Gå til innhold

Kjemiske graviditeter - tegn på fruktbarhet eller ingen gode nok egg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når noen opplever flere kjemiske graviditeter (SA før uke 6), er det noe som kan gi håp? At man faktisk blir gravid som tegn på at man er fruktbar?

Eller er det et dårlig tegn om man opplever slike etter 40, og uten å ha opplevd SA tidligere? Er det da tegn på at ingen gode nok egg er igjen?

Mulig å bli gravid og få et friskt barn etter flere kjemiske etter passerte 40 år?

Anonymkode: 47255...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være helt tilfeldig, selv om jeg forstår du leter etter et svar. Alle som kan bli gravide kan oppleve en kjemisk graviditet, til og med uten å vite det. Du er kanskje være mer oppmerksom på det hvis du er prøver. 1 av 4 graviditeter ender i avbrudd. 

Du kan jo prøvd å tenke at graviditet, selv kjemisk, er positive – fordi kroppen din er i stand til å bli gravid! Noen går gjennom livet uten å få en eneste positiv graviditetstest. 

Her er noen grunner, som kan også handle om livmor og kroppen, ikke bare eggene i seg selv: https://www.babyverden.no/prover/hva-er-kjemisk-graviditet/

Anonymkode: b840e...9fb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være 100% helt tilfeldig og helt umulig å si med sikkerhet den ene eller andre veien. Mange har gjerne opplevd kjemisk graviditet uten å merke det dersom de ikke aktivt har prøvd eller testet. 

I utgangspunktet er det jo positivt at man kan bli gravid - eventuelt årsaken for at det ikke lykkes er vanskelig å si noe om. 

 

Anonymkode: 7776c...20e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedårsaken til SA i din alder er nok kromosomfeil på eggene. Og det er helt vanlig når man er over 40, da det er flere dårlige egg enn gode, dessverre. Men så lenge man har eggløsning så er det mulig å bli gravid, man må bare bruke lengre tid. :)

Anonymkode: 23926...745

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hovedårsaken til SA i din alder er nok kromosomfeil på eggene. Og det er helt vanlig når man er over 40, da det er flere dårlige egg enn gode, dessverre. Men så lenge man har eggløsning så er det mulig å bli gravid, man må bare bruke lengre tid. :)

Anonymkode: 23926...745

Har tenkt de tankene selv; at det er pga dårlige egg siden jeg ikke har opplevd det i yngre alder

Kan det hende at alle eggene er for dårlige, evt at de få gode jeg har aldri blir de eggene som modnes og slippes?

Anonymkode: 47255...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har tenkt de tankene selv; at det er pga dårlige egg siden jeg ikke har opplevd det i yngre alder

Kan det hende at alle eggene er for dårlige, evt at de få gode jeg har aldri blir de eggene som modnes og slippes?

Anonymkode: 47255...605

Vanskelig å svare på, for det finnes ingen måte å måle eller teste kvaliteten på eggene på. Men det finnes jo statistikk der ute, og leser man rapporter så får man en viss ide om hva man kan forvente utifra din alder. Alder er omtrent den eneste indikasjonen vi har på eggkvalitet, og den kan variere fra person til person, men også fra syklus til syklus.

Jeg har prøvd å finne ut av samme problemstillingen selv, men har ikke blitt klok på det enda. Har inntrykk av at kroppen selv bestemmer det beste egget. Altså det egget som er best nok egnet til å gå igjennom en fertilingseringsprosess og alt det det innebærer. Men hvorvidt det egget har kromosomfeil eller ikke er vistnok ganske random, om jeg har forstått det riktig.

Man kan få en viss ide om din fertilitet er bra eller dårlig ved å se på syklusen din. Lengden på den follikulære fasen og luthealfasen. Lengden på syklus, blødningsfasen, osv. Og er det noe som ikke er optimalt så kan man forsøke å justere det med medisiner.

Har du lest boken "It starts with the egg?" Man kan gjøre ting for å forbedre eggkvaliteten. Hvis jeg var deg ville jeg bedt om resept på DHEA, begynt å ta qu10, og sett hva du kan gjøre med kosthold og livsstil for å redusere inflammasjon og gi kroppen all den næringen den trenger. Anbefaler deg å lese boken.

Anonymkode: 23926...745

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Trist å oppdatere denne tråden, men jeg har nettopp hatt en ny kjemisk graviditet. Skriver ned litt historikk her, og kanskje jeg er heldig nok til at noen har noen tips, råd, erfaringer å komme med? Håper jo noen har opplevd noe lignende, og at det gikk bra til slutt, men alle innspill er selvsagt velkomne.

Startet aktivt høsten 2021. Gravid i januar 2022. Med.abort i mars pga. stort avvik. Gravid igjen juni 2022. Spontanabort i slutten av juli, i uke 8, etter flere uker med blødninger og noen styrtblødninger. De så et hematom på ultralyd, men fikk ikke noe tilbud om progesterontilskudd e.l. Har plaget meg mye i etterkant. Kanskje fosteret var friskt, men ble "skylt" ut med alle blødningene?

Prøvde aktivt igjen i oktober, da syklus var i orden igjen. Gravid januar 2023, kjemisk. Gravid igjen april 2023, enda en kjemisk. Gravid igjen i september 2023, tredje kjemiske. Gravid igjen i januar 2024, fjerde kjemiske. Nå sist, i går, oppdaget jeg at nok en syklus har endt i kjemisk. Den femte så langt. Prøvde denne gang å ta full dose med progesterontilskudd og blodfortynnende tabletter jeg fikk resept på, men det hjalp ikke heller.

Er det egentlig noe håp igjen? Jeg er 42, blir 43 i løpet av året. Er så knust og motløs at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre lenger.

Anonymkode: 47255...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hos gynekolog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (Akkurat nå):

Har du vært hos gynekolog?

Ja, senest i november. Målte relevante verdier for fertilitet. Alle verdier var innenfor normalområdet. AMH var 5, FSH 7.3, og alle andre verdier var og normale, husker ikke alle tallene. Livmor og eggstokker ble undersøkt med ultralyd, og alt så fint ut. Hadde totalt ti eggposter/follikler, og gynekolog sa det var bra for alder. Var for øvrig til samme gynekolog etter første kjemiske, i januar 2023. Da mente han jeg ville bli gravid i løpet av et halv år! Veldig optimistisk altså, men han tok dessverre feil.

 

Anonymkode: 47255...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, senest i november. Målte relevante verdier for fertilitet. Alle verdier var innenfor normalområdet. AMH var 5, FSH 7.3, og alle andre verdier var og normale, husker ikke alle tallene. Livmor og eggstokker ble undersøkt med ultralyd, og alt så fint ut. Hadde totalt ti eggposter/follikler, og gynekolog sa det var bra for alder. Var for øvrig til samme gynekolog etter første kjemiske, i januar 2023. Da mente han jeg ville bli gravid i løpet av et halv år! Veldig optimistisk altså, men han tok dessverre feil.

 

Anonymkode: 47255...605

Godt at alle verdiene var fine, det er i alle fall positivt! November er jo en stund siden, jeg ville gått tilbake.. Man har liksom ingen tid å miste når man er på vår alder. 😕 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (36 minutter siden):

Godt at alle verdiene var fine, det er i alle fall positivt! November er jo en stund siden, jeg ville gått tilbake.. Man har liksom ingen tid å miste når man er på vår alder. 😕 

Men hva kan gjøres om jeg får en ny time? Utenom IVF er det vel bare progesterontilskudd, letrozol og blodfortynnende som gis, og jeg har prøvd alt det uten hell. Vet ikk hva jeg skal gjøre. Jobber som lærer på vgs., men sliter veldig med å gjøre en bra nok jobb, er altfor ufokusert. Sover ikke ordentlig om natten. Er det egentlig noe håp?

Anonymkode: 47255...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Trist å oppdatere denne tråden, men jeg har nettopp hatt en ny kjemisk graviditet. Skriver ned litt historikk her, og kanskje jeg er heldig nok til at noen har noen tips, råd, erfaringer å komme med? Håper jo noen har opplevd noe lignende, og at det gikk bra til slutt, men alle innspill er selvsagt velkomne.

Startet aktivt høsten 2021. Gravid i januar 2022. Med.abort i mars pga. stort avvik. Gravid igjen juni 2022. Spontanabort i slutten av juli, i uke 8, etter flere uker med blødninger og noen styrtblødninger. De så et hematom på ultralyd, men fikk ikke noe tilbud om progesterontilskudd e.l. Har plaget meg mye i etterkant. Kanskje fosteret var friskt, men ble "skylt" ut med alle blødningene?

Prøvde aktivt igjen i oktober, da syklus var i orden igjen. Gravid januar 2023, kjemisk. Gravid igjen april 2023, enda en kjemisk. Gravid igjen i september 2023, tredje kjemiske. Gravid igjen i januar 2024, fjerde kjemiske. Nå sist, i går, oppdaget jeg at nok en syklus har endt i kjemisk. Den femte så langt. Prøvde denne gang å ta full dose med progesterontilskudd og blodfortynnende tabletter jeg fikk resept på, men det hjalp ikke heller.

Er det egentlig noe håp igjen? Jeg er 42, blir 43 i løpet av året. Er så knust og motløs at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre lenger.

Anonymkode: 47255...605

Jeg er ingen lege, men her tenker jeg at det kanskje er større sannsynlighet for at det er noe galt med eggene og ikke forholdene hos deg.  Du kan jo tydeligvis bli gravid - ikke at det er noe trøst, men av en eller annen grunn så holder ikke kroppen på det. Siden både blodfortynnende og progesterontilskudd er prøvd ville jeg holdt en knapp på at det er eggene det ligger en feil på. 

Eneste måten å vite det er jo gentesting som er svært begrensede muligheter for I Norge. 

Ville absolutt tatt dette opp med lege/gyn og fått mer informasjon om hvilke muligheter som ligger der for dere. 

Anonymkode: 7776c...20e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hva kan gjøres om jeg får en ny time? Utenom IVF er det vel bare progesterontilskudd, letrozol og blodfortynnende som gis, og jeg har prøvd alt det uten hell. Vet ikk hva jeg skal gjøre. Jobber som lærer på vgs., men sliter veldig med å gjøre en bra nok jobb, er altfor ufokusert. Sover ikke ordentlig om natten. Er det egentlig noe håp?

Anonymkode: 47255...605

Jeg vet ikke om det finnes noe annet du kan prøve, men jeg ville spurt. Skjønner veldig godt frustrasjonen din! Hvor mange sykluser har du prøvd letrozol og det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld men jeg kunne ikke finne noe info om faren. Hvor gammel er han, er sæden sjekket? Ville googlet litt rundt sammenhengen SA og dårlig sæd. Det som er fint er at sædkvalitet kan jobbes med :)

Anonymkode: 34e9d...16f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hva kan gjøres om jeg får en ny time? Utenom IVF er det vel bare progesterontilskudd, letrozol og blodfortynnende som gis, og jeg har prøvd alt det uten hell. Vet ikk hva jeg skal gjøre. Jobber som lærer på vgs., men sliter veldig med å gjøre en bra nok jobb, er altfor ufokusert. Sover ikke ordentlig om natten. Er det egentlig noe håp?

Anonymkode: 47255...605

Det er mye som ikke kan ses på ultralyd, og som kan gjøre at embryoet ikke fester seg ordentlig. Undersøkelser som kan gjøres er for eksempel hysteroskopi. Foruten støttemedisinene du nevner er det prednisolon, og det er en del som har hatt hell med antibiotikakur. Ellers er det jo mange kosttilskudd som sies å skulle bedre eggkvalitet (og sædkvalitet). F eks Q10, melatonin, E vitamin osv (anbefaler boka "It starts with the egg"). 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde dette å har fått barn, dette er egentlig et kjerringråd men jeg ble anbefalt Q10 vitaminer for å bedre eggkvaliteten,  å tre mnder etterpå så satt babyen. Sier ikke at dette er løsningen men det er nå verdt et forsøk kanskje. Når jeg ble gravid så fikk jeg progesteron støtte .  

Anonymkode: 46fa7...46d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg opplevde dette å har fått barn, dette er egentlig et kjerringråd men jeg ble anbefalt Q10 vitaminer for å bedre eggkvaliteten,  å tre mnder etterpå så satt babyen. Sier ikke at dette er løsningen men det er nå verdt et forsøk kanskje. Når jeg ble gravid så fikk jeg progesteron støtte .  

Anonymkode: 46fa7...46d

Det er ikke kjerringråd, det er bevist i forskning at det virker 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venterpåregnbuen skrev (53 minutter siden):

Det er mye som ikke kan ses på ultralyd, og som kan gjøre at embryoet ikke fester seg ordentlig. Undersøkelser som kan gjøres er for eksempel hysteroskopi. Foruten støttemedisinene du nevner er det prednisolon, og det er en del som har hatt hell med antibiotikakur. Ellers er det jo mange kosttilskudd som sies å skulle bedre eggkvalitet (og sædkvalitet). F eks Q10, melatonin, E vitamin osv (anbefaler boka "It starts with the egg"). 

 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg opplevde dette å har fått barn, dette er egentlig et kjerringråd men jeg ble anbefalt Q10 vitaminer for å bedre eggkvaliteten,  å tre mnder etterpå så satt babyen. Sier ikke at dette er løsningen men det er nå verdt et forsøk kanskje. Når jeg ble gravid så fikk jeg progesteron støtte .  

Anonymkode: 46fa7...46d

Takk for tips. Har tatt både Q10, omega 3, vitamin d og e, multivitaminer, ekstra folsyre. Men jeg har brukt Q10 i snart ett år. Begynte med ekstra omega3 for et par måneder siden, leste at omega3 også kan påvirke eggkvalitet. Kanskje det hjelper, vet ikke.

Har boka "It starts with the egg." Kjøpte de Q10-tablettene som ble anbefalt der, prøver å følge noe av kostholdsrådene også. Men mulig at alderen ødelegger alt, jeg blir jo 43 i år, og leser så og si aldri om noen som er 43 som blir gravide.

Anonymkode: 47255...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Takk for tips. Har tatt både Q10, omega 3, vitamin d og e, multivitaminer, ekstra folsyre. Men jeg har brukt Q10 i snart ett år. Begynte med ekstra omega3 for et par måneder siden, leste at omega3 også kan påvirke eggkvalitet. Kanskje det hjelper, vet ikke.

Har boka "It starts with the egg." Kjøpte de Q10-tablettene som ble anbefalt der, prøver å følge noe av kostholdsrådene også. Men mulig at alderen ødelegger alt, jeg blir jo 43 i år, og leser så og si aldri om noen som er 43 som blir gravide.

Anonymkode: 47255...605

Har han sjekket sæden sin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Takk for tips. Har tatt både Q10, omega 3, vitamin d og e, multivitaminer, ekstra folsyre. Men jeg har brukt Q10 i snart ett år. Begynte med ekstra omega3 for et par måneder siden, leste at omega3 også kan påvirke eggkvalitet. Kanskje det hjelper, vet ikke.

Har boka "It starts with the egg." Kjøpte de Q10-tablettene som ble anbefalt der, prøver å følge noe av kostholdsrådene også. Men mulig at alderen ødelegger alt, jeg blir jo 43 i år, og leser så og si aldri om noen som er 43 som blir gravide.

Anonymkode: 47255...605

Det kan være sæden også. Dna-fragmentasjon. Ta en comet-test, men lev mest mulig sunt for han også.

Anonymkode: d801c...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...