Gå til innhold

The Secret? Tankenes kraft. Funker det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har fulgt teorien til "the secret" og brukt teknikken i sitt liv for å oppnå penger, drømmer osv?

Funker det faktisk?

 

Anonymkode: 7daec...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke men tenker at hvis man tenker veldig veldig veldig mye på noe så styrer man automatisk litt mot det?

Samtidig har jeg tenkt "håper hun venninna mi har det bra, har ikke hørt fra henne, skulle ønske hun ville ringt" så tar jeg opp telefonen for å ringe og da ringer hun i samme øyeblikk liksom. Det har skjedd en del ganger med forskjellige ting.

Feks "håper det er salg på xxx" så neste uka kommer det jeg vil ha på 50% avslag 

Anonymkode: 630b8...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Vet ikke men tenker at hvis man tenker veldig veldig veldig mye på noe så styrer man automatisk litt mot det?

Samtidig har jeg tenkt "håper hun venninna mi har det bra, har ikke hørt fra henne, skulle ønske hun ville ringt" så tar jeg opp telefonen for å ringe og da ringer hun i samme øyeblikk liksom. Det har skjedd en del ganger med forskjellige ting.

Feks "håper det er salg på xxx" så neste uka kommer det jeg vil ha på 50% avslag 

Anonymkode: 630b8...ba0

Det har jeg opplevd etter jeg leste boken. Var blakk nå før jul og plutselig fikk jeg gaver på 1000 der og der, og tenkte på en person og plutselig møter jeg personen ute helt tilfeldig. Synes det er veldig spennende 😀

Anonymkode: 7daec...d07

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vet ikke men tenker at hvis man tenker veldig veldig veldig mye på noe så styrer man automatisk litt mot det?

Samtidig har jeg tenkt "håper hun venninna mi har det bra, har ikke hørt fra henne, skulle ønske hun ville ringt" så tar jeg opp telefonen for å ringe og da ringer hun i samme øyeblikk liksom. Det har skjedd en del ganger med forskjellige ting.

Feks "håper det er salg på xxx" så neste uka kommer det jeg vil ha på 50% avslag 

Anonymkode: 630b8...ba0

Samme opplevde jeg omvendt. Tenkte feks at idag går alt gale, faller/ snubler og ting blir ødelagt .. har du sett filmen på Netflix?

Anonymkode: 7daec...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har jeg opplevd etter jeg leste boken. Var blakk nå før jul og plutselig fikk jeg gaver på 1000 der og der, og tenkte på en person og plutselig møter jeg personen ute helt tilfeldig. Synes det er veldig spennende 😀

Anonymkode: 7daec...d07

Ja enig! Feks en fyr jeg ikke har tenkt på på lenge, eller sett, først hørte jeg fornavnet hans bli nevnt på radio ( litt spes kombinasjon) så jeg tenkte på ham og 2 dager etter møtte jeg ham på kjøpesenteret just like that. Veldig rart. 

Anonymkode: 630b8...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme opplevde jeg omvendt. Tenkte feks at idag går alt gale, faller/ snubler og ting blir ødelagt .. har du sett filmen på Netflix?

Anonymkode: 7daec...d07

Nei, det var synd, går det bra med deg nå? Hva handler filmen om?

Anonymkode: 630b8...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"The Secret" sier at hvis du tenker positivt og fokuserer på det du ønsker, kan du tiltrekke deg det i livet ditt. Men, det er ikke vitenskapelig godkjent. Noen føler seg bedre ved å bruke det, men det er ikke solid støtte for det i vitenskapen. Det er som å tro på magi – noen mener det virker, men det er ikke alle som er enige. På den andre siden sier psykologene at å være positiv kan gjøre deg gladere og redusere stress. Men det er viktig å være realistisk også. Det er som å ha en balanse mellom å se solen og takle regnværsdagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vitenskapelig bevist av den grunn at fenomenet ikke finnes. Det er et artig påfunn i en godt markedsført selvhjelpsbok. "Fenomenet" handler om to ting:
Det første er, som nevnt i et tidligere innlegg, at man automatisk styrer mot å oppnå ting man ønsker seg veldig.
Det andre er cofirmation bias anvendt på tilfeldigheter. Man overser glatt (helt ubevisst) alle de gangene de tingene man tenker på IKKE skjer.
Som eksempelet med han med den spesielle navnekombinasjonen. Der er det navnekombinasjonen man husker, og som gjør at man tror det er "noe" som ligger bak. Hadde vedkommende hett noe helt vanlig ville det ikke vært noen sak. 

Anonymkode: 27008...dac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er humbug og markedsføring. SELVFØLGELIG når man fokuserer mye på et mål, så blir man automatisk (og usynlig!) mer motivert og målbevisst, jobber hardere, utelukker negative faktorer rundt og gir seg ikke ved nederlag underveis. Da oppnår man selvfølgelig målet. På samme måte som hvis man forteller seg at man ikke klarer det, så blir man nervøs, usikker og gir seg lett. Dette har ingenting med noe secret å gjøre. Det går ikke an å tenke seg fri fra HIV og kreft, få en person som overhodet ikke er interessert, til å forelske seg og så videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rosalilje84 said:

Dette er humbug og markedsføring. SELVFØLGELIG når man fokuserer mye på et mål, så blir man automatisk (og usynlig!) mer motivert og målbevisst, jobber hardere, utelukker negative faktorer rundt og gir seg ikke ved nederlag underveis. Da oppnår man selvfølgelig målet. På samme måte som hvis man forteller seg at man ikke klarer det, så blir man nervøs, usikker og gir seg lett. Dette har ingenting med noe secret å gjøre. Det går ikke an å tenke seg fri fra HIV og kreft, få en person som overhodet ikke er interessert, til å forelske seg og så videre. 

Enig. Det sier seg selv at det ikke er noe magisk i dette.

Hadde The Secret fungert slik det påstås så hadde det ikke vært fattigdom i verden. Da kunne hele problemet vært løst med at de fattige bare tenkte litt mer på at de ønsket mer penger.

Anonymkode: cad9d...c52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får mer indre motivasjon av å tenke mye på det jeg ønsker, som gjør at jeg går etter det, og får det. Det kommer jo ikke av seg selv, men for min del funker det.

Anonymkode: 78b77...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Min erfaring etter å ha forsøkt ‘positiv psykologi’ i 25 år er at det ikke funket, for jeg hadde dype traumer jeg ikke forstå. Da jeg gikk inn i mørket derimot og så hvem jeg var uten traumer, ble jeg i mørket i et par år - og sååå skjønte jeg det. Måtte ‘hive psykologen på dør, hun skadet hellingen. Men tror jeg har vært sterk, ikke vanlig å tåle så stort ‘fall’. Nå funker det som bare det, det jeg tenker på, skjer. Rart, akkurat som underbevisstheten (eller hva er det egentlig) vet hva jeg skal tenke eller trenger/ønsker meg. Det er fra det dypeste mørke man kan slippe frem mest lys. Leser aldri ‘selvhjelpsbøker’ lenger. Bruker tid på mulighetene som har åpnet seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i perioder lest meg litt opp og prøvd å brukt metoder slik som «at jeg er alltid på rett plass til rett tid osv».

Bruker av og til visualiserings teknikker der jeg ser for om hva som kommer til å skje.

Jeg begynner jo da å legge merke til de positive tingene som skjer rundt meg.

Jeg så faktisk for meg det ene barnet mitt som søkte på flere sommerjobber. Den plassen han var inn til intervju så såg jeg han for meg allerede jobbet i den butikken og hvilken oppgaver han hadde. Han fikk jobben og da jeg var innom en tur da han var på jobb, så stod akkurat på den avdeling og i samme hylle og ryddet som jeg såg for meg. 
 

Andre ting er at jeg f.eks ser for  at flere tar kontakt med meg og at jeg får flere invitasjoner til både det ene og det andre. Plutselig så fikk jeg en del invitasjoner og helgene ble plutselig fullt opp

Anonymkode: 7fe3b...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...