Gå til innhold

Ikke julegudstjeneste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hos oss kunne man velge mellom julegudstjeneste eller joggetur. Hvem er du som ikke melder barna til julegudstjeneste? 

Anonymkode: 30d77...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke blitt med på noen av de.

Det hadde vært som å velge mellom oest eller kolera.

Anonymkode: 629f1...5c8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte de seriøst opp joggetur som alternativ til julegudstjeneste? Skal de liksom straffe de ungene som ikke er kristne? Her er det minus 10, håper det i det minste er noe mindre kaldt der TS er.

Anonymkode: d883b...ed5

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Satte de seriøst opp joggetur som alternativ til julegudstjeneste? Skal de liksom straffe de ungene som ikke er kristne? Her er det minus 10, håper det i det minste er noe mindre kaldt der TS er.

Anonymkode: d883b...ed5

Man må ikke være kristen for å være med på julegudstjeneste 😬

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Satte de seriøst opp joggetur som alternativ til julegudstjeneste? Skal de liksom straffe de ungene som ikke er kristne? Her er det minus 10, håper det i det minste er noe mindre kaldt der TS er.

Anonymkode: d883b...ed5

Jeg antar du er en av våre nye statsborgere? -10 grader er da ikke noen ille temperatur for barn når de er i aktivitet. 

Anonymkode: 92a1c...84f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig. Barna skal ha et likeverdig tilbud til gudstjeneste der de har slik i skoletida.
Jogging er ikke et likeverdig tilbud. Håper at saken er varslet.

Å tjene gud har ingenting i en grunnskole å gjøre. Den skal være samlende, ikke markere splid.

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg antar du er en av våre nye statsborgere? -10 grader er da ikke noen ille temperatur for barn når de er i aktivitet. 

Anonymkode: 92a1c...84f

Er ikke det, og har sendt barna på julegudstjeneste tidligere i uka, men løping i ti minus gir i hvertfall meg hostanfall. Det er forskjell på å være i vanlig aktivitet og å måtte løpe i timesvis. 

Man må nok ikke vært kristen for å gå på julegudstjeneste, men det er jo åpenbart først og fremst et arrangement for de kristne barna.

Anonymkode: d883b...ed5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk de ungene som ikke skulle på julegudstjeneste ha filmstund og se snekker Andersen😊 

Anonymkode: bdf80...f8e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna har valgt selv, og aldri ønsket gudstjeneste. Hvis alternativet var såpass ugreit som joggetur, hadde de fått ta fri (og invitere de andre hedningene på kakao og gaming).

Anonymkode: 1c375...34f

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem jeg er? En som lar ungdommen bestemme sine livsvalg selv. Den ene valgte gudstjeneste (til tross for at han nylig ble konfirmert borgerlig og sier selv at han ikke tror), den andre valgte "opplegg" på skolen. De hadde noe kunst-verksted eller noe.

Hadde ikke ramlet meg inn å gå imot barnas/ ungdommenes egne ønsker på dette punktet, altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karmaisabitch skrev (17 minutter siden):

Man må ikke være kristen for å være med på julegudstjeneste 😬

Jeg klarer ikke å forstå hva som er så farlig med julegudstjeneste. Hjelpes, skulle tro foreldrene så den vonde selv når det gjelder religion.

Er det så fælt å holde på enkelte tradisjoner?

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Jeg klarer ikke å forstå hva som er så farlig med julegudstjeneste. Hjelpes, skulle tro foreldrene så den vonde selv når det gjelder religion.

Er det så fælt å holde på enkelte tradisjoner?

Men hvorfor tvinge noen til å gå i en religiøs markering de ikke har lyst til? Eller tvinge dem inn i et gudshus de ikke har tilhørighet til?

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig dårlig tilbud, her har de skogstur til akebakke med kakao og fortellerstund om norrøne skikker og vintersolverv som alternativ opplegg. Over 40% valgte dette mens resterende gikk i kirken. Joggetur høres ut som press for å gå i kirka og ikke et reelt likeverdig tilbud. Skal sies så velger barnet selv her og i fjor ville han i kirka. Greit å faktisk kunne prøve ut begge deler men da må man ha gode alternativer.

Anonymkode: c4af9...0e6

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Her fikk de ungene som ikke skulle på julegudstjeneste ha filmstund og se snekker Andersen😊 

Anonymkode: bdf80...f8e

Guttungen her får velge selv forresten. I fjor valgte han gudstjeneste, for det hadde han aldri vært på før. I år ble det film.

Anonymkode: bdf80...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde kanskje presisert at det er 1. Klasse så de fleste barna vet ikke hva det er. Har derfor heller ikke noe ønske om å slippe/unnslippe. 

Gjelder likeså i barnehagen. Lurer på grunnen til at man velger å ikke sende i gudstjeneste. Skjønner om barna ikke vil, men når ikke sånt er inni bildet. 

Anonymkode: 30d77...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Hedda-78 said:

Men hvorfor tvinge noen til å gå i en religiøs markering de ikke har lyst til? Eller tvinge dem inn i et gudshus de ikke har tilhørighet til?

Det har man godt av. Jeg har selv vært i både moske og synagoge.

Anonymkode: f9cd6...112

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hedda-78 skrev (27 minutter siden):

Men hvorfor tvinge noen til å gå i en religiøs markering de ikke har lyst til? Eller tvinge dem inn i et gudshus de ikke har tilhørighet til?

Ingen har vondt av å være nødt til å gå på julegudstjeneste. Av og til må man tvinge seg til å gjøre noe en ikke vil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Satte de seriøst opp joggetur som alternativ til julegudstjeneste? Skal de liksom straffe de ungene som ikke er kristne? Her er det minus 10, håper det i det minste er noe mindre kaldt der TS er.

Anonymkode: d883b...ed5

Barna som går i kirken går dit, så dette blir for å gi fysisk aktivitet til de som ikke får en naturlig gåtur.

Personlig skulle jeg ønske at det var flere besøk til ulike gudshus i religionsopplæringen. Besøke både moske og forskjellige templer til religionenes forskjellige høytider hadde vært mye mer lærerikt enn å bare titte i bøker. Jeg har stor tro på at barn klarer å sortere ut «dette tror noen andre på» når de er på besøk ulike steder.

Anonymkode: 87d4b...6b0

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joggetur er IKKE et godt alternativ. Barnet mitt skal absolutt ikke i gudstjeneste, men hadde bedt skolen finne på noe annet kos.

Anonymkode: 7d479...441

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det har man godt av. Jeg har selv vært i både moske og synagoge.

Anonymkode: f9cd6...112

"Det har man godt av",hvorfor?Hva kommer den besettelsen av? Du kan ikke tvinge tro på folk.

Anonymkode: 30e8f...970

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...