AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #1 Skrevet 24. desember 2023 Hei. Jeg jobber i åpent kontorlandskap. Har gjort det i ulike jobber opp gjennom, og har sjelden hatt problemer med det. Det har som regel vært en enighet og forståelse om at man må være stille fordi folk jobber. Men slik er det ikke der jeg jobber nå. Folk er høylytte og det er store vinduer hvor det går folk forbi hele tiden. En dag her hvor jeg var veldig stresset og jobbet med noe som krevde ekstra konsentrasjon, og følte meg litt utafor og engstelig, så toppet det seg. Har aldri opplevd noe slikt før. Det var masse kunder på kontoret den dagen som også løp inn og ut overalt. Jeg gikk på do og holdt på å begynne å grine. Jeg var ikke i stand til å åpne døra og gå ut igjen. Sto der en god stund før jeg klarte å ta meg sammen. Noen som vet hva som skjedde med meg? Hvordan synes dere åpne kontorlandskap fungerer? Anonymkode: 6b97f...0fb 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #2 Skrevet 24. desember 2023 Gjør jobben din så godt du kan mens du søker etter en ny jobb på siden. Åpent kontorlandskap suger balle så jeg er glad jeg slipper det. Anonymkode: 4543e...5c8 9 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #3 Skrevet 24. desember 2023 Tidligere delte jeg kontor med 5 andre og det var helt forferdelig. Brukte mye energi på å konsentrere meg og var totalt utslitt hver dag. Nå har jeg kontor alene og det er så mye bedre og jeg får den roen som jeg trenger for å jobbe produktivt. Det miljøet som du beskriver høres veldig travelt ut, du må takle jobben din samtidig som du må takle støy og det er mye… Anonymkode: 559d9...ff1 2
Snublefot62 Skrevet 24. desember 2023 #4 Skrevet 24. desember 2023 Har du snakket med sjefen om støydempende headsett? Det hjalp mye på når jeg jobbet i åpent landskap. Samtidig høres det ikke ut som om du passer i åpent landskap så ville nok sett meg etter andre jobber. God jul 🤶 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #5 Skrevet 24. desember 2023 jeg reiser meg og går demonstrativt inn på ett eller annet møterom eller noe hvor man kan lukke døra. Anonymkode: f0d58...ab9 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #6 Skrevet 24. desember 2023 Vi har dessverre en kollega uten folkeskikk som både raper og fiser i landskapet. Det er forferdelig. Anonymkode: e1274...a84 1
Colaboks Skrevet 24. desember 2023 #7 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi har dessverre en kollega uten folkeskikk som både raper og fiser i landskapet. Det er forferdelig. Anonymkode: e1274...a84 Alder?
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #8 Skrevet 25. desember 2023 Åpent kontorlandskap er en uting. Samtidig så kan man like gjerne jobbe hjemmefra, og ha «eget kontor» der. Selv slutter jeg i en jobb hvor jeg hadde eget kontor for å begynne et sted hvor jeg måtte jobbe i landskap, fordi landskaps-jobben ga meg mer hjemmekontor. Da får jeg både arbeidsro og slipper reisetiden. Win win. Anonymkode: 52fe1...982 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #9 Skrevet 25. desember 2023 Be om støydempende headset. Anonymkode: 03e31...405 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #10 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 24.12.2023 den 9.29): Vi har dessverre en kollega uten folkeskikk som både raper og fiser i landskapet. Det er forferdelig. Anonymkode: e1274...a84 Ta opp dette med leder og så kan leder ta det opp med vedkommende. Vi hadde en som ikke dusjet eller brukte deo og dermed luktet gammel hest. Ny leder tok det straks og det ble ordnings. Man har plikter når det gjelder arbeidsmiljø, og kan ikke oppføre seg slik man selv vil. Hvis leder ikke tør ta i det, gå via verneombud, tillitsvalgte etc. Anonymkode: 40124...dc8
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #11 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Be om støydempende headset. Anonymkode: 03e31...405 Det er faktisk en dårlig ide, arbeidsmiljøet skal være tilfredsstillende uten å måtte stappe motlyd på ørene. Anonymkode: c2757...349 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #12 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er faktisk en dårlig ide, arbeidsmiljøet skal være tilfredsstillende uten å måtte stappe motlyd på ørene. Anonymkode: c2757...349 Hvem definerer hva som er tilfredsstillende arbeidsmiljø? Finnes det én fasit? Anonymkode: 03e31...405
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #13 Skrevet 25. desember 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er faktisk en dårlig ide, arbeidsmiljøet skal være tilfredsstillende uten å måtte stappe motlyd på ørene. Anonymkode: c2757...349 Enig. Og vi er mange som misliker å jobbe med musikk. Men virker ikke som om de som liker å jobbe med musikk har forståelse for oss som ikke liker å jobbe med musikk. Anonymkode: c4f5c...051 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #14 Skrevet 25. desember 2023 On 12/24/2023 at 8:26 AM, AnonymBruker said: Hvordan synes dere åpne kontorlandskap fungerer? Jeg har jobbet i åpent landskap rundt fem år nå, og det fungerer veldig greit. Men det er avhengig av at folk respekterer hverandre. Vi har alle svært gode (og dyre 😕) hodetelefoner og mikrofoner som er utrolige til å filtrere ut annen støy enn stemme, så møter på Teams og lignende går helt fint. Jeg bruker hodetelefonene en del kun med ANC-en skrudd på og, uten lyd, ev. bare med noe "white noise" på lavt volum. Headsettet stenger da rimelig effektivt ute det meste av støy i lokalet. Såpass mye at jeg satt en del timer med møter og påfølgende konsentrasjonsoppgaver, og da jeg tok av hodetelefonene så hadde alle dratt hjem - uten at jeg hadde engang enset det. Så gode hodetelefoner med støydemping er man avhengig av for å kunne jobbe i et slikt miljø, og for min del gjør de det mer enn overlevbart. Vel å merke så jobber vi i kontor hvor vi har 1,8m høye skillevegger rundt alle arbeidsområder, så jeg er delvis isolert i kroken min uansett. Heldigvis jobber ikke jeg med kunder eller brukere på plassen (er det brukere så er det enten digitalt eller på møterom). Så oppsummert, for min del fungerer det helt fint. Og måten vi har delt inn de ulike teamene på med skillevegger, "båser" og lignende, så har jeg mine tre teammedlemmer så nære at jeg enkelt kan stille de faglige spørsmål, småprate litt osv. uten at det vil være særlig merkbart for resten av kontoret (totalt rundt 30 stk som sitter i et åpent lokale, om man ser bort fra skilleveggene). Anonymkode: 85018...ed3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #15 Skrevet 25. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er faktisk en dårlig ide, arbeidsmiljøet skal være tilfredsstillende uten å måtte stappe motlyd på ørene. Anonymkode: c2757...349 Det kan du påstå, og jeg antar det blir mest av prinsipp. Jeg snakket om ANC-hodetelefoner i mitt innlegg, hvor man ikke trenger musikk, men bare ANC-funksjonen, ev. kanskje noe veldig svak "white noise". Det fungerer. Så da kan man sitte der og mene at det skulle vært sånn og sånn så mye man vil, men jeg har lært at man ofte ikke har mulighet til å påvirke disse større tingene som åpent kontorlandskap (en ombygging for oss til cellekontorer ville koste mange millioner). Og da er det jaggu bedre å ha hodetelefoner på, enn å bli plaget gjennom arbeidsdagen. Igjen, selv om man aldri så mye mener at det ikke burde være sånn. Anonymkode: 85018...ed3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #16 Skrevet 25. desember 2023 Colaboks skrev (På 24.12.2023 den 9.35): Alder? Vedkommende er i tidlig 50-åra. Anonymkode: e1274...a84
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #17 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ta opp dette med leder og så kan leder ta det opp med vedkommende. Vi hadde en som ikke dusjet eller brukte deo og dermed luktet gammel hest. Ny leder tok det straks og det ble ordnings. Man har plikter når det gjelder arbeidsmiljø, og kan ikke oppføre seg slik man selv vil. Hvis leder ikke tør ta i det, gå via verneombud, tillitsvalgte etc. Anonymkode: 40124...dc8 Vedkommende bryr seg ikke og tar ikke til seg kritikk. Dette er i det offentlige, så vedkommende er nærmest "usparkelig". Anonymkode: e1274...a84
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #18 Skrevet 25. desember 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvem definerer hva som er tilfredsstillende arbeidsmiljø? Finnes det én fasit? Anonymkode: 03e31...405 Det som er best for alle er fasit, dvs minst mulig støy. Anonymkode: 311e2...9cc 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #19 Skrevet 25. desember 2023 Sjefer som vedtar åpent kontorlandskap bør sendes til lukket avdeling. Anonymkode: 0ded5...967 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #20 Skrevet 25. desember 2023 On 12/24/2023 at 9:29 AM, AnonymBruker said: Vi har dessverre en kollega uten folkeskikk som både raper og fiser i landskapet. Det er forferdelig. Anonymkode: e1274...a84 Gaza og Ukraina er forferdelig. Promping og fising er naturlig. Anonymkode: 0ded5...967
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå