Gå til innhold

Hvorfor er det ikke " lov" å ha et tradisjonelt syn på kjønnsroller?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg selv skjønner ikke greien med at folk hisser seg sånn opp bare fordi du ikke mener det samme som dem, eller noe annet som virker helt greskt, at man rett og slett synes det er totalt uinteressant. Det krever jo energi å lage seg en mening om dette temaet og jeg ser på det som … skal jeg bare ha en mening for å ha en mening? 😅 og hvis jeg lager en mening om noe så er det alltid noen som blir så utrolig fornærmet. Som regel er mine meninger det motsatte, siden jeg synes det er så utrolig morsomt når folk blir så satt ut av noe så lite … virker som at man har lyst på drama og problemer, eller noe slikt. Skjønner ikke greien. Man har vel lite problemer sikkert. Overskudd med energi. 

Anonymkode: 70153...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Herregud. Slapp av. Munnkurv på grunn av at noen ber deg holde noe for deg selv? Jesus. Dere ER så hårsåre.

Anonymkode: 8c76d...3d2

Hårsår er det jeg er aller minst. Men jeg godtar ikke å holde kjeft for å please andre. 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvem har fått deg til å tro det? Jeg gjorde alt selv i mange år og får jeg velge tar jeg selvsagt uteoppgavene, mye mindre tidkrevende.

Anonymkode: a53ab...c82

Hvem som har fått mer til å tro det? Det er det jeg lever i selv, hus og hage med brøyting og strøing, reparering og vedlikehold er en stor jobb. Så det er ikke noe jeg TROR. 

Anonymkode: 1e4a0...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (17 timer siden):

Nei. Men du oppnår absolutt ingenting ved å mene det du gjør, for ingen bryr seg nevneverdig om det, og meningene dine setter deg i et dårlig lys.

For MEG gir det jeg mener såklart mening. Og jeg kjenner mange som er som meg. Ikke mange feminister i min krets, så her er det tradisjonelle det vi ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norvegienna
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hårsår er det jeg er aller minst. Men jeg godtar ikke å holde kjeft for å please andre. 

Hvem som har fått mer til å tro det? Det er det jeg lever i selv, hus og hage med brøyting og strøing, reparering og vedlikehold er en stor jobb. Så det er ikke noe jeg TROR. 

Joda det er noe du tror. det tar svært lite tid med uteoppgaver i forhold til inneoppgavene. (Om du da ikke bor på gård).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er hårsår jo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For MEG gir det jeg mener såklart mening. Og jeg kjenner mange som er som meg. Ikke mange feminister i min krets, så her er det tradisjonelle det vi ønsker. 

Det som setter deg i et dårlig lys er ikke at du er tradisjonell, men at du og mange likesinnede har meninger hvordan andre skal leve livet sitt. Jeg driver i hva dere driver med, men dere legger dere opp i hva jeg og like driver med. At dere får beskjed om å slutte å legge dere opp i andres saker, er bare rett og rimelig. Så slutt å re dømmesyk og hårsår OG trassig i tillegg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bombasi skrev (På 23.12.2023 den 12.24):

Hehe. Jeg er klar over at både jeg og de moderne tidene truer deg fra et liv i latskap. Men det får være måte på. 

Ironisk nok sier jeg jo akkurat det du konkluderer med: "Så får hver enkelt ta sine valg". 

Det er DET jeg skriver. 

Og for all del, praktisèr utdaterte kjønnsroller - det er like greit som alle andre - men det er faktisk ingen grunn til å jobbe høylytt for at samfunnet skal gå tilbake den veien. Det er å ta 3 steg tilbake i tvangstiden. Og vet du, selv ikke du vil dit, selv om du ønsker å bli vartet opp av en kvinne gjennom livet. 

Sitat

Ha gjerne et tradisjonelt syn på kjønnsroller, men hold det helst for deg selv. 

Når du krever at han skal holde sine holdninger for seg selv så er du illiberal, uansett hvordan du vrir og vender på det.

Hvis dine ståsteder er bedre en hans, så tåler de konkurranse fra andre.

Anonymkode: 47ca6...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OK å ha ulike interesser, skjønner bare ikke hvorfor det skal kobles til kjønn? Det viktigste er vel at man kan velge. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke opptatt av hvem som gjør hva i et forhold. Men jeg er veldig opptatt av at begge har rett til like mye fritid i løpet av en uke. Om han bruker ettermiddagene en uke til å bygge ny terrasse, så kan jeg gjerne gjøre alt husarbeid. Men den ene skal ikke sitte i sofaen ettermiddag etter ettermiddag mens den andre gjør alt. 

Og jeg hadde ikke hatt respekt for en mann uten boevne. Han må kunne lage mat, vaske klær, handle, vaske hus, ta seg av barn osv. Det er jo helt basic kunnskap som alle voksne skal kunne. Mekke bil osv er det vel mer vanlig at man betaler fagfolk til. Jeg kan selvfølgelig klippe plen, måke snø, male en vegg, bære ved osv. Hvis ikke hadde jeg jo vært hjelpesløs.

Anonymkode: 26b88...a27

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov til å mene akkurat det du vil. Det må ikke forveksles med å ha rett til å ikke bli motsagt. Og det blir du når du forfekter slike håpløse ideer.

Anonymkode: 78b31...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norvegienna skrev (9 timer siden):

Joda det er noe du tror. det tar svært lite tid med uteoppgaver i forhold til inneoppgavene. (Om du da ikke bor på gård).

Så fint at du er her og ser hvor mye tid mannen bruker ute her da. Har du kamera montert så du ser det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2023 den 18.23):

Akkurat der kom en slik mening som jeg er lei av! Det er flere enn du tror som lever tradisjonelt og trivs med det. Hvorfor kan vi ikke få gjøre det uten å få høre at vi er gammeldags? Jeg har ikke fasit mer enn du, men vi er forskjellige og det må vi jaggu få lov til! Og jeg vil ha samme respekt for mitt syn som du får for ditt. 

Selvfølgelig bør ikke et menneske som tar og tar og tar av staten uten å gi noe tilbake få respekt. Det er samfunnsunyttig og det er latskap. 

Egentlig bør de som velger "tradisjonelle" mønstre ikke få noe ytelser fra staten. Null engangsstønad, ingen stønad til helse og ingen pensjon. Dette er ytelser som kun bør gis tilbake til de som bidrar med skatt. 

Anonymkode: 3163d...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så fint at du er her og ser hvor mye tid mannen bruker ute her da. Har du kamera montert så du ser det? 

Det kalles vanlig intelligens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har lov til å mene akkurat det du vil. Det må ikke forveksles med å ha rett til å ikke bli motsagt. Og det blir du når du forfekter slike håpløse ideer.

Anonymkode: 78b31...93a

Men har han rett til å si hva han mener uten å bli bedt om å holde meningene for seg selv?

Det er vel temaet for denne tråden? At enkelte «liberale og progressive» rett og slett ikke tåler å se og høre andre meninger, som jeg har vist lengre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig bør ikke et menneske som tar og tar og tar av staten uten å gi noe tilbake få respekt. Det er samfunnsunyttig og det er latskap. 

Hva mener du med "tar av staten"? Det finns andre måter å være tradisjonelle på enn å være hjemmeværende og det ville du visst om du hadde lest tråden. 

Egentlig bør de som velger "tradisjonelle" mønstre ikke få noe ytelser fra staten. Null engangsstønad, ingen stønad til helse og ingen pensjon. Dette er ytelser som kun bør gis tilbake til de som bidrar med skatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har intelligens med dette å gjøre? Du bor sikkert i en by med en bitte liten tomt. Ikke slik som vi på bygda som kan ha stor tomt, lang vei til hovedvei og f. Eks bruker en time på å brøyte, mange timer på gressklipp, timer på luking og stell av planter, timer på vedlikehold av hus og kjøretøy. Å benekte tidsbruk er ikke særlig smart av deg når du vet at folk bor så forskjellig og har veldig forskjellig mengde uteaarbeld. Generalisering er for dumt. Du er velkommen på besøk hit og sjekke ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva har intelligens med dette å gjøre? Du bor sikkert i en by med en bitte liten tomt. Ikke slik som vi på bygda som kan ha stor tomt, lang vei til hovedvei og f. Eks bruker en time på å brøyte, mange timer på gressklipp, timer på luking og stell av planter, timer på vedlikehold av hus og kjøretøy. Å benekte tidsbruk er ikke særlig smart av deg når du vet at folk bor så forskjellig og har veldig forskjellig mengde uteaarbeld. Generalisering er for dumt. Du er velkommen på besøk hit og sjekke ut. 

Jeg bor på bygda... Og på gård 😅 

Men for de aller aller fleste, selv for de på bygda, blir det en teit sammenligning. Det skjønner du også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (På 23.12.2023 den 16.33):

Den mentaliteten du drar opp passer godt på deg. Er du mann eller kvinne?

Hvordan vet du at "mentaliteten passer meg"? Du vet ikke engang hvem jeg er,
og hvordan jeg er som person. Også ganske merkelig å komme med den påstanden
rett før du innrømmer ignoranse ved å spør om mitt kjønn

Anonymkode: 61dfb...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Intelligens gir ikke empirisk kunnskap. Jeg kan ha 150 i IQ men fremdeles ikke vite hva du hadde på brødskiva til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...