Gå til innhold

Anbefaler alle å lese "det helvetet jeg kalte kjærlighet"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De jeg har på lista er: 

«Hjernevasket» av Stefan Malmström 

«Det usynlige buret» av Rebecca Romero

«Kjærlighetens skyggeside» av Lou Lilja 

«Når ingen hører, når ingen ser» av Ida Mortenson 

Alle finnes på Nextory. ☺️

Anonymkode: dad22...e32

Tusen takk, setter de på lista mi 😊

Anonymkode: 03f8c...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnest den kun som lydbok? Liker best å bla i bøker jeg🤓

Anonymkode: 9bc50...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (6 minutter siden):

Ja, det er utrolig vanskelig å forstå. Og provoserende faktisk, når man ser venninner innlede det ene elendige forholdet etter det andre. Spesielt, når alle alarmklokker ringer høylytt, lenge før de har flyttet sammen, eventuelt fått barn. 

Jeg klarer faktisk ikke å forstå at enkelte fortsetter å være forelsket i noen som behandler dem dårlig. Har en venninne som traff en mann for mange år siden. Hun hadde et barn fra før. Og han var slett ikke snill mot dette barnet. Alle så det, og alle sa ifra. "Men jeg har så sterke følelser for han" var alltid der samme oppgulpet fra henne. Man er totalt ute å kjøre, når man setter en mann foran sitt eget barn.

Det er skikkelig provoserende og ganske umulig å forstå når en står på utsiden og ser de røde flaggene lyse og alarmklokkene ringe! Spesielt når det er barn i bildet også. De trenger hjelp og støtte, men det er kjempevanskelig! 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for tips! Den skal jeg sjekke ut.

Har selv vært i et slikt forhold for over 20 år siden, det satte sine spor for å si det sånn..sett i ettertid var det "røde flagg" fra første date men jeg lukket øynene. Men er heldigvis ut av dette for lenge siden og har det bra med meg selv! Viktig å minne seg selv på at de aller, aller fleste menn (og kvinner for den del) er greie, alrighte folk!

Selv får jeg ofte en dårlig magefølelse når jeg støter på narsissister og lignende folk nå, og kutter da ut dem med en gang. Ikke alltid jeg klarer å sette fingeren på hva det er da..

Anonymkode: cb23c...af8

Så fint du har det bra nå! Det setter spor, ja! Og jeg tror det har mye å si med oppvekst og hvor mye du godtar fra andre.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takk for svar, da må jeg ta det i små doser på gode dager og ikke finne på å høre når jeg er litt skjør og lett kan retraumatiseres.

Men takk for tips! 

Anonymkode: 6611b...500

Lykke til:)

Anonymkode: 03f8c...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Finnest den kun som lydbok? Liker best å bla i bøker jeg🤓

Anonymkode: 9bc50...c20

Helt sikkert i bokform også. 

Har adhd og har ikke ro til å sitte og lese, så her går det kun i lydbok så jeg kan gjøre andre ting samtidig 🤣

Anonymkode: 03f8c...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange her ikke virker til å forstå er at det ikke er den vonde partnerens problem at den gode partneren finner seg stadige verre og verre partnere.

Det som er problemet her er bildet den gode partneren har av seg selv. Det kan ingen andre enn henne selv gjøre noe med. Og det begynner i barndomsalder, hvor hun har blitt fortalt at "hun ikke er god nok". Så da vil hun selvfølgelig finne seg partnere hun må "people please" for å føle seg verdig.

Det er ikke så lett som å si "bare finn deg noe bedre". Det ender like ille det. Hun ender opp som den "people pleasende" parten og føler seg stadig vekk ikke god nok. 

Det begynner alltid hos oss selv. Bryte med gamle "believes". For de var aldri sanne i første omgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IchLiebeDichOder? skrev (44 minutter siden):

Det mange her ikke virker til å forstå er at det ikke er den vonde partnerens problem at den gode partneren finner seg stadige verre og verre partnere.

Det som er problemet her er bildet den gode partneren har av seg selv. Det kan ingen andre enn henne selv gjøre noe med. Og det begynner i barndomsalder, hvor hun har blitt fortalt at "hun ikke er god nok". Så da vil hun selvfølgelig finne seg partnere hun må "people please" for å føle seg verdig.

Det er ikke så lett som å si "bare finn deg noe bedre". Det ender like ille det. Hun ender opp som den "people pleasende" parten og føler seg stadig vekk ikke god nok. 

Det begynner alltid hos oss selv. Bryte med gamle "believes". For de var aldri sanne i første omgang.

Ja, og det er et tema i boka også. Jeg har iallfall skjønt det, og ser ikke helt at de andre ikke har skjønt det.

Det er et mønster som må brytes for å bygge opp selvfølelsen, slutte med peoplepleasing, skjønne at en er verdt mer enn hva partneren får deg til å tro.

Anonymkode: 03f8c...813

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er skikkelig provoserende og ganske umulig å forstå når en står på utsiden og ser de røde flaggene lyse og alarmklokkene ringe! Spesielt når det er barn i bildet også. De trenger hjelp og støtte, men det er kjempevanskelig! 

Anonymkode: 03f8c...813

De vil ikke ha hjelp. Og skyver fra seg alle rundt seg, fordi ingen forstår hvor glade de er i denne (drittsekken) mannen. Man hører jo til og med om mødre som mister omsorgen for barna sine, fordi de ikke ønsker å gå ut av sitt destruktive forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Forfatter Lena Bivner.

Jeg har nettopp lest den, og vi tåler altfor mye av kjærester og menn/damer fordi vi blir faktisk blind av kjærlighet.

Det er så lett å dømme andre som er i et slikt forhold, for vi klarer ikke helt å sette oss inn i det, hvor vanskelig det er å gå fra en partner som kan være så ondskapsfull, de pusher grensene mer og mer, men de blir godtatt pga vi er så forelsket og vi finner unnskyldninger for kjæresten vår som er slik. 

Jeg skrek innvendig av frustrasjon av boka, at hun må jo dumpe ham! Men jeg forsto også at det er forferdelig vanskelig også. Man blir avhengig av personen fordi de viser små drypp av en perfekt tilværelse innimellom utbruddene, og det gir et lite håp om bedring.

Jeg har vært i et lignende forhold, men ikke så ekstremt, men bare det har gjort at jeg har mistet troen på den store kjærligheten. Jeg stoler ikke på at de mennene jeg møter ikke plutselig en dag skal begynne å kontrollere meg. 

Jeg leser flere innlegg her også, og tenker bare "løp mens du kan", men forstår at det ikke er så lett.

Men les boka, kanskje dere får en øyeåpner og tenker over forholdet deres, dere som kanskje er i forelskelsesfasen og opplever små røde flagg, men er så forelsket at dere godtar det. Kanskje dere har en venninne som forteller om en vanskelig kjæreste, så får dere mer forståelse og kanskje kan hjelpe.

Kanskje dette er noe dere alle vet fra før av, men for meg ga det meg mye. Jeg har tatt på meg skylda for mye i mitt tidligere forhold, men skjønner nå at det ikke var min skyld. 

Anonymkode: 03f8c...813

Ja enig med deg. Hvis man ser noe man ikke liker så bør man ikke overse det. Det jeg synes er vanskelig er å finne ut hvem som er bra og mellomskure players. Fordi alle viser seg i fra sin beste side i starten og mange har rosa briller på altså en slags skygge som skjuler sannheten tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (9 minutter siden):

De vil ikke ha hjelp. Og skyver fra seg alle rundt seg, fordi ingen forstår hvor glade de er i denne (drittsekken) mannen. Man hører jo til og med om mødre som mister omsorgen for barna sine, fordi de ikke ønsker å gå ut av sitt destruktive forhold.

Da har det gått for langt og så blind kan man faktisk ikke være at man setter en foran sine barn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TLR skrev (25 minutter siden):

Ja enig med deg. Hvis man ser noe man ikke liker så bør man ikke overse det. Det jeg synes er vanskelig er å finne ut hvem som er bra og mellomskure players. Fordi alle viser seg i fra sin beste side i starten og mange har rosa briller på altså en slags skygge som skjuler sannheten tror jeg. 

Jeg syns også det er kjempevanskelig... Så jeg tør ikke. Jeg vet hvor vanskelig det er å bryte.

Anonymkode: 03f8c...813

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til sånne bøker på grunn av skade potensialet. 

Det kan være mange grunner til dårlige forhold og til slutt ender man opp med å tro at man selv er psykoen om man Er langt nok nede.

 

Anonymkode: d64b4...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns også det er kjempevanskelig... Så jeg tør ikke. Jeg vet hvor vanskelig det er å bryte.

Anonymkode: 03f8c...813

Ja det er skummelt spesielt når man har vært singel lenge og plutselig møter noen. Det er en grunn til at mange er single på grunn av dårlige menn og sikkert noen kvinner også. Er det ikke et ordtak som heter brent barn skyr ilden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...