Gå til innhold

Hvorfor spiser kristne svin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var nok lurt å ha dette forbudet mot svin i varme land dengang for 2000 år siden. Husk at disse reglene ble nedskrevet i en annen tid, og hundrevis av år før kjøleskapet kom. Det var faktisk fornuftige regler dengang. 

Anonymkode: f6035...da7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://les.norsk-bibel.no -> Markus Evangeliet 7:18-19
"Han sier til dem: Er dere også like uforstandige? Skjønner dere ikke at det som kommer inn i mennesket utenfra, ikke kan gjøre ham uren, fordi det ikke kommer inn i hjertet, men går ned i magen og ut den naturlige veien, og slik blir all mat renset"


Det er mye frem og tilbake med svin.
Alle kjøttyper har negative sider med seg og svin er inget unntak
https://www.healthline.com/nutrition/is-pork-bad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 20.47):

Når ikke jøder gjør det. Kristendommen er vel grunnlagt på jødedommen?

Anonymkode: 44e6f...184

Kristne er ikke pålagt å følge Moselovene etter at Jesus døde på korset. Derfor.

AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 20.57):

Jeg tror at det mest relevant svaret er den du fikk ovenfor. Kristne velger og vraker som det passer dem.

Anonymkode: 3dc8f...928

Feil, se svaret over, det forklarer hvorfor.

AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 20.51):

Kristne kan velge og vrake i «reglene». Er det noe man ikke liker, så utelater man det helt enkelt. 

Anonymkode: 5d30a...2c7

Vi kan ikke det, men Moselovene gjelder for jødene, ikke for kristne.

Anonymkode: fb977...268

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 20.54):

Kansje de som faktisk har lest Bibelen både det gamle OG det nye skal uttale seg om dette temaet. 

 

Anonymkode: d7de0...db8

Jeg har lest endel i Bibelen og det står svart på hvitt at man verken skal spise gris eller enkelte dyr som lever under vann. Dette er grunnen til at b.la mange kristne ortodokse ikke spiser reker. Men svin, det er vel av samme årsak som at ingen bruker kun lin på kroppen (står i bibelen), man velger det som passer og overser resten. Som er en fascinerende logikk. 

Anonymkode: cdbc8...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 15.31):

Kristne er ikke pålagt å følge Moselovene etter at Jesus døde på korset. Derfor.

Feil, se svaret over, det forklarer hvorfor.

Vi kan ikke det, men Moselovene gjelder for jødene, ikke for kristne.

Anonymkode: fb977...268

Gris og enkelte andre matvarer var uhygenisk på den tiden og direkte farlig. Både Bibelen og Koranen tar opp dette. Men det er fremdeles rart at man skal velge og vrake hva som passer til nåtiden. Synes jeg. 

Endret av miss spjåk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har lest endel i Bibelen og det står svart på hvitt at man verken skal spise gris eller enkelte dyr som lever under vann. Dette er grunnen til at b.la mange kristne ortodokse ikke spiser reker. Men svin, det er vel av samme årsak som at ingen bruker kun lin på kroppen (står i bibelen), man velger det som passer og overser resten. Som er en fascinerende logikk. 

Anonymkode: cdbc8...90b

Det står ikke at man ikke skal spise gris, det står at jøder ikke skal gjøre det, så slik sett bommer du med den anklagen.

Men i rettferdighetens navn må det sies at de fleste kristne tror de er underlagt de ti bud, som jo også er en del av loven gitt til jødene, så i det henseende kan vi absolutt snakke om å velge og vrake. Men de ti bud skiller seg dog ganske tydelig fra resten av loven, så man kan argumentere for at de egentlig ble gitt til alle (selv om det ikke står eksplisitt i bibelen).

46 minutter siden, miss spjåk said:

Gris og enkelte andre matvarer var uhygenisk på den tiden og direkte farlig. Både Bibelen og Koranen tar opp dette. Men det er fremdeles rart at man skal velge og vrake hva som passer til nåtiden. Synes jeg. 

Kan ikke komme på at det står at gris er uhygienisk, om du da ikke tenker på "urent."

Enkelte av budene om renslighet o.l kan man finne logiske forklaringer på, men så har du alt dette med dyreofringer, steining av syndere osv, og da blir det vanskelig å se de logiske/gode/samfunnsmessige grunnene til slike bud.

Endret av linsejesus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en kulturell ting som har blitt en religiøs ting etter at monotheisme tok over (jøder med påfølgende arv til kristne og muslimer.

Å holde geiter,sau og kuer var status siden de gav kjøtt og melk, mens gris bare gav kjøtt, og ble dermed det lav status kastene spiste og holdt. Dette ble dermed det jødene regler for hva som kunne spise og ikke spise, islam arvet jo mer av sine regler fra Jødene enn fra Kristendommen (ironisk nok), mens kristendommen som bredte seg om til vest europa hvor det ikke var en spesiell stigma på gris, tilpasset seg de lokale vanene og dermed spiser kristne gris. 

Jeg tror nok at de tidligste kristne også hadde regler som jødene de kom fra, men dette forandret seg over tid til det vi har i dag, men jeg tror neppe at gris var mer sykdomsbefengt enn andre dyr.

Husk dette når vi kritiserer asiater som spiser katt og hund, det er en 100% kulturell ting, og ikke logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har lest endel i Bibelen og det står svart på hvitt at man verken skal spise gris eller enkelte dyr som lever under vann. Dette er grunnen til at b.la mange kristne ortodokse ikke spiser reker. Men svin, det er vel av samme årsak som at ingen bruker kun lin på kroppen (står i bibelen), man velger det som passer og overser resten. Som er en fascinerende logikk. 

Anonymkode: cdbc8...90b

Dette handler om forskjellen på å være fundamentalist og liberal troende, ikke kun om å plukke regler man liker og ikke. Liberale mener det er forskjell på allmenngyldige regler som ikke drep, ikke stjel, ikke skad andre - og hygiene/kulturelle regler som var viktige i et stammesamfunn i en helt annen tid. Feks dette med å ikke spise hummer - antagelig har det vært parasitter e.l som har gjort folk syke av å spise dette, og i mangel av et bedre ord ble de kalt «urene» og folk sluttet å spise de. I dag er dette ikke relevant. 😊

Anonymkode: 79907...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 20.47):

Når ikke jøder gjør det. Kristendommen er vel grunnlagt på jødedommen?

Anonymkode: 44e6f...184

Er vel ikke vanskeligere enn at hygiene og mulighet for kjøling er bedre enn ved kristus sin tid.

På den tiden var det vanskelig å spise svinekjøtt da det ble fort bedervet. Derfor en regel om at det ikke skulle spises.

Nå er det ikke slik lenger og det er derfor ikke en god grunn lengre for å ikke spise det gode kjøttet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 8.05):

Det er vel derfor så mange konverterer til Islam😉

Anonymkode: 3dc8f...928

Det er flere som konverterer til kristendommen. tror jeg.

Anonymkode: 0a458...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 21.00):

 For eksempel kjenner jeg til mange muslimer som ikke spiser svin, men som for eksempel drikker alkohol og/eller slår kone og barn. 

Anonymkode: ebe5e...567

  

AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 8.08):

Jeg kjenner også mange kristne som slår kone og barn. Hvilken relevans har det?

Anonymkode: 3d357...5e9

Jeg tror ingen av dere kjenner til mange muslimer og kristne som slår kone og barn.

Anonymkode: 0a458...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

miss spjåk skrev (På 4.1.2024 den 9.33):

Gris og enkelte andre matvarer var uhygenisk på den tiden og direkte farlig. Både Bibelen og Koranen tar opp dette. Men det er fremdeles rart at man skal velge og vrake hva som passer til nåtiden. Synes jeg. 

Vi gjør ikke det, Moselovene gjelder for jødene ikke for kristne etter at Jesus opphevet disse da Han døde på korset.

Anonymkode: fb977...268

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de ikke leser gt😅

Anonymkode: 9ac34...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 20.47):

Når ikke jøder gjør det. Kristendommen er vel grunnlagt på jødedommen?

Anonymkode: 44e6f...184

Fordi det er to forskjellige religioner. Jødedommen har mer til felles med islam enn kristendommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 21.19):

Jeg vet i alle fall at mange muslimer er hjernevasket til å ikke spise svin. Jeg hadde en diskusjon med en person som fortalte meg at det er insekter og parasitter i svinekjøtt og at det ikke er rent. Han viste med propagandabilder han trodde på at svinekjøtt som var gnikket inn i noe som så ut som krydder, men på bilder sto det at det var insekter. Han hevdet at det er vanlig at når man kutter opp grisekjøtt før det selges i butikkene, så vil insekter kravle ut av kjøttet. :roll: 
Jeg tenkte bare "Stakkars mann som tror på slikt". 

Jeg har ikke noe problem med at andre ikke spiser svin. Det er mye negativt med svinekjøttindustrien og jo færre som vil ha kjøttet, jo bedre for griser tenker jeg. Men jeg syns veldig synd på mennesker som tror på svada fordi de har blitt foret løyner. 

Anonymkode: 17e28...40e

Vel, så.en episode av dr House, der var det parasitter i svinekjøtt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de ikke har sett dokumentaren om de stakkars grisene i fjøset som blir utsatt for vold. 

Anonymkode: d1ed7...35e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er flere som konverterer til kristendommen. tror jeg.

Anonymkode: 0a458...de8

Det står konverterte. Altså fra en eldre religion til en ny. Mener du at flere konverter til kristendommen i dag? 

Anonymkode: 01f3a...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser på de gamle bøkene mer som som datidens FHI, så handler de i bunn om anbefalinger om å ikke spise svin om faren for munn og klovsyke eller noe i den dur. Vi følger en mer oppdatert anbefaling den i dag: Ikke spis underkokt svinekjøtt.

Meste kan forklares om man bare tar av moderne brillene og setter i kontekst hvordan ting var før i tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...