Gå til innhold

Julemiddag og mat allergi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fast tradisjon med julemiddag hos svigerfamilie 2 juledag. I år var to av de sure, svarte ikke når jeg sa noe og det var dårlig stemning. 
jeg tåler ikke laktose og de hadde laget fløtesaus og brukt vanlig fløte oppi alt tilbehør, desserten var riskrem og sjokolade. Jeg har sagt at det er null problem å lage selv men nei de fikser sier de. De gjør ikke det og så blir de så sure når jeg ikke spiser. Jeg kan jo ikke noe for det. Vet ikke om jeg har lyst å dra flere ganger … hva hadde dere gjort 

Anonymkode: fd90c...1dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sier samboeren din til familien sin når de behandler deg på denne måten da?

Anonymkode: 62db8...0cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt med egen dessert og unngått saus til middag. Ville ikke konfrontert, men vært smidig. Jeg tåler ikke reker, selv ikke min mor husker det, så jeg ender opp med å spise loff med smør når hun inviterer til middag og det viser seg å være reker med loff.

Anonymkode: 8d454...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufattelig hvor hjernedøde folk er. Har inntrykk av at det er ganske utbredt å servere gjester mat de ikke tåler og bli sur når de ikke spiser. Da er man en elendig vert. Det samme gjelder livsstilsvalg. Får man en veganer på besøk, serverer man et vegansk alternativ.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Fast tradisjon med julemiddag hos svigerfamilie 2 juledag. I år var to av de sure, svarte ikke når jeg sa noe og det var dårlig stemning. 
jeg tåler ikke laktose og de hadde laget fløtesaus og brukt vanlig fløte oppi alt tilbehør, desserten var riskrem og sjokolade. Jeg har sagt at det er null problem å lage selv men nei de fikser sier de. De gjør ikke det og så blir de så sure når jeg ikke spiser. Jeg kan jo ikke noe for det. Vet ikke om jeg har lyst å dra flere ganger … hva hadde dere gjort 

Anonymkode: fd90c...1dc

Tåler du laktosefri? Da ville jeg bedt mannen om at de lager laktosefri mat neste år; helt tydelig og klart. Noen ganger er folk litt korte i hodet når det kommer til allergier og tenker «jeg kjenner jo Berit, hun spiser jo litt». Ellers ville jeg bare takket nei og spist det jeg kan :) 

Anonymkode: 9cad9...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt samboeren din si det veldig tydelig til dem neste år og kanskje hatt med litt tilbehør og dessert til deg selv på lur i tilfelle. Om det ikke blir behov for det så vet du at de har forstått og da tar du det bare med hjem og om de på tross av beskjed fremdeles ikke klarer å lage mat du tåler å spise kan du spise din medbrakte med god samvittighet og så får de bare bli sure. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, slik var eksens familie også. (Hans unnskyldning? Det er jo så vanskelig med glutenfritt. Og det var det for han, han nektet å la vær å skjære brød midt på kjøkkenet og jeg måtte vaske opp... før jeg kunne lage min egen mat på en trygg måte). I tillegg fortalte de at de synes så synd på meg, der de spiste maten de hadde tilberedt på en måte jeg ikke kunne spise. Mens jeg satt ved bordet.

Jeg spiste meg mett før jeg dro, og så fikk de heller mene det var ubehagelig å se meg sitte der uten å få mat. De valgte selv å ikke spørre meg om hva jeg trengte, Google selv, eller be meg ta med noe. De valgte å ikke gi meg mat, og du har samme problem ts.

Jeg har ingen god løsning, men i dag, mer voksen, mer erfaren, ville jeg spurt dem direkte om 1. Hvorfor lager de mat jeg ikke tåler til hver middagsinvitasjon? 2. Hvorfor spurte dere ikke om hva jeg trenger? og 3. Hvorfor ba dere meg ikke ta med mat selv? Helt rolig. Og så kommer de med unnskyldninger eller snakker det vekk. Ville avsluttet med at det er veldig lite hyggelig for deg å ikke få mat når du er bedt på middag, at det er dårlig behandling av gjester. Spurt om de behandler andre gjester på samme måte.

For ja, det er utrolig frekt. Fortalte dette til mannen min og han ble sjokkert. I hans familie har de alltid sendt en ekstra melding til meg (tåler du dette melet? Hva med denne melka?) og har aldri latt meg sitte der sulten. 

Så jeg hadde spurt dem, og avhengig av svaret hadde jeg enten lært dem opp eller sluttet å gå. Rett og slett. De syns ikke du er viktig nok å gi mat til, på lik linje med alle andre. Slik skal du ikke godta å bli behandlet.

Anonymkode: a0b90...032

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har cøliaki og har opplevd dette hos venner, men aldri hos svigers. Ville nok snakket med samboeren om dette, slik at han kan ta det videre. Som noen her sier: Hva sier samboeren din til dette?

Anonymkode: 02e7a...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er bare veldig lei . Så han avlyste familiemiddag hos oss denne uka, vi hadde «sykdom» så var vi hjemme og så julefilm og slappa av. 
vet ikke helt hvordan vi skal gjøre d neste år men det frister absolutt ikke. Barna blir også slitne av sånn dårlig stemning 

 

ts

Anonymkode: fd90c...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du vet det blir sånn, så må enten mannen din snakke skikkelig til familien sin ellers så tar du med mat du kan spise. Så får de bli så sure de bare vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir de sure? Forstår de virkelig ikke at du ikke tåler laktose? Eller er du av den typen som noen ganger tar laktase og kan spise litt? 
 

har selv barn med cøliaki og vi tar med mat hver eneste gang, spør ikke. Også spør vi når vi kommer om noe er naturlig glutenfritt, og det er det som regel. Og spør litt om måten det har blitt tilberedt på og som regel går det fint.

Anonymkode: f2c05...f97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

vet ikke helt hvordan vi skal gjøre d neste år men det frister absolutt ikke. Barna blir også slitne av sånn dårlig stemning 

Anonymkode: fd90c...1dc

Hvis min familie behandlet min ektefelle slikt, hadde det ikke blitt en 'neste gang'. 

Anonymkode: 832c0...609

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...