Gå til innhold

Hvor er det fett på julemiddagen ribbe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det svoren som er fettet eller kanten inn i? Allergisk mot fett derfor glad for tips. 

Anonymkode: 0e9b1...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg ikke tar helt feil er det svor-fett-kjøtt-fett-kjøtt som oftest

Anonymkode: 48556...8b4

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svoren er huden.

Og som med mennesker og andre dyr, er det underhudsfett.
Det er også fett i kjøttet.

Anonymkode: de6b0...88b

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettet oppå renner over kjøttet når den stekes. Derfor det blir Saftig. Ribbesaus er også vare fett. 

Ribbe, pinnekjøtt og julemat er fett fordi vi her nord skulle ha noe å tære på i kulden. Akevitten er for å klare å fordøye alt fettet. 

Hinsides all fornuft i tid med varme hus og stillesittende jobber. Hugger du ved ute i skogen 10 t pr dag er ribbe bra mat. Tilbringer du dagen i en kontorstol så er alt fettet svært uheldig. 

Anonymkode: 1ad51...c83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Fettet oppå renner over kjøttet når den stekes. Derfor det blir Saftig. Ribbesaus er også vare fett. 

Ribbe, pinnekjøtt og julemat er fett fordi vi her nord skulle ha noe å tære på i kulden. Akevitten er for å klare å fordøye alt fettet. 

Hinsides all fornuft i tid med varme hus og stillesittende jobber. Hugger du ved ute i skogen 10 t pr dag er ribbe bra mat. Tilbringer du dagen i en kontorstol så er alt fettet svært uheldig. 

Anonymkode: 1ad51...c83

Det med at akevitt skal være godt for fordøyelsen er en gammel myte uten hold i. For mange fungerer det som en slags munn-rens etter fet mat, men fordøyelsen drar ingen fordeler av alkoholen 

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (Akkurat nå):

Det med at akevitt skal være godt for fordøyelsen er en gammel myte uten hold i. For mange fungerer det som en slags munn-rens etter fet mat, men fordøyelsen drar ingen fordeler av alkoholen 

Liker ikke arkevitt

Anonymkode: 0e9b1...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

 

Hinsides all fornuft i tid med varme hus og stillesittende jobber. Hugger du ved ute i skogen 10 t pr dag er ribbe bra mat. Tilbringer du dagen i en kontorstol så er alt fettet svært uheldig. 

Anonymkode: 1ad51...c83

Og det er vel kanskje også grunnen til at ribbe med alt tilbehøret ikke er hverdagskosten vår...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvis jeg ikke tar helt feil er det svor-fett-kjøtt-fett-kjøtt som oftest

Anonymkode: 48556...8b4

Takk. Ville det sett rart du om gjest av deg med vilje valgte ut ribben kun tilbehøret spist? 

Anonymkode: 0e9b1...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk. Ville det sett rart du om gjest av deg med vilje valgte ut ribben kun tilbehøret spist? 

Anonymkode: 0e9b1...51c

Så lenge gjester ikke lager noe nummer ut av det som "dette liker jeg ikke" eller "dette spiser ikke jeg i hvert fall", så bryr jeg meg overhodet ingenting om hva gjestene forsyner seg med. 

Jeg har en niese som i mange år bare spiste poteter med saus når vi hadde kalkunmiddag - spiller ingen rolle det 🙂 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er det svoren som er fettet eller kanten inn i? Allergisk mot fett derfor glad for tips. 

Anonymkode: 0e9b1...51c

Har du fått bekreftet hos legen at du har allergi mot fett? Fett er jo viktig for kroppen å få i seg, i riktige mengder. Har du pratet med legen om hvordan du kompenserer for dette?

Anonymkode: 7fe3d...276

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det svoren som er fettet eller kanten inn i? Allergisk mot fett derfor glad for tips. 

Anonymkode: 0e9b1...51c

Allergisk? En kollega har gallestein, hun kan ikke spise fett pga det, men jeg har aldri hørt om allergi mot fett før. Har en lege bekreftet det eller har du funnet ut av det selv?

 

Det er en fettrand mellom svor og kjøttet.det er og noe fett i selve kjøttet. 

Anonymkode: edf02...710

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er allergisk mot fett kommer du til å dø av fettmangel. Så da får du nyte ribba mens du kan.

Anonymkode: 9f3e8...dd6

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du fått bekreftet hos legen at du har allergi mot fett? Fett er jo viktig for kroppen å få i seg, i riktige mengder. Har du pratet med legen om hvordan du kompenserer for dette?

Anonymkode: 7fe3d...276

Er forskjell på plantefett og animalsk fett. Sistnevnte trenger man aldri

Anonymkode: 40d4a...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Er forskjell på plantefett og animalsk fett. Sistnevnte trenger man aldri

Anonymkode: 40d4a...ec3

Omvendt, mener du vel? Vi ville jo aldri ha overlevd her nord hvis vi var avhengige av fett fra planter. Ikke noen andre steder heller, forresten.

Anonymkode: 1f417...276

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Mezzosoprena said:

Og det er vel kanskje også grunnen til at ribbe med alt tilbehøret ikke er hverdagskosten vår...

Det er jo ikke ordentlig mat bestående av rent kjøtt og grønnsaker som gjør at folk legger på seg rundt jul, det er alt snopet.

Anonymkode: 1f417...276

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette minner meg om da jeg jobbet som sykepleier på nyfødtmedisin; baby med svært sjelden sykdom der han ikke tålte animalsk fett. Ikke brystmelk, og han måtte innta et måltid hver 3. time resten av livet for å unngå at kroppen brukte egen fettlager.

 

Anonymkode: aeb15...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest vintersolverv
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Omvendt, mener du vel? Vi ville jo aldri ha overlevd her nord hvis vi var avhengige av fett fra planter. Ikke noen andre steder heller, forresten.

Anonymkode: 1f417...276

Den du siterer sa at vi trenger ikke animalsk fett. Jeg trenger det i alle fall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, vintersolverv said:

Den du siterer sa at vi trenger ikke animalsk fett. Jeg trenger det i alle fall ikke.

Jeg forsto det slik at vi ikke trenger animalsk fett, men at vi er avhengige av vegetabilsk fett. Det stemmer at vi ikke MÅ få fettet fra dyr, men det betyr ikke at de er likestilt. Det er bare de siste få tiårene det i det hele tatt har vært mulig å få nok fett fra planter. Det er en helt ny type kosthold historisk sett, og ikke i tråd med hva vi er utviklet for å spise. Personlig tar jeg ikke sjansen på et slikt kosthold.

Anonymkode: 1f417...276

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg forsto det slik at vi ikke trenger animalsk fett, men at vi er avhengige av vegetabilsk fett. Det stemmer at vi ikke MÅ få fettet fra dyr, men det betyr ikke at de er likestilt. Det er bare de siste få tiårene det i det hele tatt har vært mulig å få nok fett fra planter. Det er en helt ny type kosthold historisk sett, og ikke i tråd med hva vi er utviklet for å spise. Personlig tar jeg ikke sjansen på et slikt kosthold.

Anonymkode: 1f417...276

Da leste du ting som ikke stod der. Dette var hele posten: "Er forskjell på plantefett og animalsk fett. Sistnevnte trenger man aldri"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintersolverv skrev (11 timer siden):

Da leste du ting som ikke stod der. Dette var hele posten: "Er forskjell på plantefett og animalsk fett. Sistnevnte trenger man aldri"

Vi trenger animalsk fett for god helse, så det blir veldig feil å si at man aldri trenger det. Det er vanskelig å få i seg nok DHA og EPA hvis man ikke spiser animalsk fett. Konverteringsraten fra ALA er henholdsvis 0,5-5% og 1-10%, og noen rapporter antyder at konverteringsraten ALA->DHA er 0% for noen mennesker. Og når man spiser mye omega-6 (som er vanskelig å unngå hvis man spiser mye vegetabilsk fett), så er konverteringsraten lavere.

Anonymkode: ec7c4...fc8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...