Gå til innhold

Hva er best/lurest å spise når man spiser lite? Altså, hva er det mest næring i?😊


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis problemet er at du ikke orker noen ting, må du prioritere det du orker. Det hjelper ikke med en plan for sunn mat om du ikke får til å spise den.

Klarer du i det hele tatt å lage mat, eller trenger du lettvinte løsninger? Noen får jo litt motstand mot det hele når apetitten er borte.

Klarer du å ha egg på den loffskiven med aioli? Hvis bløtkokt er "ekkelt", forsøk hardkokt, stekt eller omelett. Finn ut hva som frister deg nok til at du klarer å spise. Loff med aioli er bedre enn ingen mat.

Her i huset er det godmorgen-yoghurt som har funket til lunsj, så da laget jeg egen granola med de tingene ungdommen klarte å akseptere oppi. Da kunne man bruke hvilken yoghurt som helst og bruke olje, honning og lønnesirup i granolaen for å øke kalorinivået. Da laget jeg selv, man kan selvsagt kjøpe. 

Det er uansett et godt triks, å alltid tenke på hvordan man kan øke nivået av energi i alt man klarer å spise. Klarer du pålegg, ta dobbelt så mye. Bruk fullfett meieriprodukter. Gresk yoghurt, h-melk, meierismør. Fløte i kaffen om du drikker det. Dessert hver dag om det frister. 

Pastasalat med skruer, stekt kylling  osteterninger, kokt egg, dressing og de grønnsakene man liker er ganske lettvint og enkelt å tilpasse egen smak. 

Suppe kan man ha ost og fløte i. Det samme med pastaretter. 

Ikke tenk bør, tenk ut hva du faktisk klarer. Det er en stor jobb å ta vare på seg selv når apetitten mangler, masse lykke til!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klarer du å spise lever? Da mener jeg ikke leverpostei, men lever. Lever i fløtesaus for eksempel. Lever er uten tvil det mest næringsrike du kan spise! Jeg prøver å spise litt lever hver dag. En liten bit, eller kvernet sammen med kjøttdeig.

Anonymkode: a7cbb...8f8

  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også perioder med manglende matlyst og da går det i

Havre og chiagrøt kokt på havremelk og en klikk peanøttsmør (lager selv men kun peanøtter)

Smoothie med banan,bær,havregryn,dadler peanøttsmør,valnøtter og avocado.

Linsepålegg/hummus på maiskaker med chia og havsalt.

Poterbåter med urtesalt 

Kokt quinoa med linser og edamamebønner

Anonymkode: 912e2...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en periode med lignende problem (ingen matlyst og måtte finne ting som var lettspist med næring). Dette funket best for meg:

Omelett med potet, ost og eventuelt spinat/paprika/tomat etter hva du liker. Laget så jeg hadde i kjøleskapet og kunne forsyne meg. 

Hadde kokte egg tilgjengelig. Kunne feks spise en rett i koppen-tomatsuppe med egg og ost.
Laget som en annen nevner en «tapas-tallerken» med ting som skinke, ostestaver, tomater, kjeks med hummus til som jeg småspiser på. 

Prøvde å drikke et lite glass Biola med havregryn om dagen.

Ha gjerne sjokomelk i kjøleskapet om du liker det, men prøv å spise før du drikker deg mett. 

Anonymkode: f9931...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter.

Anonymkode: 0e6b7...b71

Dette. 

Rene animalske produkter er det mest næringstette som finnes. 

Anonymkode: 3702d...7bf

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (13 timer siden):

Kjøtt sies å være skadelig for oss, men i "forskningen" er det ikke gjort forskjell på pølser og biff. Pølser inneholder masse dritt og det sier seg nesten selv at et produkt laget av en fersk råvare (kjøtt med kort holdbarhet) som plutselig blir tilsatt masse greier og får månedsvis med holdbarhet inneholder ting som ikke er bra for oss. Men du finner pølser som ikke er så ille. Spekemat er bra! Salt er ikke farlig.

Stemmer. Og forskningen sier heller ikke noe om hva annen man folk spiser i tillegg til kjøtt, så forskning er temmelig ufullstendig og gir ikke et riktig bilde. 

Spis rent økologisk rødt kjøtt, dropp stivelsesrik mat, ferdigmat osv. 

Anonymkode: 3702d...7bf

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aioli er ikke så ille, men hjemmelaget aioli er kaloririkt og sunt. Eggeplommer, en kaldpresset god olivenolje, grov sennep, sitron, hvitløk, salt og pepper og du kan spise så mye du vil av den med god samvittighet.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smoothie med yoghurt og rått egg. 

Anonymkode: aed90...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtter, tørket frukt, sjokolade, bakverk, gryn.

Oljer!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 1.51):

Jeg går på medisiner som gir lite matlyst, og jeg blir fort mett når jeg spiser, men jeg har ikke lyst på noen ting.. Nå spiser jeg mest loff og aioli🙈🙊 Selv om jeg ikke har matlyst, så kjenner jeg en tomhetsfølelse/sult i magen, og da blir det enda en skive med aioli..

Men jeg trenger å spise mat som gir næring, som gjør meg mett på en ordentlig måte. 

Har dere forslag til mat som er bra, som metter og samtidig gir kroppen det den trenger?🙏😊

Anonymkode: 190c7...625

Nøtter, mandler, egg og havregryn. 

 

Anonymkode: 22299...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...