Gå til innhold

Er det noen dialekter du ikke skjønner et kvekk av? Eller som du anstrenge deg litt for å skjønne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tabris skrev (På 23.12.2023 den 9.11):

Jeg sliter med å forstå folk fra Innlandet/Vågå (f.eks Arne Brimi). Og det jeg kaller for "inntrøndere", trøndere fra bygda som mumler når de snakker.

Inntrøndere er trøndere fra Inntrøndelag (innherred). Jeg er også fra bygda i trøndelag, men er ikke en inntrønder. 

Anonymkode: d4cea...1b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må anstrenge meg ovenfor Stavangerdialekt og når folk fra "dalane" på Innlandet snakker, samt de dialektene Ingebjørg Bratland og Odd Nordstoga (er det samme, kanskje?) har.

Men ikke alltid. Det handler ikke bare om dialektene egentlig, men hvem som snakker. Noen mennesker er bare mer dialektspisse/utydelige enn andre. 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2023 den 9.30):

Uff, snakket med en ifbm jobb som hadde en vestlandsdialekt jeg bare ikke forsto. Etter at han hadde repetert de samme lydene fem ganger sa jeg bare fint - vi gjør det sånn, og la på.

Anonymkode: 2914a...c59

Kor var han frå?

Anonymkode: 5be92...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synst det er svært vanskeleg å forstå enkelte trøndera, og enkelte stadar utanfor Kristiansund. 

Anonymkode: 5be92...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kollega fra en knøttliten bygd innerst i Sogndal en gang. Skjønte nøyaktig ingenting av det han sa - tror faktisk jeg forstår tysk bedre 😅

Anonymkode: 0c72b...9b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde en kollega fra en knøttliten bygd innerst i Sogndal en gang. Skjønte nøyaktig ingenting av det han sa - tror faktisk jeg forstår tysk bedre 😅

Anonymkode: 0c72b...9b7

Sognemål er nydelig! ❤️

Anonymkode: bf5bc...5c5

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Indre sognemål er komplett umulig å forstå. Mulig yngre garde er litt mer forståelig idag, men for ca 20 år siden møtte jeg ett pensjonistpar i 80 årene og de snakket totalt uforståelig. Heldigvis var jeg ikke alene, så jeg satt på sidelinjen og bare prøvde forstå.

Er vel noe vanskelig å forstå deler av Telemark også. Like uforståelig som sognemål.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde en kollega fra en knøttliten bygd innerst i Sogndal en gang. Skjønte nøyaktig ingenting av det han sa - tror faktisk jeg forstår tysk bedre 😅

Anonymkode: 0c72b...9b7

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sognemål er nydelig! ❤️

Anonymkode: bf5bc...5c5

Ja, nydeleg! Men til og med vi vestlendingar kan slite med å forstå sogne-målet. Interessant nok så kan mange sogningar gjera seg godt forstått på Island. Spesielt dersom dei drar på med dei eldre glosene og bøyingane av orda. :)

Anonymkode: 5be92...9b0

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva-Lena skrev (11 minutter siden):

Indre sognemål er komplett umulig å forstå. Mulig yngre garde er litt mer forståelig idag, men for ca 20 år siden møtte jeg ett pensjonistpar i 80 årene og de snakket totalt uforståelig. Heldigvis var jeg ikke alene, så jeg satt på sidelinjen og bare prøvde forstå.

Er vel noe vanskelig å forstå deler av Telemark også. Like uforståelig som sognemål.

Stor forståelse for at det er vanskelig! Mine første år i Oslo brukte jeg i stor grad på å gjenta meg da folk sa «Hæ».😂

PS: ikke klandre oss som slipes av.. det skjer av seg selv etter en million «hæ».😌

 

-sogning-

Endret av Frøkenfryden
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (54 minutter siden):

Stor forståelse for at det er vanskelig! Mine første år i Oslo brukte jeg i stor grad på å gjenta meg da folk sa «Hæ».😂

PS: ikke klandre oss som slipes av.. det skjer av seg selv etter en million «hæ».😌

 

-sogning-

Hæ var ett flittig brukt ord hos meg også med dette omtalte ekteparet. De selv satt bare og lo 😂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i Stryn sto jeg i en butikk og kikka litt på ting, mens jeg overhørte en samtale mellom to menn borte ved kassa. Var hundre prosent sikker på at de snakka på et annet språk før jeg hørte han ene si "Ja, god tur da!" og skjønte at de hadde snakka norsk hele tida 😄

På den turen reiste jeg sammen med en nederlandsk familie, og skulle være en slags tolk da, men i Stryn var jeg like hjelpeløs som dem 😄

Endret av princeofithilien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner alle dialekter men om folk mumler eller snakker lavt kan man jo ha problemer med å skjønne sin egen bror. Snakker man tydelig så forstår man om man vil. 

Anonymkode: fbcb0...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

IMG_3686.jpeg

Anonymkode: e9dab...72d

Enkelt! 

Anonymkode: fbcb0...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...