Gå til innhold

Kan ergometersykkel være en fin trening? Hjelp....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en kvinne på 60 som er utrent, og jeg har en permanent skade i en fot som gjør at turgåing, løping ol ikke fungerer. Jeg bor langt unna treningssentere og sånt, så det er ikke aktuelt. 

Etter mange år med fotskaden, har jeg blitt i veldig dårlig form pluss at kiloene bare renner på. 

Jeg har nå fått meg en ergometersykkel, eller hva det nå heter. Trenger tips til hvordan bruke den maksimalt til å bygge opp styrke i musklene pluss vektreduksjon. 

Setter utrolig stor pris på svar! 

Anonymkode: ec392...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ergometersykkel er fin for kondisjonstrening, men ikke for styrketrening eller vektnedgang. For vekt bør du fokusere på mat og styrke finnes det mange fine øvelser du kan gjøre med kun egen kroppsvekt, ev supplere med enkelt utstyr som strikk, slynge, manualer. 

En ergometersykkel kan vel strengt tatt ikke brukes på veldig mange ulike måter. Du kan variere mellom langkjøring og intervall, for eksempel. 

Anonymkode: 2efcc...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergometersykkel er fint det, men blir fryktelig kjedelig i lengden. Jeg ble lei, men såg det digitale lyset! Jeg fikk meg en sykkel som kan kobles til digitalt og begynte med et digitalt sykkelspill som heter zwift. Der får jeg strukturert trening, sykler i en virtuell verden med andre og får en mye sterkere følelse av å faktisk sykle. Jeg er enn mann i slutten av 30-årene så interessen for det tekniske har kanskje noe å si, men det har på alle måter revolusjonert treningsgleden min. 

Anonymkode: f3e3a...b21

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2023 den 7.58):

En ergometersykkel kan vel strengt tatt ikke brukes på veldig mange ulike måter. Du kan variere mellom langkjøring og intervall, for eksempel. 

Anonymkode: 2efcc...93a

Kan jo variere like mye som feks ved løping eller andre rene kondisjonsidretter! Sweet spot, korte intervaller, lange intervaller, rolig langtur, tempo/terskel, høy kadens, lav kadens, høy motstand, lav motstand... Alt etter hvilket nivå man er på og hvor man skal/vil. 

Anonymkode: 8832b...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. 

Takk for svar. 

Jeg tror og håper at det vil gjøre en forskjell på både muskler (lår og legger) og vekt dersom jeg "sykler" en god del mil i uka, kontra å sitte i sofaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her. 

Takk for svar. 

Jeg tror og håper at det vil gjøre en forskjell på både muskler (lår og legger) og vekt dersom jeg "sykler" en god del mil i uka, kontra å sitte i sofaen?

Selfølgelig. Men det hjelper ikke å sitte på sykkelen hvis du samtidig gumler kokosboller. Kutt kokosbollene, først og fremst:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bra trening, men vanskelig å få til noe særlig vektnedgang uten å se på kostholdet. Som relativt utrent er det svært begrenset hvor mye du klarer å forbrenne, så blir man gjerne også litt ekstra sulten. 1-2 brødskiver så er jo treningen spist opp.

Du vol derimot kunne få bedre kroppskomposisjon av treningen hvilket kan føre til at du ser slankere ut.

Lykke til. Kan på sikt anbefale zwift som noen andre nevnte tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du kutter ut 500 kcal om dagen og sykler vekk ca 300 pr dag, så vil du gå ned ca 1 kg på 10 dager. 

Kostholdet tar kiloene, trening tar grammene.

Anonymkode: cf740...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan love deg en ting ; vi er mange som en eller annen gang har skaffet ergometersykkel fordi det var " lettvindt trening" . Og så sykla vi ivrig de første ukene. Etterhvert blir det sjeldnere og sykkelen går over til å bli veskestativ eller klesstativ. Og så går det en tid og vi blir lei av sykkelen som står og tar plass og så selger vi den. Historien passer for veldig mange. 

SÅ jeg anbefaler ikke et slik kjøp, det fører ikke fram til et bedre liv. 

Få heller hjelp av en pt eller fysioterapeut til tilrettelagt trening og en kostholdsexpert til å legge om kosten. 

Anonymkode: 3ed1c...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får giga lår av det, og de blir dvaske når man slutter, så jeg ville heller ha gått på tredemølle, løpt intervaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ergometersykkel, satte den foran tv-en og fikk fort 1 time uten å tenke på det. Gikk ned 20 kg sakte, men sikkert. Det gjorde vondt i ræva i starten, men det går over. 

Alt trening er bedre enn ingen trening. 

Svømming og roing er gode treningsformer for hele kroppen. 

Anonymkode: e5e58...808

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 19.02):

TS her. 

Takk for svar. 

Det gjør kjempeforskjell. Klarer du å sykle hver dag minimum 15 minutter så blir det veldig bra. Med morsomme hjelpemidler, det var en som nevnte zwift, eller kanskje noe bra på TV, så kan du klare enda lengre turer enn 15 minutter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hoia skrev (På 1.1.2024 den 19.14):

Jeg får giga lår av det, og de blir dvaske når man slutter, så jeg ville heller ha gått på tredemølle, løpt intervaller.

TS her. Du har tydeligvis ikke lest HI. Jeg skriver at jeg har en permanent skade i foten som gjør at jeg ikke kan gå mye, og i hvert fall ikke løpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 19.02):

TS her. 

Takk for svar. 

Beste treningen som fins mtp belastningsskader. Mesteparten av kroppsvekten går i setet.

Anonymkode: fb2c3...e36

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hoia skrev (På 1.1.2024 den 19.14):

Tvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Beste treningen som fins mtp belastningsskader. Mesteparten av kroppsvekten går i setet.

Enig i at sykling er ett godt valg.  Men når du snakker om hva om er best tenker jeg på variere med andre ting som kan fungere. Mange kan vinne på å legge inn svømming en dag i uka.

En variant av sykling dersom været er ok er utesykling med piggdekk. Jeg skal sitte inne på rulla (ergometer) mange ganger i vinter, men jeg skal også få meg noen sykkelturer ute.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Annonse
AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 21.47):

TS her. Du har tydeligvis ikke lest HI. Jeg skriver at jeg har en permanent skade i foten som gjør at jeg ikke kan gå mye, og i hvert fall ikke løpe. 

Ja, da skjønner jeg hva du mente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...