Gå til innhold

Torsdag og fredag til uka er det meldt ned mot -22 grader her vi bor. Gå til skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ikke vandt med slik kulde. Det blir i såfall det kaldeste på 44 år. Barna her i huset går i 3. og 5. klasse. Kan de gå to km til skolen i slik kulde? Det er meldt litt nordavind og, så effektivt blir det nok -25 kanskje.

Hva tenker dere?

Ps. Jeg vet det er -40 på Finnmarksvidda, men de som bor der er vandt til det. Det er vi ikke her i Oslo-området.

Anonymkode: 5579c...5ec

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var liten var det ofte minus 20 og mer om vinteren gikk da til skolen. Bor i Oslo området. 

Anonymkode: 337e7...412

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Da morfar var liten gikk han over fjellet til skolen i -40. Tror faktisk at det stemmer også 😂

Men dersom barna er friske og har på seg ull går det nok helt fint (husk ullhals som dras opp på ansiktet eller balaklava).

Anonymkode: 4bc8c...89c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi i Oslo-området har opplevd minus 22 og lavere mange ganger, ts

Anonymkode: 7f32e...008

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi er ikke vandt med slik kulde. Det blir i såfall det kaldeste på 44 år. Barna her i huset går i 3. og 5. klasse. Kan de gå to km til skolen i slik kulde? Det er meldt litt nordavind og, så effektivt blir det nok -25 kanskje.

Hva tenker dere?

Ps. Jeg vet det er -40 på Finnmarksvidda, men de som bor der er vandt til det. Det er vi ikke her i Oslo-området.

Altså...    vi dør ikke selv om ting av og til blir anerledes enn vi er vant med. Det blir galt å lære barna at mennesker ikke tåler å være ute når det er kaldt. 

Anonymkode: 26eb5...2b9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Så lenge de kles godt skal dette gå helt fint. Finlandshette, ull, fleece og vindtett overlag. Men om dere bor i oslo går det vel trikk/buss/bane i hvert fall et stykke av veien? 

Anonymkode: 14982...194

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

I Østerdalen blir det nok ned mot -40 i neste uke. Ungene i barnehagen leker ute lell, de. 

Anonymkode: 57047...cb8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det går bra. Bare å kle på seg. Vi pleide å ha skjerfet over munnen og nesa da vi gikk til skolen i -25 grader. Og det var det ofte da jeg vokste opp.

Anonymkode: 09a43...c34

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I Østerdalen blir det nok ned mot -40 i neste uke. Ungene i barnehagen leker ute lell, de. 

Anonymkode: 57047...cb8

Haha, nei det gjør de ikke 😄 bor selv på grisekaldt sted, og de har kuldegrense for å være ute

Anonymkode: a040c...5c6

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva tenker dere?

Dette må vel være fake news.

NRK melder om stadig nye varmerekorder der de forteller at hele kloden koker; skjermbilde av dagens forside:

nrk.png.9e60fe08a067147e292a5446ceef7293.png

Endret av - Brian
  • Liker 1
Skrevet

Ingen problem med de gode klærne og skoene barn har nå for tiden. Vokste opp på 70-tallet uten så flotte uteklær, og vi lekte ute i den tempen.

Anonymkode: 8272e...4a0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Da jeg var liten var det ofte minus 20 og mer om vinteren gikk da til skolen. Bor i Oslo området. 

Anonymkode: 337e7...412

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vi i Oslo-området har opplevd minus 22 og lavere mange ganger, ts

Anonymkode: 7f32e...008

Så dette stemmer ikke? Fake news?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rlqkLw/kan-bli-kaldeste-januardag-i-oslo-siden-1979

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Så lenge de kles godt skal dette gå helt fint. Finlandshette, ull, fleece og vindtett overlag. Men om dere bor i oslo går det vel trikk/buss/bane i hvert fall et stykke av veien? 

Anonymkode: 14982...194

Oslo-området. Ikke Oslo. Ingen trikk/buss/bane her nei. Her bruker vi beina.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det går bra. Bare å kle på seg. Vi pleide å ha skjerfet over munnen og nesa da vi gikk til skolen i -25 grader. Og det var det ofte da jeg vokste opp.

Anonymkode: 09a43...c34

Det er ihvertfall et dårlig råd, og oppskrift på utslett rundt nese og munn.

• Nyttig 1
Skrevet
- Brian skrev (45 minutter siden):

NRK melder om stadig nye varmerekorder der de forteller at hele kloden koker; skjermbilde av dagens forside:

nrk.png.9e60fe08a067147e292a5446ceef7293.png

Rart at Norge er det eneste som ikke koker. Våren var rekordkald, det samme med oktober og november. 

Anonymkode: d45ba...eb7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, bare kle de godt, to lag ull (gjerne ullundertøy og ullfleece) under yttertøy. Skjerf/hals, varm lue og votter. Gode sko. De skal bevege seg i tillegg. Dette går fint. 

Anonymkode: b6537...2d9

• Liker 2
Skrevet
53 minutter siden, - Brian said:

Halve problemet med global oppvarming er at det blir MER EKSTREMVÆR. Mer ekstremt varmt, men også mer ekstremt tørt, vått, vindfullt, og der forholdene ligger til rette for det (sånn som i Norge om vinteren) - mer ekstremt kaldt. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Veggdyret skrev (4 minutter siden):

Halve problemet med global oppvarming er at det blir MER EKSTREMVÆR. Mer ekstremt varmt, men også mer ekstremt tørt, vått, vindfullt, og der forholdene ligger til rette for det (sånn som i Norge om vinteren) - mer ekstremt kaldt. 

De som levde i 1970-årene eller i 1940-årene da det også var isklalde vintre, levde i en tid der det ikke var uvanlig at gradstokken viste -20, men man sa "det er kaldt ute", uten å hyle opp om "ekstremvær".

Hvis vikingene hadde hatt dagens presse og sensasjonsjournalistikk, måtte det bli full panikk over den globale oppvarmingen som tillot jordbruk på Grønland.

Anonymkode: 0f0cc...8d3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De som levde i 1970-årene eller i 1940-årene da det også var isklalde vintre, levde i en tid der det ikke var uvanlig at gradstokken viste -20, men man sa "det er kaldt ute", uten å hyle opp om "ekstremvær".

Hvis vikingene hadde hatt dagens presse og sensasjonsjournalistikk, måtte det bli full panikk over den globale oppvarmingen som tillot jordbruk på Grønland.

Beklager - trykket ved en feil på anonymknappen. Det var jeg som skrev dette.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Skrevet

Så lenge de ikke er plaget av astma som forverres i kulde, så er det bare å kle på seg. Jeg er ikke bekymret for selve kulda som sådan, men jeg sliter med luftveiene/astma og sånn kulde gjør det en god del verre å puste. Hjelper å varme lufta man puster inn, så klart.

Men friske unger kan fint gå til skolen i -25!

Anonymkode: 46a23...c5f

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...