Gå til innhold

Familie med sykelig forhold til grav.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg begynner nå å bli ganske lei av hvordan familien til min avdøde venninne henger seg opp i ting vedrørende graven hennes. Hun døde om våren i år, så det er ikke lenge siden, skjønner at det kan være en del av sorgen for dem, men syntes dette idag ble for drøyt. 
Tidligere har jeg hele tiden fått meldinger når det er noe nytt på graven, om jeg har vært der eller vet hvem som har vært der. Har også fått beskjed om å kontakte moren hvis jeg ønsker å legge noe annet enn lys og blomster der. Ok, greit nok. 
Idag fikk jeg melding om jeg har vært på graven nylig og jeg svarte ja. Jeg ble så spurt om jeg har tent lys og lagt krans der og svarte ja. Da fikk jeg beskjed om at en lykt var ødelagt, virket som det var jeg som ble indirekte beskyldt for det og jeg svarte at lykten ikke var knust da jeg var der. 

Fikk da til svar at jeg ikke skulle legge krans der mer siden familien også måtte få plass til krans der og tenne lys ved siden av graven?! 

Anonymkode: 2a18b...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror familien til den avdøde prøver å signalisere til deg at de ikke ønsker at andre skal legge noe på graven, og at de irriterer seg over at du legger en krans på når de har sagt at de ikke ønsker andre ting enn blomster og lys. Det er nok vanlig at de nærmeste pårørende steller graven, med mindre annet er avtalt. Det kan bli uforutsigbart dersom andre legger ting fra seg der, kanskje også noe som bør ryddes vekk når det er vissent osv, og at man er redd for at graven ser ustelt ut. Jeg tenker det er fint at du besøker graven, men at stell og pynt tar familien seg av. Uansett, logisk eller ei, nærmeste pårørende bestemmer, så du gjør nok klokt i å rette deg etter det uten å gjøre belastningen for dem større enn nødvendig.

Anonymkode: 3de0f...37a

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker deg.. Tror kanskje jeg hadde backet ut hvis jeg var deg.. Lurer på hva familiens side av historien er? 

Anonymkode: 379ca...4da

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hvertfall avdødes mor lever enda, kan man anta at venninnen din døde relativt ungt? Og jeg tror du beskriver det best i tittel her, at familien har et sykelig forhold til graven. Jeg har aldri hørt om slike 'oppdateringer' om hva som har blitt lagt ned, hvem som har besøkt osv til et gravsted før. Men samtidig, hun var ung, det skjedde for kort tid siden, og familien er i en enorm sorg nå. Høres ut som hennes mor har vanskelig for å håndtere dødsfallet og blir veldig overbeskyttende for sin datters gravsted. Noe jeg kan forstå. Jeg har selv voksne barn, og det hadde nok rent litt over for meg hvis jeg mista en av dem.

Sannsynligvis vil dette avta etterhvert som de begynner en ny normal hvor de aksepterer at venninnen din er død. Men i mello.tiden ville jeg ha utvist den største respekt og forståelse for deres ønsker rundt gravstedet. Denne sorgen en stor og veldog sår. Og de bruker gravsted som et utløp for dette. Dette tar tid å komme seg gjennom.

Som sagt, har ikke hørt om regelmessige oppdateringer om et gravsted, så det virker litt intenst. Men vær tålmodig og vis respekt. Svært få av oss kan forstå hvordan de har det i sorgen. Og de klarer ikke å se at du også sørger over din venninne. De har kun plass til sine egne følelser akkurat nå dessverre. 

 

Anonymkode: 48de9...384

  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor driver du og legger ting på graven når du vet at de ikke ønsker det? Syns du ikke de har det vondt nok om ikke du skal øke børen?

Hvis du absolutt må legge  blomster der, så informer moren hver gang, så hun slipper å lure på hvem som har vært der.

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en grav i familien hvor flere legger ned blomster, vaser, lys, kranser. Vi synes det er positivt, ser på det som et tegn på at vi var mange som var glade i og savner personen som er død. Så antar at folk er forskjellige.

En annen del av familien og en annen grav, der ble noen veldig fornærmet når jeg la ned blomster der. Det er mange år siden familiemedlemmet døde og de som sier de steller graven ikke egentlig gjør det. Så når jeg ser den er sørgelig nedgrodd, da fjerner jeg litt ugress og setter gjerne ned en ny plante blant de halvvisne som står igjen etter de andre. Jeg tar aldri mye av plassen, og jeg tilpasser alltid til det som andre har satt ned. Men jeg lar ikke dette familiemeldemmets grav se så forsømt ut når de ikke gidder gjøre den jobben de selv påstår de vil gjøre! Jeg er også den som vatner der, for det gjør de aldri. Men det er visst også galt.

Jeg har også nylig mistet en nær venninne. Der har heldigvis familien samme innstilling som meg, de setter stor pris på å se at andre husker henne, andre bryr seg, og gir uttrykk for at det er godt å komme dit for dem når de ser dette ❤️

 

Anonymkode: 82a1e...ff5

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg husker deg.. Tror kanskje jeg hadde backet ut hvis jeg var deg.. Lurer på hva familiens side av historien er? 

Anonymkode: 379ca...4da

Venninne min døde et mistenkelig dødsfall, jeg var den første som påpekte hva jeg mente  dødsårsak egentlig var ( som viste seg å stemme ) og jeg tror dem sliter med å forholde seg til at jeg var den eneste som skjønte det, at de også burde ha skjønt det fra starten av. 
 

Ts

Anonymkode: 2a18b...32d

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (2 minutter siden):

Hvorfor driver du og legger ting på graven når du vet at de ikke ønsker det? Syns du ikke de har det vondt nok om ikke du skal øke børen?

Hvis du absolutt må legge  blomster der, så informer moren hver gang, så hun slipper å lure på hvem som har vært der.

Jeg har ikke fått beskjed om å ikke kunne legge krans der og det har jeg kun gjort en gang før jul, istedenfor blomster nå om vinteren. 
 

Ts

Anonymkode: 2a18b...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasserer du blomstene midt på, slik at er må enten sette sin krans på siden av grava eller flytte din? 

Jeg ville kjøpt en litt mindre blomst og lagt på en side av gravsteinen. 

Eventuelt sørget et annet sted.. 

Anonymkode: de0bd...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Plasserer du blomstene midt på, slik at er må enten sette sin krans på siden av grava eller flytte din? 

Jeg ville kjøpt en litt mindre blomst og lagt på en side av gravsteinen. 

Eventuelt sørget et annet sted.. 

Anonymkode: de0bd...e9b

Jeg satte den på siden og den var liten. 
Jeg har laget et eget sørgested for henne, men syntes det er trist å ikke kunne besøke graven. 
 

Ts

Anonymkode: 2a18b...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg satte den på siden og den var liten. 
Jeg har laget et eget sørgested for henne, men syntes det er trist å ikke kunne besøke graven. 
 

Ts

Anonymkode: 2a18b...32d

Men besøk graven uten å etterlate deg spor da. Så kan du heller fokusere på sørgestedet du selv har laget❤️

Anonymkode: 1e90c...804

  • Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg satte den på siden og den var liten. 
Jeg har laget et eget sørgested for henne, men syntes det er trist å ikke kunne besøke graven. 
 

Ts

Anonymkode: 2a18b...32d

Da tror jeg at jeg hadde droppet blomster fremover der. En sånn konflikt kommer det ingenting godt ut av. 

Anonymkode: de0bd...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke fått beskjed om å ikke kunne legge krans der og det har jeg kun gjort en gang før jul, istedenfor blomster nå om vinteren. 
 

Ts

Anonymkode: 2a18b...32d

Nei men du har tidligere fått beskjed om å gi beskjed når du legger fra deg ting. Det har du ikke gjort siden de må spørre.

Forsåvidt går det under det samne uansett om det er krans blomster figurer el lignende.

Virker egentlig som du strekker strikken.

Nå har de fått nok.

Anonymkode: cbee5...597

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok sorgen som styrer dem dessverre... Og lite å gjøre med det.. 

Men jeg også syns det er rart. Mistet min lillesøster i bilulykke. Mamma blir rørt og evig takknemlig hver gang hun/vi er på graven og ser at andre har vært der med blomster eller lys og vi lurer ikke eller etterspør hvem det kan være. 

En grav for oss mener vi skal være et sted hvor de som måtte ønske å gå og minnes den avdøde. Men for noen er det annerledes. 

Syns det er fint at andre går på graven jeg. Heller merkelig og trist dersom ingen hadde gått. 

Jeg tenker at de krever mye, men at det er nok en sorgreaksjon og et underliggende behov om kontroll på en situasjon de ikke kunne kontrollere. 

Du kan enten respektere deres ønsker, eller fortsette å gå der. Om du gir beskjed eller ei - er opp til deg syns jeg. Syns helt ærlig at det ikke angår noen om du oppsøker graven til en venn - så lenge det gjøres med respekt og omtanke for den avdøde. 

Eller så kan du backe litt unna - la de styre sitt løp og finne deg et alternativt sted/måte som du benytter til å minnes henne. 

Anonymkode: 95499...1ea

  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei men du har tidligere fått beskjed om å gi beskjed når du legger fra deg ting. Det har du ikke gjort siden de må spørre.

Forsåvidt går det under det samne uansett om det er krans blomster figurer el lignende.

Virker egentlig som du strekker strikken.

Nå har de fått nok.

Anonymkode: cbee5...597

Her har vi igjen et eksempel på "vi må angripe TS og vri det hun sier til noe galt" 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei men du har tidligere fått beskjed om å gi beskjed når du legger fra deg ting. Det har du ikke gjort siden de må spørre.

Forsåvidt går det under det samne uansett om det er krans blomster figurer el lignende.

Virker egentlig som du strekker strikken.

Nå har de fått nok.

Anonymkode: cbee5...597

De spør alltid uansett om lys er tent eller det ligger rose der, er ofte det ikke har vært meg en gang. Jeg har ikke lagt figurer eller annet der, kun blomster og lys for lenge siden. 
 

Ts

 

Anonymkode: 2a18b...32d

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Siden hvertfall avdødes mor lever enda, kan man anta at venninnen din døde relativt ungt? Og jeg tror du beskriver det best i tittel her, at familien har et sykelig forhold til graven. Jeg har aldri hørt om slike 'oppdateringer' om hva som har blitt lagt ned, hvem som har besøkt osv til et gravsted før. Men samtidig, hun var ung, det skjedde for kort tid siden, og familien er i en enorm sorg nå. Høres ut som hennes mor har vanskelig for å håndtere dødsfallet og blir veldig overbeskyttende for sin datters gravsted. Noe jeg kan forstå. Jeg har selv voksne barn, og det hadde nok rent litt over for meg hvis jeg mista en av dem.

Sannsynligvis vil dette avta etterhvert som de begynner en ny normal hvor de aksepterer at venninnen din er død. Men i mello.tiden ville jeg ha utvist den største respekt og forståelse for deres ønsker rundt gravstedet. Denne sorgen en stor og veldog sår. Og de bruker gravsted som et utløp for dette. Dette tar tid å komme seg gjennom.

Som sagt, har ikke hørt om regelmessige oppdateringer om et gravsted, så det virker litt intenst. Men vær tålmodig og vis respekt. Svært få av oss kan forstå hvordan de har det i sorgen. Og de klarer ikke å se at du også sørger over din venninne. De har kun plass til sine egne følelser akkurat nå dessverre. 

 

Anonymkode: 48de9...384

Dette syns jeg var et veldig fint innlegg🥰

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flere her, det er nok du som må innse at du må la være å legge ting på graven. Det handler om respekt for de nærmeste pårørende. De er jo aktiv på graven selv og det ER deres rett å kunne få ha den "for seg selv" når det kommer til pynting. 

Besøk graven ja, men ikke legg igjen lys eller blomster eller kranser. Snakk med henne, fortell du tenker på henne og savner henne. Vil ikke det være nok? 

Anonymkode: 27884...bb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (1 minutt siden):

Her har vi igjen et eksempel på "vi må angripe TS og vri det hun sier til noe galt" 

Nei. Angriper ikke. TS er på forhånd klar over at de følger med på gravstedet og er der ofte som en del av sorgprosessen OG vil ha beskjed om hun legger igjen blomster.  Da blir det bare tåpelig å legge fra seg noe annet uten å gi beskjed. 

Anonymkode: cbee5...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg satte den på siden og den var liten. 
Jeg har laget et eget sørgested for henne, men syntes det er trist å ikke kunne besøke graven. 
 

Ts

Anonymkode: 2a18b...32d

Det er en tid for alt. Ta hensyn til familiens ønsker og behov i forhold til graven. I takt med tiden vil kanskje ‘’kravene’’ deres bli ok/lettere for deg å forholde seg til….🙏

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...