Gå til innhold

Barn tar ikke skade av vin til maten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I mitt hus servers ikke vin når barna er til stede. Meg som vert i mitt hus = mine prinsipper.

Hva andre måtte mene om det er revnende likegyldig.

Hva som skjer andre steder legger jeg meg ikke opp i, men jeg  drikker aldri alkohol når det er barn til stede. Hysterisk mener noen, men det er mitt valg og sånn jeg ønsker det.

Jeg er ikke avholds, men drikker beskjedent lite nå i voksen alder. Hadde en ungdomstid som ikke akkurat bar preg av et fornuftig forhold til alkohol.

Anonymkode: 40c2d...8fc

Er litt sånn jeg også tenker. Hva andre mener er revnende likegyldig 😄

Endret av Kanino
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Trolltunge said:

Vel vel, de av mine venninner som ikke hadde opplevd at foreldrene drakk vin og en drink innimellom var dem som helte innpå da vi begynte å drikke. Vi som hadde lært god drikkekultur hadde også forstått at man drakk med måte, ikke for å bli skitfull. Erfaringer med dem som ikke hadde lært god drikkekultur hjemme ble et svar med to streker under for min del. At mine barn skulle se hvordan alkohol bør drikkes. 

Skulle gjerne sett kvalitetssikret forskning som underbygger din påstand her. Jeg har veldig vanskelig for å se hvordan det kan skade mine barn at det er alkoholfritt som gjelder her i huset. Men jeg er åpen for å ta feil. Men gode kilder hadde fint. «Dine venner» historien holder ikke altså, sorry.

Anonymkode: 40c2d...8fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk barn bare har godt av å se det. 

Jeg pleier å servere øl på julaften, men etter bruddet for litt siden blir det alkoholfritt da ingen av oss som er igjen drikker.

Anonymkode: ed339...cca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (1 time siden):

Vel vel, de av mine venninner som ikke hadde opplevd at foreldrene drakk vin og en drink innimellom var dem som helte innpå da vi begynte å drikke. Vi som hadde lært god drikkekultur hadde også forstått at man drakk med måte, ikke for å bli skitfull. Erfaringer med dem som ikke hadde lært god drikkekultur hjemme ble et svar med to streker under for min del. At mine barn skulle se hvordan alkohol bør drikkes. 

Så hva skal de foreldrene som er avholds gjøre? Vanskelig å lære bort "god drikkekultur" når man ikke drikker...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er det sur stemning fordi jeg ble nektet vin til spekematen med grøten. Det er snakk om ETT glass, ETT glass. Man blir ikke synlig beruset av det og det er noe med god mat og vin sammen. Men fordi barna er der så var det ikke aktuelt. Altså maten er god og det, men snakk om å være hysterisk. 
Hva slags forbilde er vi for barna våre når vi lærer dem at alkohol kun er til for fest og fyll, men ikke til kos og mat? 
 

Hadde det nå vært slik at vi skulle hatt noe senere så hadde det være greit, men det blir det altså ikke. 

Anonymkode: 0010c...a5d

Når jeg er gjest noe sted så spiser og drikker jeg det som blir servert. Krever du noe annet så er du veldig uhøflig. Og du sutrer over veldig lite. Er du gjest så respekterer du vel vertens ønske? 

Og.. vin til grøt? - det hører jo ingen steds hjemme. Ikke til lunsj heller. For vin, spekemat & grøt er noe jeg vil anse som en kulinarisk katastrofe. En blodig fornærmelse mot smaksløkene. Det er som å kalle pils og banan et måltid. 

Og nei, barn tar ikke skade av at voksne har vin til maten. Det har fått mye fokus fordi Norge har en høy andel innbyggere som ikke evner å begrense sitt alkoholforbruk og som ikke ser forskjell på en julemiddag og en ungdomstur med danskebåten. Et normalt forhold til alkohol skader ingen. Kanskje er det sånn at det i norge er så høye alkoholpriser at ingen vil la en påbegynt rus gå til spille...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Skulle gjerne sett kvalitetssikret forskning som underbygger din påstand her. Jeg har veldig vanskelig for å se hvordan det kan skade mine barn at det er alkoholfritt som gjelder her i huset. Men jeg er åpen for å ta feil. Men gode kilder hadde fint. «Dine venner» historien holder ikke altså, sorry.

Anonymkode: 40c2d...8fc

Det holder for meg, og jeg tar avgjørelser rundt mine barn, ut fra mine erfaringer og vurderinger, og du for dine. Er det ikke slik det bør være?

Mine barn er forøvrig så store nå at jeg kan vurdere noenlunde om dette var riktig, ovenfor dem. To drikker med fornuft og ene er avholds. Sistnevnte liker ikke smaken av alkohol, uansett type, så årsaken er ikke at vi har avskremt angående noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Ja det er jo kjent sak at på kvinneguiden tolker folk ting som du vil og alltid skal "angripe" TS

Anonymkode: 0010c...a5d

Ja... 

Det virker som folk på KG ikke ønsker st noen dkal skrive nye tråder. Siden TS alltid skal angripes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (2 timer siden):

Jeg er helt enig med deg i at barn ikke tar skade av at voksne drikker litt vin til maten, men er det virkelig mulig å lage sur stemning av det? Hvis noen ønsker disse reglene for barna sine, så må du respektere det. 

(Hvis det da ikke er dine egne barn, og det er moren som har nektet deg - da skulle dere ha hatt denne samtalen for lenge siden).

Helt enig! Tullete å bli sure for at noen ønsker vin til maten, men like tullete å bli sur for at man ikke får det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er det sur stemning fordi jeg ble nektet vin til spekematen med grøten. Det er snakk om ETT glass, ETT glass. Man blir ikke synlig beruset av det og det er noe med god mat og vin sammen. Men fordi barna er der så var det ikke aktuelt. Altså maten er god og det, men snakk om å være hysterisk. 
Hva slags forbilde er vi for barna våre når vi lærer dem at alkohol kun er til for fest og fyll, men ikke til kos og mat? 
 

Hadde det nå vært slik at vi skulle hatt noe senere så hadde det være greit, men det blir det altså ikke. 

Anonymkode: 0010c...a5d

Om du ikke klarer deg uten den ene vinen til maten uten og oppføre deg som en drittungen som ikke får godterier sitt, så vil jeg si du har et problem. Ellers får du være hjemme kan du drikke så mange glass du vil til den spekematen med grøt 😅

Anonymkode: 2b678...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå er det sur stemning fordi jeg ble nektet vin til spekematen med grøten. Det er snakk om ETT glass, ETT glass. Man blir ikke synlig beruset av det og det er noe med god mat og vin sammen. Men fordi barna er der så var det ikke aktuelt. Altså maten er god og det, men snakk om å være hysterisk. 
Hva slags forbilde er vi for barna våre når vi lærer dem at alkohol kun er til for fest og fyll, men ikke til kos og mat? 
 

Hadde det nå vært slik at vi skulle hatt noe senere så hadde det være greit, men det blir det altså ikke. 

Anonymkode: 0010c...a5d

Aldri hørt om vin til julegrøt, hvilken anbefaler du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunge skrev (2 timer siden):

Vel vel, de av mine venninner som ikke hadde opplevd at foreldrene drakk vin og en drink innimellom var dem som helte innpå da vi begynte å drikke. Vi som hadde lært god drikkekultur hadde også forstått at man drakk med måte, ikke for å bli skitfull. Erfaringer med dem som ikke hadde lært god drikkekultur hjemme ble et svar med to streker under for min del. At mine barn skulle se hvordan alkohol bør drikkes. 

Samme erfaring her, og jeg fikk med alkohol på fest før jeg kunne kjøpe selv så jeg slapp å handle på gråmarkedet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (2 timer siden):

Jo, det kan være skadelig. Det som er sikkert er at ingen tar skade av et glass med saft.
Vi kjører safe med ungene våre. Null alkohol. Alkohol virker annerledes på unge kropper og hjerner.
Risikoen for å utvikle problematisk forhold til alkohol reduseres med hvert år man utsetter alkoholdebuten.

Shit burde vært alkis mao, fikk rødvin som 3 åring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har noen store problemer her til lands skjønner jeg 🤣

De kan vel ha sine grunner for at de ikke ønsker alkohol i hus på julaften. Skjønner ikke at du gidder å mase med det! Men hvis det er så viktig for deg så kan du vel bare feire jul et annet sted. 

Anonymkode: 239ea...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var dem som ble sure, hvor sa jeg at jeg ble sur? 

Anonymkode: 0010c...a5d

Du sa det ble sur stemning fordi du ble nektet vin, og du hørtes jo ganske  sur ut selv i argumentasjon din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er vin til grøt noe godt? Jeg drikker vin, og spiser grøt men den komboen har jeg aldri hørt om før. 

Anonymkode: 98d36...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men er vin til grøt noe godt? Jeg drikker vin, og spiser grøt men den komboen har jeg aldri hørt om før. 

Anonymkode: 98d36...c1d

Rare smakskombinasjoner er trendy, virker det som. Så ikke noe skal være uprøvd, skjønner jeg.

 Apropos jul syns jeg litt en liten klunk rødvin i gløggen frister mye mer.

 Men spøk til side, personer som ikke kan drikke et glass vin eller to uten å få merkbare adferdsforstyrrelser, bør selvsagt være totalavholdne i barns nærvær. 

Anonymkode: c453e...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Trolltunge said:

Det holder for meg, og jeg tar avgjørelser rundt mine barn, ut fra mine erfaringer og vurderinger, og du for dine. Er det ikke slik det bør være?

Mine barn er forøvrig så store nå at jeg kan vurdere noenlunde om dette var riktig, ovenfor dem. To drikker med fornuft og ene er avholds. Sistnevnte liker ikke smaken av alkohol, uansett type, så årsaken er ikke at vi har avskremt angående noe. 

Og det er vel å bra. Men det er jo ikke et bevis på at de hadde ramla fullstendig utpå om dere foreldre hadde valgt å ikke drikke alkohol..

Jeg påstår på ingen måte at å drikke et glass vin sammen med barna er skadelig. Sunne drikkevaner er vel og bra. Jeg har bare personlig tatt valget at jeg selv hverken serverer eller drikker alkohol sammen med barna, for det føles mest riktig for meg. Men det jeg ikke er helt med på er at et sunt og moderat alkoholkonsum på noen som helst måte er bedre enn å være avholds. Det klarer jeg faktisk ikke å se. Hvis det er sånn at foreldrenes drikkevaner har såååå stor innvirkning på ungdom, så skulle jo logikken tilsi at alle barn av avholdsfolk selv blir avholdsfolk 🤔?

Anonymkode: 40c2d...8fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...