Bombasi Skrevet 23. desember 2023 #121 Del Skrevet 23. desember 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Vi får trøste oss med at det nok sikkert er få kvinner som i dagens samfunn vil finne seg i så mye "tradisjonelle kjønnsroller " fra enkelte, vi kan jo også velge Ja, heldigvis kan kvinner i dag velge. Både kjønnsrolle og partner, samt stille krav. At kvinner velger å gå inn i gamle kjønnsroller får så være, bare at de velger det helt selv, og ikke blir tvunget til det. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 23. desember 2023 #122 Del Skrevet 23. desember 2023 TomKrus skrev (1 minutt siden): Net det er ikke det jeg vil din tullball, men om jeg ville det ? Innen et demokrati må du også kunne tåle slike holdninger, det virker å være et problem for deg. Og nei ingen snakker om noe tvang, så er det mange som føler seg sterkt bundet uansett forhold, det er en annen sak. Det kan individet over litt tid gjøre noe med selv. Ingen kvinne har vartet meg opp noen gang, og jeg hadde aldri tillatt det heller. Jeg har klart meg helt alene, og klarer det fint om det skulle vende tilbake. Tror du blander demokrati og ytringfrihet. Jeg skrev "hold det helst for deg selv". Med det mener jeg at nesten ingen er interessert i å høre om at noen - og særlig menn - ønsker tilbake til et samfunn med urgamle kjønnsroller. Rop holdningen din ut om det ut om du vil, men ingen bryr seg. Og det har ingenting for seg. Det er for øvrig uheldige holdninger, all den tid du kan VELGE å innta slike kjønnsroller selv hvis du vil, der det er helt greit - uten å mene at alle andre må gjøre det samme. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest norvegienna Skrevet 23. desember 2023 #123 Del Skrevet 23. desember 2023 Bombasi skrev (2 minutter siden): Ja, heldigvis kan kvinner i dag velge. Både kjønnsrolle og partner, samt stille krav. At kvinner velger å gå inn i gamle kjønnsroller får så være, bare at de velger det helt selv, og ikke blir tvunget til det. Ikke alle kulturer som er så likestilt som vår. Og noen av disse mannebabyene velger heller å dra til disse kulturene for å få med seg et "tradisjonelt" kvinnfolk hjem. 😓 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 23. desember 2023 #124 Del Skrevet 23. desember 2023 Bombasi skrev (Akkurat nå): Tror du blander demokrati og ytringfrihet. Jeg skrev "hold det helst for deg selv". Med det mener jeg at nesten ingen er interessert i å høre om at noen - og særlig menn - ønsker tilbake til et samfunn med urgamle kjønnsroller. Rop holdningen din ut om det ut om du vil, men ingen bryr seg. Og det har ingenting for seg. Det er for øvrig uheldige holdninger, all den tid du kan VELGE å innta slike kjønnsroller selv hvis du vil, der det er helt greit - uten å mene at alle andre må gjøre det samme. Demokrati og ytringsfrihet henger tett sammen! Det er noe som alle vet som kan litt om dette. At man diskuterer dette med noen er også en rettighet som man har i et demokrati. Når det er sagt diskuterer jeg aldri slike ting med mennesker som ikke vil, eller jeg vet ikke har tilnærmet samme holdninger. Det bringer aldri noe godt med seg. Så slutt å sparke inn åpne dører. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 23. desember 2023 #125 Del Skrevet 23. desember 2023 (endret) norvegienna skrev (4 minutter siden): Ikke alle kulturer som er så likestilt som vår. Og noen av disse mannebabyene velger heller å dra til disse kulturene for å få med seg et "tradisjonelt" kvinnfolk hjem. 😓 Ja, nettopp. Disse "tradisjonelle kjønnsrollene" florerer det enda av i andre kulturer, og særlig innvandrerkulturer i Norge i dag. Det vil si at kvinner er NØDT til å ta seg av hus, hjem, barn og mann (!). Kvinnene har ingen valg. Det er slik det "skal" være, ref. den kulturelle kjønnsfordelingen. Og dette bør ingen rope høyt om at slik skal det være, da med tanke på tvangsdelen, selv om man som kvinne eller mann ønsker å leve i et slikt kjønnsfordelt forhold selv. Endret 23. desember 2023 av Bombasi 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 23. desember 2023 #126 Del Skrevet 23. desember 2023 Jeg legger meg ikke opp i andres liv og forventer at andre ikke legger seg opp i mitt. Det er meg knakende likegyldig hvilke forventninger andre har til meg, med mindre det handler om at min atferd er god eller dårlig, sårer, skader eller gleder noen. Da tar jeg det til ettertanke. Jeg forventer at folk lar meg være i fred, og det er det nok tradisjonalister som ikke gjør, ettersom de har meninger om hvordan jeg og andre _bør være_ eller de tror jeg _naturlig er_ som kvinne. Hvis du blir vonbroten fordi jeg ber deg la være å legge deg opp i mitt eller andres liv, så får du bare ha det så godt. Det handler ikke om å få lov eller ikke få lov. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #127 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du benekter vel at menn stort sett er fysisk sterkere og du? Anonymkode: 1e4a0...f89 Det er de. Samtidig krever svært få oppgaver i dag stor fysisk styrke. Det krever ikke styrke å gå bak en snøfreser eller gressklipper, bytte lyspære, sette sammen møbler eller male. Anonymkode: 7df8f...4b8 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #128 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Mannen min vil også gjerne være hjemmeværende. Han elsker å lage mat og vasker gjerne huset. Han har også et helt spesielt bånd med våre tre gutter og finner på masse moro med dem 🥰 Men jeg jobber dessverre i et tradisjonelt kvinneyrke i helsevesenet, og har dermed ikke nubbesjans til å forsørge familien alene 😞 Anonymkode: 4d8ac...280 Det er jo det som er utfordringen vår også. Vi klarer oss ikke på konas rundt 35.000 utbetalt i måneden, med to barn og boliglån. Anonymkode: 58ae0...70c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #129 Del Skrevet 23. desember 2023 Bombasi skrev (27 minutter siden): Tror du blander demokrati og ytringfrihet. Jeg skrev "hold det helst for deg selv". Med det mener jeg at nesten ingen er interessert i å høre om at noen - og særlig menn - ønsker tilbake til et samfunn med urgamle kjønnsroller. Rop holdningen din ut om det ut om du vil, men ingen bryr seg. Og det har ingenting for seg. Det er for øvrig uheldige holdninger, all den tid du kan VELGE å innta slike kjønnsroller selv hvis du vil, der det er helt greit - uten å mene at alle andre må gjøre det samme. Simp Anonymkode: 61dfb...769 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 23. desember 2023 #130 Del Skrevet 23. desember 2023 (endret) Slettet. Endret 23. desember 2023 av Sannhetsøkende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 23. desember 2023 #131 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Respekt er det eneste jeg krever. Du gir ikke det ved å trekke fram slik. Hvorfor tror du at det kun var menn som ville leve slik? Det var jo en naturlig sak for begge parter. Det er bare i dag vi blir oppfordret til å kjempe mot naturen. Det gidder jeg ikke Anonymkode: 1e4a0...f89 Hvordan levde menn og kvinner i steinalderen? Vikingtiden? Hvordan er kvinner Vs menn? Jo, det var menn som ønsket dette den tiden. Om så ikke alle. Hvorfor fikk ikke kvinner stemme før blant annet? Hvem sa dette? Kvinner som oppfant noe måtte ha det på mannen sitt navn. 50-tallet var ikke så rosenrødt noen av dere tror. Lev det livet dere ønsker, men la andre få leve sitt. Du sitter ikke på fasiten på hva som er mest rett og ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #132 Del Skrevet 23. desember 2023 Sannhetsøkende skrev (1 minutt siden): Lev det livet dere ønsker, men la andre få leve sitt. Du sitter ikke på fasiten på hva som er mest rett og ikke. Et mantra som taleren ikke klarer å følge selv. De forventer at verden skal la dem få være seg selv, men ikke de som han er uenig med. 'Alright as long as it benefits me' mentaliteten Anonymkode: 61dfb...769 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 23. desember 2023 #133 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Et mantra som taleren ikke klarer å følge selv. De forventer at verden skal la dem få være seg selv, men ikke de som han er uenig med. 'Alright as long as it benefits me' mentaliteten Anonymkode: 61dfb...769 Akkurat det jeg ikke forventer. Ren hersketeknikk du kommer med her. Jeg forteller ingen hvordan de skal leve livet sitt. Men de skal heller ikke fortelle andre at deres vei er den eneste rette. Den mentaliteten du drar opp passer godt på deg. Er du mann eller kvinne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #134 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Et mantra som taleren ikke klarer å følge selv. De forventer at verden skal la dem få være seg selv, men ikke de som han er uenig med. 'Alright as long as it benefits me' mentaliteten Anonymkode: 61dfb...769 Dette er oppbrukt. Å be andre la andre være er ikke å legge seg opp i andres saker! Verdens dummeste argument. Hvis du dømmer noen, og jeg ber deg ikke dømme noen, og du sier meeee buhu, nå dømmer du meg. Ærlig talt. Skjerp dere. Anonymkode: 8c76d...3d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #135 Del Skrevet 23. desember 2023 Anonym11223344 skrev (15 timer siden): Ikke særlig ideologisk dette, høres mer ut som du er doven og lat😅 Og hva baserer du DET på ? Anonymkode: 1e4a0...f89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #136 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kalles kvinnefella av en grunn. Så bra at du ikke går i den! Jeg er oppvokst på gård, der gir det mer mening å fordele i inne- og utearbeid, det er tross alt mye å gjøre både inne og ute. Hvor mye utearbeid er det egentlig for folk flest i dag? For øyeblikket er jeg singel, og jeg rekker over begge deler. Har man hus, bil og hage så er det mer enn nok å gjøre av utearbeid. Kanksje til og med mer enn inne, men da kan jeg godt hjelpe til ute litt når jeg er ferdig inne. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Forøvrig ville jeg hele barndommen heller være med på utearbeid på gården i stedet for innearbeid. Jeg er like fordømt kvinne 😉 Anonymkode: 002a7...ed2 Anonymkode: 1e4a0...f89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #137 Del Skrevet 23. desember 2023 Bombasi skrev (5 timer siden): Ha gjerne et tradisjonelt syn på kjønnsroller, men hold det helst for deg selv. Så du vil gi meg munnkurv fordi jeg ikke mener det samme som deg? Sjarmerende! Bombasi skrev (5 timer siden): For synet er udatert. Bak disse kjønnsrollene finnes et snev av tvang, herav at kvinner MÅ ta seg av hus og hjem. Det er altså snakk om at kvinner ikke har noen valgmuligheter. Dagens syn på kjønnsroller handler om lyst, interesser og vilje, i en god symfoni mellom to personer der "uønskede" oppgaver skal deles på, altså valgmuligheter. Det vil si at å vaske gulvet, ta av bordet, rengjøre kjøkken osv - oppgaver kvinner egentlig heller ikke liker å gjøre - må/bør deles på. Men for all del, er du en kvinne som LIKER å vaske gulvet, ta av bordet, rengjøre kjøkken osv, så kan du velge å gjøre det, og da skape deg selv et tradisjonelt kjønnsrollesystem i huset. Og når du velger å gjøre det selv så er kjønnsrollene i ditt forhold like akseptert som alt annet, men budskapet er altså at du velger å gjøre det helt selv. Du blir ikke tvunget til det, hverken direkte eller indirekte, slik kvinner tradisjonelt har blitt oppigjennom alle år. Så praktisèr et tradisjonelt syn på kjønnsroller hvis det er det du ønsker, men utover det bør alle flagge for likestilling og det moderne synet på kjønnsroller - ja selv du som er "gammeldags" av deg. Anonymkode: 1e4a0...f89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #138 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så du vil gi meg munnkurv fordi jeg ikke mener det samme som deg? Sjarmerende! Anonymkode: 1e4a0...f89 Herregud. Slapp av. Munnkurv på grunn av at noen ber deg holde noe for deg selv? Jesus. Dere ER så hårsåre. Anonymkode: 8c76d...3d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 23. desember 2023 #139 Del Skrevet 23. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du vil gi meg munnkurv fordi jeg ikke mener det samme som deg? Sjarmerende! Anonymkode: 1e4a0...f89 Nei. Men du oppnår absolutt ingenting ved å mene det du gjør, for ingen bryr seg nevneverdig om det, og meningene dine setter deg i et dårlig lys. Endret 23. desember 2023 av Bombasi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #140 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har man hus, bil og hage så er det mer enn nok å gjøre av utearbeid. Kanksje til og med mer enn inne, men da kan jeg godt hjelpe til ute litt når jeg er ferdig inne. Anonymkode: 1e4a0...f89 Hvem har fått deg til å tro det? Jeg gjorde alt selv i mange år og får jeg velge tar jeg selvsagt uteoppgavene, mye mindre tidkrevende. Anonymkode: a53ab...c82 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå