråd med mohair med dobbelt tråd av annet garn! Skjønner du er skuffet, TS. Vet ikke helt hvordan jeg hadde løst det. Men du burde finne en måte å si det til svigermor på, slik at hun ikke bruker denne «venninnen» til strikking videre…

Anonymkode: 53bd1...cda

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke be venninnen strikke en ny genser i riktig garn?

Anonymkode: 0a633...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da må hun i tilfelle si at denne genseren kan hun dessverre ikke ta på seg å strikke. 
Alle som strikker endel vet at man på ingen måte kan bytte ut dobbelt tråd med mohair med dobbelt tråd av annet garn! Skjønner du er skuffet, TS. Vet ikke helt hvordan jeg hadde løst det. Men du burde finne en måte å si det til svigermor på, slik at hun ikke bruker denne «venninnen» til strikking videre…

Anonymkode: 53bd1...cda

Jeg tror ikke det er strikkeren her som er årsaken. Men at prisen for svigermor ble for høy, og har valgt et billigere garn. Hun har nok fått beskjed om at genseren blir annerledes.  Men en som ikke har erfaring, vil ikke forstå konsekvensen. Og ikke sikkert svigermor vil innrømme det.

Jeg syntes den største feilen her er  å ønske seg en så dyr gave i utgangspunktet.  Jeg gir ikke gaver til 2500kr til egne barn engang. 

Derimot hvis svigermor var ennstrikker selv og hadde lyst til å strikke den. Og hun hade betalt garnet selv. Ville selve strikkingen vært en veldig svær gave i seg selv. Det tar mye tid å lage en hel genser

Anonymkode: 48a88...56a

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Litt skummelt å peke ut noen her. Mohair garn er svært dyrt. Og det er nok en mulighet her at svigermor syntes dette ble ganske dyrt. Og gikk for et billigere garn. 2500kr er uansett en svært dyr gave. 

Bare garnet ville ha kostet nesten

2500kr. Kommer an på str. Pluss arbeid. Så jeg har litt lyst å si jeg ikke har helt sympati her, fordi du i utgangspunktet har ønsket deg en alt for dyr  gave. Så tenker svigermor har strekt seg såpass langt iht åmøte ønsket ditt, at jeg hadde kommet til å bruke den

Så neste år.  Ønsker du deg noe til 200kr. Så slipper du å bli skuffet

Anonymkode: 48a88...56a

Ts her.

Det var i grunn et forslag fra svigermor, å få strikket en hvilken som helst genser til meg. Men jeg har visst valgt en genser med dyr garn ja. Jeg strikker ikke selv, jeg visste virkelig ikke at denne genseren strikkes i dyrt garn. Folk selger jo nøyaktig disse hjemmestrikkete gensere på finn til rundt 1000 kr, i riktig garn også.. Men jeg sjekket pris nå og ser at det garnet som kreves til denne genseren er dyrt ja, fra over 60 kr pr 1 nøste. Men ja, jeg ville gledelig betalt for garn, for å få "riktig" genser. Om jeg ble spurt..

Men apropos, det er ikke et spesielt dyr gave i år. Svigermor gir meg "alltid" julegave for ca nøyaktig 2500 kr, jeg har vært sammen med sønnen hennes i 18 år. 😅 Jeg vet ikke hvorfor nøyaktig denne summen. Men jeg vet hvor mye fordi oftest er det et gavekort for hele summen. Jeg er ikke ung og bortskjemt, jeg er I så fall godt voksen og bortskjemt.. 😅

Men tror jeg slår meg til ro at det er det som skjedde her. Genseren med riktig garn og arbeid kom på over 2,5 tusen, pga svært dyrt garn. Og de bestemte seg å bruke ull, og de tenkte virkelig ikke at det var så viktig. Er jo også dyrt ull, forresten, det er 100% ull. Men ja, for min del ble jo ikke dette en genser som jeg ønsket meg, men det får nå bare være. 

Fortsatt takk til alle som hjelper meg å få det ut av systemet. 

Anonymkode: 46583...481

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen. Jeg kom på en ting, ironisk nok, så jeg denne genseren hos min venninne, og hun fikk den av sin svigermor, hun strikket det til henne. Min svigermor strikker ikke, men som sagt, det var hun som tilbudt å få en genser strikket til meg. Jeg føler jeg på det rene hadde ingen forutsetninger å vite at det var en spesielt dyr genser å strikke.

Anonymkode: 46583...481

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei det er jo det jeg føler at jeg ikke kan. Dette er jo en god venninne, vil nesten tro bestevenninna til svigermor. Jeg bil ikke lage noe krangel mellom de, så kan ikke klage. Ja, jeg får vel bruke genseren når jeg besøker sviggers. Ser ut som en ball da. 🤣

Anonymkode: 46583...481

😂

Anonymkode: 91a1a...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts igjen. Jeg kom på en ting, ironisk nok, så jeg denne genseren hos min venninne, og hun fikk den av sin svigermor, hun strikket det til henne. Min svigermor strikker ikke, men som sagt, det var hun som tilbudt å få en genser strikket til meg. Jeg føler jeg på det rene hadde ingen forutsetninger å vite at det var en spesielt dyr genser å strikke.

Anonymkode: 46583...481

Forståelse for det, samtidig så er garn dyrt uansett og hjemmestrikk når man betaler for selve strikkingen i tillegg til garnet blir kostbart. Leit at det ble feil, neste gang kjøper du garnet selv så er du helt sikker på at det blir riktig. Du har ikke vurdert å strikke selv? Jeg lærte å strikke under pandemien, begynte med PetiteKnit genser. 

Anonymkode: acc89...dd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vet med sikkerhet at svigermor ikke kjøpte noe garn.

TS.

Anonymkode: 46583...481

Hvis svigermor ikke har kjøpt garnet, men gitt denne strikkevenninnen en oppskrift med gitt garn så synes jeg det er innafor å si ifra til svigermor.

Man kan åpne forsiktig med å spørre om du vet hvorfor det ble brukt et annet garn enn det som står i oppskriften. Da skjønner svigermor at du har reagert på det uten at du sier direkte om det er negativt eller positivt. Hvis svigermor da svarer at det er hun som har tatt valget selv om hun ikke har kjøpt garnet selv så hadde jeg avsluttet samtalen der og da. Hvis hun sier at hun ikke vet så har jo også svigermor blitt "lurt" av sin venninne? Og da er det innafor å si at genseren er strikket i feil garn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Forståelse for det, samtidig så er garn dyrt uansett og hjemmestrikk når man betaler for selve strikkingen i tillegg til garnet blir kostbart. Leit at det ble feil, neste gang kjøper du garnet selv så er du helt sikker på at det blir riktig. Du har ikke vurdert å strikke selv? Jeg lærte å strikke under pandemien, begynte med PetiteKnit genser. 

Anonymkode: acc89...dd0

Ja, nei, jeg kan ikke strikke selv, det er leit. Jeg har strikket smått før, men aldri så store plagg som en genser. Men nå har jeg problemer med fingre, kommer ikke til å strikke mer.

Men jeg elsker, bare elsker hjemmestrikk. ❤️ Både til meg selv og barna. Jeg har selv venninner som strikker til mine barn, og av og til noe smått til meg. Dere som kan strikke selv, dere er veldig heldige. Heldigvis finnes det finn.no, der man kan kjøpe litt av hvert også innen hjemmestrikk. 😅

TS.

Anonymkode: 46583...481

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Blåttvann said:

Hvis svigermor ikke har kjøpt garnet, men gitt denne strikkevenninnen en oppskrift med gitt garn så synes jeg det er innafor å si ifra til svigermor.

Man kan åpne forsiktig med å spørre om du vet hvorfor det ble brukt et annet garn enn det som står i oppskriften. Da skjønner svigermor at du har reagert på det uten at du sier direkte om det er negativt eller positivt. Hvis svigermor da svarer at det er hun som har tatt valget selv om hun ikke har kjøpt garnet selv så hadde jeg avsluttet samtalen der og da. Hvis hun sier at hun ikke vet så har jo også svigermor blitt "lurt" av sin venninne? Og da er det innafor å si at genseren er strikket i feil garn.

Hei igjen. :)

nei, tror jeg forsonet meg med teorien om at det ble dyrt med mohair og de to damene bestemte seg for å bruke  annet garn i god tro at det ikke betydde så mye. En genser er en genser liksom. 😄

Ingenting annet gjør mening, dette er som sagt gode venninner, kan ikke se at hun dama der skulle ønske å lure svigermor med vilje. Ikke av økonomiske årsaker heller, det gjør ikke mening, hun er av ganske velstående folk, så vidt jeg vet. Og som sagt, hun er en erfaren strikker, så det er ikke en feil av uvitenhet. Men denne mahairpris-teorien gjør mening og gir meg, merkelig nok, ro i sjelen. 😅

jeg skulle selvsagt ønske at de heller spurte meg om jeg ville enten ha en annen genser eller kjøpe garn selv, men men, ikke noe å gjøre med det nå og ikke noe å dvele på, sånn sett. Spør svigermor igjen neste år, insisterer jeg på å kjøpe både garn og oppskrift. 

TS.

Anonymkode: 46583...481

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 15.24):

Ts her. Hun strikker veldig mye, strikket flere "marius" type gensere til mine barn tidligere f.eks. med "proff" mente jeg bare at hun er ingen nybegynner. Men hun har også egen "merkelapp" som hun setter på alle pagg hun strikker, så det er såpass altså.

Hun kjøpte garn selv, spurte meg bare om farge men eneste jeg sa, at nøytral farge, grå eller beige, det blir fint. Genseren er grå. 

Ja, jeg skjønner virkelig ikke hvorfor hun brukte en annen garn. Oppskriften sier "mohair" og gir ikke andre valg. Det kan være at hun ikke liker å strikke i mohair, men jeg vet ingenting om det, kan bare spekulere.

Anonymkode: 46583...481

hvilket mønster er det? hva sier oppskriften om garn? hvilket garn har hun brukt?

Jeg spør, fordi Petiteknit noen ganger har lange lister med alternative garn, så jeg bare lurte på om det er rom for misforståelser eller ikke her?

Anonymkode: 2c832...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...