Gå til innhold

Gaver fra voksne tante/onkel barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har 7 tante/onkel barn som vi gir gave til. De er alder 16-30. 

Er det vanlig at man slutter å gi når de blir voksne eller er det vanlig at man gir til hverandre ? Jeg synes det er koselig å gi men det hadde vært koselig å få en gave som var til oss også. Om så bare en marsipangris eller et par sokker . 

Anonymkode: 4964a...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I vår familie har vi egentlig en avtale om at vi slutter å gi når niesen/nevøen har blitt 20 år. Men, så har det også kommet litt Ann på relasjonen. Noen nieser/nevøer har jeg kun litt til ingen kontakt med etter fylte 20 år, mens andre er jeg nærmere. Disse gir jeg til selv om de har fyllt 20. Da har jeg også fått tilbake av dem. 

Anonymkode: 039cb...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutta å få fra onkler og tanter etter konfirmasjonen... var jo i 'de voksne rekker' da...

Anonymkode: 90112...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se for meg at jeg noen gang kommer til å slutte gi til mine tantebarn. Det blir nok mindre med årene (de er 12-17 år nå), men jeg tror nok jeg alltid kommer til å sende de en oppmerksomhet til både jul og bursdag.

Men jeg oppfatter at du har to helt forskjellige problemstillinger her.

Er spørsmålet ditt egentlig om du som tante/onkel skal slutte å gi gaver, eller om du som tante/onkel bør få gave?

Anonymkode: d811e...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at på ett eller annet tidspunkt bør "gaverelasjonen" bli gjensidig, altså at hvis man gir til voksne nieser/nevøer får man også noe tilbake.  Det er utenkelig for meg/oss å motta uten å gi.  Dette tidspunktet er ikke ved 16 års alder, altså, men at en 30-åring som får gave fra tante og/eller onkel gir noe tilbake, absolutt.

Mine tanter og onkler sluttet ved konfirmasjon, ved fylte 18 år og da jeg giftet meg.  Dette har nok sagt noe om hvor tett vår relasjon var, de som sluttet ved konfirmasjon har jeg hatt lite kontakt med, mye mer med de som ga til jeg var 25.  Den siste tanten kommer til å gi så lenge hun lever, og selvfølgelig også få.

Anonymkode: 0d10b...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke se for meg at jeg noen gang kommer til å slutte gi til mine tantebarn. Det blir nok mindre med årene (de er 12-17 år nå), men jeg tror nok jeg alltid kommer til å sende de en oppmerksomhet til både jul og bursdag.

Men jeg oppfatter at du har to helt forskjellige problemstillinger her.

Er spørsmålet ditt egentlig om du som tante/onkel skal slutte å gi gaver, eller om du som tante/onkel bør få gave?

Anonymkode: d811e...a5e

Begge deler , jeg har lyst å gi men en liten oppmerksomhet tilbake hadde vært koselig. Trenger som sagt ikke være dyr, kan koste 10 kr lissom

Anonymkode: 4964a...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg tenker at på ett eller annet tidspunkt bør "gaverelasjonen" bli gjensidig, altså at hvis man gir til voksne nieser/nevøer får man også noe tilbake.  Det er utenkelig for meg/oss å motta uten å gi.  Dette tidspunktet er ikke ved 16 års alder, altså, men at en 30-åring som får gave fra tante og/eller onkel gir noe tilbake, absolutt.

Mine tanter og onkler sluttet ved konfirmasjon, ved fylte 18 år og da jeg giftet meg.  Dette har nok sagt noe om hvor tett vår relasjon var, de som sluttet ved konfirmasjon har jeg hatt lite kontakt med, mye mer med de som ga til jeg var 25.  Den siste tanten kommer til å gi så lenge hun lever, og selvfølgelig også få

Anonymkode: 0d10b...69d

Enig, er vel jeg har kommet nå. 
men hvordan gå videre ? 
 

ps vi har også tante som får 

Anonymkode: 4964a...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer selvsagt med relasjon og familiens størrelse. Skjønner at de som har mange nieser og nevøer slutter. Men vi som har to nieser og en nevø fortsetter å gi. Men forutsetter at de også gir noe til oss når de er etablerte. Jeg er 50 og gir fortsatt min tante og hennes mann julegave. Både vi og barna får av de. Men vi har små familieforhold. De har ikke barn, og har meg og søsteren min som eneste nevø og niese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...