Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Åpent kontorlandskap er laget for samhandling, og for å spare areal. Ikke for arbeid som krever konsentrasjon, da har man egne stillerom som kan benyttes. Ironisk nok er åpent kontorlanskap i Norge en lesesal, og stillerommene brukes av de som vil snakke. 

Jeg trives i åpent kontorlandkap fordi jeg syns det er kjempefint for samhandling og kreativt arbeid. Har jeg oppgaver som krever konstrasjon har jeg enten hjemmekontor eller finner meg en stille plass. 

Snakk med lederen din og be om støtdempendne øretelefoner, mulghet for stillerom/kontor når det er nødvendig.

Hos oss har vi enkelte ansatte som har utfordringer med åpent landskap, disse har egne ordninger hvor de har kontor eller forrang på stillerom. 

Anonymkode: fe18a...0b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har åpent kontorlandskap og det er så mange regler at man nesten føler man må be om unnskyldning for å være der. Er helt håpløst og etter vi fikk en reminder på reglene sist har flere tatt hjemmekontor. 

Anonymkode: 3c3d1...adb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvem definerer hva som er tilfredsstillende arbeidsmiljø? Finnes det én fasit?

Anonymkode: 03e31...405

Det finnes veiledere. Og det finnes sikkert flere fasiter. Men alle har krav på et tilfredsstillende arbeidsmiljø, arbeidsgiver vil tjene på at folk trives og får ut det beste i seg selv. 

Anonymkode: c2757...349

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker ulike former for landskap og delte kontorer, men det må være klart hva som er betingelse. Hos oss er det stille i landskapet, alle sitter konsentrert om sine oppgaver. Samhandling/diskusjoner skjer i møterom og fellesarealer. Teamsmøter tar man i møterom eller bokser satt opp for formålet.

Jeg har også hatt landskap hvor samarbeid og samhandling var utgangspunktet. Da har det vært små rom for konsentrasjonsarbeid. Dette har fungert ypperlig  

Anonymkode: 09f3e...275

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Gaza og Ukraina er forferdelig.

Promping og fising er naturlig.

Anonymkode: 0ded5...967

Får håpe du mener Israel og Russland her?!

Anonymkode: e1274...a84

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg liker ulike former for landskap og delte kontorer, men det må være klart hva som er betingelse. Hos oss er det stille i landskapet, alle sitter konsentrert om sine oppgaver. Samhandling/diskusjoner skjer i møterom og fellesarealer. Teamsmøter tar man i møterom eller bokser satt opp for formålet.

Jeg har også hatt landskap hvor samarbeid og samhandling var utgangspunktet. Da har det vært små rom for konsentrasjonsarbeid. Dette har fungert ypperlig  

Dette.

Jeg har ikke jobbet i det selv, men av de jeg kjenner som gjør det så har de enten/eller løsning. De er fornøyde med det.

Etter pandemien har en hybrid med hjemmekontor blitt mer vanlig også, og da er man jo helt uforstyrret.

Anonymkode: 6c4ad...e0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vedkommende bryr seg ikke og tar ikke til seg kritikk. Dette er i det offentlige, så vedkommende er nærmest "usparkelig".

Anonymkode: e1274...a84

Folk som jobber i det offentlige skal også ha godt arbeidsmiljø. Det er verdt et forsøk, hvis dere er enige om at det er et problem. Ikke nødvendigvis sparke, men å få vedkommende til å oppføre seg som folk.

Eksemplet mitt var også fra det offentlige. Han ble faktisk "sparket" (felles enighet om å gå av, mellom arbeidstaker og arbeidsgiver) men det var fordi han forsuret arbeidsmiljøet på andre måter. I praksis psykisk terror.

Anonymkode: 40124...dc8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fellessrealer er på en måte plassert i landskapet, uten dører eller vegger mellom. Så den hyggelige sofagruppen aner jeg ikke når det er meningen jeg skal benytte som sted for å sosialisere. 

Det er veldig fint med egne rom til diverse, men hvis jeg skal drøfte noe med en kollega må vi da ta med oss pc og finne et ledig rom. Hvis jeg skal ta en telefonsamtale (dem er det mange av) bør jeg helst finne et rom. Arbeidet blir veldig forstyrret dersom jeg skal gå frem og tilbake mellom diverse smårom og plassen "min" hver gang jeg skal noe mer enn å taste på pc. Dersom jeg skal følge reglene og intensjonen med de ulike rommene slavisk vil jeg i praksis bruke mye tid på å gå frem og tilbake, som igjen forstyrrer konsentrasjonen min.

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde åpent kontorlandskap med over 70 sitteplasser…. og 3 stillerom fordelt på oss og sjefene…. OG kjøkken med samlingspunkt og åpent rett ut mot mange kontorplasser. Sluttet i jobben kun pga dette :( 

Anonymkode: 385ca...85b

• Liker 2
Skrevet

Åpent landskap er djevelens verk. Spesielt på steder der det kommer mange telefoner. Jeg jobbet i tillegg på et sted hvor et flertall bestemte at det var trivelig med radio til arbeidet. Mulig tanken var at det skulle overdøve støyen fra telefonene. De ble veldig overrasket da jeg sa opp den jobben, enda mer da de oppdaget at jeg hadde en måneds oppsigelse og allerede var ute av døra. Nå jobber jeg mye hjemmefra, jobbhimmelen i skarp kontrast til kontorlandskap. 

Anonymkode: aedc8...bb9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi hadde åpent kontorlandskap med over 70 sitteplasser…. og 3 stillerom fordelt på oss og sjefene…. OG kjøkken med samlingspunkt og åpent rett ut mot mange kontorplasser. Sluttet i jobben kun pga dette :( 

Anonymkode: 385ca...85b

Det er et stort mysterie hvorfor de har de sosiale sonene så åpent mot/i kontorlandskapet. 

• Liker 1
Skrevet

Åpent landskap er grusomt. En ting er støyen, men å hele tiden ha noen som kikker deg over skulderen og mangel på privatliv er også en faktor.

Jobbet på et mindre landskap før og det er en vesentlig forskjell fra dagens landskap som er noe større. Selv så flinke folk er blir det dessverre umulig å holde lydnivået på et akseptabelt nivå når man blir såpass mange. 

Lydkansellerende headset er en nødvendighet, men fortsatt ikke ideelt om man har konsentrasjonsarbeid. Hadde jeg hatt cellekontor hadde jeg vært oftere på kontoret, men slik det har blitt sitter jeg oftere hjemme rett og slett for å få konsentrere meg.

Anonymkode: abe54...0fa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Fellessrealer er på en måte plassert i landskapet, uten dører eller vegger mellom. Så den hyggelige sofagruppen aner jeg ikke når det er meningen jeg skal benytte som sted for å sosialisere. 

Det er veldig fint med egne rom til diverse, men hvis jeg skal drøfte noe med en kollega må vi da ta med oss pc og finne et ledig rom. Hvis jeg skal ta en telefonsamtale (dem er det mange av) bør jeg helst finne et rom. Arbeidet blir veldig forstyrret dersom jeg skal gå frem og tilbake mellom diverse smårom og plassen "min" hver gang jeg skal noe mer enn å taste på pc. Dersom jeg skal følge reglene og intensjonen med de ulike rommene slavisk vil jeg i praksis bruke mye tid på å gå frem og tilbake, som igjen forstyrrer konsentrasjonen min.

Jeg synes ikke dette er et problem. Selvsagt avhenger det av oppgaver. Vi er blitt veldig flinke til å avtale møter og møterom, så mye mindre plutselige avbrytelser enn hva jeg hadde før. Mye avtales gjennom ulike platformer. Ingen snakker i telefon i fellesarealer. 

Enkelte dager med mye samhandling har jeg et møterom hele dagen. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke dette er et problem. Selvsagt avhenger det av oppgaver. Vi er blitt veldig flinke til å avtale møter og møterom, så mye mindre plutselige avbrytelser enn hva jeg hadde før. Mye avtales gjennom ulike platformer. Ingen snakker i telefon i fellesarealer. 

Enkelte dager med mye samhandling har jeg et møterom hele dagen. 

Det er jo ikke alle steder dette er mulig, noen har feks jobber der de sitter i telefonen hele dagen. Og det er sjelden nok møterom til at man kan booke det hver gang man må konsentere seg. Noen av oss har jobber der man må konsentrere seg hele tiden.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke alle steder dette er mulig, noen har feks jobber der de sitter i telefonen hele dagen. Og det er sjelden nok møterom til at man kan booke det hver gang man må konsentere seg. Noen av oss har jobber der man må konsentrere seg hele tiden.

Det er mulig det er derfor jeg ikke oppfatter noe problem. Alle sitter stille, konsentrert om oppgavene sine. 

Poenget er at områdene er tilpasset aktivitetene.

Skrevet

Jobbet i kontorlandskap før, men nå er det nesten umulig. Snakker med kunder mange ganger om dagen/hele dagen og måtte da ha gått i stillerom hele tiden. Stillerommene er ikke tilpasset at noen skal sitte der hele tiden og individuelle behov gjør at de blir uaktuelle. Heldigvis har vi muligheten for hjemmekontor, men ledelsen ønsker vi skal være på kontoret noen dager i uka. Hadde det ikke vært for hjemmekontor hadde jeg funnet noe annet. 

Anonymkode: c271e...fe8

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Det er mulig det er derfor jeg ikke oppfatter noe problem. Alle sitter stille, konsentrert om oppgavene sine. 

Poenget er at områdene er tilpasset aktivitetene.

Det er de gjerne ikke, dessverre. Og grunnen er vel at kontorlandskap som regel er økonomisk motivert, og ikke faktisk fordi det passer best til oppgavene. Så glad jeg er ferdig med dette.

• Liker 1
Skrevet

Liker ikke åpent kontorlandskap. Siden jeg liker å prompe. Slitsomt å gå til toalettet hver gang kun for å slippe en promp. 

Anonymkode: 94139...671

• Liker 1
Skrevet

Forferdelig lite effektivt. Kommer tidlig og alle som kommer senere hilser på alle, så første 2 timer blir man forstyrret. Så er det prat, møter ved plassen, etc. etc. Uegnet som et sted å konsentrere seg.

Anonymkode: c8620...136

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Forferdelig lite effektivt. Kommer tidlig og alle som kommer senere hilser på alle, så første 2 timer blir man forstyrret. Så er det prat, møter ved plassen, etc. etc. Uegnet som et sted å konsentrere seg.

Anonymkode: c8620...136

Det samme merker jeg de dagene jeg må forlate hjemmekontoret nå, omtrent alt går til sosialt samvær. I starte mente sjefen det var også viktig, men tror han har forstått nå at det tross alt ikke kan gå på bekostning av arbeidet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...