Gå til innhold

Lei av å bli «lurt» til å bære barnevakt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare lufter dette da jeg lurer på om dette er vanlig eller om flere hadde reagert på dette.

Min datter (7 år, går i 2 klasse) har flere venner i klassen, alle bor et stykke unna oss sånn at man er avhengig av bil for å treffes på fritiden. Ganske ofte får jeg meldinger som «hei, mitt barn vil gjerne komme til dere for å leke med barnet deres». Vårt barn blir nesten aldri invitert på besøk til de andre, men flere av de inviterer ofte sine barn hjem til oss. Det er i og for seg greit det, når vi ikke har andre planer, for barnet vårt liker godt å ha venner på besøk. 

I dag kom det en slik melding fra en mamma, igjen. Ganske tidlig (8 tiden, midt i juleferien). Der hun spurte om hennes datter kunne komme en tur for hun hadde så lyst til å leke med vår datter. Jeg sa det var ok, men kjente jeg ble irritert da hun leverte, og sa «Jeg henter henne i 16.30 tiden, er ferdig på jobb klokka 4.»

Altså, når hun åpenbart trenger barnevakt på grunn av jobb, så kunne hun jo ha skrevet det i utgangspunktet, og vært ærlig på det. Og hun kunne jo spurt om det litt før også. Kjenner at jeg føler meg utbyttet, og lurer på om jeg er skikkelig kjip hvis jeg sier nei til å få barnets venner på besøk? Vil gjerne at de skal leke sammen, men når de er sammen en hel dag, blir de også litt smålei av hverandre, og det blir en del ekstra for min del å finne på for at de skal kose seg hele tiden.

Anonymkode: c88c8...db9

  • Liker 16
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg også opplevd. Men bare med et barn.

Ingen andre.

Så heldigvis ikke mange som er sånn.

Etterhvert lar man jo bare være å svare på melding/ta telefonen når den ringer. 

Anonymkode: 5dd54...96f

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare lufter dette da jeg lurer på om dette er vanlig eller om flere hadde reagert på dette.

Min datter (7 år, går i 2 klasse) har flere venner i klassen, alle bor et stykke unna oss sånn at man er avhengig av bil for å treffes på fritiden. Ganske ofte får jeg meldinger som «hei, mitt barn vil gjerne komme til dere for å leke med barnet deres». Vårt barn blir nesten aldri invitert på besøk til de andre, men flere av de inviterer ofte sine barn hjem til oss. Det er i og for seg greit det, når vi ikke har andre planer, for barnet vårt liker godt å ha venner på besøk. 

I dag kom det en slik melding fra en mamma, igjen. Ganske tidlig (8 tiden, midt i juleferien). Der hun spurte om hennes datter kunne komme en tur for hun hadde så lyst til å leke med vår datter. Jeg sa det var ok, men kjente jeg ble irritert da hun leverte, og sa «Jeg henter henne i 16.30 tiden, er ferdig på jobb klokka 4.»

Altså, når hun åpenbart trenger barnevakt på grunn av jobb, så kunne hun jo ha skrevet det i utgangspunktet, og vært ærlig på det. Og hun kunne jo spurt om det litt før også. Kjenner at jeg føler meg utbyttet, og lurer på om jeg er skikkelig kjip hvis jeg sier nei til å få barnets venner på besøk? Vil gjerne at de skal leke sammen, men når de er sammen en hel dag, blir de også litt smålei av hverandre, og det blir en del ekstra for min del å finne på for at de skal kose seg hele tiden.

Anonymkode: c88c8...db9

Altså den i dag skjønner jeg er irriterende da burde de jo si det på forhånd. Men sånn ellers er det vel koselig at de ringer å sier at barnet har lyst å besøke barnet ditt. Du kan jo også ringe til de og si at barnet ditt har veldig lyst å besøke deres barn og spør om det er greit? 

Anonymkode: 8110d...8fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det hadde vært veldig koselig. Vi er hjemme mellom 11 og 15, så hun kan gjerne komme en tur i det tidsrommet".

Anonymkode: d3509...976

  • Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig oppførsel av denne moren. Forstår godt at du blir irritert.

Anonymkode: f8650...305

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det trenger jo ikke bety annet enn at den opprinnelige barnevakten ikke kunne hente denne jenta hos dere, derfor måtte det bli slik at moren hentet etter jobb 🤷🏻‍♀️

Og tar du initiativ til at din datter kan besøke sine venninner da? Får litt inntrykk av at du bare venter på at de skal invitere..?

Anonymkode: ff261...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ofte "barnevakt" for min sønns kamerat, men da er det avtalt 

Med denne moren må du passe på tidspunkt. Si at det passer mellom 11 og 13 feks. 

Anonymkode: afd85...a5c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokka 8 hadde hun ikke fått svar av meg en lørdag i juleferien, det er helt klart. Hadde hun vært i beit for barnevakt, så burde hun vært ærlig om det....

Du vet jo etter hvert hvor du har disse, og ja, det er frekt. Du får sette grenser evt si at det ikke passer, men si at din datter kan komme på besøk mellom x og y klokkeslett. Skjønner godt at 7-åringer kan bli litt lei etter en hel arbeidsdag pluss litt sammen....

Sett grenser, og si at det dessverre ikke passer med besøk i dag, men at datter kan komme til dem, eller at dere kan ta imot besøk på søndag fra 12-15 (eller tilsvarende). Da er du imøtekommende, men setter rammene selv.

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette skjedd ofte? Jeg tenker du må bare begynne å sette grenser. «Så koselig! Det passer at hun er her mellom 09-12». Da slipper du tenke mer på det. 

Anonymkode: 9382b...6fc

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Bare lufter dette da jeg lurer på om dette er vanlig eller om flere hadde reagert på dette.

Min datter (7 år, går i 2 klasse) har flere venner i klassen, alle bor et stykke unna oss sånn at man er avhengig av bil for å treffes på fritiden. Ganske ofte får jeg meldinger som «hei, mitt barn vil gjerne komme til dere for å leke med barnet deres». Vårt barn blir nesten aldri invitert på besøk til de andre, men flere av de inviterer ofte sine barn hjem til oss. Det er i og for seg greit det, når vi ikke har andre planer, for barnet vårt liker godt å ha venner på besøk. 

I dag kom det en slik melding fra en mamma, igjen. Ganske tidlig (8 tiden, midt i juleferien). Der hun spurte om hennes datter kunne komme en tur for hun hadde så lyst til å leke med vår datter. Jeg sa det var ok, men kjente jeg ble irritert da hun leverte, og sa «Jeg henter henne i 16.30 tiden, er ferdig på jobb klokka 4.»

Altså, når hun åpenbart trenger barnevakt på grunn av jobb, så kunne hun jo ha skrevet det i utgangspunktet, og vært ærlig på det. Og hun kunne jo spurt om det litt før også. Kjenner at jeg føler meg utbyttet, og lurer på om jeg er skikkelig kjip hvis jeg sier nei til å få barnets venner på besøk? Vil gjerne at de skal leke sammen, men når de er sammen en hel dag, blir de også litt smålei av hverandre, og det blir en del ekstra for min del å finne på for at de skal kose seg hele tiden.

Anonymkode: c88c8...db9

Det var frekt. Du burde sagt at det passer desverre ikke for du har en avtale kl 14. Så lærer hun at det ikke bare er å bestille tid hos andre. 

Jeg har avtaler ofte med tid. Det passer/vi inviterer fra kl x og til kl x. 

Anonymkode: 511c8...e8e

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns forsåvidt det er greit om det er kos for barna, men hun burde vær ærlig med deg om at hun trengte barnevakt. 
Skjer det ofte må du jo bare sette grenser på tidspunkt som andre skriver her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Plantemas said:

Syns forsåvidt det er greit om det er kos for barna, men hun burde vær ærlig med deg om at hun trengte barnevakt. 
Skjer det ofte må du jo bare sette grenser på tidspunkt som andre skriver her. 

Jeg er også enig. Hadde fint hatt barnet her om mor måtte på jobb. Men da vil jeg vite det før.  

Anonymkode: 9382b...6fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har opplevd dette. Utrolig irriterende. Det er i utgangspunktet ikke nødvendigvis noe problem å hjelpe til / gjøre tjenester for hverandre. Men da må man være ærlig på at det er det det er. Her fikk jeg alltid melding om at venninnen ønsket å treffe min datter. Etterhvert kom det frem at søskenet også skulle bli med. De gangene jeg sa at det ikke passet å levere søskenet her også så endte det hele med å ikke bli noe av. Vær ærlig om at du trenger hjelp, så kan den andre også benytte seg av det i retur. Ikke pakk det inn. 

Anonymkode: a234f...245

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Bare lufter dette da jeg lurer på om dette er vanlig eller om flere hadde reagert på dette.

Min datter (7 år, går i 2 klasse) har flere venner i klassen, alle bor et stykke unna oss sånn at man er avhengig av bil for å treffes på fritiden. Ganske ofte får jeg meldinger som «hei, mitt barn vil gjerne komme til dere for å leke med barnet deres». Vårt barn blir nesten aldri invitert på besøk til de andre, men flere av de inviterer ofte sine barn hjem til oss. Det er i og for seg greit det, når vi ikke har andre planer, for barnet vårt liker godt å ha venner på besøk. 

I dag kom det en slik melding fra en mamma, igjen. Ganske tidlig (8 tiden, midt i juleferien). Der hun spurte om hennes datter kunne komme en tur for hun hadde så lyst til å leke med vår datter. Jeg sa det var ok, men kjente jeg ble irritert da hun leverte, og sa «Jeg henter henne i 16.30 tiden, er ferdig på jobb klokka 4.»

Altså, når hun åpenbart trenger barnevakt på grunn av jobb, så kunne hun jo ha skrevet det i utgangspunktet, og vært ærlig på det. Og hun kunne jo spurt om det litt før også. Kjenner at jeg føler meg utbyttet, og lurer på om jeg er skikkelig kjip hvis jeg sier nei til å få barnets venner på besøk? Vil gjerne at de skal leke sammen, men når de er sammen en hel dag, blir de også litt smålei av hverandre, og det blir en del ekstra for min del å finne på for at de skal kose seg hele tiden.

Anonymkode: c88c8...db9

Vi opplever stadig vekk det samme, TS, og jeg er dritt lei. Senest i dag fikk vi «dumpet» et barn her i 5 timer, som ikke ble etterspurt av foreldrene EN eneste gang. Ble heller ikke hentet før vi ba barnet om å ringe hjem fordi det var på tide å avslutte da vårt barn var sliten. Slikt skjer ofte her med barnas klasse venner, foreldrene ber de hit og henter de ikke igjen/evt det går mange timer. Hver eneste gang. Og de ber aldri barna våre tilbake. Sykt frekt, og vi kommer til å si oftere nei fremover. Veldig hyggelig med besøk et par timer, men det går kun en vei og det blir bare for mye i lengden.  

Anonymkode: 9d267...325

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det samme veldig ofte, samme barnet hver gang. Kommer stort sett uanmeldt og alene på døren. Det har han gjort siden 1 klasse og han bare var 6 år. Kommer stort sett alltid sulten, uten refleks og med skitne klær. Foreldrene spør aldri etter han og hvis jeg ikke sender han hjem er han her til leggetid og vel så det. Trist hele greien. Barnet går også veldig dårlig sammen med mitt, så er alltid mye konflikter og ikke særlig kjekt å ha han her. 

Anonymkode: b47a9...f08

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis dette ikke er et tulleinnlegg.. 

Så skulle du jo ha sagt "16.30? Det passer ikke. Vi skal bort kl 10.30.. hvis du ønsket barnepass pga jobb burde du skrevet det, og funnet en annen"

Hun mora må jo være helt blåst. 

Anonymkode: b1cc3...4eb

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplevde det med ett barn. En dag sto han på døra, det var lørdag, med tannbørsten i hånda. Jeg ringte mor og hun sa han ville overnatte, jeg sa at jeg ikke var barnevakt så han kunne bli hvis hun var hjemme. Han hadde aldri sovet hos oss før. Og hva ser jeg? Mor poster bilder av at hun er ute på byen og fester.

Anonymkode: 8aab3...761

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært meg etter noen år som mamma. Jeg svarer ingen meldinger før kl 10.00, vi tar ikke imot besøk før kl 11.00 i helger og fridager. Vi liker selv å ta det med ro om morgenen. Er det barnevakt, de er ute etter, da får de spørre om det og ikke besøk. Jeg har møtt noen luringer, men stort sett de fleste er reale. 

Anonymkode: d8fe3...0ac

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha serr? Jeg hadde sagt det rett ut at hallo, det er alt for lenge. Vi skal bort i 11/12 alt ettersom tiden. Hvis du trengte barnevakt så må du jo si det . Wtf😂

Anonymkode: d8b73...14b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...