Gå til innhold

Evaluering av julehelga


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jula er langt fra ferdig, men jeg pleier å ta en liten evaluering av julehelga, mens den enda er friskt i minne. Greit å notere ned ting som ble ekstra bra, og ting du gjerne skulle endret på.

Jeg må bli flinkere på å i god tid gjøre unna det som ikke må gjøres i siste liten. Som å ordne gjesterommene og, ikke minst, levere julegaver. I år ble det bare kaos i hele storfamilien 22. og 23., med noe som kunne vært unnagjort flere uker i forveien😅

Noe jeg skal ta med til neste år, er hjemlevering av dagligvarer, oppfrisking av dressjakker (og bukser)i tørketrommel og en hyttetur når ferien starter, for å "lade opp" til feiringa.

Ellers er jeg fornøyd med å gjøre ting som før. Det å bruke aluminium og saltvann til sølvpuss, legge på våte/fuktige duker, la oppvaskmaskina "pusse" alle glassene litt før jul osv.

Hva med dere? Er det noe dere har tenkt gikk veldig bra, eller noe som bør endres?

 

Anonymkode: b8b53...f28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heh, ja - ganske mye - men vi er samlet hjemme hos mor, og da blir det slik det alltid har vært. Alle hjelper til. Så det går bra. Men det har alltid vært mye styr og det er det fortsatt. For mye pynting og ordning.

Det jeg gjerne ville ha endret på er måltidene. Det er frokost ganske tidlig - med absolutt alt av pålegg på nystrøket damaskduk. Som regel starter denne frokosten to timer før jeg i det hele tatt er sulten.. Så er det gjerne litt kaffe et par timer eterpå. Så er det full middag sånn mellom 17 og 18. Kaffe og kaker et par timer etterpå. Og kanksje enda et lite måltid sent om kvelden. Det blir veldig mye bordekking, av og på, dessuten veldig mye mat og nesten verre - veldig mye samling rundt bordet - de er fint noen ganger, men også ganske påtvungen sosialisering.

For meg hadde det holdt utmerket med en brunsj og så middag litt upå kvelden, så kunne enhver forsyne seg med kaffe, annen drikke og snack etter eget forgodtbefinnene. Første juldag ble det hele fem bordsettinger, og det forventes at man sitter der og er sosial. Og tar i seg mat og drikke selv om man er helt stappa...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alt gikk veldig bra, men det var hos meg og jeg fikk mine tradisjoner. Det blir noen endringer i rutinene når julaften er på en søndag. Det som skal kjøpes i siste liten måtte handles dagen før, som heldigvis for oss var en fridag. Kjøleskapet vårt er ikke stort nok til alt man skal ha, så noe handles og puttes inn når ribba tas ut.

Forberedelser gjøres gjennom adventstiden. Det er det som et advent for meg. Pussing av sølv, kobber og messing slik at alt er blankt. Stryking av duker og gardiner. Baking, lage konfekt, lage sylte og leverpostei. I år ble det også lammerull. 

Støtter innlegget over med hensyn til måltider. Hos oss er det bare frokost/brunch og middag juledagene. De som trenger et lite mellommåltid eller kveldsmat finner seg det selv.

Nyter at gjestene er reist og bare kjernefamilien igjen. Nå er det tid for juleselskap med venner.

Anonymkode: 7193a...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Enig ang måltider. Vi har bare brunsj og middag (+dessert litt sent på kvelden, hvis det er stemning for det) på julaften, og 1. juledag bare en av delene. De som er sulten, smører seg ei skive, tar seg litt spekemat eller noe, når de ønsker det.

Anonymkode: b8b53...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...