Gå til innhold

Julegave fra svigerinne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Søsteren til mannen min har to barn. Vi har også et barn på 4 år og har fått baby nå i høst. Som i mange andre hjem, så er det ofte jeg som ordner med gave til barna til jul og bursdag. Vi voksne gir ikke til hverandre. Jeg kjøper gave for rundt 400 kr til barna hennes. De er ett par år eldre enn våre. Jeg spør de som regel selv hva de ønsker seg, eller plukker opp hva foreldrene sier de trenger. Det er ikke alltid de takker for gavene (hverken barna eller foreldrene). 

 

Vi har bare fått brukte gaver av de til vår 4-åring siden han ble født, foruten dåpsgaven. Det er helt greit med brukt, vi kjøper mye brukt selv av både utstyr og leker. De gir imidlertid leker som barna deres har vokst fra, men de mangler ofte deler eller er ødelagte. Ofte har vi bare endt opp med å kaste lekene, feks noe slimgreier som hadde gått ut på dato og som bare var rennende væske. I år sendte vi (mannen min) ønskeliste på vegne av sønnen vår, og de ble enige om en max sum på 300 kr til bruk på julegaver til barna. Vi fikk noen brukte klosser (gamle leker til deres barn, ikke kjøpt brukt) hvor en del av klossene manglet. Vi fikk ingen gave til babyen. Jeg kjøpte nye gaver til begge deres barn. 

 

Vi har god økonomi, det har de også. Vi tar gjerne imot brukte gaver, men kjenner på en viss irritasjon over at de liksom gir vekk det de ellers måtte levert på dynga, i gaver til vårt barn. Vi har fått brukte gaver av mine søsken, feks duplo til eldstemann og brukt bilstolposen til baby. Dette ble vi veldig glad for. De har tydeligvis også  glemt (?) å gi gave til babyen. Kanskje de mener en baby ikke trenger gave? Greit nok det, men vi har gitt ordentlige gaver til deres barn siden de var baby. Usikker hvordan jeg skal gjøre det videre. Trodde jeg var lur som foreslo å bli enig om en relativt lav sum i gavekostnader, men dette ble tydeligvis glemt eller ignorert. Det er jo ikke enkelt å ta opp, da jeg ikke ønsker å fremstå utakknemlig. 

Råd og tips til hvordan håndtere dette tas imot med takk. Kanskje det er jeg som overdriver og burde bare godta dette? 

Anonymkode: 5c5b0...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare si at jeg er i nesten samme situasjon. Jeg er skuffet og irritert. Har i alle fall lært etter denne julen. Neste år skal jeg foreslå å droppe gaver. Det er mitt beste tips

Anonymkode: 0ac08...114

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil bare si at jeg er i nesten samme situasjon. Jeg er skuffet og irritert. Har i alle fall lært etter denne julen. Neste år skal jeg foreslå å droppe gaver. Det er mitt beste tips

Anonymkode: 0ac08...114

Droppe gaver til barna? 

Ny tanke for meg, da gavene tross alt er viktig for de.. men kanskje vi kan foreslå å gi opplevelsesgaver til hverandres barn. Der satt du meg på en tanke.. 🙂

Anonymkode: 5c5b0...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lagt minst mulig i gave til barna deres. Prøv å finne noe på 70 % nå i romjula.

Anonymkode: 3e66b...f3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Droppe gaver til barna? 

Ny tanke for meg, da gavene tross alt er viktig for de.. men kanskje vi kan foreslå å gi opplevelsesgaver til hverandres barn. Der satt du meg på en tanke.. 🙂

Anonymkode: 5c5b0...4d0

Jeg ser ikke poenget i å gi når barna ikke takker. Eller når man legger penger, tid og omtanke i en gave og man får brukte slitte gaver i retur.

Anonymkode: 0ac08...114

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte ting er greit, men forstår veldig godt frustrasjonen om dere får ting som er ødelagte eller mangler deler. Det er jo ikke noe særlig for barna. Hadde forstått at en glipp kan skje, men ved gjentakelse hadde jeg nok forsøkt å finne en måte å si fra på. 

Anonymkode: 82797...7ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Brukte ting er greit, men forstår veldig godt frustrasjonen om dere får ting som er ødelagte eller mangler deler. Det er jo ikke noe særlig for barna. Hadde forstått at en glipp kan skje, men ved gjentakelse hadde jeg nok forsøkt å finne en måte å si fra på. 

Anonymkode: 82797...7ea

Forslag til hvordan man kan si fra? 😅 Synes det er kjempevanskelig. 

Anonymkode: 5c5b0...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send de en melding: «hei, nå har våre barn de siste årene fått brukte leker med manglende/ødelagte deler fra dere, så vi tolker det som at dere ikke er så interessert i gavebytter. Vi kommer derfor til å gi et beløp til redd barna de neste årene i stedet. Fortsatt riktig god jul!»

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke gå på en bruktbutikk eller Finn og kjøpe noe ræl tilbake? Kanskje de tar hintet?

Anonymkode: 4c24b...92c

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Droppe gaver til barna? 

Ny tanke for meg, da gavene tross alt er viktig for de.. men kanskje vi kan foreslå å gi opplevelsesgaver til hverandres barn. Der satt du meg på en tanke.. 🙂

Anonymkode: 5c5b0...4d0

Men er det mer viktig for dem da? Dine får jo søppel! Det synes jeg de skal spares for. 

Hadde sagt det rett ut. Vi har fått mange ødelegge gaver, som desverre måtte kastes, og det er unødvendig. Neste år ønsker vi å kutte ut gaver.

Anonymkode: cbb6a...532

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvem av dere er Ts i denne tråden? 

 

Anonymkode: c9308...b4d

Tenkte akkurat det samme.

Anonymkode: f34ed...f91

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenkte akkurat det samme.

Anonymkode: f34ed...f91

 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvem av dere er Ts i denne tråden? 

 

Anonymkode: c9308...b4d

Ja, barna våre var like i alder og vi klager begge på svigerfamilien vår 😅

 

Jeg vet ikke med ts i den andre tråden, men jeg har endret på alder til eldste barnet vårt for å anonymisere litt.

Anonymkode: 5c5b0...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint med brukte gaver. Våre barn har også fettere og kusiner som er eldre, så jeg pleier alltid å si ifra at mine barn gjerne kan få brukte ting. (De er tenåringer nå, men synes selv brukt er fint)

For at brukt skal være fint er det noen ting som bør være på plass tenker jeg. For det første må det være noe barnet ønsker seg/vil komme til å sette pris på. For det andre må det være noe ordentlig. Dvs det må være i orden/helt/rent, ikke ødelagt eller mangelfullt.
 

Jeg pleier å tenke at en brukt gave er noe man kunne solgt på Finn og fått penger for. Dersom det ikke er mulig å selge tingen på Finn bør man heller ikke gi den bort i gave. Det er i så fall bare frekt. 
 

Hadde det vært meg hadde jeg antagelig svelget alle kameler og fortsatt å gi gave til tantebarna mine. Jeg pleier å tenke at jeg ikke senker meg ned på andre menneskers nivå, jeg ønsker å holde på mine verdier. 

Anonymkode: dc6ea...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få broren din til å si at sønnen deres kunne tenkt seg en ny gave neste år og ikke noe som mangler deler. 

Men med gaver kan det være lurt å bruke litt humor med barna. Min bror kan gi babyleke til en 4-åring. Vi pleier bare å humre over onkel som ikke har peiling på gaver.

Anonymkode: 12021...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Søsteren til mannen min har to barn. Vi har også et barn på 4 år og har fått baby nå i høst. Som i mange andre hjem, så er det ofte jeg som ordner med gave til barna til jul og bursdag. Vi voksne gir ikke til hverandre. Jeg kjøper gave for rundt 400 kr til barna hennes. De er ett par år eldre enn våre. Jeg spør de som regel selv hva de ønsker seg, eller plukker opp hva foreldrene sier de trenger. Det er ikke alltid de takker for gavene (hverken barna eller foreldrene). 

 

Vi har bare fått brukte gaver av de til vår 4-åring siden han ble født, foruten dåpsgaven. Det er helt greit med brukt, vi kjøper mye brukt selv av både utstyr og leker. De gir imidlertid leker som barna deres har vokst fra, men de mangler ofte deler eller er ødelagte. Ofte har vi bare endt opp med å kaste lekene, feks noe slimgreier som hadde gått ut på dato og som bare var rennende væske. I år sendte vi (mannen min) ønskeliste på vegne av sønnen vår, og de ble enige om en max sum på 300 kr til bruk på julegaver til barna. Vi fikk noen brukte klosser (gamle leker til deres barn, ikke kjøpt brukt) hvor en del av klossene manglet. Vi fikk ingen gave til babyen. Jeg kjøpte nye gaver til begge deres barn. 

 

Vi har god økonomi, det har de også. Vi tar gjerne imot brukte gaver, men kjenner på en viss irritasjon over at de liksom gir vekk det de ellers måtte levert på dynga, i gaver til vårt barn. Vi har fått brukte gaver av mine søsken, feks duplo til eldstemann og brukt bilstolposen til baby. Dette ble vi veldig glad for. De har tydeligvis også  glemt (?) å gi gave til babyen. Kanskje de mener en baby ikke trenger gave? Greit nok det, men vi har gitt ordentlige gaver til deres barn siden de var baby. Usikker hvordan jeg skal gjøre det videre. Trodde jeg var lur som foreslo å bli enig om en relativt lav sum i gavekostnader, men dette ble tydeligvis glemt eller ignorert. Det er jo ikke enkelt å ta opp, da jeg ikke ønsker å fremstå utakknemlig. 

Råd og tips til hvordan håndtere dette tas imot med takk. Kanskje det er jeg som overdriver og burde bare godta dette? 

Anonymkode: 5c5b0...4d0

Dere får begynne å gi brukt til de også å se om dere får en reaksjon

Anonymkode: b7252...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt kan du høre med din svigerinne om dere skal begynne å kjøpe for hverandre. Lettere å finne noe barna ønsker seg. Du kjøper til dine fra de og de kjøper til sine fra dere. 

Anonymkode: b7252...1c7

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Evt kan du høre med din svigerinne om dere skal begynne å kjøpe for hverandre. Lettere å finne noe barna ønsker seg. Du kjøper til dine fra de og de kjøper til sine fra dere. 

Anonymkode: b7252...1c7

God løsning.

Anonymkode: cbb6a...532

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Evt kan du høre med din svigerinne om dere skal begynne å kjøpe for hverandre. Lettere å finne noe barna ønsker seg. Du kjøper til dine fra de og de kjøper til sine fra dere. 

Anonymkode: b7252...1c7

Den beste løsningen!

 

Anonymkode: 8fc00...e7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...