Gå til innhold

Israel og Gaza inkl Hamas. Noen av dere må lære meg ...

Amistad

Anbefalte innlegg

Anonio skrev (20 minutter siden):

Fordi det er en ting selv fiender som Iran og SA kan enes om, det er at jøder skal diskrimineres, drepes, fordrives og så lignende. Jeg ser rabiate 2. generasjons muslimer protestere utenfor en av de få synagogene i Norge hver dag jeg går på jobb.

Når nynazister, kommunister, ytterpunktene i Islam, ISIS og Al Qaeda er enige om noe sier vel det litt. Folk er helt skrudd.

Sant. Men man kan lure på hva de egentlig tenker med. Hva fanden har gudshuset synagogen med hva Israel foretar seg?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madame Butterfly skrev (27 minutter siden):

Jo, men det er ikke enda. Jøder er fremdeles i flertall. 

Kanskje en enstatsløsning uavhengig av rase og religion? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (7 minutter siden):

https://freemuslims.org/document.php?id=1555

Noe slikt kanskje? Tenker det måtte være det optimale om mulig

Ligner på denne? 

https://snl.no/énstatsløsning_–_Palestina

Løsningen med én stat som omfatter dagens Israel og Palestina (de palestinske selvstyreområdene) inklusive Jerusalem, kan anta flere former; enten én forent stat, eller varianter av en føderasjon eller også en israelsk-palestinsk konføderasjon. Det siste kan innebære en organisering av israelere og palestinere som to separate nasjoner innenfor én statsdannelse. Når en slik løsning er satt på dagsorden, skyldes det at den mangeårige fredsprosessen i Midtøsten ikke har lykkes i å komme fram til noen løsning, herunder at Oslo-avtalene ikke førte til den selvstendige palestinske staten de la til grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (5 minutter siden):

Ligner på denne? 

https://snl.no/énstatsløsning_–_Palestina

Løsningen med én stat som omfatter dagens Israel og Palestina (de palestinske selvstyreområdene) inklusive Jerusalem, kan anta flere former; enten én forent stat, eller varianter av en føderasjon eller også en israelsk-palestinsk konføderasjon. Det siste kan innebære en organisering av israelere og palestinere som to separate nasjoner innenfor én statsdannelse. Når en slik løsning er satt på dagsorden, skyldes det at den mangeårige fredsprosessen i Midtøsten ikke har lykkes i å komme fram til noen løsning, herunder at Oslo-avtalene ikke førte til den selvstendige palestinske staten de la til grunn.

Ja noe sånt, en stat der man kan bo hvor man vil, samtidig som begge nasjoner opprettholder sin særegenhet i trygghet

Prinsipielt støtter jeg en tostatsløsning,  men om det ikke er mulig så er dette en god ide. Det må være en stat der et arabisk flertall ikke demografisk kan ødelegge for jødene, og en stat der israelsk økonomi og teknologi kommer palestinerne til gode

Endret av Topsi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (19 minutter siden):

Ja noe sånt, en stat der man kan bo hvor man vil, samtidig som begge nasjoner opprettholder sin særegenhet i trygghet

Prinsipielt støtter jeg en tostatsløsning,  men om det ikke er mulig så er dette en god ide. Det må være en stat der et arabisk flertall ikke demografisk kan ødelegge for jødene, og en stat der israelsk økonomi og teknologi kommer palestinerne til gode

Det var et fint forslag.

Håper det kommer noe godt ut av denne forferdelige situasjonen. 

FRED

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, Supermerry said:

Jeg skjønner godt at du er i villrede. Norge er det land i verden som gir mest penger til palestinerne/Hamas pr. innbygger, og vi er også det eneste siviliserte landet som støtter Hamas på en måte ingen andre siviliserte land gjør. Norske medier, skoler, univeristeter osv. er preget av denne uvanlige holdningen til Hamas, og det er knapt mulig å finne Hamas-kritiske røster i Norge. Man må til utenlandske medier for å få et mer balansert perspektiv. De aller fleste vestlige land kaller Hamas terrorister, noe norske myndigheter ikke gjør - de gir dem penger, som Hamas bruker til terroraksjoner og til luksusliv for Hamas' elite.

(...)

Dette er en situasjon som handler om sivilisasjonen mot barbariet, enkelt oppsummert. Glem heller ikke at Hitlers gode venner under annen verdenskrig var nettopp muslimene i Midt-Østen, fordi de hatet jødene like mye som nazistsene gjorde. Dette er ikke lenger gammel historie, men er høyst relevant for den nye jødeforfølgelsen vi ser nå.

Tusen takk for dette innlegget. Alt du skriver er riktig.

1 hour ago, Anonio said:

(...) Jeg ser rabiate 2. generasjons muslimer protestere utenfor en av de få synagogene i Norge hver dag jeg går på jobb.

Når nynazister, kommunister, ytterpunktene i Islam, ISIS og Al Qaeda er enige om noe sier vel det litt. Folk er helt skrudd.

Og sånn er det overalt der det lever jøder.

Til motsetning har jeg ikke hørt om ett eneste tilfelle av rabiate jøder protestere utenfor moskeer rundt om i verden, eller marsjere i tusenvis i gatene mens de roper om utslettelse av alle palestinere, alle arabere eller alle muslimer.

I stedet er det flere tilfeller av jødiske minnestunder etter 7. oktober bli angrepet av "propalestinske demonstranter".

Jødene får ikke henge opp bilder av sine savnede, ikke engang sørge over sine døde.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (På 7.1.2024 den 17.00):

Tusen takk for dette innlegget. Alt du skriver er riktig.

Og sånn er det overalt der det lever jøder.

Til motsetning har jeg ikke hørt om ett eneste tilfelle av rabiate jøder protestere utenfor moskeer rundt om i verden, eller marsjere i tusenvis i gatene mens de roper om utslettelse av alle palestinere, alle arabere eller alle muslimer.

I stedet er det flere tilfeller av jødiske minnestunder etter 7. oktober bli angrepet av "propalestinske demonstranter".

Jødene får ikke henge opp bilder av sine savnede, ikke engang sørge over sine døde.

Takk for innlegget ditt også. Jeg hadde aldri trodd at vi skulle komme hit igjen, der vi var for 80 år siden. Men her er vi. Det som virkelig sjokkerer meg, er i hvilken skala ofrene omgjøres til overgripere, og hvor mange som er beredt til å tro på dette, og gjerne utøve vold for løgnene de tror på. Man kan vel bare konkludere med at menneskene begår de samme feilene om og om igjen, og at det er lite håp.

• Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (På 6.1.2024 den 14.40):

Israel har ikke bare drept flere tusener, men skadet en hel befolkning på 2,2 milioner psykisk og fysisk.

Dette hadde ikke skjedd hvis ikke Gaza hadde angrepet Israel igjen og igjen og igjen og igjen etter at Israel trakk seg ut i 2005. Gaza ønsker ikke å leve i fredelig sameksistens med Israel. Gaza ønsker krig. Ansvaret for all elendigheten ligger derfor på Gaza 

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (14 timer siden):

Dette hadde ikke skjedd hvis ikke Gaza hadde angrepet Israel igjen og igjen og igjen og igjen etter at Israel trakk seg ut i 2005. Gaza ønsker ikke å leve i fredelig sameksistens med Israel. Gaza ønsker krig. Ansvaret for all elendigheten ligger derfor på Gaza 

Hadde det skjedd vis Europeere ikke hadde bedrevet utryddelse av jøder?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Apis said:

Hadde det skjedd vis Europeere ikke hadde bedrevet utryddelse av jøder?

Al-Husseini hadde en rolle i europeere sin utryddelse av jøder.
Jødenene sin status blant arabere inkludert palestinere var underordnet, og forfulgt lenge før europeere utryddet jøder i Hitler sin Holocaust.

Det er derfor vanskelig å tenke at grunntanken bak jødehatet vi ser i levanten nå og styrer angrepet på Israel vi nå er vitne til.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (4 minutter siden):

Jødenene sin status blant arabere inkludert palestinere var underordnet, og forfulgt lenge før europeere utryddet jøder i Hitler sin Holocaust.

Det er derfor vanskelig å tenke at grunntanken bak jødehatet vi ser i levanten nå og styrer angrepet på Israel vi nå er vitne til.

Du tenker staten Israel hadde blitt opprettet uansett Holocaust? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Apis said:

Det var hva League of Nations gjorde i 1922.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duraton skrev (11 minutter siden):

Palestina mandatet, du tenker på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Apis said:

Ja.
1917, 1922, og 1937 var sentrale år på veien mot den israrlske stat. Dette var før Holocaust. 

Det var en dynamisk prosess, og jeg sier ikke at Holocaust ikke hadde innvirkning på den prosessen etter 1945. Siden forhandlingene om land ikke førte frem til en deling, da al-Husseini ikke godtok deling, og at Israel ente opp med å få hele mandatet vest for elven, et delingsforslag datert tilbake til 1922, har Holocaust hatt minimal innvirkning på resultatet om fordeling av land. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amistad skrev (På 27.12.2023 den 1.19):

Jeg leser tråder opp og ned i mente både her på facebook og ellers andre steder. 

Hamas startet en krig. 

Israel svarer med å krige tilbake. 

Hamas gir seg ikke og gjemmer seg i tuneller og i offentlige bygg. bruker mennesker som levende skjold

Israel fortsetter å svare på angrep fra Hamas. 

Hamas både bryter våpenhvile og nekter våpenhvile. 

Israel er det landet som får all tyn all kjeft og blir fordømt av stort sett alle som har en mening om denne krigen. 

Det betyr at jeg ikke har forstått denne krigen skikkelig og trenger at noen av dere forteller meg og lærer meg litt fakta.

Du har forstått krigen.

Pro-palestinere lager mest støy og propaganda, men utgjør en minoritet av hjernevaskede bråkmakere.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
CAPS LOCK skrev (17 timer siden):

Gaza har utviklet seg til en ondartet svulst.

Til slutt måtte det kirurgi til. Vondt, men nødvendig.

Endret av Kalmusrot
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (6 timer siden):

Duraton skrev (6 timer siden):

Duraton skrev (1 time siden):

Staten Israel ble jo opprettet i 1947, ved maktbruk, og på bekostning av den palestinske befolkningen som bodde i området. Det er først og fremst en territorial konflikt mellom staten Israel og det palestinske folket. Det tror jeg det er viktig å ta med når en snakker om Palestinere og jødehat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Apis said:

Staten Israel ble jo opprettet i 1947, ved maktbruk, og på bekostning av den palestinske befolkningen som bodde i området. Det er først og fremst en territorial konflikt mellom staten Israel og det palestinske folket. Det tror jeg det er viktig å ta med når en snakker om Palestinere og jødehat. 

«Staten Israel ble proklamert av David Ben-Gurion i Tel Aviv 14. mai 1948. Dagen etter erklærte de arabiske nabolandene krig mot den nye jødiske staten» 

Dette er ikke omstridt! 

https://snl.no/Israels_historie

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...