Lawyam Skrevet 30. desember 2023 #21 Del Skrevet 30. desember 2023 (endret) Fordi det står tydelig at ingenting Gud har skapt er urent og at det eneste som er urent er det som kommer fra menneskets munn, ikke noe som kommer inn. Når det gjaldt jødene så handlet det som utgangspunkt, hvis du leser i Bibelen ikke om å spise svin, men kjøtt, som ofte var svin, som ble ofret til avguder på den tiden....og det ville de bli urene av...å spise det etter at det var ofret til noen andre enn Gud. Endret 30. desember 2023 av Lawyam 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #22 Del Skrevet 30. desember 2023 Jeg vil anta fordi kristne ble fordrevet nordover mot europa. Her er det ikke like stor fare for at svinekjøttet blir ødelagt da det er lange kalde vintre. Svin er et hardfør, billig dyr. Anonymkode: 1f6ef...493 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #23 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Verken jøder eller muslimer spiser svin. Pga urenslighet og farer for sykdom og bakterier. Men kristne har ingen slik regel. Anonymkode: 44eb2...573 Siden svin er altetende, og at kjøttetere har høyere sannsynlighet for å ha parasitter var det nok fornuftig før i tiden. I dag har vi enkle tester for å sjekke om de har det. Det er heller ingen som spiser svinekjøtt rått, eller medium stekt slik som med fe. Åndelige religioner er jo bare humbug, så hva deres skrifter sier er irrelevant og irrasjonellt. Anonymkode: eabd4...d65 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 30. desember 2023 #24 Del Skrevet 30. desember 2023 https://www.forskning.no/jul-mat-religion/hvorfor-er-det-bare-kristne-som-spiser-gris/2301152 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #25 Del Skrevet 30. desember 2023 Gamle testamentet tillater kun kjøtt fra plantespisere med kløyvde klover. Så kristne og jøder som følger gamletestamentet har veldig strenge kjøttregler . men i nye testamentet endrer jesus reglene for å skille mellom jøder og kristne og dermed ble all uren mat ren. Dette kan du lese om i markus 7.17 -19 Anonymkode: 264b4...835 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #26 Del Skrevet 30. desember 2023 Jeg vet i alle fall at mange muslimer er hjernevasket til å ikke spise svin. Jeg hadde en diskusjon med en person som fortalte meg at det er insekter og parasitter i svinekjøtt og at det ikke er rent. Han viste med propagandabilder han trodde på at svinekjøtt som var gnikket inn i noe som så ut som krydder, men på bilder sto det at det var insekter. Han hevdet at det er vanlig at når man kutter opp grisekjøtt før det selges i butikkene, så vil insekter kravle ut av kjøttet. Jeg tenkte bare "Stakkars mann som tror på slikt". Jeg har ikke noe problem med at andre ikke spiser svin. Det er mye negativt med svinekjøttindustrien og jo færre som vil ha kjøttet, jo bedre for griser tenker jeg. Men jeg syns veldig synd på mennesker som tror på svada fordi de har blitt foret løyner. Anonymkode: 17e28...40e 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #27 Del Skrevet 30. desember 2023 49 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil anta fordi kristne ble fordrevet nordover mot europa. Her er det ikke like stor fare for at svinekjøttet blir ødelagt da det er lange kalde vintre. Svin er et hardfør, billig dyr. Anonymkode: 1f6ef...493 Det er heller motsatt. Europeere hadde allerede spist svin i tusenvis av år før de ble kristne. Lokal kultur overkjører ofte importert religion når de kræsjer. F.eks. har muslimer i f.eks. Somalia og Afghanistan forskjellige lister med dyr som de anser som haram. Anonymkode: ac19a...e03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #28 Del Skrevet 30. desember 2023 Fordi gris var et av dyrene vi kunne ale opp. Da snakker jeg om Norge. Kjøttet her inneholder ikke trikiner Anonymkode: 36714...601 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 30. desember 2023 #29 Del Skrevet 30. desember 2023 Her er litt info om hvorfor kristne spiser svin: https://www.forskning.no/jul-mat-religion/hvorfor-er-det-bare-kristne-som-spiser-gris/2301152 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #30 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men det gjør jo veldig mange fra andre religioner også - forskjellen er at akkurat det med spising av svinekjøtt ser ut til å være viktigere for f.eks muslimer å overholde, enn en del av de andre reglene. For eksempel kjenner jeg til mange muslimer som ikke spiser svin, men som for eksempel drikker alkohol og/eller slår kone og barn. Anonymkode: ebe5e...567 Så du kjenner mange muslimer som slår kone og barn? Så det å utøve vold her til lands er kun forbehold muslimer? Så min bestevenninna som er forresten etnisk norsk,som ble voldtatt og slått av sin egen far har lyget hele veien. Godt å vite. Anonymkode: 3dc8f...928 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #31 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vet i alle fall at mange muslimer er hjernevasket til å ikke spise svin. Jeg hadde en diskusjon med en person som fortalte meg at det er insekter og parasitter i svinekjøtt og at det ikke er rent. Han viste med propagandabilder han trodde på at svinekjøtt som var gnikket inn i noe som så ut som krydder, men på bilder sto det at det var insekter. Han hevdet at det er vanlig at når man kutter opp grisekjøtt før det selges i butikkene, så vil insekter kravle ut av kjøttet. Jeg tenkte bare "Stakkars mann som tror på slikt". Jeg har ikke noe problem med at andre ikke spiser svin. Det er mye negativt med svinekjøttindustrien og jo færre som vil ha kjøttet, jo bedre for griser tenker jeg. Men jeg syns veldig synd på mennesker som tror på svada fordi de har blitt foret løyner. Anonymkode: 17e28...40e Hvorfor spiser ikke jøder svin?Hvorfor er det bare muslimsk "propaganda"? Anonymkode: 3dc8f...928 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #32 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvorfor spiser ikke jøder svin?Hvorfor er det bare muslimsk "propaganda"? Anonymkode: 3dc8f...928 Jeg har ikke snakket med noen jøder om svin. Jeg kjenner en som er "jødisk" som ble oppdratt til å ikke spise svin som gjør det som voksen, men jeg har aldri spurt hvorfor de ikke gjør det. Grunnen til at jeg snakket med en muslim om dette var ren tilfeldighet. Det var ikke jeg som begynte samtalen om det tema. Anonymkode: 17e28...40e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #33 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Så du kjenner mange muslimer som slår kone og barn? Så det å utøve vold her til lands er kun forbehold muslimer? Så min bestevenninna som er forresten etnisk norsk,som ble voldtatt og slått av sin egen far har lyget hele veien. Godt å vite. Anonymkode: 3dc8f...928 Hvor i AB sitt innlegg leste du dette? Nå kommer du med stråmannsargumenter. Poenget var vel at muslimer som mennesker med andre religioner kan også velge og vrake i hvilke regler de følger. Noen regler blir slavisk prioritert mens andre regler ikke blir det. Dette gjelder er stort sett normen for alle religiøse. Anonymkode: 17e28...40e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #34 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når ikke jøder gjør det. Kristendommen er vel grunnlagt på jødedommen? Anonymkode: 44e6f...184 Ja, altså det står om dette i det gamle testamentet, at man ikke skal spise svin. Nå lever vel kristne etter det nye testamentet. Ikke ut i fra grunnlaget, altså det gamle testamentet og jødedommen. Jesus frelste dem jo fra en del av gt synder. Det er jo også riktig som flere sier her at man velger det som passer. Kristne faster jo ikke lenger men spiser fortsatt fastelavnsboller, her har kristne bare valgt og lukke øynene og fråtse året rundt. Anonymkode: 01f3a...c65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #35 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Siden svin er altetende, og at kjøttetere har høyere sannsynlighet for å ha parasitter var det nok fornuftig før i tiden. I dag har vi enkle tester for å sjekke om de har det. Det er heller ingen som spiser svinekjøtt rått, eller medium stekt slik som med fe. Åndelige religioner er jo bare humbug, så hva deres skrifter sier er irrelevant og irrasjonellt. Anonymkode: eabd4...d65 På en annen side var det fornuft i det. Da man ikke hadde enkle tester eller god opplysning var det religion folk gikk for. I nyere tid, man oppdaget hygiene og bakterier og myndighetene ønsket at folk skulle vaske seg. Det gikk ikke igjennom, før en ble bedt om og bade lørdag og komme i kirken ren og i søndagsklær søndag. Anonymkode: 01f3a...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #36 Del Skrevet 30. desember 2023 Kristendommen har jo blitt tilpasset tid og sted, ikke sånn som islam som fremdeles henger igjen på 600 tallet. Anonymkode: 4a364...3f8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #37 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor i AB sitt innlegg leste du dette? Nå kommer du med stråmannsargumenter. Poenget var vel at muslimer som mennesker med andre religioner kan også velge og vrake i hvilke regler de følger. Noen regler blir slavisk prioritert mens andre regler ikke blir det. Dette gjelder er stort sett normen for alle religiøse. Anonymkode: 17e28...40e AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor i AB sitt innlegg leste du dette? Nå kommer du med stråmannsargumenter. Poenget var vel at muslimer som mennesker med andre religioner kan også velge og vrake i hvilke regler de følger. Noen regler blir slavisk prioritert mens andre regler ikke blir det. Dette gjelder er stort sett normen for alle religiøse. Anonymkode: 17e28...40e "For eksempel kjenner jeg til mange muslimer som ikke spiser svin, men som for eksempel drikker alkohol og/eller slår kone og barn. " Om ikke dette er rasistisk og diskriminerende så vet ikke jeg altså. Fo noe ekle folk der finnes her. Poenget er jo at noe ting velges og vrakes. Men akkurat det å ikke spise svin har blitt opprettholdet av både jøder og muslimer,så ingen poeng med å fremstille muslimer som idioter. Anonymkode: 3dc8f...928 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #38 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kristendommen har jo blitt tilpasset tid og sted, ikke sånn som islam som fremdeles henger igjen på 600 tallet. Anonymkode: 4a364...3f8 Det er vel derfor så mange konverterer til Islam😉 Anonymkode: 3dc8f...928 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #39 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har ikke snakket med noen jøder om svin. Jeg kjenner en som er "jødisk" som ble oppdratt til å ikke spise svin som gjør det som voksen, men jeg har aldri spurt hvorfor de ikke gjør det. Grunnen til at jeg snakket med en muslim om dette var ren tilfeldighet. Det var ikke jeg som begynte samtalen om det tema. Anonymkode: 17e28...40e Men jøder har jo samme regel. Hadde du beskyldt en jøde for å spre propaganda,eller er hatet ditt bare rettet mot muslimer? Anonymkode: 3dc8f...928 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #40 Del Skrevet 31. desember 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Men det gjør jo veldig mange fra andre religioner også - forskjellen er at akkurat det med spising av svinekjøtt ser ut til å være viktigere for f.eks muslimer å overholde, enn en del av de andre reglene. For eksempel kjenner jeg til mange muslimer som ikke spiser svin, men som for eksempel drikker alkohol og/eller slår kone og barn. Anonymkode: ebe5e...567 Jeg kjenner også mange kristne som slår kone og barn. Hvilken relevans har det? Anonymkode: 3d357...5e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå