Gå til innhold

Jeg overspiste 400g sjokolade i dag, hvordan slutte å mishandle meg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er som om jeg savner og trenger noe, uten å vite hva. Jeg spiser til jeg får vondt. Nå er jeg SÅ ekkel i kropp og mage. Men i morgen gjør jeg vel det samme igjen. Det er så vondt å ha det sånn. Hjelp? 

Anonymkode: 22501...8c1

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det kan hjelpe å kontakte https://nettros.no ?

Eller så kan det være et tips å spise regelmessige måltider hvor du spiser deg mett på vanlig mat slik at du unngår å få overspisingshunger. Mange som overspiser går i samme fella gang på gang og prøver å spise mer sjelden og mindre for å unngå å legge på seg og ender opp med en oksehunger på slutten av dagen. 
 

Et annet tips kan være å prøve å identifisere følelsene dine og tørre å stå i dem selv om det føles ubehagelig og du ønsker å ty til maten for å flykte eller trøste deg selv.

Endret av Grüner
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det slik i mange år, så vet veldig godt hvordan du har det. Det tok ca. 2 år å venne meg av overspisingen. Jeg begynte med å trene til YouTube-videoer (Chloe Ting), kjente meg sterkere i kroppen etter noen uker og det ga meg ork til å gjøre noe med kostholdet. 

Det første jeg gjorde med kostholdet var å innføre ganske store mengder grønnsaker. Rent kjøtt og grønt. For meg ble blomkål, tomater og brokkolini redningen i starten. Merket gradvis at jeg fikk mindre lyst på søtt, men det gikk veldig opp og ned. Plutselig kunne jeg gå en uke uten overspising av snacks/godis, men det var mye frem og tilbake i et og et halvt år. Lærte meg å bake brød, bakte også grove pizzabunner og slikt. Oppdaget at jeg fort ble veldig mett når jeg spiste noe som var hjemmelaget, og da var ikke godteskåla like fristende.

Chips (som alltid har vært mitt store problem) ble erstattet med oliven av god kvalitet. Jeg fant ut at jeg elsket oliven og det ble min faste snacks. 

Begynte på treningssenter i fjor vår, og i sommer har jeg drevet mye med trappetrening. For meg hjalp det veldig å trene fordi jeg da ikke satt hjemme på sofaen og kjedet meg. Når jeg trener får jeg automatisk lyst på sunnere mat. Så for meg personlig har fysisk aktivitet hatt mye å si for at jeg klarte å kutte ut det meste av f.eks pizza og snacks. 

Jeg kuttet ikke ut sukkerfri cola, den var med meg hele tiden pga. cravings. Det er vel først nå at jeg har tatt kampen om å trappe ned på/slutte med brus. 

Dette er ting som har fungert for meg, jeg håper det kan være til nytte for deg og 🙏

Anonymkode: 2ef2b...31d

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en hobby - noe som gjør deg glad og holder deg opptatt.

Anonymkode: 9963d...460

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så omtenksomme og gode svar❤️ Jeg skal ta til meg alt sammen! 
 

ts

Anonymkode: 22501...8c1

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaring med "spis deg fri" - metoden.

Og følge Marit Kolby på fb/instagram. Og evt kjøpe boken hennes "Hva og når skal vi spise" 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LadyGrey skrev (17 minutter siden):

Har god erfaring med "spis deg fri" - metoden.

Og følge Marit Kolby på fb/instagram. Og evt kjøpe boken hennes "Hva og når skal vi spise" 

Hun har jeg hørt en podcast med, jeg skal kjøpe boken, tusen takk❤️

Anonymkode: 22501...8c1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg fungerer det best med avhold og periodisk faste.

F.eks inntar jeg ingen kalorier etter klokken 18. Og om jeg må spise noe usunt så gjør jeg det tidlig på dagen og gjerne før jeg skal trene.

Gått på en smell her også siste to dagene. Tenkte jeg kunne unne meg litt sjokolade på kvelden siden det er jul. Førte bare til at jeg fikk lyst på mer og har trøkket i meg til jeg nesten spyr. Straffet meg selv ved å melde meg på tidligste gruppetreningen på treningssenteret på onsdag 😆

Anonymkode: e415c...cb4

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For meg fungerer det best med avhold og periodisk faste.

F.eks inntar jeg ingen kalorier etter klokken 18. Og om jeg må spise noe usunt så gjør jeg det tidlig på dagen og gjerne før jeg skal trene.

Gått på en smell her også siste to dagene. Tenkte jeg kunne unne meg litt sjokolade på kvelden siden det er jul. Førte bare til at jeg fikk lyst på mer og har trøkket i meg til jeg nesten spyr. Straffet meg selv ved å melde meg på tidligste gruppetreningen på treningssenteret på onsdag 😆

Anonymkode: e415c...cb4

Kan også legge til at å spise vanlig mat om kvelden trigger en enorm sultfølelse som er helt umulig å stoppe. Men viljestyrken er som regel god nok bare jeg lar være å spise noe. Så får jeg heller legge meg sulten. Sulten er bare psykisk uansett.

Anonymkode: e415c...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan også legge til at å spise vanlig mat om kvelden trigger en enorm sultfølelse som er helt umulig å stoppe. Men viljestyrken er som regel god nok bare jeg lar være å spise noe. Så får jeg heller legge meg sulten. Sulten er bare psykisk uansett.

Anonymkode: e415c...cb4

Jeg merker at brødmat og all tilgjengelig snacks i julen ødelegger for meg. Jeg er så oppblåst og full i vann, og ubehaget gjør ironisk nok at jeg spiser mer… 

 

ts

Anonymkode: 22501...8c1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg merker at brødmat og all tilgjengelig snacks i julen ødelegger for meg. Jeg er så oppblåst og full i vann, og ubehaget gjør ironisk nok at jeg spiser mer… 

 

ts

Anonymkode: 22501...8c1

Samme her. Kan spise en flere brødskiver eller en stor middagsporsjon på kvelden og likevel klare å fortære en stor sjokoladeplate på toppen uten å føle noe metthet...

Anonymkode: e415c...cb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å slite med vekt er som regel veldig sammensatt. På samme måte som at man kan si til en person med onoreksi at man burde spise mindre, kan man også si det til en overvektig, men det har ingen effekt. Vekt har ulike stadier. Ett av dem er antall kalorier man burde spise, og hvordan finne et sunt kosthold man kan leve med. Noe annet er årsaken ti lat det har blitt sånn og å definere om årsak og handling er det samme nå. Når det gjelser selvskading er hele poenget og rasjonale at psykisk smerte Jeg tror det er mulighet for at – om ikke bestevenner, men at vi begge har lyst til å forstå hverandre, som jeg setter stor pris på. Når jeg ikke fremstår hyggelig, er jeg oppgitt eller det noen svært  få vil kalle morsom. Jeg er klar over at jeg har kjøpt billett et chitshow ved å svare på tråden: er vondere enn fysisk smerte, som gjør at det psykiske er vanskeligere å snakke om, Jeg aner ikke hva "dette har jeg dag og dette er min Bmi

 

Endret av Helene1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er som om jeg savner og trenger noe, uten å vite hva. Jeg spiser til jeg får vondt. Nå er jeg SÅ ekkel i kropp og mage. Men i morgen gjør jeg vel det samme igjen. Det er så vondt å ha det sånn. Hjelp? 

Anonymkode: 22501...8c1

Har du prøvd psykolog?

Anonymkode: fb5ab...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

For meg fungerer det best med avhold og periodisk faste.

F.eks inntar jeg ingen kalorier etter klokken 18. Og om jeg må spise noe usunt så gjør jeg det tidlig på dagen og gjerne før jeg skal trene.

Gått på en smell her også siste to dagene. Tenkte jeg kunne unne meg litt sjokolade på kvelden siden det er jul. Førte bare til at jeg fikk lyst på mer og har trøkket i meg til jeg nesten spyr. Straffet meg selv ved å melde meg på tidligste gruppetreningen på treningssenteret på onsdag 😆

Anonymkode: e415c...cb4

Svart/hvitt-tankegang som inkluderer faste, avhold fra usunn mat og straffetrening hvis du sprekker er IKKE gode råd å gi til noen som sliter med spiseforstyrrelser. Høres ut som du trenger hjelp selv.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er som om jeg savner og trenger noe, uten å vite hva. Jeg spiser til jeg får vondt. Nå er jeg SÅ ekkel i kropp og mage. Men i morgen gjør jeg vel det samme igjen. Det er så vondt å ha det sånn. Hjelp? 

Anonymkode: 22501...8c1

Det som har hjulpet for meg er og stille meg selv spørsmålet: Er det hodet eller magen som er sulten. Så kjenner du etter både i hodet og magen. De fleste ganger kjenner du det kun i hodet. Ergo det er lettere å legge det fra seg om du er bevisst på dette.

Anonymkode: ac53f...a4e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg merker at brødmat og all tilgjengelig snacks i julen ødelegger for meg. Jeg er så oppblåst og full i vann, og ubehaget gjør ironisk nok at jeg spiser mer… 

 

ts

Anonymkode: 22501...8c1

Den teknikken med å prøve å spise bort mettheten ved å spise enda mer har jeg også prøvd mange ganger…
Jeg arvet overspisingen fra moren min. Vet ikke hvordan du er oppvokst, men ofte kommer dette fra barndommen. Jeg er oppvokst med en mor som dytter mat på oss til enhver anledning og hvis vi ikke spiser eller bare spiser én porsjon så lager hun så mye styr så i barndommen var det enklest å bare spise for å slippe det. Og etter at jeg ble voksen har det innlærte mønsteret forverret seg. For meg henger overspisingen sammen med at jeg ikke fikk ha grenser i oppveksten, og at foreldrene mine tråkket over grensene mine. Og også at jeg aldri fikk lov til å kjenne etter i egen kropp. Hvis jeg hadde hodepine så fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde vondt i hodet for det var det bare voksne som kunne ha. Så jeg lærte tidlig å overstyre signalene fra kroppen, og da merker jeg heller ikke metthet. Vet ikke om du kjenner deg igjen i noe av dette eller om jeg bare babler. 

Anonymkode: 90036...3c9

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 20.04):

Den teknikken med å prøve å spise bort mettheten ved å spise enda mer har jeg også prøvd mange ganger…
Jeg arvet overspisingen fra moren min. Vet ikke hvordan du er oppvokst, men ofte kommer dette fra barndommen. Jeg er oppvokst med en mor som dytter mat på oss til enhver anledning og hvis vi ikke spiser eller bare spiser én porsjon så lager hun så mye styr så i barndommen var det enklest å bare spise for å slippe det. Og etter at jeg ble voksen har det innlærte mønsteret forverret seg. For meg henger overspisingen sammen med at jeg ikke fikk ha grenser i oppveksten, og at foreldrene mine tråkket over grensene mine. Og også at jeg aldri fikk lov til å kjenne etter i egen kropp. Hvis jeg hadde hodepine så fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde vondt i hodet for det var det bare voksne som kunne ha. Så jeg lærte tidlig å overstyre signalene fra kroppen, og da merker jeg heller ikke metthet. Vet ikke om du kjenner deg igjen i noe av dette eller om jeg bare babler. 

Anonymkode: 90036...3c9

Og jeg kunne bare drømme om å få spise meg mett hjemme hos min mor. Har også slitt mye i ettertid!

Anonymkode: b536e...c8b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet veldig godt hvordan du har det! Har hatt bulimi siden 11-års alderen, og er 27 nå. Har selv en BMI som kan gå fra 17-24 fra år til år, så er veldig godt kjent med overspising og sulting derpå.

Det som har hjulpet aller mest for min del er å endre tankesettet mitt. Tidligere tenkte jeg at det var både lov og sunt å gi kroppen det den "cravet", men det var jo ikke tilfelle i det hele tatt. Kroppen min cravet jo bare sjokolade og smågodt, og jeg kunne spise 3-4-5000 kalorier om dagen. Så jeg forsøkte å jobbe mer med egenverdi og selvfølelse, og overbeviste meg selv om at jeg liker meg selv for godt til å spise meg smertelig mett hver dag. 

Jeg øvde meg også på å ta time for time, og dag for dag. Å stoppe å overspise i all evighet er et vanskelig mål, og det er dømt til å feile. Så når cravingene kom, satte jeg på en timer. Og øvde på å la det gå minutter og timer. Også la jeg meg til slutt. Jo flere dager jeg fikk til det, jo bedre var det. Også jobbet jeg med å godta at tilbakefall er helt vanlig, og ikke minst lov. Og selv om man sprekker bittelitt og spiser en halv sjokoladeplate, må man ikke spise hele godteriskapet som "straff". 

Nå har jeg ikke overspist i hele år. Med overspising så snakker jeg om ganske store mengder, ikke bare litt sjokolade og snop. I mitt hode var det tidligere slik at det måtte være ingenting eller alt, og om jeg spiste en halv sjokoladeplate kunne jeg like gjerne spise hele, og enda mer. Men det er jo ikke sant i det hele tatt. Det er ingenting galt med å spise en halv sjokoladeplate. Man MÅ ikke straffe seg selv med enda mer mat bare fordi man koser seg i blant. Kos er en del av livet, og det er lov. Nå har jeg en BMI på 19/20, og spiser både salat og sjokolade, nesten daglig :) 

Lykke til! ❤️ 

Anonymkode: d798d...f67

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...